Kuntakehityslautakunta, kokous 23.1.2019

§ 12 Isokarhunkierto, asemakaava nro 3587

TUUDno-2018-1319

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Pia Sjöroos, kaavoituspäällikkö

Perustelut

Perustelut

Isokarhunkierron kaavamuutos on ilmoitettu vuoden 2018 kaavoituskatsauksessa, joka on jaettu jokaiseen talouteen Tuusulassa. Kaavoitus on tullut vireille 21.3.2018. Asemakaavaprosessissa on käytetty hyväksi MRL 63 §:n 2. momenttia, jonka mukaan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa ei tarvitse laatia vaikutuksiltaan vähäisissä asemakaavan muutoksissa. Kaavatyö on vähäinen ja vain kaavamerkintöjä koskeva tekninen muutos.

Asemakaavan muutos sijoittuu Rykmentinpuistoon, Puustellinmetsän asemakaava-alueelle ja vuoden 2020 asuntomessualueelle. Puustellinmetsän asemakaavan tavoitteena oli mahdollistaa monipuolinen asuntotarjonta ja joustavat lähipalvelut. Voimassa olevassa kaavassa osa korttelista on asuinrakennusten korttelialuetta A-2, rakennusoikeus 1 600 k-m2 ja osa yleisten rakennusten korttelialuetta Y, rakennusoikeus 1 200 k-m2. Kaavamuutoksella koko kortteli muutetaan palvelu- ja asuinrakennusten korttelialueeksi (PA-1). Korttelin kokonaisrakennusoikeus säilyy samana, 2 800 k-m2, josta asuinrakentamiseen saa käyttää enintään 50 %. Nykyisessä suunnitelmassa palvelurakentamisen määrä kasvaa maksimissaan 200 k-m2 voimassa olevaan kaavaan verrattuna. Korttelin suurin sallittu kerrosluku säilyy samana, III.

Kuntakehitysjohtaja on tehnyt 3.1.2018 suunnittelualuetta koskevan tontinvaruspäätöksen Hoivatilat Oyj:lle, joka toteuttaa kohteen vuoden 2020 asuntomessuille. Kunta omistaa suunnittelualueen ja siitä saatavat maanmyyntitulot riippuvat valitusta toteutusmuodosta. Kaavaratkaisu on tehty kunnan aloitteesta. Kaavaratkaisun sisältö on neuvoteltu Hoivatilat Oyj – UKI Arkkitehdit Oy:n kanssa.

Ehdotus

Esittelijä

Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä laaditun Isokarhunkierron asemakaavaehdotuksen
  • asettaa asemakaavan muutosehdotuksen MRA 27 §:n mukaisesti julkisesti nähtäville.

Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Pia Sjöroos, kaavoituspäällikkö

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä laaditun Isokarhunkierron asemakaavamuutosehdotuksen
  • asettaa asemakaavan muutosehdotuksen MRA 27 §:n mukaisesti julkisesti nähtävillä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jouni Määttä, projektipäällikkö, jouni.maatta@tuusula.fi
  • Pia Sjöroos, kaavoituspäällikkö

Perustelut

Perustelut

Isokarhunkierron asemakaavan muutosehdotus oli nähtävillä 25.10.-26.11.2018 ja siitä on pyydetty lausunnot. Saadut lausunnot koskivat mm. Rykmentinpuiston kevyen liikenteen yhteyksiä ja koko messualueen tietoliikennekaapeloinnin toteutusta. Lausuntoihin on laadittu vastineet. Ehdotuksesta jätettiin yksi muistutus, jonka sisältö oli, ettei muistutettavaa ole. Asemakaavaehdotukseen on nähtävilläolon jälkeen lisätty ohjeellinen muuntamon paikka ja tarkennettu ohjeellisia rakennusaloja vastaamaan valmisteilla olevia rakennussuunnitelmia. Tarkistukset ovat luonteeltaan teknisluonteisia ja vähäisiä, eivätkä ne vaikuta olennaisesti kaavan sisältöön tai haitallisesti sen toteutettavuuteen tai toteutuksen laatuun.

Asemakaavalla muodostuu palvelu- ja asuinrakennusten korttelialuetta (PA-1). Korttelin kokonaisrakennusoikeus säilyy samana, 2800 k-m2, josta asuinrakentamiseen saa käyttää enintään 50%. Korttelin suurin sallittu kerrosluku säilyy samana, III.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marko Härkönen, kuntakehitysjohtaja

Kuntakehityslautakunta päättää

  • hyväksyä lausuntoihin laaditut vastineet
  • hyväksyä Isokarhunkierron asemakaavan.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Uudenmaan Ely-keskus, Uudenmaan ELY-keskus/Liikennevirasto

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

tai

Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm