Perustelut
Suunnittelun tavoitteena oli laatia liikenteen yleissuunnitelma Koillis-Hyrylän pää- ja kokoojakatuverkolle ja Mattila II kaava-alueen kaikelle katuverkolle. Mattila II kaava-alueella tehdään myös tarkemmat liikennesuunnitelmat ja kunnallistekniikan yleissuunnitelma. Hulevesien osalta työn tavoitteena on selvittää Mattila II asemakaavan vaikutukset hulevesiin ja sen perusteella määrittää asemakaavaan niiden viivyttämisen laadulliset ja määrälliset tavoitteet. Koko alueelta tehdään jalankulun ja pyöräilyn yleissuunnitelma, jossa keskeistä on turvalliset yhteydet Tuusulanjärven kampukselle sekä laadukkaat ja sujuvat yhteydet Keravan asemalle, Hyrylän keskustaan sekä Rykmentinpuiston kautta Tuusulan urheilukeskukselle. Tuusulan itäisen ohikulkutien jatkeen linjaus selvitetään ja ratkaistaan, miten se liittyy Järvenpääntiehen sekä selvitetään sen vaikutukset ympäristöön ja muuhun liikenneverkkoon. Myös mahdollisen Suopurontien jatkeen linjauksen vaikutukset selvitetään. Itäisen ohikulkutien jatkeen tarkoituksena on vähentää liikennettä Hyrylän keskustassa. Suunnitelman on pyrittävä minimoimaan uuden läpiajoliikenteen ohjautuminen Keravalta ja Järvenpäästä
Työ liittyy Koillis-Hyrylän tulevaan kehittämiseen, Mattila II asemakaavan laadintaan sekä Tuuskodon asemakaavamuutokseen. Yleissuunnittelutyön ensisijaisena tavoitteena tuottaa tietoa alueen asemakaavoitusta varten. Koska Koillis-Hyrylän alue on laaja kokonaisuus, se tulee muodostumaan useammasta asemakaava-alueesta.
Tekninen lautakunta päätti kokouksessaan 16.3.2023, että Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman laatijaksi valitaan tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut AFRY Finland Oy.
Tuusulan kunnanhallitus hyväksyi Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelmaehdotuksen kokouksessaan 10.6.2024 (§ 238) ja ehdotusmateriaali oli nähtävillä 15.08. - 16.09.2024.
Työssä tarkastellut ja suunnitellut asiat:
· Tuusulan itäväylän jatkeen linjaus välillä Tuusulan Itäväylän pohjoisosa-Järvenpääntie-Tuusulantie -risteys
· Tuusulan itäväylän jatkeen poikkileikkauksen tutkiminen, 1+1 tai 1+2-kaistainen katu. Järvenpääntien - Tuusulantien risteysvaihtoehtojen A-D tutkiminen
· Alueen katuverkko: (Itäväylän jatkeen linjauksen tarkka tutkiminen, pääkatuverkko, Mattila II -asemakaavaluonnosalueelta kaikkien katujen tutkiminen
· Katujen poikkileikkauksien tarkastus, korkeusasemat pääpirteittäin, risteysjärjestelyt, joukkoliikennepysäkit, jalankulun ja pyöräilyn reitit
· Tuusulantien luonteen muuttaminen katumaisemmaksi ja turvalliset jalankulun ja pyöräilyn yhteydet Tuusulanjärven kampukselle sekä Urheilukeskukselle
· Keravalta ja Järvenpäästä ohjautuvan uuden läpiajoliikenteen minimointi
· Alueen katuverkon liikenne-ennuste vuodelle 2040. Liikenteen toimivuustarkastelut.
· Alueen vaiheistuksen ja rakentumisen aikataulun huomioiminen.
· Kustannusarvio vaihtoehdoille
· Uusien katukäytävien aiheuttamat meluvaikutukset suunnittelualueelle ja liikennereiteille ja meluntorjunnan vaatimat toimenpiteet, erityisesti Mattila II -alueella.
· Kunnallistekniikan yleissuunnitelma
· Jalankulun ja pyöräilyn yleissuunnitelma (erityisesti liittyminen Keravan reitteihin ja yhteydet Keravan asemalle ja Hyrylään)
· Tielinjauksen ja tiejärjestelyjen sopeuttaminen maisemaan ja alueen luonto- ja virkistysalueiden huomiointi.
· Mattila II -liikennesuunnitelma ja kunnallistekniikan yleissuunnitelma
· Asemakaavatasoinen liikennesuunnitelma, sekä kunnallistekniikan yleissuunnitelma Mattila II -kaavaluonnosalueelle
· Hulevesiselvitys Mattila II -asemakaava: Suunnittelualueen (Mattila II -asemakaava), nykyinen tila ja tuleva tila, analyysi, Hulevesisuunnitelma vain Mattila II -kaavaluonnosalueelle. Hulevesien hallinnan suunnitelma ja toimenpide-ehdotukset.
Tutkitut risteysvaihtoehdot
Yleissuunnitelman tarjouspyynnössä pyydettiin selvittämään neljä eli risteysvaihtehtoa Tuusulantien, Järvenpääntien, Kirkkotien ja Saksanväylän risteykseksi, joista tehtiin liikenne-ennusteet sekä liikenteen toimivuustarkastelut mallintaen sekä tilanne, jossa Suopurontie jatketaan Saksanväylälle ja jossa Suopurontietä ei jatketa.
Vaihtoehdossa VEA Saksanväylä yhdistettäisiin Tuusulantien ja Järvenpääntien risteykseen. Kirkkotien liittymä Järvenpääntien ja Tuusulantien risteykseen suljettaisiin ajoneuvoliikenteeltä, jolloin syntyisi nelihaarainen liittymä.
Vaihtoehdossa VEB Saksanväylä jatkettaisiin nykyiseen Tuusulantien, Järvenpääntien ja Kirkkotien risteykseen, mutta viisihaaraisen liittymäjärjestelyn välttämiseksi Järvenpääntie ohjataan etelämässä ja liittymään Saksanväylään ennen risteysaluetta.
Vaihtoehdossa VEC Saksanväylä ohjataan nykyiseen Järvenpääntien ja Tuusulantien liittymään, mutta nelihaaraisen liittymäratkaisun saavuttamiseksi nykyisen Tuusulantien liittymän läpiajoliikenne katkaistaan ja Tuusulantie uudelleenohjataan yhdistymään Saksanväylään Saksan tilan eteläpuolitse.
Vaihtoehdossa VED Saksanväylä ohjataan liittymään Kirkkotien, Tuusulantien ja Järvenpääntien liittymään ja liittymäratkaisuksi toteutetaan viisihaarainen kiertoliittymä.
Jatkoon valitut risteysvaihtoehdot:
Tarkempaan jatkotarkasteluun valittiin vaihtoehdot VE B (Uudelleenlinjattu Järvenpääntie) ja VE D (viisihaarainen kiertoliittymä). Vaihtoehto VEA suljettiin pois ensimmäisenä. Kirkkotien sulkeminen osoittautui liikenteellisesti liian vaikeaksi. Vaihtoehdot VEC (Tuusulantien uudelleen linjaus) päädyttiin sulkemaan pois sen takia, että Vaihtoehdossa VEC maisemalliset vaikutukset sekä meluvaikutukset ympäristöön olivat suurimmat. Vaihtoehdossa VEC arvioitiin olevan suurimmat kustannukset ja meluvaikutukset ympäristöön. Lisäksi VEC oli heikoiten toimiva Tuusulanjärven kampuksen toiminnan kannalta, koska se vaikeuttaisi koulukeskuksen saattoliikennettä huomattavasti.
Suopurontien jatke
Työssä on tarkasteltu Suopurontien läpiajon mahdollistamista Saksanväylältä Suopurontielle. Suopurontien jatke palvelee erityisesti sekä nykyisen Mattilan ja Hirsitienmäen että tulevan Mattila II asuinalueen liikennettä ja se keventää erityisen paljon Tuusulantien liikennemäärää.
Maaperä
Yleissuunnitelmaa varten alueella toteutettiin pohjatutkimuksia. Suunnittelualueella on paikoin paksu, 15m - 20m paksu savikerros, mikä aiheuttaa tavanomaista korkeammat kustannukset pohjaan saakka ulottuvilla perustamistavoilla. Toisaalta selvityksen mukaan alueen savikoilla on paksu ja luja kuivakuorikerros, mikä jakaa kuormia, nopeuttaa painumaa ja pienentää kokonaispainumaa. Alueella on pääosin paineellinen pohjavesi.
Tuusulantien parantaminen
Työssä tehtiin alustava liikenteellinen yleissuunnitelma Tuusulantien kehittämisestä. Suunnitelmassa on pyritty ratkaisemaan kestävän liikkumisen olosuhteisiin ja turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä.
Kustannukset vesihuollon kanssa (ALV 0%)
Saksanväylä:
38 055 640 € (VEB)
36 192 270 € (VED)
Suopurontien jatke:
7 261 730 €
Koko hanke (sisältää Mattila II-alueen kustannukset)
70 257 830 € (VEB)
68 114 490 € (VED)
Aikataulu:
Työ aloitettiin huhtikuussa 2023. Työn tavoiteaikataulu oli valmistua alkuvuodesta 2024 ja yleissuunnitelmaluonnoksen valmistua tammikuussa 2024. Työn valmistuminen viivästyi maaperätutkimusten pitkittymisen vuoksi ja yleissuunnitelmaluonnos luovutettiin tilaajalle toukokuussa 2024.
Vuorovaikutus:
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma oli nähtävillä 25.5.-30.6.2023.
Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa esiteltiin asukasillassa 6.6.2023. Suunnittelijat olivat myös tavattavissa 15.6.2023 Tuusulan pääkirjastossa.
Määräajassa saapui 9 lausuntoa ja 15 mielipidettä. Lausunnot ja mielipiteet koskivat pääasiassa Suopurontien jatkamista, risteysvaihtoehtoja, viheralueiden säilymistä, ympäröivää katuverkkoa, Saksanväylän alueellisia vaikutuksia ja maisemaa.
Tuusulan kuntakehityslautakunta ja kunnanhallitus hyväksyivät Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman ehdotuksen kokouksissaan 5.6.2024 ja 10.6.2024. Yleissuunnitelmaehdotusmateriaali oli nähtävillä 15.08. - 16.09.2024.
Koillis-Hyrylän katualueiden ja kunnallistekniikan yleissuunnitelman ehdotuksesta järjestettiin asukastilaisuus 29.8.2024
Määräajassa saapui 9 lausuntoa ja 15 mielipidettä.
Aineistoon tehdyt muutokset ehdotuksen nähtävillä olon jälkeen:
Asukkaiden ja alueen maanomistajien palautteen perusteella yleissuunnitelman vaihtoehdon D katulinjauksen sijaintia tarkasteltiin uudestaan ja Saksanväylän pohjoispään linjausta siirrettiin kohti länttä. Näin nykyistä ympäristöä kyetään säilyttämään eheämpänä ja katuyhteys sulautuu maisemaan paremmin. Linjauksen muutos on päivitetty revisiona suunnitelmakarttoihin.
Mattila II-asemakaava-alueen katusuunnitelmien osalta yleissuunnitelman aineistoa päivitettiin siltä osin, että yleissuunnitelmaehdotuksessa esitetty Suotien liittymän sulkeminen peruutettiin asukaspalautteen perusteella. Liittymän säilyttäminen nähtiin mahdollisena, kun Tuusulantie siirtyi Tuusulantien asemakaavamuutoksen seurauksena kunnan omistamaksi kaduksi.