Valmistelija
Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
Ritva Lappalainen, projektijohtaja
Perustelut
Tuusulan kunnanvaltuusto on 10.6.2019 § 80 merkinnyt tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen vuodelta 2018 tiedokseen ja päättänyt pyytää siinä esitetyistä havainnoista toimialueiden ja kunnanhallituksen selvitykset, jotka tulee toimittaa niin, että ne voidaan käsitellä lokakuun loppuun mennessä pidettävässä valtuuston kokouksessa. Lokakuun valtuustokokous pidetään 7.10.2019. Lisäksi valtuusto pyytää selvitykset toimitettavaksi myös tarkastuslautakunnalle.
Tarkastuslautakunta ei ole raportissaan teknisen lautakunnan osalta nostanut esille erityisiä kysymyksiä tai pyytänyt selvityksiä. Toimintakertomuksesta tarkastuslautakunta on nostanut esille henkilö- ja kunnossapitoresurssit, korjausvelan sekä rakennusten kuntoon liittyvät ongelmat.
Tarkastuslautakunnan arvioinnin johtopäätökset Yhdyskuntatekniikan palvelualueeseen liittyen:
- Viheralueisiin on haluttu laittaa huomattavasti panostuksia lähivuosille, resursseja ja henkilökuntaa ei ole kuitenkaan varattu riittävästi.
- Kunnallistekniikassa on tehty merkittävä määrä investointeja,mikä tulee jatkumaan myös tulevina vuosina.
- Investointipaine aiheuttaa ongelmia palvelutason ylläpidossa, erityisesti katujen kunnossapidon ja korjaamisen suhteen.
- Yhdyskuntatekniikan henkilöstössä on ollut paljon vaihtuvuutta, sairaslomia ja niin edelleen. Henkilöstö on ollut kovilla ja monin paikoin mennään ”riskillä” eli joustoa on koko ajan vähemmän. Konsulttipalkkioiden kautta tulee nyt enemmän lisäkustannuksia kuin mitä koituisi yksittäisestä lisähenkilöstä.
Tarkastuslautakunta suosittaa:
- Investointien suunnittelussa on huomioitava tarpeellisen palvelutason säilyttäminen, esimerkiksi katujen kunnolla on merkittävää vaikutusta alueen asukkaiden elämään ja tämä ongelma on myös erittäin näkyvä kunnan houkuttelevuuden kannalta. Kunnossapidon määrärahoja tulisi tarkastella ja suhteuttaa tilanteen vaativuuteen.
- Kunta ei ole kilpailukykyinen, kun hankitaan erityisalojen ammattilaisia, konsulttipalkkioiden aiheuttaessa lisäkustannuksia olisi aiheellista sitouttaa kuntaan ammattitaitoisia osaajia jotka porrastetaan eläkkeelle lähtevien kanssa.
- Kunnan kehittämishankkeissa sekä niiden aikataulutuksessa on huomioitava henkilökunnan sekä rseurssien todellinen tilanne ja tarvittaessa lisättävä suunnitelmallisuutta, jonka avulla tätä tarvetta tasataan. Lisäresursseja tarvitaan kaikille kehitettäville alueille viherrakentamisesta kiinteistöjohtamiseen ja hankesuunnitteluun.
Tarkastuslautakunnan arvioinnin johtopäätökset Tilapalveluiden palvelualueeseen liittyen:
- Vuoden 2018 talousarviossa Tilakeskuksen tavoitteena on ollut tarve rekrytoida uutta, ammattitaitoista henkilökuntaa, koska henkilöstön ikäjakauma painottuu tällä hetkellä 51-63 vuoteen.
- Palveluverkkosuunnitelman mukaan alkuvuosien investoinnit tuottavat pitkällä tähtäimellä merkittäviä säästöjä.
- Kiinteistöihin ja infraan kohdistuva korjausvelan kasvu on keskeisiä toiminnan kustannuksia nostavia tekijöitä. Vanhenevat kiinteistöt ja ajanmukaisten toimitilojen puute voi olla uhka tuottavalle työnteolle, kuntalaisten ja henkilöstön terveydelle sekä kunnan vetovoimalle ja imagolle.
- Määrärahat eivät riitä kaikkiin vuosikorjauksiin uudiskohteiden ja sisäilmaongelmaisten kiinteistöjen korjausten ollessa etusijalla.
- Pienet peruskorjaus- ja muutoskohteet jatkuvat vuositasolla. Sisäilmaongelmien ennakointi, tutkinta, viestintä ja korjausten suunnittelu sekä toteutuksen järjestäminen lisääntyy edelleen ja työllistää koko tilapalvelua merkittävästi.
Tarkastuslautakunta suosittaa:
- Kiinteistöjen hallintaan, hoitoon ja myyntiin on kehitettävä toimiva pitkän tähtäimen suunnitelma. Apolin kehittäminen on vietävä loppuun ja tuotava käytäntöön.
- Ammattitaitoista, uusien investointien tarpeisiin sopivaa henkilökuntaa on rekrytoitava. Esimerkiksi sisäilma-asioissa on merkittävät investointikohteet, joissa olisi noudatettava asiantuntijoiden ohjeita ja määräyksiä.
- Resurssit on suhteutettava palvelutason tavoitteeseen tai lain vaatimaan tasoon.Vanhentuneet kiinteistötiedot tulisi saattaa ajan tasalle. Myös sisäilma-asiantuntijaa tarvitaan haasteellisiin kunnassa vireillä oleviin hankkeisiin.
- Henkilökunnan ja kuntalaisten, kuten koululaisten terveys on tärkein kriteeri kaikissa sisäilma-asioissa. Sairastuminen ja huono korjaaminen ovat merkittävä riski lisäkustannuksille.
- Koko tekniikan toimialan resurssit ja henkilöstö on asetettava sille tasolle, että kehityshankkeet ja tavoitteet saavutetaan ja kuntalaisille tarpeellinen lainmukainen palvelutaso perusasioissa säilytetään.
Yhdyskuntakniikan ja Tilapalveluiden selvitykset:
Vuonna 2018 tehtiin ennätys kunnallistekniikan investointien määrässä ja korkean investointiasteen odotetaan jatkuvan kunnassa. Tämä tulee tarkastuslautakunnan mukaan huomioida riittävillä resursseilla, jottei niistä synny viivästymää hankkeiden toteutukseen, mikä taas voi näkyä budjetin ylityksenä pitkällä tähtäimellä. Korkea investointitaso vaatii resurssointia myös kunnossapitoon käsittäen kadut ja viheralueet. Henkilöstön kuormittuminen on aistittavissa mm. henkilöstön vaihtuvuuden ja sairaspoissaolojen kautta. Henkilöstövajetta on korvattu ostopalveluina, mikä kokonaisuus huomioiden on kalliimpaa kuin omana työnä tehty.
Tarkastuslautakunta on kiinnittänyt huomiota yhdyskuntatekniikan kannalta tarkasteltuna tämän hetken oleellisimpiin kohtiin: rakentamisen määrä suhteessa henkilöresursseihin ja kunnossapidon määrärahoihin on ylimitoitettu. Työmäärä kasvaa, mutta uutta henkilöstöä ei saa palkata. Henkilöstöresurssivaje korostuu, kun samanaikaisesti vallitsee laajempi, yleinen pula työntekijöistä. Avoimeen tehtäväänkään ei saada palkattua uutta henkilöä, koska hakijoiden joukossa ei ole tehtävään vaadittavaa riittävän kokemuksen tai soveltuvan koulutuksen omaavia hakijoita.
Toinen merkittävä ongelma, johon tarkastuslautakunta kiinnitti huomiota, on investointien suhde kunnossapitomäärärahoihin. Tosin on todettava, että vuoden 2020 budjetissa tähän saattaa tulla pieni korjausliike, joskaan ei samassa suhteessa kuin uusia katu- ja puistoalueita otetaan hoitovastuulle. Epäsuhde johtaa vääjäämättä siihen, että kunnossapitokohteita on priorisoitava entistä voimakkaammin tai uudetkin alueet alkavat pikku hiljaa rapistua.
Tilapalveluissa on varsin samansuuntaisia päätelmiä kuin kunnallistekniikan puolella; investointien ja muiden työtehtävien määrä on nousemassa henkilökuntaan suhteutettuna jo lähes kestämättömälle tasolle. Tarkastuslautakunta onkin aivan oikein ilmaissut huolestumisensa investointien ja henkilökunnan epäsuhteesta. Rakennushankkeiden toiminnallinen vaativuusaste on moninkertaistunut uusien oppimis- ja varhaiskasvatuksen suunnitelmien sisällöllisen muuttumisen myötä. Tästä seuraa tiivis yhteistyön tarve ja osallistavan suunnittelun toimintatapojen käyttöönotto sekä isojen uudisrakennusten että myös perusparannushankkeiden ohjelmoinnissa investointipäätöksiä varten, mikä sitoo erityisesti esi-, tarve- ja hankesuunnittelussa resursseja. Suunnittelu- ja rakentamispalveluiden hankintaan liittyvä lainsäädäntö ja kilpailutusvelvoitteet kuormittavat ja työllistävät merkittävästi henkilökuntaa. Resurssivajeeseen liittyy myös Tilapalvelun henkilökunnan korkea keski-ikä (yli 56 vuotta) ja ammatillisen osaamisen päivittämiseen liittyvät haasteet alati ja yhä nopeammin muuttuvassa toimintaympäristössä.
Sisäilmaston laadun takaaminen edellyttää tänä päivänä laaja-alaista ja syvää erikoisosaamista rakennusfysiikasta, koneellisesta ja painovoimaisesta ilmastoinnista, rakennusmateriaalien vanhenemisesta, kemiallisista aineisosista ja niiden yhteisvaikutuksesta, kosteudenhallinnasta ja lämpötiloista, sekä sisäilmaongelmien tutkimusten tilaamisesta ja raporttien tulosten arvioinnista kuten myös korjaustoimenpiteiden suunnittelusta ja toteutuksen valvonnasta. Somekanavat, nettisivustot ja sähköpostiviestintä ovat lisääntyneet lähes räjähdysmäiset sisältäen jatkuvia vaatimuksia nopeasta ja avoimesta viestinnästä, johon rakennusalan osaajilla ei välttämättä ole koulutusta, parasta osaamista tai edes aikaresursseja reagoida. Yhteistyö kasvatuksen ja sivistyksen toimialan kanssa onkin ollut keskeinen onnistumisen edellytys mm. kohdekohtaisten sisäilmatyöryhmien toiminnan kehittämisessä ja kunnan sisäilmasivustojen päivittämisessä onnistuneesti.
Tilakeskus on vuosina 2017 ja 2018 esittänyt seuraavan vuoden henkilöstöbudjettiin määräaikaisen sisäilmakoordinaattorin rekrytointia kuntaan, siten että ko.tehtävä olisi organisatorisesti HR:n alaisuudessa. Resurssia ei ole myönnetty. Samoin on esitetty uuden hankesuunnittelijan rekrytointia esi-, tarve- ja hankesuunnitteluun sekä kaavoituksen kanssa tehtävään yhteistyöhön investointiohjelman toteuttamiseksi edellytetyssä aikataulussa. Resurssia ei ole myönnetty. Kiinteistöjen lähtötietojen tarkistus, päivitys ja arkistoinnin organisointi olisivat edellytys systemaattiselle kiinteistöjohtamiselle sekä mm. luottamushenkilöille toimitettavien raporttien lähtötietojen oikeellisuuden varmistamiseksi ja kunnalle tulevan kiinteistöveron määrittelemiksi ajan tasalla olevien lähtötietojen pohjalta. Tilakeskus on esittänyt määräaikaisen projektiassistentin rekrytointia, mutta resurssia ei ole myönnetty.
Kunnassa 2018 hyväksytty kasvatuksen ja sivistyksen palveluverkkosuunnitelma sisältää keskeiset tavoitteet ja lähtökohdat tarkastuslautakunnan esittämälle pitkän tähtäimen suunnittelulle. Palveluverkkosuunnitelma sisältää karkealla tasolla aikataulullisen ja kustannusarvion noin 8-10 vuoden investointiohjelmasta, jota tullaan tarkentamaan jatkuvasti mm. tilapalveluiden laatimilla kiinteistöjen strategisilla kehittämissuunnitelmilla (Hyökkälän, Kirkonkylän, Riihikallion, Hyrylän ja Jokelan koulukampukset sekä Halosenniemi). Apoli tulee täydentämään ja ohjaamaan ylätason strategiana mm. historiallisesti arvokkaiden kiinteistöjen kehittämistä ja käytettävyyden arviointia, kuten myös realisointiin esitettävien kiinteistöjen ja rakennusten päätöksentekoa.
Vuosikorjauksiin on saatu kiitettävästi määrärahoja, mutta niiden käyttöä on hidastanut henkilöresurssien riittävyys, eli kaikkea mitä olisi pitänyt tehdä, ei ole ehditty suunnitella, hakea rakennuslupia, kilpailuttaa ja valvoa siinä määrin kuin kunnan tilojen käyttäjät olisivat toivoneet.
Ehdotus
Esittelijä
Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
Ritva Lappalainen, projektijohtaja
Tekninen lautakunta päättää antaa kunnanhallitukselle ja edelleen VALTUUSTOLLE yllä olevan selvityksen tarkastuslautakunnan antamaan vuoden 2018 arviointikertomukseen.