Kunnanhallitus, kokous 4.11.2024

§ 374 Urheilun ja kulttuurin kummituen myöntäminen

TUUDno-2023-2348

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan avustusten kokonaisuuden tarkastelu ja uudistus 

 Kuntalain mukaan kunnan tehtävänä on edistää kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä sekä osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Tuusulan kuntastrategian mukaan Tuusula kehittää hyvinvoinnin edellytyksiä ja mahdollisuuksia sekä ehkäisee yksinäisyyttä, eriytymistä ja pahoinvointia. Kunta haluaa vahvistaa kunnan, asukkaiden ja yhteisöjen yhteistyötä ja kumppanuutta sekä olla osallisuuden edelläkävijä ja jatkaa demokratian eri muotojen ja osallistumisen tapojen kehittämistä. Tuusulan kuntastrategiaa toteuttavan järjestösuunnitelman visiona on olla Suomen järjestöystävällisin kunta. Avustukset ovat keskeinen järjestöyhteistyön keino ja järjestöjen tekemän hyvinvointityön mahdollistaja. 

Tavoitteet avustusten kokonaisuuden uudistamiselle 

Tuusulan avustustoiminnasta tehtiin sisäinen tarkastus syksyllä 2022 ja tällöin todettiin Tuusulan avustustoiminnan olevan hyvällä tasolla. Tarkastuksessa nousi myös esiin kehittämistarpeita ja niiden pohjalta sisäinen tarkastus teki suosituksia uudistettavista asioista. Tarkastuksen tuloksena koottiin poikkihallinnollinen avustusuudistusta valmisteleva työryhmä, jota on vedetty kunnan johdon toimialueelta käsin. 

Uudistuksen tavoitteena on ollut 

  • Avustustoiminnan yhdenvertaisuus ja tasa-arvo hakijoiden näkökulmasta 
  • Avustusten hakemisen selkeys ja sujuvuus  
  • Yhden luukun periaate kunnan myöntämissä avustuksissa 
  • Avustustoiminnan järjestelmällisyys ja avoimuus kunnan ja hakijoiden kannalta 
  • Avustustoiminnan muodostama yhtenäinen kokonaisuus 
  • Tuusulan kunta ohjaa avustettavaa kuntalaistoimintaa strategian kautta 
  • Lisätä kunnan elinvoimaa sekä asukkaiden ja yhteisöjen juurtumista, viihtyvyyttä ja osallisuutta  
  • Saada näkyviin, minkä yhdistysten kanssa kunnalla on avustuksenomaista vuokratukea 
     

Avustusten nykytilassa avustuskäytännöt ovat hajautuneet ja on tunnistettu tarve uudistaa avustusten sähköistä alustaa osana laajempaa sähköisen asioinnin kehittämiskokonaisuutta. 

Nykytila-analyysissä tunnistetuiksi haasteiksi nostettiin: 

  • Useat hakuajat 
  • Useat taho avustusten jakajina 
  • Vaihtelevat avustuskriteerit 
  • Ei yhteistä tietokantaa 
  • Päällekkäisyyksiä myönnetyissä avustuksissa 
  • Vuokratukikäytäntö ja sopimuksiin perustuva avustaminen suhteessa haettaviin avustuksiin ei ole kokonaisuudessaan avointa 
  • Hakija ei löydä yhtenäistä tietoa kunnan avustuskokonaisuudesta 
  • Monia nettisivuja, tieto vaikeasti löydettävissä 
  • Viestinnässä parannettavaa 

 

Uudistuksen eteneminen 

Uudistus on edennyt vuoden 2023 aikana nykytilan kartoituksella, muiden kuntien käytänteisiin tutustumisella, sähköisen asioinnin liittymäpintojen tunnistamisella ja valmistelulla, yhteiskehittämisen pajoissa ja poikkihallinnollisessa viranhaltijavalmistelussa: 

  • Kunnan johtoryhmän toimeksianto 1/2023 
  • Avustusten nykytilan kartoitus 2-4/2023 
  • Muiden kuntien käytänteisiin tutustuminen 2-4/2023 
  • Liittymäpinnat sähköiseen asiointiin 2-11/2023  
  • Sisäinen valmistelu ja työpajat 2-11/2023 
  • Yhteiskehittämisen pajat asukkaiden ja yhteisöjen kanssa 12.6. ja 25.10. 
  • Lautakuntakäsittelyt 17.11. (hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ltk), 21.11. (kulttuuri- ja vapaa-aika ltk) ja 22.11. (kasvatus- ja sivistysltk) ja kunnanhallitus 27.11. 
  • Avustusuudistus on käytössä vuoden 2024 alusta 


Avustusuudistuksesta on määrä päättää marras-joulukuussa 2023, ja uudistuneet avustuskäytännöt on tarkoitus ottaa käyttöön alkuvuodesta 2024. 

Muutoksia avustusmäärärahojen suuruuteen ei ole esitetty vuodelle 2024 talousarviossa. Avustussummat täsmentyvät vuosittain talousarvion yhteydessä 


Avustusuudistus koskee valtaosaa kunnan avustuksista 

Tuusulan kunnan avustamisen kokonaisuus on moninainen. Nyt päätöksenteossa olevaan udistukseen on otettu mukaan valtaosa kunnan avustuksista. Avustuskokonaisuuden uudistaminen tulee kuitenkin jatkumaan vuoden 2024 aikana ja tällöin on tarkoitus ottaa tarkasteluun mm. tila-avustukset. 


Avustukset, joita tarkastelu (2023) koskee: 

  • Avustukset kulttuuri- ja taidetoimintaan 
    • Tuotantotuki ammattitaiteilijoille 
    • Tuotantotuki ammattilaisryhmille 
    • Tuotantotuki taiteen harrastajille 
    • Tuotantotuki taide- ja kulttuuriyhdistyksille 
    • Tuotantotuki kotiseutu- ja kulttuuriperintötyöhön 
    • Työskentelyapuraha ammattitaiteilijoille 
  • Nuorisotyön toiminta-avustus 
  • Liikuntatyön toiminta-avustus 
  • Erityisliikunnan toiminta-avustus 
  • Harrastusmaksutuki 
  • Matalan kynnyksen toiminnan avustus (rahasto) 
  • Matka-avustus (rahasto) 
  • Toiminta-avustus yleishyödyllistä työtä tekeville seuroille ja yhdistyksille, lapsiperheet 
  • Avustukset hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen 
  • Kehittämisverkostojen toimintaraha 
  • Talkooavustukset 
  • Yhteistyösopimukset 
  • Yleishyödyllisten seurojen ja yhdistysten toiminta-avustus 
  • Eläkeläisjärjestöjen toiminta-avustus 
     

Avustukset, joita uudistus ei koske tässä vaiheessa (2023): 

  • Yleishyödyllisten järjestötalojen vuokratuki 
  • Kiinteistöveron palautus 
  • Peruskorjausavustus 
  • Veteraaniavustukset 
  • Yksityistieavustukset 
  • Kesätyöllistämistuki 
  • Saattoavustus 
  • Koululaisten kilpatoiminnan avustus 
  • STMn avustus ruoka-aputoimijoille 
  • Koulujen kerhotoiminnan avustaminen (Harrastamisen Suomen malli)  
  • Kunnan tiloissa operoivien toimijoiden maksusubventiot 
  • Palkitseminen ja stipendit
  • Kummituki
     

Tuusulan kunnan avustustoiminnan yleiset periaatteet   

Kolmannen sektorin järjestämää, paikallista kansalaistoimintaa tekevät yhdistykset ja yhteisöt sekä yksittäiset toimijat voivat hakea kunnalta avustuksia. Avustettavan toiminnan tulee tukea lakien sisältöjä ja henkeä sekä olla linjassa Tuusulan kunnan strategian kanssa.  

Tuusulan kunnalla on käytössä avustustoiminnan yleiset periaatteet, jotka koskettavat kaikkia avustuksia. Tämän lisäksi osalla avustuksista on käytössä avustuskohtaisia myöntökriteereitä. Tuusulan avustustoiminnan yleiset periaatteet sisältävät linjaukset myönnettävistä avustuksista, avustamisen edellytyksistä sekä käytännön prosesseihin liittyvistä yleisistä periaatteista. Avustustoiminnan yleisten periaatteiden kirjaamisen tavoitteena on lisätä kunnan avustustoiminnan läpinäkyvyyttä ja varmistaa yhtenäiset toimintatavat kunnan avustusten käsittelyssä. Avustustoiminnan yleisistä periaatteista päättää kunnanhallitus. Lautakunnat toteuttavat näitä kuntaorganisaatiolle määritettyjä yhteisiä avustusten myöntämisen menettelytapoja tehtäväalueellaan ja tarkentavat niitä tarvittaessa. Lautakunnat päättävät tehtäväalueensa avustusten ja vastaavan luonteisten yhteistyösopimusten kriteereistä ja periaatteista sekä viranhaltijoiden oikeudesta myöntää avustuksia ja tehdä kyseisiä yhteistyösopimuksia. Yhteisten palveluiden osalta vastaava toimivalta on kunnanhallituksella.   

Avustusten myöntäminen perustuu aina harkintaan. Harkinnassa otetaan huomioon avustettavan toiminnan tarkoitus, laajuus, laatu sekä kokonaisvaikuttavuus. Toiminnan vaikuttavuuden arvioinnissa voidaan hyödyntää tarkemmin määriteltyjä kriteereitä tai pisteyttämistä. Avustettavan toiminnan tulee tukea kunnan perustehtävää ja/tai kunnan strategian toteutumista. Talousarviossa ja toimialueiden käyttösuunnitelmissa määritellään vuosittain avustuksiin käytettävissä olevat varat.  

Hakija ja avustettava toiminta 

Avustusta voidaan pääsääntöisesti myöntää hakijalle, jonka kotipaikka ja toiminta ovat Tuusulassa tai toimintaan, joka kohdentuu tuusulalaisiin.   

Avustettavan toiminnan on oltava Suomen lakien ja säädösten sekä hyvän tavan mukaista. Avustuksen hakijan harjoittama toiminta ei saa olla ristiriidassa kunnan strategian ja yhteisen toimintatavan, eettisten ohjeiden tai yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman kanssa. Tuusulan kunnan myöntämien avustuksien tarkoituksena on kunnan strategian mukaisesti lisätä asukkaiden hyvinvointia, osallisuutta ja heidän juurtumistaan yhteisöön sekä kunnan viihtyvyyttä ja elinvoimaa. Avustettavassa toiminnassa tulee korostua yleishyödyllisyys ja avoimuus sekä avustettavan toiminnan tulee edistää kuntalaisten hyvinvointia ja/tai kunnan elinvoimaa. Kunta voi asettaa avustuksen käytölle erityisehtoja.  

Avustuksen saajan hallinnon ja talouden on oltava voimassa olevien lakien ja säännösten mukaisesti järjestetty. Yhteisön kirjanpito sekä muu avustuksen seuranta tulee laatia siten, että avustuksen käyttöä on mahdollista seurata ja luotettavalla tavalla arvioida. Avustuksen saaja on vastuussa mahdollisessa alihankintatilanteessa siitä, että myös alihankkija noudattaa tässä ohjeessa määriteltyjä menettelyitä.  

Hakukelpoisuus 

  • Avustusten tulee kohdentua tuusulalaisiin, Tuusulaan tai hakijan olla tuusulalainen. 
  • Avustuksen saajalta tulee löytyä omaa rahoitusta ja realistinen toimintasuunnitelma. 
  • Aiemmin saadun avustuksen tulee olla raportoituna ennen uuden avustuksen myöntämistä. 
  • Toimintaa ei tueta muulla kunnan avustuksella tai tuella (poislukien tila-avustukset). 
  • Hakijan tulee olla oikeushenkilö (y-tunnus) tai täysi-ikäinen (vahva tunnistautuminen).   
  • Ei rekisteröityneet yhteisöt, esimerkiksi työryhmät, rinnastetaan yksityishenkilöön (hakijan oltava täysi-ikäinen ja tunnistauduttava vahvasti). Avustusten haku on heille mahdollista sekä yhdistyksille että yksityishenkilöille suunnattujen avustusten osalta. 
  • Tarkoituksenmukainen, yleishyödyllinen sekä toiminnan rahoittamiseksi järjestetty varainhankinta ei vähennä avustuksen määrää.   
  • Hakemus on jätettävä sähköiseen järjestelmään määräaikaan mennessä, myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä. Hakemuksen liitteitä voi täydentää hakuajan päätyttyä. 
  • Osa avustuksista (kerta-avustukset) on jatkuvan haun piirissä ja tällöin hakuaika on kalenterivuosi.  


Avustushakemuksia arvioitaessa suositaan hankkeita, toimintaa tai tapahtumia, joilla on 

  • vaikutuksia yhteisöllisyyteen, osallisuuteen, saavutettavuuteen ja hyvinvointiin sekä toiminnan monipuolisuuteen avustusten kokonaisuudessa 
  • yhteistyötä eri toimijoiden välillä. 
  • omarahoitusta ja realistinen toimintasuunnitelma. 



Myönnettävä avustus  

  • Pääperiaate on, että kunta voi myöntää avustusta samaan tarkoitukseen ainoastaan yhden avustuksen muodossa (poikkeuksena tästä tila-avustukset). Avustusta haettaessa hakijan on ilmoitettava myös muualta kuin Tuusulan kunnalta samaan tarkoitukseen saamansa avustukset. Hakijayhteisöltä edellytetään omarahoitusosuutta tai muuta aktiivista panosta avustuksen kohteena olevan toiminnan toteuttamisessa.  
  • Avustus on käytettävä siihen tarkoitukseen, mihin se on myönnetty. Käyttötarkoituksen muutos aiheuttaa avustuksen takaisinperinnän, mikäli asiasta ei ole etukäteen sovittu kunnan kanssa. Avustuksen saajan on myös informoitava kuntaa välittömästi, mikäli saajan kyvyssä toteuttaa avustuksen kohteena oleva toiminta, osittain tai kokonaan, tapahtuu muutos.  
  • Avustuksia ei myönnetä takautuvasti. 


Avustustyypit: toiminta-avustukset ja kerta-avustukset 

Uudistuksessa tarkastellut avustukset jaotellaan jatkossa seuraavasti:

Toiminta-avustukset 

  • Toiminta-avustus kulttuuritoimintaan (Vuonna 2024 125 000 € /v) 
  • Toiminta-avustus liikuntatoimintaan (Vuonna 2024 65 000 € / v) 
  • Toiminta-avustus nuorisotyöhön (Vuonna 2024 20 000 € / v) 
  • Toiminta-avustus yleishyödyllisille yhdistyksille, eläkeläisjärjestöille ja hyvinvoinnin edistämiseen (Vuonna 2024 67 000 € / v) 
  • Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 20 000 € / v) 


Kerta-avustukset 

  • Kerta-avustus kokoaa yhden haun alle seuraavat avustusmuodot 
    • Tapahtumatuki (ei erillistä budjettia tällä hetkellä, pormestarin käyttövarat) 
    • Matka-avustus (rahasto) 
    • Matalan kynnyksen avustukset (rahasto)
    • Talkooavustukset (roskapusseja, hanskoja, eväitä, laitteita lainaan, kunnan työtä) 
    • Kehittämisverkostojen toimintarahat (Vuonna 2024 41 000 € = 1 €/asukas) 
    • Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 5 000 € / v, rahasto) 


Avustusten hakuajat yhtenäistetään

Uudistuksessa tarkasteltujen avustusten hakuajat yhtenäistetään ja avustuksia haetaan jatkossa seuraavasti: 


Kaikki toiminta-avustukset 

  • Hakuaika:  
    • 1.1. – 31.1.2024 (vuoden 2024 avustukset) 
  • Päätökset:  
    • Helmikuun loppu / maaliskuun alku (hakuaika 1.1.-31.1.) 
  • Maksatus: Heti päätöksen saatua lainvoiman 


Kerta-avustukset​ 

  • Hakuaika: Jatkuva haku​ 
  • Päätökset: Nopeimmillaan viikossa (kehittämisverkostojen toimintaraha). Joidenkin kerta-avustusten osalta käsittelyaika voi olla pidempi. Poikkihallinnollinen avustustiimi kokoontuu kerran viikossa​ (ei kokoonnu, jos ei ole käsiteltävää). 
  • Maksatus: Heti päätöksen saatua lainvoiman​ 
     

Viestintä avustuksista ja sähköinen asiointi

Avustuksista kootaan yksi verkkosivu, jossa löytyy kootusti tietoa avustuksista tuusula.fi/avustukset. Jatkossa tullaan laatimaan yhteinen kaikki avustushaut kokoava hakukuulutus. Lisäksi tehdään tarpeen mukaan erillisiä hakukuulutuksia. Avustuksista laaditaan yhteinen tiedote ja lisäksi avustuksista voidaan muistuttaa erillisillä tiedotteilla. 

Jatkossa avustuksia haetaan uuden sähköisen asioinnin alustan kautta. Alusta kokoaa kaikki avustushaut yhdelle sähköisen asioinnin koontisivulle, jossa avustushaut ovat listattuna.  


Avustuksen myöntäminen ja maksaminen 

Mikäli tammikuussa haettavaa toiminta-avustusta jää jakamatta voi sitä hakea jatkuvan haun periaatteella. Avustukset maksetaan heti avustuspäätöksen saatua lainvoiman. Avustus voidaan periä takaisin, mikäli aihetta ilmenee (esim. raportointivelvollisuuden laiminlyönti, väärinkäytökset). Raportointi avustuksen käytöstä tehdään määräaikaan mennessä sähköisen asioinnin järjestelmässä. 


Avustusten jaottelu, avustuksista päättävät toimielimet ja avustusmäärärahat 

Avustukset jaotellaan jatkossa seuraavan taulukon mukaisesti:

Toiminta-avustukset

Nykyinen avustus Tuleva avustus Nykyinen  myöntäjä   Tuleva  myöntäjä   Avustussumma vuonna 2024
(TA 2024)
Avustukset kulttuuri- ja taidetoimintaan  Toiminta-avustus kulttuuritoimintaan KUVA KUVA 125 000 € /v
Liikuntatyön toiminta-avustus Toiminta-avustus liikuntatoimintaan KUVA KUVA 65 000 € / v
Nuorisotyön toiminta-avustus  Toiminta-avustus nuorisotyöhön KUVA KUVA 20 000 € / v

Toiminta-avustus yleishyödyllistä työtä tekeville seuroille ja yhdistyksille/lapsiperheet, 
Avustukset hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen, 
Yleishyödyllisten seurojen ja yhdistysten toiminta-avustus, 
Eläkeläisjärjestöjen toiminta-avustus,
Erityisliikunnan toiminta-avustus

Toiminta-avustus yleishyödyllisille yhdistyksille, eläkeläisjärjestöille ja hyvinvoinnin edistämiseen KH, KUVA, KASSI ja HYTE HYTE 67 000 € / v
Harrastusmaksutuki Toiminta-avustus harrastusmaksuihin KUVA KUVA 20 000 € / v


Kerta-avustukset

Nykyinen avustus Tuleva avustus Nykyinen myöntäjä Tuleva myöntäjä
Matalan kynnyksen toiminnan avustus (rahasto) 
Matka-avustus (rahasto) 
Kehittämisverkostojen toimintaraha 
Talkooavustukset 

Kerta-avustus

  • Tapahtumatuki (ei erillistä budjettia tällä hetkellä, pormestarin käyttövarat) 
  • Matka-avustus (rahasto) 
  • Matalan kynnyksen avustukset (rahasto)
  • Talkooavustukset (roskapusseja, hanskoja, eväitä, laitteita lainaan, kunnan työtä) 
  • Kehittämisverkostojen toimintarahat (Vuonna 2024 41 000 € = 1 €/asukas) 
  • Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 5 000 € / v, rahasto) 
Viran-haltija Työryhmä ja viran-haltija

 

Ehdotus

Esittelijä

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää

  • hyväksyä avustusuudistuksen ja avustustoiminnan yleiset periaatteet 
  • hyväksyä tehtäväalueensa avustusten ja vastaavan luonteisten yhteistyösopimusten kriteerit 
  • delegoida lautakunnan toimivaltaan kuuluvan oikeuden myöntää kerta-avustuksia ja tehdä yhteistyösopimuksia viranhaltijalle
  • esittää kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää uudistaa kunnan avustuskokonaisuutta ja avustustoiminnan yleisiä periaatteita esityksen mukaisesti. 

Päätös

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päätti

  • hyväksyä avustusuudistuksen ja avustustoiminnan yleiset periaatteet
  • hyväksyä tehtäväalueensa avustusten ja vastaavan luonteisten yhteistyösopimusten kriteerit
  • delegoida lautakunnan toimivaltaan kuuluvan oikeuden myöntää kerta-avustuksia ja tehdä yhteistyösopimuksia viranhaltijalle
  • esittää kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää uudistaa kunnan avustuskokonaisuutta ja avustustoiminnan yleisiä periaatteita esityksen mukaisesti.

Valmistelija

Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi
Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi
Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Timo von Behr, digi- ja kehittämisjohtaja, timo.vonbehr@tuusula.fi
Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi
Antti-Pekka Röntynen, hallintojohtaja, antti-pekka.rontynen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan avustusten kokonaisuuden tarkastelu ja uudistus 

 Kuntalain mukaan kunnan tehtävänä on edistää kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä sekä osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Tuusulan kuntastrategian mukaan Tuusula kehittää hyvinvoinnin edellytyksiä ja mahdollisuuksia sekä ehkäisee yksinäisyyttä, eriytymistä ja pahoinvointia. Kunta haluaa vahvistaa kunnan, asukkaiden ja yhteisöjen yhteistyötä ja kumppanuutta sekä olla osallisuuden edelläkävijä ja jatkaa demokratian eri muotojen ja osallistumisen tapojen kehittämistä. Tuusulan kuntastrategiaa toteuttavan järjestösuunnitelman visiona on olla Suomen järjestöystävällisin kunta. Avustukset ovat keskeinen järjestöyhteistyön keino ja järjestöjen tekemän hyvinvointityön mahdollistaja. 

Tavoitteet avustusten kokonaisuuden uudistamiselle 

Tuusulan avustustoiminnasta tehtiin sisäinen tarkastus syksyllä 2022 ja tällöin todettiin Tuusulan avustustoiminnan olevan hyvällä tasolla. Tarkastuksessa nousi myös esiin kehittämistarpeita ja niiden pohjalta sisäinen tarkastus teki suosituksia uudistettavista asioista. Tarkastuksen tuloksena koottiin poikkihallinnollinen avustusuudistusta valmisteleva työryhmä, jota on vedetty kunnan johdon toimialueelta käsin. 

Uudistuksen tavoitteena on ollut 

  • Avustustoiminnan yhdenvertaisuus ja tasa-arvo hakijoiden näkökulmasta 
  • Avustusten hakemisen selkeys ja sujuvuus  
  • Yhden luukun periaate kunnan myöntämissä avustuksissa 
  • Avustustoiminnan järjestelmällisyys ja avoimuus kunnan ja hakijoiden kannalta 
  • Avustustoiminnan muodostama yhtenäinen kokonaisuus 
  • Tuusulan kunta ohjaa avustettavaa kuntalaistoimintaa strategian kautta 
  • Lisätä kunnan elinvoimaa sekä asukkaiden ja yhteisöjen juurtumista, viihtyvyyttä ja osallisuutta  
  • Saada näkyviin, minkä yhdistysten kanssa kunnalla on avustuksenomaista vuokratukea 
     

Avustusten nykytilassa avustuskäytännöt ovat hajautuneet ja on tunnistettu tarve uudistaa avustusten sähköistä alustaa osana laajempaa sähköisen asioinnin kehittämiskokonaisuutta. 

Nykytila-analyysissä tunnistetuiksi haasteiksi nostettiin: 

  • Useat hakuajat 
  • Useat taho avustusten jakajina 
  • Vaihtelevat avustuskriteerit 
  • Ei yhteistä tietokantaa 
  • Päällekkäisyyksiä myönnetyissä avustuksissa 
  • Vuokratukikäytäntö ja sopimuksiin perustuva avustaminen suhteessa haettaviin avustuksiin ei ole kokonaisuudessaan avointa 
  • Hakija ei löydä yhtenäistä tietoa kunnan avustuskokonaisuudesta 
  • Monia nettisivuja, tieto vaikeasti löydettävissä 
  • Viestinnässä parannettavaa 

 

Uudistuksen eteneminen 

Uudistus on edennyt vuoden 2023 aikana nykytilan kartoituksella, muiden kuntien käytänteisiin tutustumisella, sähköisen asioinnin liittymäpintojen tunnistamisella ja valmistelulla, yhteiskehittämisen pajoissa ja poikkihallinnollisessa viranhaltijavalmistelussa: 

  • Kunnan johtoryhmän toimeksianto 1/2023 
  • Avustusten nykytilan kartoitus 2-4/2023 
  • Muiden kuntien käytänteisiin tutustuminen 2-4/2023 
  • Liittymäpinnat sähköiseen asiointiin 2-11/2023  
  • Sisäinen valmistelu ja työpajat 2-11/2023 
  • Yhteiskehittämisen pajat asukkaiden ja yhteisöjen kanssa 12.6. ja 25.10. 
  • Lautakuntakäsittelyt 17.11. (hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ltk), 21.11. (kulttuuri- ja vapaa-aika ltk) ja 22.11. (kasvatus- ja sivistysltk) ja kunnanhallitus 27.11. 
  • Avustusuudistus on käytössä vuoden 2024 alusta 


Avustusuudistuksesta on määrä päättää marras-joulukuussa 2023, ja uudistuneet avustuskäytännöt on tarkoitus ottaa käyttöön alkuvuodesta 2024. 

Muutoksia avustusmäärärahojen suuruuteen ei ole esitetty vuodelle 2024 talousarviossa. Avustussummat täsmentyvät vuosittain talousarvion yhteydessä 


Avustusuudistus koskee valtaosaa kunnan avustuksista 

Tuusulan kunnan avustamisen kokonaisuus on moninainen. Nyt päätöksenteossa olevaan udistukseen on otettu mukaan valtaosa kunnan avustuksista. Avustuskokonaisuuden uudistaminen tulee kuitenkin jatkumaan vuoden 2024 aikana ja tällöin on tarkoitus ottaa tarkasteluun mm. tila-avustukset. 


Avustukset, joita tarkastelu (2023) koskee: 

  • Avustukset kulttuuri- ja taidetoimintaan 
    • Tuotantotuki ammattitaiteilijoille 
    • Tuotantotuki ammattilaisryhmille 
    • Tuotantotuki taiteen harrastajille 
    • Tuotantotuki taide- ja kulttuuriyhdistyksille 
    • Tuotantotuki kotiseutu- ja kulttuuriperintötyöhön 
    • Työskentelyapuraha ammattitaiteilijoille 
  • Nuorisotyön toiminta-avustus 
  • Liikuntatyön toiminta-avustus 
  • Erityisliikunnan toiminta-avustus 
  • Harrastusmaksutuki 
  • Matalan kynnyksen toiminnan avustus (rahasto) 
  • Matka-avustus (rahasto) 
  • Toiminta-avustus yleishyödyllistä työtä tekeville seuroille ja yhdistyksille, lapsiperheet 
  • Avustukset hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen 
  • Kehittämisverkostojen toimintaraha 
  • Talkooavustukset 
  • Yhteistyösopimukset 
  • Yleishyödyllisten seurojen ja yhdistysten toiminta-avustus 
  • Eläkeläisjärjestöjen toiminta-avustus 
     

Avustukset, joita uudistus ei koske tässä vaiheessa (2023): 

  • Yleishyödyllisten järjestötalojen vuokratuki 
  • Kiinteistöveron palautus 
  • Peruskorjausavustus 
  • Veteraaniavustukset 
  • Yksityistieavustukset 
  • Kesätyöllistämistuki 
  • Saattoavustus 
  • Koululaisten kilpatoiminnan avustus 
  • STMn avustus ruoka-aputoimijoille 
  • Koulujen kerhotoiminnan avustaminen (Harrastamisen Suomen malli)  
  • Kunnan tiloissa operoivien toimijoiden maksusubventiot 
  • Palkitseminen ja stipendit
  • Kummituki
     

Tuusulan kunnan avustustoiminnan yleiset periaatteet   

Kolmannen sektorin järjestämää, paikallista kansalaistoimintaa tekevät yhdistykset ja yhteisöt sekä yksittäiset toimijat voivat hakea kunnalta avustuksia. Avustettavan toiminnan tulee tukea lakien sisältöjä ja henkeä sekä olla linjassa Tuusulan kunnan strategian kanssa.  

Tuusulan kunnalla on käytössä avustustoiminnan yleiset periaatteet, jotka koskettavat kaikkia avustuksia. Tämän lisäksi osalla avustuksista on käytössä avustuskohtaisia myöntökriteereitä. Tuusulan avustustoiminnan yleiset periaatteet sisältävät linjaukset myönnettävistä avustuksista, avustamisen edellytyksistä sekä käytännön prosesseihin liittyvistä yleisistä periaatteista. Avustustoiminnan yleisten periaatteiden kirjaamisen tavoitteena on lisätä kunnan avustustoiminnan läpinäkyvyyttä ja varmistaa yhtenäiset toimintatavat kunnan avustusten käsittelyssä. Avustustoiminnan yleisistä periaatteista päättää kunnanhallitus. Lautakunnat toteuttavat näitä kuntaorganisaatiolle määritettyjä yhteisiä avustusten myöntämisen menettelytapoja tehtäväalueellaan ja tarkentavat niitä tarvittaessa. Lautakunnat päättävät tehtäväalueensa avustusten ja vastaavan luonteisten yhteistyösopimusten kriteereistä ja periaatteista sekä viranhaltijoiden oikeudesta myöntää avustuksia ja tehdä kyseisiä yhteistyösopimuksia. Yhteisten palveluiden osalta vastaava toimivalta on kunnanhallituksella.   

Avustusten myöntäminen perustuu aina harkintaan. Harkinnassa otetaan huomioon avustettavan toiminnan tarkoitus, laajuus, laatu sekä kokonaisvaikuttavuus. Toiminnan vaikuttavuuden arvioinnissa voidaan hyödyntää tarkemmin määriteltyjä kriteereitä tai pisteyttämistä. Avustettavan toiminnan tulee tukea kunnan perustehtävää ja/tai kunnan strategian toteutumista. Talousarviossa ja toimialueiden käyttösuunnitelmissa määritellään vuosittain avustuksiin käytettävissä olevat varat.  

Hakija ja avustettava toiminta 

Avustusta voidaan pääsääntöisesti myöntää hakijalle, jonka kotipaikka ja toiminta ovat Tuusulassa tai toimintaan, joka kohdentuu tuusulalaisiin.   

Avustettavan toiminnan on oltava Suomen lakien ja säädösten sekä hyvän tavan mukaista. Avustuksen hakijan harjoittama toiminta ei saa olla ristiriidassa kunnan strategian ja yhteisen toimintatavan, eettisten ohjeiden tai yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman kanssa. Tuusulan kunnan myöntämien avustuksien tarkoituksena on kunnan strategian mukaisesti lisätä asukkaiden hyvinvointia, osallisuutta ja heidän juurtumistaan yhteisöön sekä kunnan viihtyvyyttä ja elinvoimaa. Avustettavassa toiminnassa tulee korostua yleishyödyllisyys ja avoimuus sekä avustettavan toiminnan tulee edistää kuntalaisten hyvinvointia ja/tai kunnan elinvoimaa. Kunta voi asettaa avustuksen käytölle erityisehtoja.  

Avustuksen saajan hallinnon ja talouden on oltava voimassa olevien lakien ja säännösten mukaisesti järjestetty. Yhteisön kirjanpito sekä muu avustuksen seuranta tulee laatia siten, että avustuksen käyttöä on mahdollista seurata ja luotettavalla tavalla arvioida. Avustuksen saaja on vastuussa mahdollisessa alihankintatilanteessa siitä, että myös alihankkija noudattaa tässä ohjeessa määriteltyjä menettelyitä.  

Hakukelpoisuus 

  • Avustusten tulee kohdentua tuusulalaisiin, Tuusulaan tai hakijan olla tuusulalainen. 
  • Avustuksen saajalta tulee löytyä omaa rahoitusta ja realistinen toimintasuunnitelma. 
  • Aiemmin saadun avustuksen tulee olla raportoituna ennen uuden avustuksen myöntämistä. 
  • Toimintaa ei tueta muulla kunnan avustuksella tai tuella (poislukien tila-avustukset). 
  • Hakijan tulee olla oikeushenkilö (y-tunnus) tai täysi-ikäinen (vahva tunnistautuminen).   
  • Ei rekisteröityneet yhteisöt, esimerkiksi työryhmät, rinnastetaan yksityishenkilöön (hakijan oltava täysi-ikäinen ja tunnistauduttava vahvasti). Avustusten haku on heille mahdollista sekä yhdistyksille että yksityishenkilöille suunnattujen avustusten osalta. 
  • Tarkoituksenmukainen, yleishyödyllinen sekä toiminnan rahoittamiseksi järjestetty varainhankinta ei vähennä avustuksen määrää.   
  • Hakemus on jätettävä sähköiseen järjestelmään määräaikaan mennessä, myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä. Hakemuksen liitteitä voi täydentää hakuajan päätyttyä. 
  • Osa avustuksista (kerta-avustukset) on jatkuvan haun piirissä ja tällöin hakuaika on kalenterivuosi.  


Avustushakemuksia arvioitaessa suositaan hankkeita, toimintaa tai tapahtumia, joilla on 

  • vaikutuksia yhteisöllisyyteen, osallisuuteen, saavutettavuuteen ja hyvinvointiin sekä toiminnan monipuolisuuteen avustusten kokonaisuudessa 
  • yhteistyötä eri toimijoiden välillä. 
  • omarahoitusta ja realistinen toimintasuunnitelma. 



Myönnettävä avustus  

  • Pääperiaate on, että kunta voi myöntää avustusta samaan tarkoitukseen ainoastaan yhden avustuksen muodossa (poikkeuksena tästä tila-avustukset). Avustusta haettaessa hakijan on ilmoitettava myös muualta kuin Tuusulan kunnalta samaan tarkoitukseen saamansa avustukset. Hakijayhteisöltä edellytetään omarahoitusosuutta tai muuta aktiivista panosta avustuksen kohteena olevan toiminnan toteuttamisessa.  
  • Avustus on käytettävä siihen tarkoitukseen, mihin se on myönnetty. Käyttötarkoituksen muutos aiheuttaa avustuksen takaisinperinnän, mikäli asiasta ei ole etukäteen sovittu kunnan kanssa. Avustuksen saajan on myös informoitava kuntaa välittömästi, mikäli saajan kyvyssä toteuttaa avustuksen kohteena oleva toiminta, osittain tai kokonaan, tapahtuu muutos.  
  • Avustuksia ei myönnetä takautuvasti. 


Avustustyypit: toiminta-avustukset ja kerta-avustukset 

Uudistuksessa tarkastellut avustukset jaotellaan jatkossa seuraavasti:

Toiminta-avustukset 

  • Toiminta-avustus kulttuuritoimintaan (Vuonna 2024 125 000 € /v) 
  • Toiminta-avustus liikuntatoimintaan (Vuonna 2024 50 000 € / v) 
  • Toiminta-avustus nuorisotyöhön (Vuonna 2024 15 000 € / v) 
  • Toiminta-avustus yleishyödyllisille yhdistyksille, eläkeläisjärjestöille ja hyvinvoinnin edistämiseen (Vuonna 2024 67 000 € / v) 
  • Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 20 000 € / v) 


Kerta-avustukset 

  • Kerta-avustus kokoaa yhden haun alle seuraavat avustusmuodot 
    • Tapahtumatuki (ei erillistä budjettia tällä hetkellä, pormestarin käyttövarat) 
    • Matka-avustus (rahasto) 
    • Matalan kynnyksen avustukset (rahasto)
    • Talkooavustukset (roskapusseja, hanskoja, eväitä, laitteita lainaan, kunnan työtä) 
    • Kehittämisverkostojen toimintarahat (Vuonna 2024 41 000 € = 1 €/asukas) 
    • Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 5 000 € / v, rahasto) 


Avustusten hakuajat yhtenäistetään

Uudistuksessa tarkasteltujen avustusten hakuajat yhtenäistetään ja avustuksia haetaan jatkossa seuraavasti: 


Kaikki toiminta-avustukset 

  • Hakuaika:  
    • 1.1. – 31.1.2024 (vuoden 2024 avustukset) 
  • Päätökset:  
    • Helmikuun loppu / maaliskuun alku (hakuaika 1.1.-31.1.) 
  • Maksatus: Heti päätöksen saatua lainvoiman 


Kerta-avustukset​ 

  • Hakuaika: Jatkuva haku​ 
  • Päätökset: Nopeimmillaan viikossa (kehittämisverkostojen toimintaraha). Joidenkin kerta-avustusten osalta käsittelyaika voi olla pidempi. Poikkihallinnollinen avustustiimi kokoontuu kerran viikossa​ (ei kokoonnu, jos ei ole käsiteltävää). 
  • Maksatus: Heti päätöksen saatua lainvoiman​ 
     

Viestintä avustuksista ja sähköinen asiointi

Avustuksista kootaan yksi verkkosivu, jossa löytyy kootusti tietoa avustuksista tuusula.fi/avustukset. Jatkossa tullaan laatimaan yhteinen kaikki avustushaut kokoava hakukuulutus. Lisäksi tehdään tarpeen mukaan erillisiä hakukuulutuksia. Avustuksista laaditaan yhteinen tiedote ja lisäksi avustuksista voidaan muistuttaa erillisillä tiedotteilla. 

Jatkossa avustuksia haetaan uuden sähköisen asioinnin alustan kautta. Alusta kokoaa kaikki avustushaut yhdelle sähköisen asioinnin koontisivulle, jossa avustushaut ovat listattuna.  


Avustuksen myöntäminen ja maksaminen 

Mikäli tammikuussa haettavaa toiminta-avustusta jää jakamatta voi sitä hakea jatkuvan haun periaatteella. Avustukset maksetaan heti avustuspäätöksen saatua lainvoiman. Avustus voidaan periä takaisin, mikäli aihetta ilmenee (esim. raportointivelvollisuuden laiminlyönti, väärinkäytökset). Raportointi avustuksen käytöstä tehdään määräaikaan mennessä sähköisen asioinnin järjestelmässä. 


Avustusten jaottelu, avustuksista päättävät toimielimet ja avustusmäärärahat 

Avustukset jaotellaan jatkossa seuraavan taulukon mukaisesti:

Toiminta-avustukset

Nykyinen avustus Tuleva avustus Nykyinen  myöntäjä   Tuleva  myöntäjä   Avustussumma vuonna 2024
(TA 2024)
Avustukset kulttuuri- ja taidetoimintaan  Toiminta-avustus kulttuuritoimintaan KUVA KUVA 125 000 € /v
Liikuntatyön toiminta-avustus Toiminta-avustus liikuntatoimintaan KUVA KUVA 50 000 € / v
Nuorisotyön toiminta-avustus  Toiminta-avustus nuorisotyöhön KUVA KUVA 15 000 € / v

Toiminta-avustus yleishyödyllistä työtä tekeville seuroille ja yhdistyksille/lapsiperheet, 
Avustukset hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen, 
Yleishyödyllisten seurojen ja yhdistysten toiminta-avustus, 
Eläkeläisjärjestöjen toiminta-avustus,
Erityisliikunnan toiminta-avustus

Toiminta-avustus yleishyödyllisille yhdistyksille, eläkeläisjärjestöille ja hyvinvoinnin edistämiseen KH, KUVA, KASSI ja HYTE HYTE 67 000 € / v
Harrastusmaksutuki Toiminta-avustus harrastusmaksuihin KUVA KUVA 20 000 € / v


Kerta-avustukset

Nykyinen avustus Tuleva avustus Nykyinen myöntäjä Tuleva myöntäjä
Matalan kynnyksen toiminnan avustus (rahasto) 
Matka-avustus (rahasto) 
Kehittämisverkostojen toimintaraha 
Talkooavustukset 

Kerta-avustus

  • Tapahtumatuki (ei erillistä budjettia tällä hetkellä, pormestarin käyttövarat) 
  • Matka-avustus (rahasto) 
  • Matalan kynnyksen avustukset (rahasto)
  • Talkooavustukset (roskapusseja, hanskoja, eväitä, laitteita lainaan, kunnan työtä) 
  • Kehittämisverkostojen toimintarahat (Vuonna 2024 41 000 € = 1 €/asukas) 
  • Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 5 000 € / v, rahasto) 
Viran-haltija Työryhmä ja viran-haltija

 

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää

  • hyväksyä avustusuudistuksen ja avustustoiminnan yleiset periaatteet 
  • hyväksyä tehtäväalueensa avustusten ja vastaavan luonteisten yhteistyösopimusten kriteerit 
  • oikeuttaa viranhaltijoita tekemään myöntökriteereihin lautakuntansa päätösvallan puitteissa teknisiä korjauksia ja parannuksia
  • delegoida lautakunnan toimivaltaan kuuluvan oikeuden myöntää kerta-avustuksia ja tehdä yhteistyösopimuksia viranhaltijalle
  • esittää kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää uudistaa kunnan avustuskokonaisuutta ja avustustoiminnan yleisiä periaatteita esityksen mukaisesti. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi
Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi
Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Timo von Behr, digi- ja kehittämisjohtaja, timo.vonbehr@tuusula.fi
Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi
Antti-Pekka Röntynen, hallintojohtaja, antti-pekka.rontynen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan avustusten kokonaisuuden tarkastelu ja uudistus 

 Kuntalain mukaan kunnan tehtävänä on edistää kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä sekä osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Tuusulan kuntastrategian mukaan Tuusula kehittää hyvinvoinnin edellytyksiä ja mahdollisuuksia sekä ehkäisee yksinäisyyttä, eriytymistä ja pahoinvointia. Kunta haluaa vahvistaa kunnan, asukkaiden ja yhteisöjen yhteistyötä ja kumppanuutta sekä olla osallisuuden edelläkävijä ja jatkaa demokratian eri muotojen ja osallistumisen tapojen kehittämistä. Tuusulan kuntastrategiaa toteuttavan järjestösuunnitelman visiona on olla Suomen järjestöystävällisin kunta. Avustukset ovat keskeinen järjestöyhteistyön keino ja järjestöjen tekemän hyvinvointityön mahdollistaja. 

Tavoitteet avustusten kokonaisuuden uudistamiselle 

Tuusulan avustustoiminnasta tehtiin sisäinen tarkastus syksyllä 2022 ja tällöin todettiin Tuusulan avustustoiminnan olevan hyvällä tasolla. Tarkastuksessa nousi myös esiin kehittämistarpeita ja niiden pohjalta sisäinen tarkastus teki suosituksia uudistettavista asioista. Tarkastuksen tuloksena koottiin poikkihallinnollinen avustusuudistusta valmisteleva työryhmä, jota on vedetty kunnan johdon toimialueelta käsin. 

Uudistuksen tavoitteena on ollut 

  • Avustustoiminnan yhdenvertaisuus ja tasa-arvo hakijoiden näkökulmasta 
  • Avustusten hakemisen selkeys ja sujuvuus  
  • Yhden luukun periaate kunnan myöntämissä avustuksissa 
  • Avustustoiminnan järjestelmällisyys ja avoimuus kunnan ja hakijoiden kannalta 
  • Avustustoiminnan muodostama yhtenäinen kokonaisuus 
  • Tuusulan kunta ohjaa avustettavaa kuntalaistoimintaa strategian kautta 
  • Lisätä kunnan elinvoimaa sekä asukkaiden ja yhteisöjen juurtumista, viihtyvyyttä ja osallisuutta  
  • Saada näkyviin, minkä yhdistysten kanssa kunnalla on avustuksenomaista vuokratukea 
     

Avustusten nykytilassa avustuskäytännöt ovat hajautuneet ja on tunnistettu tarve uudistaa avustusten sähköistä alustaa osana laajempaa sähköisen asioinnin kehittämiskokonaisuutta. 

Nykytila-analyysissä tunnistetuiksi haasteiksi nostettiin: 

  • Useat hakuajat 
  • Useat taho avustusten jakajina 
  • Vaihtelevat avustuskriteerit 
  • Ei yhteistä tietokantaa 
  • Päällekkäisyyksiä myönnetyissä avustuksissa 
  • Vuokratukikäytäntö ja sopimuksiin perustuva avustaminen suhteessa haettaviin avustuksiin ei ole kokonaisuudessaan avointa 
  • Hakija ei löydä yhtenäistä tietoa kunnan avustuskokonaisuudesta 
  • Monia nettisivuja, tieto vaikeasti löydettävissä 
  • Viestinnässä parannettavaa 

 

Uudistuksen eteneminen 

Uudistus on edennyt vuoden 2023 aikana nykytilan kartoituksella, muiden kuntien käytänteisiin tutustumisella, sähköisen asioinnin liittymäpintojen tunnistamisella ja valmistelulla, yhteiskehittämisen pajoissa ja poikkihallinnollisessa viranhaltijavalmistelussa: 

  • Kunnan johtoryhmän toimeksianto 1/2023 
  • Avustusten nykytilan kartoitus 2-4/2023 
  • Muiden kuntien käytänteisiin tutustuminen 2-4/2023 
  • Liittymäpinnat sähköiseen asiointiin 2-11/2023  
  • Sisäinen valmistelu ja työpajat 2-11/2023 
  • Yhteiskehittämisen pajat asukkaiden ja yhteisöjen kanssa 12.6. ja 25.10. 
  • Lautakuntakäsittelyt 17.11. (hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ltk), 21.11. (kulttuuri- ja vapaa-aika ltk) ja 22.11. (kasvatus- ja sivistysltk) ja kunnanhallitus 27.11. 
  • Avustusuudistus on käytössä vuoden 2024 alusta 


Avustusuudistuksesta on määrä päättää marras-joulukuussa 2023, ja uudistuneet avustuskäytännöt on tarkoitus ottaa käyttöön alkuvuodesta 2024. 

Muutoksia avustusmäärärahojen suuruuteen ei ole esitetty vuodelle 2024 talousarviossa. Avustussummat täsmentyvät vuosittain talousarvion yhteydessä 


Avustusuudistus koskee valtaosaa kunnan avustuksista 

Tuusulan kunnan avustamisen kokonaisuus on moninainen. Nyt päätöksenteossa olevaan udistukseen on otettu mukaan valtaosa kunnan avustuksista. Avustuskokonaisuuden uudistaminen tulee kuitenkin jatkumaan vuoden 2024 aikana ja tällöin on tarkoitus ottaa tarkasteluun mm. tila-avustukset. 


Avustukset, joita tarkastelu (2023) koskee: 

  • Avustukset kulttuuri- ja taidetoimintaan 
    • Tuotantotuki ammattitaiteilijoille 
    • Tuotantotuki ammattilaisryhmille 
    • Tuotantotuki taiteen harrastajille 
    • Tuotantotuki taide- ja kulttuuriyhdistyksille 
    • Tuotantotuki kotiseutu- ja kulttuuriperintötyöhön 
    • Työskentelyapuraha ammattitaiteilijoille 
  • Nuorisotyön toiminta-avustus 
  • Liikuntatyön toiminta-avustus 
  • Erityisliikunnan toiminta-avustus 
  • Harrastusmaksutuki 
  • Matalan kynnyksen toiminnan avustus (rahasto) 
  • Matka-avustus (rahasto) 
  • Toiminta-avustus yleishyödyllistä työtä tekeville seuroille ja yhdistyksille, lapsiperheet 
  • Avustukset hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen 
  • Kehittämisverkostojen toimintaraha 
  • Talkooavustukset 
  • Yhteistyösopimukset 
  • Yleishyödyllisten seurojen ja yhdistysten toiminta-avustus 
  • Eläkeläisjärjestöjen toiminta-avustus 
     

Avustukset, joita uudistus ei koske tässä vaiheessa (2023): 

  • Yleishyödyllisten järjestötalojen vuokratuki 
  • Kiinteistöveron palautus 
  • Peruskorjausavustus 
  • Veteraaniavustukset 
  • Yksityistieavustukset 
  • Kesätyöllistämistuki 
  • Saattoavustus 
  • Koululaisten kilpatoiminnan avustus 
  • STMn avustus ruoka-aputoimijoille 
  • Koulujen kerhotoiminnan avustaminen (Harrastamisen Suomen malli)  
  • Kunnan tiloissa operoivien toimijoiden maksusubventiot 
  • Palkitseminen ja stipendit
  • Kummituki
     

Tuusulan kunnan avustustoiminnan yleiset periaatteet   

Kolmannen sektorin järjestämää, paikallista kansalaistoimintaa tekevät yhdistykset ja yhteisöt sekä yksittäiset toimijat voivat hakea kunnalta avustuksia. Avustettavan toiminnan tulee tukea lakien sisältöjä ja henkeä sekä olla linjassa Tuusulan kunnan strategian kanssa.  

Tuusulan kunnalla on käytössä avustustoiminnan yleiset periaatteet, jotka koskettavat kaikkia avustuksia. Tämän lisäksi osalla avustuksista on käytössä avustuskohtaisia myöntökriteereitä. Tuusulan avustustoiminnan yleiset periaatteet sisältävät linjaukset myönnettävistä avustuksista, avustamisen edellytyksistä sekä käytännön prosesseihin liittyvistä yleisistä periaatteista. Avustustoiminnan yleisten periaatteiden kirjaamisen tavoitteena on lisätä kunnan avustustoiminnan läpinäkyvyyttä ja varmistaa yhtenäiset toimintatavat kunnan avustusten käsittelyssä. Avustustoiminnan yleisistä periaatteista päättää kunnanhallitus. Lautakunnat toteuttavat näitä kuntaorganisaatiolle määritettyjä yhteisiä avustusten myöntämisen menettelytapoja tehtäväalueellaan ja tarkentavat niitä tarvittaessa. Lautakunnat päättävät tehtäväalueensa avustusten ja vastaavan luonteisten yhteistyösopimusten kriteereistä ja periaatteista sekä viranhaltijoiden oikeudesta myöntää avustuksia ja tehdä kyseisiä yhteistyösopimuksia. Yhteisten palveluiden osalta vastaava toimivalta on kunnanhallituksella.   

Avustusten myöntäminen perustuu aina harkintaan. Harkinnassa otetaan huomioon avustettavan toiminnan tarkoitus, laajuus, laatu sekä kokonaisvaikuttavuus. Toiminnan vaikuttavuuden arvioinnissa voidaan hyödyntää tarkemmin määriteltyjä kriteereitä tai pisteyttämistä. Avustettavan toiminnan tulee tukea kunnan perustehtävää ja/tai kunnan strategian toteutumista. Talousarviossa ja toimialueiden käyttösuunnitelmissa määritellään vuosittain avustuksiin käytettävissä olevat varat.  

Hakija ja avustettava toiminta 

Avustusta voidaan pääsääntöisesti myöntää hakijalle, jonka kotipaikka ja toiminta ovat Tuusulassa tai toimintaan, joka kohdentuu tuusulalaisiin.   

Avustettavan toiminnan on oltava Suomen lakien ja säädösten sekä hyvän tavan mukaista. Avustuksen hakijan harjoittama toiminta ei saa olla ristiriidassa kunnan strategian ja yhteisen toimintatavan, eettisten ohjeiden tai yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman kanssa. Tuusulan kunnan myöntämien avustuksien tarkoituksena on kunnan strategian mukaisesti lisätä asukkaiden hyvinvointia, osallisuutta ja heidän juurtumistaan yhteisöön sekä kunnan viihtyvyyttä ja elinvoimaa. Avustettavassa toiminnassa tulee korostua yleishyödyllisyys ja avoimuus sekä avustettavan toiminnan tulee edistää kuntalaisten hyvinvointia ja/tai kunnan elinvoimaa. Kunta voi asettaa avustuksen käytölle erityisehtoja.  

Avustuksen saajan hallinnon ja talouden on oltava voimassa olevien lakien ja säännösten mukaisesti järjestetty. Yhteisön kirjanpito sekä muu avustuksen seuranta tulee laatia siten, että avustuksen käyttöä on mahdollista seurata ja luotettavalla tavalla arvioida. Avustuksen saaja on vastuussa mahdollisessa alihankintatilanteessa siitä, että myös alihankkija noudattaa tässä ohjeessa määriteltyjä menettelyitä.  

Hakukelpoisuus 

  • Avustusten tulee kohdentua tuusulalaisiin, Tuusulaan tai hakijan olla tuusulalainen. 
  • Avustuksen saajalta tulee löytyä omaa rahoitusta ja realistinen toimintasuunnitelma. 
  • Aiemmin saadun avustuksen tulee olla raportoituna ennen uuden avustuksen myöntämistä. 
  • Toimintaa ei tueta muulla kunnan avustuksella tai tuella (poislukien tila-avustukset). 
  • Hakijan tulee olla oikeushenkilö (y-tunnus) tai täysi-ikäinen (vahva tunnistautuminen).   
  • Ei rekisteröityneet yhteisöt, esimerkiksi työryhmät, rinnastetaan yksityishenkilöön (hakijan oltava täysi-ikäinen ja tunnistauduttava vahvasti). Avustusten haku on heille mahdollista sekä yhdistyksille että yksityishenkilöille suunnattujen avustusten osalta. 
  • Tarkoituksenmukainen, yleishyödyllinen sekä toiminnan rahoittamiseksi järjestetty varainhankinta ei vähennä avustuksen määrää.   
  • Hakemus on jätettävä sähköiseen järjestelmään määräaikaan mennessä, myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä. Hakemuksen liitteitä voi täydentää hakuajan päätyttyä. 
  • Osa avustuksista (kerta-avustukset) on jatkuvan haun piirissä ja tällöin hakuaika on kalenterivuosi.  


Avustushakemuksia arvioitaessa suositaan hankkeita, toimintaa tai tapahtumia, joilla on 

  • vaikutuksia yhteisöllisyyteen, osallisuuteen, saavutettavuuteen ja hyvinvointiin sekä toiminnan monipuolisuuteen avustusten kokonaisuudessa 
  • yhteistyötä eri toimijoiden välillä. 
  • omarahoitusta ja realistinen toimintasuunnitelma. 



Myönnettävä avustus  

  • Pääperiaate on, että kunta voi myöntää avustusta samaan tarkoitukseen ainoastaan yhden avustuksen muodossa (poikkeuksena tästä tila-avustukset). Avustusta haettaessa hakijan on ilmoitettava myös muualta kuin Tuusulan kunnalta samaan tarkoitukseen saamansa avustukset. Hakijayhteisöltä edellytetään omarahoitusosuutta tai muuta aktiivista panosta avustuksen kohteena olevan toiminnan toteuttamisessa.  
  • Avustus on käytettävä siihen tarkoitukseen, mihin se on myönnetty. Käyttötarkoituksen muutos aiheuttaa avustuksen takaisinperinnän, mikäli asiasta ei ole etukäteen sovittu kunnan kanssa. Avustuksen saajan on myös informoitava kuntaa välittömästi, mikäli saajan kyvyssä toteuttaa avustuksen kohteena oleva toiminta, osittain tai kokonaan, tapahtuu muutos.  
  • Avustuksia ei myönnetä takautuvasti. 


Avustustyypit: toiminta-avustukset ja kerta-avustukset 

Uudistuksessa tarkastellut avustukset jaotellaan jatkossa seuraavasti:

Toiminta-avustukset 

  • Toiminta-avustus kulttuuritoimintaan (Vuonna 2024 125 000 € /v) 
  • Toiminta-avustus liikuntatoimintaan (Vuonna 2024 50 000 € / v) 
  • Toiminta-avustus nuorisotyöhön (Vuonna 2024 15 000 € / v) 
  • Toiminta-avustus yleishyödyllisille yhdistyksille, eläkeläisjärjestöille ja hyvinvoinnin edistämiseen (Vuonna 2024 67 000 € / v) 
  • Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 20 000 € / v) 


Kerta-avustukset 

  • Kerta-avustus kokoaa yhden haun alle seuraavat avustusmuodot 
    • Tapahtumatuki (ei erillistä budjettia tällä hetkellä, pormestarin käyttövarat) 
    • Matka-avustus (rahasto) 
    • Matalan kynnyksen avustukset (rahasto)
    • Talkooavustukset (roskapusseja, hanskoja, eväitä, laitteita lainaan, kunnan työtä) 
    • Kehittämisverkostojen toimintarahat (Vuonna 2024 41 000 € = 1 €/asukas) 
    • Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 5 000 € / v, rahasto) 


Avustusten hakuajat yhtenäistetään

Uudistuksessa tarkasteltujen avustusten hakuajat yhtenäistetään ja avustuksia haetaan jatkossa seuraavasti: 


Kaikki toiminta-avustukset 

  • Hakuaika:  
    • 1.1. – 31.1.2024 (vuoden 2024 avustukset) 
  • Päätökset:  
    • Helmikuun loppu / maaliskuun alku (hakuaika 1.1.-31.1.) 
  • Maksatus: Heti päätöksen saatua lainvoiman 


Kerta-avustukset​ 

  • Hakuaika: Jatkuva haku​ 
  • Päätökset: Nopeimmillaan viikossa (kehittämisverkostojen toimintaraha). Joidenkin kerta-avustusten osalta käsittelyaika voi olla pidempi. Poikkihallinnollinen avustustiimi kokoontuu kerran viikossa​ (ei kokoonnu, jos ei ole käsiteltävää). 
  • Maksatus: Heti päätöksen saatua lainvoiman​ 
     

Viestintä avustuksista ja sähköinen asiointi

Avustuksista kootaan yksi verkkosivu, jossa löytyy kootusti tietoa avustuksista tuusula.fi/avustukset. Jatkossa tullaan laatimaan yhteinen kaikki avustushaut kokoava hakukuulutus. Lisäksi tehdään tarpeen mukaan erillisiä hakukuulutuksia. Avustuksista laaditaan yhteinen tiedote ja lisäksi avustuksista voidaan muistuttaa erillisillä tiedotteilla. 

Jatkossa avustuksia haetaan uuden sähköisen asioinnin alustan kautta. Alusta kokoaa kaikki avustushaut yhdelle sähköisen asioinnin koontisivulle, jossa avustushaut ovat listattuna.  


Avustuksen myöntäminen ja maksaminen 

Mikäli tammikuussa haettavaa toiminta-avustusta jää jakamatta voi sitä hakea jatkuvan haun periaatteella. Avustukset maksetaan heti avustuspäätöksen saatua lainvoiman. Avustus voidaan periä takaisin, mikäli aihetta ilmenee (esim. raportointivelvollisuuden laiminlyönti, väärinkäytökset). Raportointi avustuksen käytöstä tehdään määräaikaan mennessä sähköisen asioinnin järjestelmässä. 


Avustusten jaottelu, avustuksista päättävät toimielimet ja avustusmäärärahat 

Avustukset jaotellaan jatkossa seuraavan taulukon mukaisesti:

Toiminta-avustukset

Nykyinen avustus Tuleva avustus Nykyinen  myöntäjä   Tuleva  myöntäjä   Avustussumma vuonna 2024
(TA 2024)
Avustukset kulttuuri- ja taidetoimintaan  Toiminta-avustus kulttuuritoimintaan KUVA KUVA 125 000 € /v
Liikuntatyön toiminta-avustus Toiminta-avustus liikuntatoimintaan KUVA KUVA 50 000 € / v
Nuorisotyön toiminta-avustus  Toiminta-avustus nuorisotyöhön KUVA KUVA 15 000 € / v

Toiminta-avustus yleishyödyllistä työtä tekeville seuroille ja yhdistyksille/lapsiperheet, 
Avustukset hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen, 
Yleishyödyllisten seurojen ja yhdistysten toiminta-avustus, 
Eläkeläisjärjestöjen toiminta-avustus,
Erityisliikunnan toiminta-avustus

Toiminta-avustus yleishyödyllisille yhdistyksille, eläkeläisjärjestöille ja hyvinvoinnin edistämiseen KH, KUVA, KASSI ja HYTE HYTE 67 000 € / v
Harrastusmaksutuki Toiminta-avustus harrastusmaksuihin KUVA KUVA 20 000 € / v


Kerta-avustukset

Nykyinen avustus Tuleva avustus Nykyinen myöntäjä Tuleva myöntäjä
Matalan kynnyksen toiminnan avustus (rahasto) 
Matka-avustus (rahasto) 
Kehittämisverkostojen toimintaraha 
Talkooavustukset 

Kerta-avustus

  • Tapahtumatuki (ei erillistä budjettia tällä hetkellä, pormestarin käyttövarat) 
  • Matka-avustus (rahasto) 
  • Matalan kynnyksen avustukset (rahasto)
  • Talkooavustukset (roskapusseja, hanskoja, eväitä, laitteita lainaan, kunnan työtä) 
  • Kehittämisverkostojen toimintarahat (Vuonna 2024 41 000 € = 1 €/asukas) 
  • Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 5 000 € / v, rahasto) 
Viran-haltija Työryhmä ja viran-haltija

 

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää

  • hyväksyä avustusuudistuksen ja avustustoiminnan yleiset periaatteet 
  • hyväksyä tehtäväalueensa avustusten ja vastaavan luonteisten yhteistyösopimusten kriteerit 
  • oikeuttaa viranhaltijoita tekemään myöntökriteereihin lautakuntansa päätösvallan puitteissa teknisiä korjauksia ja parannuksia
  • delegoida lautakunnan toimivaltaan kuuluvan oikeuden myöntää kerta-avustuksia ja tehdä yhteistyösopimuksia viranhaltijalle
  • esittää kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää uudistaa kunnan avustuskokonaisuutta ja avustustoiminnan yleisiä periaatteita esityksen mukaisesti. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan avustusten kokonaisuuden tarkastelu ja uudistus 

Kuntalain mukaan kunnan tehtävänä on edistää kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä sekä osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Tuusulan kuntastrategian mukaan Tuusula kehittää hyvinvoinnin edellytyksiä ja mahdollisuuksia sekä ehkäisee yksinäisyyttä, eriytymistä ja pahoinvointia. Kunta haluaa vahvistaa kunnan, asukkaiden ja yhteisöjen yhteistyötä ja kumppanuutta sekä olla osallisuuden edelläkävijä ja jatkaa demokratian eri muotojen ja osallistumisen tapojen kehittämistä. Tuusulan kuntastrategiaa toteuttavan järjestösuunnitelman visiona on olla Suomen järjestöystävällisin kunta. Avustukset ovat keskeinen järjestöyhteistyön keino ja järjestöjen tekemän hyvinvointityön mahdollistaja. 

Tavoitteet avustusten kokonaisuuden uudistamiselle 

Tuusulan avustustoiminnasta tehtiin sisäinen tarkastus syksyllä 2022 ja tällöin todettiin Tuusulan avustustoiminnan olevan hyvällä tasolla. Tarkastuksessa nousi myös esiin kehittämistarpeita ja niiden pohjalta sisäinen tarkastus teki suosituksia uudistettavista asioista. Tarkastuksen tuloksena koottiin poikkihallinnollinen avustusuudistusta valmisteleva työryhmä, jota on vedetty kunnan johdon toimialueelta käsin. Uudistuksen tavoitteena on ollut:

  • Avustustoiminnan yhdenvertaisuus ja tasa-arvo hakijoiden näkökulmasta 
  • Avustusten hakemisen selkeys ja sujuvuus  
  • Yhden luukun periaate kunnan myöntämissä avustuksissa 
  • Avustustoiminnan järjestelmällisyys ja avoimuus kunnan ja hakijoiden kannalta 
  • Avustustoiminnan muodostama yhtenäinen kokonaisuus 
  • Tuusulan kunta ohjaa avustettavaa kuntalaistoimintaa strategian kautta 
  • Lisätä kunnan elinvoimaa sekä asukkaiden ja yhteisöjen juurtumista, viihtyvyyttä ja osallisuutta  
  • Saada näkyviin, minkä yhdistysten kanssa kunnalla on avustuksenomaista vuokratukea  

Avustusten nykytilassa avustuskäytännöt ovat hajautuneet ja on tunnistettu tarve uudistaa avustusten sähköistä alustaa osana laajempaa sähköisen asioinnin kehittämiskokonaisuutta. 
 
Uudistuksen eteneminen 

Uudistus on edennyt vuoden 2023 aikana nykytilan kartoituksella, muiden kuntien käytänteisiin tutustumisella, sähköisen asioinnin liittymäpintojen tunnistamisella ja valmistelulla, yhteiskehittämisen pajoissa ja poikkihallinnollisessa viranhaltijavalmistelussa. Uudistuneet avustuskäytännöt on tarkoitus ottaa käyttöön alkuvuodesta 2024. Muutoksia avustusmäärärahojen suuruuteen ei ole esitetty vuodelle 2024 talousarviossa. Avustussummat täsmentyvät vuosittain talousarvion yhteydessä. 

Avustusuudistus koskee valtaosaa kunnan avustuksista 

Tuusulan kunnan avustamisen kokonaisuus on moninainen. Nyt päätöksenteossa olevaan uudistukseen on otettu mukaan valtaosa kunnan avustuksista. Avustuskokonaisuuden uudistaminen tulee kuitenkin jatkumaan vuoden 2024 aikana ja tällöin on tarkoitus ottaa tarkasteluun mm. tila-avustukset. 

Avustukset, joita tarkastelu (2023) koskee: 
•    Avustukset kulttuuri- ja taidetoimintaan 
o    Tuotantotuki ammattitaiteilijoille 
o    Tuotantotuki ammattilaisryhmille 
o    Tuotantotuki taiteen harrastajille 
o    Tuotantotuki taide- ja kulttuuriyhdistyksille 
o    Tuotantotuki kotiseutu- ja kulttuuriperintötyöhön 
o    Työskentelyapuraha ammattitaiteilijoille 
•    Nuorisotyön toiminta-avustus 
•    Liikuntatyön toiminta-avustus 
•    Erityisliikunnan toiminta-avustus 
•    Harrastusmaksutuki 
•    Matalan kynnyksen toiminnan avustus (rahasto) 
•    Matka-avustus (rahasto) 
•    Toiminta-avustus yleishyödyllistä työtä tekeville seuroille ja yhdistyksille, lapsiperheet 
•    Avustukset hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen 
•    Kehittämisverkostojen toimintaraha 
•    Talkooavustukset 
•    Yhteistyösopimukset 
•    Yleishyödyllisten seurojen ja yhdistysten toiminta-avustus 
•    Eläkeläisjärjestöjen toiminta-avustus 
 
Avustukset, joita uudistus ei koske tässä vaiheessa (2023): 
•    Yleishyödyllisten järjestötalojen vuokratuki 
•    Kiinteistöveron palautus 
•    Peruskorjausavustus 
•    Veteraaniavustukset 
•    Yksityistieavustukset 
•    Kesätyöllistämistuki 
•    Saattoavustus 
•    Koululaisten kilpatoiminnan avustus 
•    STMn avustus ruoka-aputoimijoille 
•    Koulujen kerhotoiminnan avustaminen (Harrastamisen Suomen malli)  
•    Kunnan tiloissa operoivien toimijoiden maksusubventiot 
•    Palkitseminen ja stipendit
•    Kummituki

Tuusulan kulttuurin ja urheilun kummituki

Tuusulan kulttuurin ja urheilun kummituki ei ole varsinainen avustus ja sille ei ole varattu erillistä määrärahaa toimialueilla. Kummituen linjaukset ja ohjeistus on puuttunut kunnasta ja siksi siitä on tarpeen päättää. Kummitukea voi hakea vapaamuotoisella hakemuksella ja sen myöntäminen perustuu harkintaan ja käytettävissä oleviin määrärahoihin.

Kummitukea voidaan myöntää hakijalle, joka opiskelee, harrastaa tai valmentautuu tavoitteellisesti omalla alallaan. Hakijan tulee sitoutua osallistumaan kunnan osoittamiin tapahtumiin ja edistämään Tuusulan kunnan näkyvyyttä strategian mukaisesti sopimuksen laajuus huomioiden. Hakijan tulee liittää vapaamuotoiseen hakemukseen kuvauksen urastaan ja tavoitteistaan, omasta toiminnasta syntyvistä kustannuksista sekä omalla alallaan menestymistä kuvaavan lausunnon, jonka on kirjoittanut oppilaitos, taustaorganisaatio, lajiliitto tms. Kun hakija on 13-20-vuotias, kansallisesti ansioitunut tai menestynyt tuusulalainen, voi sopimuksen arvo olla n. 500-2000€ / vuosi. Hakijan ollessa yli 21-vuotias, kansainvälisesti ansioitunut tai menestynyt tuusulalainen tai Tuusulaa tunnetuksi tekevä voi sopimuksen arvo olla n. 1000-10 000€ / vuosi.  Tuusulan kunta tekee henkilöiden tai ryhmien kanssa kirjallisen sopimuksen. Sopimus tehdään 1-2 vuodeksi kerrallaan.

Tuusulan kunnan avustustoiminnan yleiset periaatteet   

Kolmannen sektorin järjestämää, paikallista kansalaistoimintaa tekevät yhdistykset ja yhteisöt sekä yksittäiset toimijat voivat hakea kunnalta avustuksia. Avustettavan toiminnan tulee tukea lakien sisältöjä ja henkeä sekä olla linjassa Tuusulan kunnan strategian kanssa.  
Tuusulan kunnalla on käytössä avustustoiminnan yleiset periaatteet, jotka koskettavat kaikkia avustuksia. Tämän lisäksi osalla avustuksista on käytössä avustuskohtaisia myöntökriteereitä. Tuusulan avustustoiminnan yleiset periaatteet sisältävät linjaukset myönnettävistä avustuksista, avustamisen edellytyksistä sekä käytännön prosesseihin liittyvistä yleisistä periaatteista. Avustustoiminnan yleisten periaatteiden kirjaamisen tavoitteena on lisätä kunnan avustustoiminnan läpinäkyvyyttä ja varmistaa yhtenäiset toimintatavat kunnan avustusten käsittelyssä. Avustustoiminnan yleisistä periaatteista päättää kunnanhallitus. 

Lautakunnat toteuttavat avustustoiminnan yleisiä periaatteita tehtäväalueellaan ja tarkentavat niitä tarvittaessa. Lautakunnat päättävät tehtäväalueensa avustusten ja vastaavan luonteisten yhteistyösopimusten kriteereistä ja periaatteista sekä viranhaltijoiden oikeudesta myöntää avustuksia ja tehdä kyseisiä yhteistyösopimuksia. Yhteisten palveluiden osalta vastaava toimivalta on kunnanhallituksella.   

Avustusten myöntäminen perustuu aina harkintaan. Harkinnassa otetaan huomioon avustettavan toiminnan tarkoitus, laajuus, laatu sekä kokonaisvaikuttavuus. Toiminnan vaikuttavuuden arvioinnissa voidaan hyödyntää tarkemmin määriteltyjä kriteereitä tai pisteyttämistä. Avustettavan toiminnan tulee tukea kunnan perustehtävää ja/tai kunnan strategian toteutumista. Talousarviossa ja toimialueiden käyttösuunnitelmissa määritellään vuosittain avustuksiin käytettävissä olevat varat.  

Hakija ja avustettava toiminta 

Avustusta voidaan pääsääntöisesti myöntää hakijalle, jonka kotipaikka ja toiminta ovat Tuusulassa tai toimintaan, joka kohdentuu tuusulalaisiin.  

Avustettavan toiminnan on oltava Suomen lakien ja säädösten sekä hyvän tavan mukaista. Avustuksen hakijan harjoittama toiminta ei saa olla ristiriidassa kunnan strategian ja yhteisen toimintatavan, eettisten ohjeiden tai yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman kanssa. Tuusulan kunnan myöntämien avustuksien tarkoituksena on kunnan strategian mukaisesti lisätä asukkaiden hyvinvointia, osallisuutta ja heidän juurtumistaan yhteisöön sekä kunnan viihtyvyyttä ja elinvoimaa. Avustettavassa toiminnassa tulee korostua yleishyödyllisyys ja avoimuus sekä avustettavan toiminnan tulee edistää kuntalaisten hyvinvointia ja/tai kunnan elinvoimaa. Kunta voi asettaa avustuksen käytölle erityisehtoja.  
Avustuksen saajan hallinnon ja talouden on oltava voimassa olevien lakien ja säännösten mukaisesti järjestetty. Yhteisön kirjanpito sekä muu avustuksen seuranta tulee laatia siten, että avustuksen käyttöä on mahdollista seurata ja luotettavalla tavalla arvioida. Avustuksen saaja on vastuussa mahdollisessa alihankintatilanteessa siitä, että myös alihankkija noudattaa tässä ohjeessa määriteltyjä menettelyitä.  

Hakukelpoisuus 

  • Avustusten tulee kohdentua tuusulalaisiin, Tuusulaan tai hakijan olla tuusulalainen. 
  • Avustuksen saajalta tulee löytyä omaa rahoitusta ja realistinen toimintasuunnitelma. 
  • Aiemmin saadun avustuksen tulee olla raportoituna ennen uuden avustuksen myöntämistä. 
  • Toimintaa ei tueta muulla kunnan avustuksella tai tuella (poislukien tila-avustukset). 
  • Hakijan tulee olla oikeushenkilö (y-tunnus) tai täysi-ikäinen (vahva tunnistautuminen).   
  • Ei rekisteröityneet yhteisöt, esimerkiksi työryhmät, rinnastetaan yksityishenkilöön (hakijan oltava täysi-ikäinen ja tunnistauduttava vahvasti). Avustusten haku on heille mahdollista sekä yhdistyksille että yksityishenkilöille suunnattujen avustusten osalta. 
  • Tarkoituksenmukainen, yleishyödyllinen sekä toiminnan rahoittamiseksi järjestetty varainhankinta ei vähennä avustuksen määrää.   
  • Hakemus on jätettävä sähköiseen järjestelmään määräaikaan mennessä, myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä. Hakemuksen liitteitä voi täydentää hakuajan päätyttyä. 
  • Osa avustuksista (kerta-avustukset) on jatkuvan haun piirissä ja tällöin hakuaika on kalenterivuosi.  
     

Avustushakemuksia arvioitaessa suositaan hankkeita, toimintaa tai tapahtumia, joilla on 

  • vaikutuksia yhteisöllisyyteen, osallisuuteen, saavutettavuuteen ja hyvinvointiin sekä toiminnan monipuolisuuteen avustusten kokonaisuudessa 
  • yhteistyötä eri toimijoiden välillä. 
  • omarahoitusta, tai muuta aktiivista panosta avustuksen kohteena olevan toiminnan toteuttamisessa, ja realistinen toimintasuunnitelma. 


Myönnettävä avustus  

Pääperiaate on, että kunta voi myöntää avustusta samaan tarkoitukseen ainoastaan yhden avustuksen muodossa (poikkeuksena tästä tila-avustukset). Avustusta haettaessa hakijan on ilmoitettava myös muualta kuin Tuusulan kunnalta samaan tarkoitukseen saamansa avustukset. Hakijayhteisöltä edellytetään omarahoitusosuutta tai muuta aktiivista panosta avustuksen kohteena olevan toiminnan toteuttamisessa.  Avustus on käytettävä siihen tarkoitukseen, mihin se on myönnetty. Käyttötarkoituksen muutos aiheuttaa avustuksen takaisinperinnän, mikäli asiasta ei ole etukäteen sovittu kunnan kanssa. Avustuksen saajan on myös informoitava kuntaa välittömästi, mikäli saajan kyvyssä toteuttaa avustuksen kohteena oleva toiminta, osittain tai kokonaan, tapahtuu muutos.  Avustuksia ei myönnetä takautuvasti. 

Avustustyypit: toiminta-avustukset ja kerta-avustukset 

Uudistuksessa tarkastellut avustukset jaotellaan jatkossa seuraavasti:

Toiminta-avustukset 

  • Toiminta-avustus kulttuuritoimintaan (Vuonna 2024 125 000 € /v) 
  • Toiminta-avustus liikuntatoimintaan (Vuonna 2024 50 000 € / v) 
  • Toiminta-avustus nuorisotyöhön (Vuonna 2024 15 000 € / v) 
  • Toiminta-avustus yleishyödyllisille yhdistyksille, eläkeläisjärjestöille ja hyvinvoinnin edistämiseen (Vuonna 2024 67 000 € / v) 
  • Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 20 000 € / v) 
     

Kerta-avustukset 

Kerta-avustus kokoaa yhden haun alle seuraavat avustusmuodot 

  • Tapahtumatuki (ei erillistä budjettia tällä hetkellä, pormestarin käyttövarat) 
  • Matka-avustus (rahasto) 
  • Matalan kynnyksen avustukset (rahasto)
  • Talkooavustukset (roskapusseja, hanskoja, eväitä, laitteita lainaan, kunnan työtä) 
  • Kehittämisverkostojen toimintarahat (Vuonna 2024 41 000 € = 1 €/asukas) 
  • Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 5 000 € / v, rahasto) 
     

Avustusten hakuajat yhtenäistetään

Uudistuksessa tarkasteltujen avustusten hakuajat yhtenäistetään ja avustuksia haetaan jatkossa seuraavasti: 

Kaikki toiminta-avustukset 

  • Hakuaika:  1.1. – 31.1.2024 (vuoden 2024 avustukset) 
  • Päätökset:  Helmikuun loppu / maaliskuun alku (hakuaika 1.1.-31.1.) 
  • Maksatus: Heti päätöksen saatua lainvoiman 
     

Kerta-avustukset 

  • Hakuaika: Jatkuva haku 
  • Päätökset: Nopeimmillaan viikossa (kehittämisverkostojen toimintaraha). Joidenkin kerta-avustusten osalta käsittelyaika voi olla pidempi. Poikkihallinnollinen avustustiimi kokoontuu kerran viikossa (ei kokoonnu, jos ei ole käsiteltävää). 
  • Maksatus: Heti päätöksen saatua lainvoiman 
     

Viestintä avustuksista ja sähköinen asiointi

Avustuksista kootaan yksi verkkosivu, jossa löytyy kootusti tietoa avustuksista tuusula.fi/avustukset. Jatkossa tullaan laatimaan yhteinen kaikki avustushaut kokoava hakukuulutus. Lisäksi tehdään tarpeen mukaan erillisiä hakukuulutuksia. Avustuksista laaditaan yhteinen tiedote ja lisäksi avustuksista voidaan muistuttaa erillisillä tiedotteilla. Jatkossa avustuksia haetaan uuden sähköisen asioinnin alustan kautta. Alusta kokoaa kaikki avustushaut yhdelle sähköisen asioinnin koontisivulle, jossa avustushaut ovat listattuna.  

Avustuksen myöntäminen ja maksaminen 

Mikäli tammikuussa haettavaa toiminta-avustusta jää jakamatta, voi sitä hakea jatkuvan haun periaatteella. Avustukset maksetaan heti avustuspäätöksen saatua lainvoiman. Avustus voidaan periä takaisin, mikäli aihetta ilmenee (esim. raportointivelvollisuuden laiminlyönti, väärinkäytökset). Raportointi avustuksen käytöstä tehdään ilmoitettuun määräaikaan mennessä sähköisen asioinnin järjestelmässä. 
 

Avustusten jaottelu, avustuksista päättävät toimielimet ja avustusmäärärahat 

Avustukset jaotellaan jatkossa seuraavan taulukon mukaisesti:

Toiminta-avustukset

Nykyinen avustus Tuleva avustus Nykyinen  myöntäjä   Tuleva  myöntäjä   Avustussumma vuonna 2024
(TA 2024)
Avustukset kulttuuri- ja taidetoimintaan  Toiminta-avustus kulttuuritoimintaan KUVA KUVA 125 000 € /v
Liikuntatyön toiminta-avustus Toiminta-avustus liikuntatoimintaan KUVA KUVA 50 000 € / v
Nuorisotyön toiminta-avustus  Toiminta-avustus nuorisotyöhön KUVA KUVA 15 000 € / v

Toiminta-avustus yleishyödyllistä työtä tekeville seuroille ja yhdistyksille/lapsiperheet, 
Avustukset hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen, 
Yleishyödyllisten seurojen ja yhdistysten toiminta-avustus, 
Eläkeläisjärjestöjen toiminta-avustus,
Erityisliikunnan toiminta-avustus

Toiminta-avustus yleishyödyllisille yhdistyksille, eläkeläisjärjestöille ja hyvinvoinnin edistämiseen KH, KUVA, KASSI ja HYTE HYTE 67 000 € / v
Harrastusmaksutuki Toiminta-avustus harrastusmaksuihin KUVA KUVA 20 000 € / v


Kerta-avustukset

Nykyinen avustus Tuleva avustus Nykyinen myöntäjä Tuleva myöntäjä
Matalan kynnyksen toiminnan avustus (rahasto) 
Matka-avustus (rahasto) 
Kehittämisverkostojen toimintaraha 
Talkooavustukset 

Kerta-avustus

  • Tapahtumatuki (ei erillistä budjettia tällä hetkellä, pormestarin käyttövarat) 
  • Matka-avustus (rahasto) 
  • Matalan kynnyksen avustukset (rahasto)
  • Talkooavustukset (roskapusseja, hanskoja, eväitä, laitteita lainaan, kunnan työtä) 
  • Kehittämisverkostojen toimintarahat (Vuonna 2024 41 000 € = 1 €/asukas) 
  • Harrastusmaksutuki (Vuonna 2024 5 000 € / v, rahasto) 
Viranhaltija Työryhmä ja viranhaltija (lopullinen päätöksenteko viranhaltijalla)

 

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • uudistaa kunnan avustuskokonaisuutta ja avustustoiminnan yleisiä periaatteita selostusosassa esitetyn mukaisesti 1.1.2024 alkaen
  • oikeuttaa viranhaltijat tekemään avustuskokonaisuuteen ja avustustoiminnan yleisiin periaatteisiin teknisiä korjauksia ja parannuksia
  • merkitä tiedokseen lautakuntien päätösvallassa olevat avustuskohtaiset myöntökriteerit
  • ottaa käyttöön Tuusulan kulttuurin ja urheilun kummituen ja sen periaatteet esityksen mukaisesti 1.1.2024 alkaen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kehittämispäällikkö Heidi Hagman selosti asiaa kokouksessa. 

Kati Lepojärvi poistui kokouksesta klo 17.45- 17.52 väliseksi ajaksi. 

Valmistelija

Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi

Perustelut

Kunnanhallitus päätti kokouksessaan 27.11.2023 § 472 ottaa käyttöön Tuusulan kulttuurin ja urheilun kummituen ja sen periaatteet 1.1.2024 alkaen. Päätöksen mukaan kummitukea voi hakea vapaamuotoisella hakemuksella ja sen myöntäminen perustuu harkintaan ja käytettävissä oleviin määrärahoihin. 

Kummitukea voidaan myöntää hakijalle, joka opiskelee, harrastaa tai valmentautuu tavoitteellisesti omalla alallaan. Hakijan tulee sitoutua osallistumaan kunnan osoittamiin tapahtumiin ja edistämään Tuusulan kunnan näkyvyyttä strategian mukaisesti sopimuksen laajuus huomioiden. Hakijan tulee liittää vapaamuotoiseen hakemukseen kuvauksen urastaan ja tavoitteistaan, omasta toiminnasta syntyvistä kustannuksista sekä omalla alallaan menestymistä kuvaavan lausunnon, jonka on kirjoittanut oppilaitos, taustaorganisaatio, lajiliitto tms. Kun hakija on 13-20-vuotias, kansallisesti ansioitunut tai menestynyt tuusulalainen, voi sopimuksen arvo olla n. 500-2000€ / vuosi. Hakijan ollessa yli 21-vuotias, kansainvälisesti ansioitunut tai menestynyt tuusulalainen tai Tuusulaa tunnetuksi tekevä voi sopimuksen arvo olla n. 1000-10 000€ / vuosi.  Tuusulan kunta tekee henkilöiden tai ryhmien kanssa kirjallisen sopimuksen. Sopimus tehdään 1-2 vuodeksi kerrallaan. Nyt ehdotetut sopimukset ovat kestoltaan yhden vuoden. 

Tuusulan kunta myöntää kulttuurin ja urheilun kummitukea osana kunnan avustustoimintaa. Saadakseen tukea hakijan tulee opiskella, harrastaa tai valmentautua tavoitteellisesti omalla urallaan. Hakijan tulee lisäksi sitoutua osallistumaan Tuusulan kunnan osoittamiin tapahtumiin ja edistämään Tuusulan kunnan näkyvyyttä strategian mukaisesti sopimuksen laajuus huomioiden. Nuorten (13-20v) kanssa tehdään vuodeksi 500 - 2000 euron sopimus ja aikuisten kanssa 1000-10 000 euron sopimus. Sopimus voi olla 1-2 vuoden mittainen. 

Kuntaan on saapunut yhteensä 5 hakemusta. Kaikki hakijat täyttävät annetut kriteerit. 

Juniorit: 

Eelis Uronen, jääkiekko 

Noora Häkkinen, cheerleading 

Lilja Lehtonen, suunnistus 

Matias Heinonen, taitoluistelu 

Aikuiset: 

PKKU ry. jalkapallo 

Naiset pelaavat jalkapallon pääsarjaa ja miehet toiseksi ylintä sarjatasoa. 

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • myöntää kulttuurin ja urheilun kummitukea seuraaville junioreille 1000 euroa jokaiselle: Eelis Uronen, laji: jääkiekko; Noora Häkkinen, laji: cheerleading; Lilja Lehtonen, laji: suunnistus; Matias Heinonen, laji: taitoluistelu
  • myöntää kulttuurin ja urheilun kummitukea 10 000 euroa aikuisten ryhmässä PKKU ry.:lle lajissa jalkapallo. PKKU ry:n avustuksesta noin puolet on hyvityksiä kauden kenttämaksuista ja noin puolet rahallista tukea
  • todeta, että edellä mainittujen henkilöiden ja ryhmien kanssa tehdään yhden vuoden mittaiset sopimukset
  • varata loppuvuodeksi 4 000 euroa ensisijaisesti nuorten kulttuurin ja taiteentekijöiden tukemiseen. Mikäli em. hakemuksia ei ole saapunut 30.9.2024 mennessä, määrärahat voi jakaa saapuneiden hakemusten perusteella. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Kuntakehitysjohtaja Sirèn poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana ennen päätöksentekoa. 

Valmistelija

  • Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on kokouksessaan 22.4.2024 myöntänyt kulttuurin ja urheilun kummitukea neljälle urheilijalle. Kunnanhallitus päätti lisäksi

  • varata loppuvuodeksi 4 000 euroa ensisijaisesti nuorten kulttuurin ja taiteentekijöiden tukemiseen. Mikäli em. hakemuksia ei ole saapunut 30.9.2024 mennessä, määrärahat voi jakaa saapuneiden hakemusten perusteella.
     

Määräaikaan 30.9. mennessä sivistystoimeen saapuneet kulttuurin ja urheilun kummitukihakemukset käsiteltiin asiantuntijakokouksessa 11.10.2024.

Kulttuurin kummitukihakemuksia oli saapunut kolme (3) kappaletta, yhteissumma 19 000 euroa:

  • Mika Joensuu, pelikulttuuritoiminnan edistäminen
  • Maaria Nuoranne, esikoisromaanin kirjoittaminen ja esikoisalbumin sävellys- ja sanoitustyö
  • Tuomas Rauhala, muusikon ammattitaidon kehittäminen
     

Urheilun kummitukihakemuksia oli saapunut seitsemän (7) kappaletta, yhteissumma 13 000 euroa:

  • Silja Filenius, yleisurheilun valmennus- ja kilpailukustannusten tukeminen
  • Antti Havulinna, lapsen lentopalloharrastuksen tukeminen
  • Mila Heikkonen, yleisurheilun valmennus- ja kilpailukustannusten tukeminen
  • Robert Junninen, Classic Physique -kilpaharrastuksen tukeminen
  • Reijo Kuusela, lapsen ringetteharrastuksen tukeminen
  • Joona Mitsui, lapsen maastopyöräilyn kilpailukustannusten tukeminen
  • Jaakko Sillankorva, maantiepyöräilyn kilpailu- ja leirikustannusten tukeminen
     

Esitetään, että kunnanhallituksen huhtikuun päätöksen mukaisesti 4 000 euroa kulttuurin ja taiteentekijöiden tukemiseen jaetaan seuraavasti:

1. Rumpali ja musiikkipedagogi Tuomas Rauhalalle 1 300 €.
Kummituki myönnetään muusikon ammattitaidon kehittämiseen matkustamalla ottamaan oppia Euroopassa asuvilta huippupedagogeilta.

2. Pelisuunnittelija ja pelikulttuurin edistäjä Mika Joensuulle 1 300 €.
Kummituki myönnetään Tuusulan esilletuomiseen erilaisissa pelitapahtumissa ja -yhteisöissä sekä pelikulttuuritoiminnan käynnistämiseen yhteistyössä alueen muiden toimijoiden kanssa järjestämällä pelitapahtuma osana valtakunnallista Peliviikkoa.

3. Käsikirjoittaja Maaria Nuoranteelle 1 400 €.
Kummituki myönnetään kirjailijan ja artistin uran edistämiseen eli Storytelin kustantaman esikoisromaani Opuntian valmistamiseen sekä EP:n kirjoitus- ja sävellystyöhön sekä studiotyöskentelyyn. EP:n julkaisee Is This Art -levy-yhtiö.

Lisäksi ehdotetaan, että Tuusulan kulttuurin ja urheilun kummituen hakuaika olisi jatkossa yhtenäinen Tuusulan kunnan myöntämien toiminta-avustusten hakuajan kanssa, 1.–31.1., ja että haettavana oleva kummitukisumma olisi hakuajan alkaessa yleisesti tiedossa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää 

  • hyväksyä valmistelijaryhmän esityksen Tuusulan kulttuurin kummituen saajista

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • hyväksyä valmistelijaryhmän esityksen Tuusulan kulttuurin kummituen saajista
  • vuoden 2025 avustuksista myöhemmin

Kokouskäsittely

Vapaa-aikapalveluiden päällikkö Risto Kanerva selosti asiaa kokouksessa. 

Käsittelyn aikana esittelijä muutti pohjaehdotusta siten,​ että pohjaehdotukseen lisättiin kohta: Kunnanhallitus päättää vuoden 2025 avustuksista myöhemmin. Kunnanhallitus hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti. 

Tiedoksi

kummituen saajat

Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta, Kunnanhallitus
osoite: PL 60, 04301 Tuusula
sähköposti: kirjaamo@tuusula.fi
puh. vaihde: 09 87 181

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupiste TuusInfoon os. Autoasemankatu 1, 04300 Tuusula.