Perustelut
Tuusulan kunta on kaavoittanut Jokelaan Helsinki-Riihimäki -radan itäpuolelle Peltokaaren asuinalueen. Asemakaava on tullut voimaan 4.1.2012. Asemakaavassa on osoitettu Blennerintie -niminen katu Peltokaaren puistotien ja Nukarintien väliselle osuudelle. Katu yhdistää asuinalueen Jokelan keskustaajamaan, sen palveluihin ja kouluihin. Kadun kokonaispituus on noin 570 metriä ja poikkileikkaukseltaan se on 10,5 metriä leveä käsittäen ajoradan (7 m) ja yhdistetyn jalankulku-pyörätien (3,5 m). Katusuunnitelma on hyväksytty teknisessä lautakunnassa 13.2.2024. Kadun toteutus edellyttää kolmen sillan rakentamista: Palojoen silta, Blennerin alikulkusillat rautatien alittamiseksi ja Jokelantien risteyssillan maantien 1421 alittamiseksi.
Blennerintie on suunniteltu rakennettavan, kun Helsinki-Riihimäki kapasiteetin lisääminen 2. vaihe -ratahanke ulottuu Jokelan kohdalle. Ratahanke on tarkoitus toteuttaa vuosina 2026-2027 ja sen suunnittelu on tarkoitus aloittaa vuoden 2024 aikana.
Väyläviraston kanssa on käyty neuvotteluja kadun toteuttamista ja neuvottelujen pohjalta on laadittu sopimus Blennerintie -hankkeen toteuttamisesta, yhteistyöstä ja rahoitusjärjestelyistä. Sopimuksen mukaan hanke on suunniteltu toteuttavaksi Helsinki-Riihimäki -hankkeen puitesopimuksilla, joissa Tuusulan kunta on yhteishankintaosapuolena. Hankkeen rakennuttamisesta vastaa Väylävirasto. Blennerintien toteutuskustannuksista siltoineen vastaa Tuusulan kunta täysimääräisesti. Hankkeen kustannusarvio on 6 miljoonaa euroa.
Kustannusarvioissa ei ole mukana katualueella olevan pilaantuneen maa-alueen kunnostuskustannuksia. Katualueella sijaitsee vanha Suomen Tulitikkutehtaan kaatopaikka. Tutkimusten mukaan katualueella noin 200 metrin matkalla on jätettä 1-1,5 m syvyydeltä. Jätteen lisäksi maaperässä on todettu haitta-aineita, pääosin tulitikkujen raapaisupinnassa käytettyä antimonia, paikoitellen yli kunnostustarpeen vaativia pitoisuuksia. Pilaantuneet maa-ainekset on tarkoitus poistaa katualueelta kunnan omana työnä ennen varsinaisia kadun rakennustöitä. Alustava kustannusarvio kohteen kunnostamiseksi on 200 000-400 000 euroa.
Sopimuksen mukaan Blennerintie ja Palojoen silta jäävät Tuusulan kunnan omistukseen, Jokelantien risteyssilta ja Blennerin alikulkusilta rataan liittyvine rakenteineen siirtyvät valtion omistukseen ja Väyläviraston hallintaan. Kunnossapitovastuu Blennerintien ja Palojoen sillan osalta on Tuusulan kunnalla, Jokelantien risteyssillan osalta Uudenmaan ely-keskuksella ja Blennerin alikulkusillan osalta rataan liittyvine rakenteineen Väylävirastolla.
Sopimuksen mukaan, mikäli Blennerin alikulkusiltaa ei Tuusulan kunnasta johtuvista syistä toteutetakaan sopimuksen mukaisesti ja Väyläviraston omalle hankkeelle joudutaan tekemään tästä syystä muutossuunnittelua, kunta vastaa muutossuunnittelukustannuksista kuten myös muista mahdollista aiheutuvista kustannuksista. Jos Tuusulan kunta päättää, että Blennerin alikulkusiltaa ei toteuteta, siitä pitää ilmoittaa viimeistään 30.6.2025 mennessä. Muutossuunnittelukustannuksista ja muista mahdollista kustannuksista kunta vastaa kuitenkin kuten edellä on todettu.
Sopimus kokonaisuudessaan on esitetty liitteenä 1.
Hanke edellyttää vielä Palojoen sillan osalta Etelä-Suomen aluehallintoviraston myöntämän vesilain mukaisen ympäristöluvan sekä Jokelantien maantiesillan osalta toteuttamisluvan Uudenmaan ely-keskukselta sekä asemakaavan mukaisten katualueiden haltuunoton, jotka kaikki ovat vireillä.
Hallintosäönön maankäyttö ja rakentaminen-toimivaltataulukon mukaan kunnanhallitus päättää toteuttamissopimusten hyväksymisestä valtion maanteihin kohdistuvissa hankkeissa, kun kunnan kustannusosuus on yli 1,5 miljoonaa euroa. Edelleen hallintosäännön 136 §:n mukaan kunnanhallituksen päätökseen perustuvan sopimuksen allekirjoittavat kaksi yhdessä pormestari, kansliapäällikkö, hallintojohtaja, henkilöstöjohtaja, talousjohtaja tai joku heistä yhdessä ao. toimialuejohtajan kanssa.