Perustelut
Kunnan toimielimet valmistelevat hallintosäännön mukaisin toimivalloin omia asioitaan. Samalla on muodostunut käytäntö, jossa lausuntoja on annettu välillä laajastikin kunnan muille toimielimiltä eri kantojen selvittämiseksi. Lausuntojen antaminen ei perustu lakisääteiseen velvoitteeseen, vaan toimielimet ovat lausuneet toisilleen eniten kaavoitukseen liittyvissä asioissa.
Lausuntojen antamisen sijaan kunnassa on vuoden 2024 aikana kehitetty yhteisvalmistelua viranhaltijoiden kesken, jolloin tarkoituksena on, että toisen toimialueen huomiot tulevat esiin jo hyvissä ajoin valmisteluvaiheessa. Käytäntö myös tukee kunnan strategian yhteydessä päätettyä tekemisen tapaa ”Me teemme yhdessä uutta Tuusulaa”. Lausuntojen antaminen toimielimen kautta ei lisää strategian mukaista yhdessä tekemistä, vaan edesauttaa siilojen syntymistä organisaation sisälle.
Kunnan kaavoituksen ja kuntakoon kasvaessa valmistelussa on yhä enemmän asioita, joista aiemmin on saatettu toiselle toimielimelle lausua. Kun katsoo tilastoa toimielinten toisille kunnan toimielimille antamien lausuntojen määrästä, huomaa että määrät ovat selkeästi kasvaneet, jopa kaksinkertaistuneet. Vuosien 2021-2023 aikana kunnan toimielimet ovat antaneet toisilleen sisäisesti lausuntoja seuraavan lukumäärän:
|
2021 |
2022 |
2023 |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta |
12 |
13 |
24 |
Kasvatus- ja sivistyslautakunta |
11 |
17 |
13 |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
11 |
22 |
14 |
Kuntakehityslautakunta |
2 |
2 |
1 |
Tekninen lautakunta |
2 |
5 |
2 |
Yhteensä |
38 |
59 |
54 |
Tarkastelujaksolla sisäisesti annettavien lausuntojen määrä on kaksinkertaistunut. Mikäli laskee varovaisesti, että yksi lausunto työllistää keskimäärin kaksi tuntia kunnan yhtä työntekijää (valmistelu, lausuttavaan materiaaliin tutustuminen, manuaaliset vaiheet), vie sisäisten lausuntojen antaminen yhden henkilön työaikaa yhteensä vuoden 2023 tiedoilla noin kolme viikkoa (viisipäiväistä työviikkoa) vuodesta. Työpäivinä tämä tarkoittaa lähes 15 työpäivää vuodessa. Vuoden 2021 tilanteeseen verrattuna lausuntojen laatimiseen ja käsittelyyn menisi laskennallisesti vuonna 2023 lähes 5 työpäivää enemmän.
Toiminnan tehokkuuden, vaikuttavuuden ja toimielinten asianmukaisen työskentelyn kannalta on valmisteltu ohjeistavaa linjausta siitä, ettei kunnan sisällä annettaisi toisille lautakunnille lausuntoja. Ainoastaan poikkeuksellisen laajaa asukasjoukkoa tai aluetta koskevissa suunnitelmissa on jatkossa suotavaa harkita lausuntopyyntöjä kunnan sisäisesti. Lausuntojen antamiseen sijaan yksittäisissä asioissa olisi syytä kiinnittää huomiota toiminnan ennakkovaikutusten arviointiin ja antaa esimerkiksi niihin liittyviä periaatelinjauksia.
Lausumisessa tai niiden antamisessa keskeistä tulisi olla niiden vaikuttavuus. Esimerkiksi kaavoituksen osalta on havaittu, etteivät sisäiset lausunnot tuo välttämättä uusia huomioitavia asioita esiin, vaan lautakunnissa kiertää sama valmisteltu lausuntopohja. Myös muiden asioiden osalta selkeämpää on, että esimerkiksi luottamushenkilöiden kuuleminen tapahtuu lähetekeskustelutyylisesti formaalien lausumisten sijasta. Tuusulan kunnan sisäinen lausuntokäytäntö on poikkeuksellinen muihin kuntiin verrattuna ja korostaa toimialueiden ja lautakuntien omaehtoisuutta sen sijaan, että toimintamalli olisi strategian mukaisesti "Me teemme yhdessä uutta Tuusulaa". Myös päätöksentekoa seuraaville voi herättää ihmetystä lausuminen kunnan omista toiminnoista ja samalla ne voivat sotkeutua ulkopuolelle annettaviin edunvalvontaluontoisiin lausuntoihin.
Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 28 §:n 4 momentin mukaan asemakaavaehdotuksesta on pyydettävä lausunto: 4) tarpeen mukaan muilta viranomaisilta, joiden toimialaa asemakaavassa käsitellään, sekä asemakaavan kannalta keskeisiltä yhteisöiltä. Tarvetta arvioidaan aina tapauskohtaisesti ja se näkyy myös kunnanhallituksen ehdotuksen muotoilussa toimintalinjauksiksi.
Kuntalain 38 §:n 2 momentin mukaan kunnanhallitus johtaa kunnan toimintaa, hallintoa ja taloutta. Lisäksi kuntalain 39 §:n 1 momentin kohdan 5) mukaan kunnanhallituksen tulee vastata kunnan toiminnan yhteensovittamisesta.