Kuntakehityslautakunta, kokous 8.5.2024

§ 50 Lupapistekaupan palveluhinnaston tarkistaminen

TUUDno-2024-946

Valmistelija

  • Markus Hakalin, paikkatietopäällikkö, markus.hakalin@tuusula.fi
  • Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi

Perustelut

Taustaa:
Cloudpermit Oy, valtakunnallisen verkkokaupan Lupapiste Kaupan toimittajana, on lähestynyt kuntia 29.11.2023 tiedotteella, jossa he ovat ilmoittaneet kunnille yhtenäistävänsä Kaupasta ladattavien dokumenttien hinnat.

Tuusulan kunta osallistui Kaupan kehittelyvaiheessa pilottiin. Pilottivaiheessa dokumenttien hinnat määriteltiin kuntakohtaisesti ja tähän oli kunnalla mahdollisuus vaikuttaa. Tuusulassa ladattavalle dokumentille asetettiin 5 euron hinta/dokumentti. Hinnan perusteena tuolloin sitä, että Kaupan käyttöä kannustettiin ja katsottiin, että hinta tässä kannustusvaiheessa tulisi olla alhaisempi kuin erikseen kunnalta tilattu dokumentti, minkä hinta hinnastossa (Skannauspalvelut) on 8 euroa/dokumentti.

Lupapiste Kauppa on Cloudpermit Oy:n hallinnassa. Kunta saa tuloutuksena jokaisesta kaupasta ostetusta dokumentista osuuden, mikä on erikseen sopimuksessa määritelty. Kyse ei siis ole kunnan omakustanteisesta maksusta. Cloudpermit perustelee hintojen yhtenäistämistä ja maksun tasoa sillä, että Lupapiste Kaupan laadukas toiminta vaatii jatkuvaa kehitystä ja ylläpitoa. Hinnantasauksella vastataan viime vuosien taloudellisiin muutoksiin ja vahvistetaan Cloudpermitin kykyä säilyttää Lupapiste Kauppa korkeatasoisena ja kehittyvänä. Cloudpermitin tiedotteen mukaan yhden ladattavan dokumentin hinta Kaupasta on jatkossa 12.10 € + alv 24% (= 15 €).

Kasvu ja ympäristö toimialan tekninen asiakaspalvelu toimittaa asiakkaalle erillistilauksella pdf-muotoiset dokumentit tai tulostetut paperiset dokumentit rakennusvalvonnan arkistosta. Työ laskutetaan nykyisen hinnaston mukaan 8 euroa dokumenttia kohden. Tämän asian valmistelun yhteydessä on selvitetty paljonko yhden dokumentin tuottaminen paperisesta sähköiseen vie todellisuudessa työaikaa. Tämän selvityksen perusteella yhdelle dokumentille tulee hinnaksi 10-18 € riippuen siitä, mikä on lähtötieto ja miten helposti dokumentti on löydettävissä.

Hinnastoon tehtävä muutos:
Koska kunnalla ei ole voimassa olevan Lupapiste Kauppaan liittyvän sopimuksen mukaan mahdollisuutta vaikuttaa dokumentin hintaan, on palveluhinnastoa tältä osin tarpeen muuttaa. Maininta dokumentin lataamisesta Lupapisteen arkistopalvelusta 5,00 € /dokumentti tulee poistaa, jotta ristiriitaa todellisuuteen ei olisi. Samalla tarkastetaan hinnaston Skannauspalvelut-kohdan asiakirjan hinta vastaamaan todellista työmäärää. Hinta nostetaan 8 eurosta 10 euroon. Samalla yksiköstä poistetaan muovi, sillä tätä palvelua ei enää kunnalla ole eli piirustuksia ei enää toimiteta muoville tulostettuna.

Perustelut tehtävälle muutokselle:
Koska Lupapiste Kaupasta asiakaan ostaman dokumentin hinta on 15 € (alv 24 %), on perusteltua arvioida kunnan tuottaman palvelun hinta uudelleen perustuen jo arvioituun työmäärään. Kuntaliiton ohjeen mukaisesti kunnan perimien maksujen tulee olla kohtuullisia ja niissä tulee noudattaa julkisuuslain 34 §:n maksusäännöksiä. Näin ollen, kun asiakirja toimitetaan kopiona tai tulosteena, peritään siitä omakustannusperusteinen maksu. Todelliseen työhön perustuen olisi asiakirjan tuottaminen sähköiseen muotoon ja sen toimittaminen asiakkaalle perusteltua hinnoitella 10 euroon /dokumentti (alv 0%). Asiakas voi itse valita hankkiiko asiakirjan verkkokaupasta 24/7 ja saa sen heti vai tilaako asiakirjan kunnalta erikseen toimitettuna, jolloin toimitusaikaan vaikuttaa tilausten määrä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Hämäläinen, maankäyttöpäällikkö, paivi.hamalainen@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää, että kuntakehityslautakunnan 18.1.2023 § 8 hyväksymää Palveluhinnastoa muutetaan siten, että

  • kohdasta, Asiakirjakopiot ja tulosteet - myös PDF, poistetaan ensimmäinen kappale, jossa mainitaan dokumentin hinta ladattuna Lupapisteen arkistopalvelusta
  • poistetaan Skannauspalvelut -kohdasta muovi ja korjataan asiakirjan hinnaksi 10 €/kpl

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.