Kunnanhallitus, kokous 18.3.2024

§ 109 Verkkopalvelukokonaisuuden uudistamisen ja ylläpidon hankinta, hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely

TUUDno-2023-2061

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Inkeri Kontiola, hankintapäällikkö, inkeri.kontiola@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Tuusulan kunta haluaa uudistaa verkkosivustonsa www.tuusula.fi. Samalla valmistaudutaan myös muiden organisaation verkkosivustojen uudistamiseen. Hankinnan kohteena on Tuusulan kunnan WordPress-verkkopalvelukokonaisuuden toteuttaminen sekä toteutetun kokonaisuuden ylläpito- ja käyttöpalvelut. Kokonaisuuteen kuuluvat Tuusula.fi-pääsivusto sekä samaan ympäristöön erillissivustoina toteutettavat neljä sivustoa - Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen, Kulttuurikasvatussuunnitelman sekä Taiteilijakoti Erkkolan että Halosenniemen sivustot.

Kunta pyysi tarjouksia verkkopalvelukokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta sekä ylläpito- ja käyttöpalvelusta (hosting) WordPress-alustalla

Hankinnan arvioitu tilaajaa sitomaton arvo on noin 350 000 euroa (alv 0%). Sopimuskausi alkaa arviolta 1.3.2024, hankintapäätöksen saatua lainvoiman. Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.

Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvo ylittää hankintalain 26 §:ssä ilmoitetun EU-kynnysarvon.

Tarjouspyyntö julkaistiin 16.11.2023 hankintailmoitukset.fi-portaalissa (HILMA) ilmoituksen numerolla 2023-001978 sekä Tenders Electronics Daily (TED) virallisen lehden lisäosassa ilmoituksen numerolla 695660-2023. Tarjouskilpailussa noudatettiin avointa hankintamenettely. Tarjousten vertailuperusteina käytettiin kokonaistaloudellista edullisuutta. Vertailuhinnan painoarvoa 35 %, ratkaisukuvaus 45 % ja toimitussuunnitelma 20 %.

Tarjouspyynnössä kerrottiin, että julkisena hankintana toteutettavassa hankinnassa toimittajan soveltuvuudelle asetetaan ehdottomia poissulkemisperusteita, joita ovat riittävä tekninen suorituskyky, ammatillinen pätevyys ja kokemus hankinnan kohdetta vastaavien palveluiden tuottamisesta. Tarjouspyynnössä kerrottiin, että toimittajalla on oltava hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävät henkilöstöresurssit, ja kaikilta projektiin nimettäviltä henkilöiltä edellytetään riittävää työkokemusta. Valittavan toimittajan edellytettiin lisäksi olevan yhteistyökykyinen ja proaktiivinen sekä käyttävän kaikessa yhteistyössä suomen kieltä.

Tarjousten käsittely

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjousten käsittely ennen vertailua on kolmivaiheinen, ensin avataan saapuneet tarjoukset ja tämän jälkeen tarkistetaan tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuusehtojen täyttyminen. Tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset hylätään ja vaatimukset täyttävät tarjoukset otetaan mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten avaus, tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuus

Tarjouksia saatiin määräaikaan 22.12.2023 12:00:00 mennessä 10 kappaletta:

  •  Ambientia Oy
  •  Avidly Oy
  •  Avoin.Systems Oy
  •  Digi- ja mainostoimisto Höyry Oy
  •  Exove Oy
  •  Hion Digital Oy
  •  Into-Digital Oy
  •  Oy Poutapilvi Web Design Ab
  •  Red & Blue Oy
  •  Siili Solutions Oyj

Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 22.12.2023 hankintayksikön tiloissa. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut.

Avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjoajien oli osoitettava pätevyytensä ja kokemuksensa WordPress-sisällönhallinta-järjestelmästä kolmella referenssillä vastaavan kokoluokan www-palveluista. Kriteerit sille, miten referenssien tulee vastata hankinnan kohdetta, oli esitetty tarjouspyynnön liitteessä 3 (Referenssit).

Esitetyistä referensseistä vähintään kahden oli oltava ratkaisu, jossa tilaajana on kunta, kaupunki tai muu julkisen sektorin organisaatio. Avidly Oy:n ja Avoin.Systems Oy:n liitteessä 3 esittämät referenssit eivät tältä osin vastanneet hankintayksikön esittämiä vastaavuusvaatimuksia. Tästä syystä tarjoukset eivät täyttäneet tarjoajia koskevia kelpoisuusehtoja, joten tarjoukset hylätään.

Muiden tarjoajien tarjoukset hyväksyttiin tarjousten vertailuvaiheeseen.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 5.12.2023 kello 12.00 mennessä esitettiin kysymyksiä, joihin vastattiin tarjouspalvelu.fi-portaalin kautta kaikille tarjoajille 11.12.2023.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnössä on kerrottu, että hankintaa toteuttamaan valitaan yksi toimittaja. Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, joka määräytyi seuraavien tekijöiden ja niistä annettujen vertailupisteiden mukaan: ratkaisukuvaus (45 %), toimitussuunnitelma (20 %) ja hinta (35 %). Edellä mainitulla tavalla määräytyneet vertailupisteet laskettiin yhteen.

Hankintayksikkö on tarjouksia vertaillessaan soveltanut vain etukäteen tarjouspyynnössä ilmoittamiaan valintaperusteita kaikkiin tarjouksiin tasapuolisesti ja syrjimättä. Tarjousten arvioinnissa ja vertailussa huomioitiin vain tarjoajien tarjouksissaan määräaikaan mennessä ilmoittama tieto.

Tarjousten vertailumuistiossa kuvataan tarkemmin tarjoajien tarjousten vertailu.

Tarjousten kokonaistaloudellisuutta kuvaavat kokonaispisteet:

  • Oy Poutapilvi Web Design Ab 95,95
  • Hion Digital Oy 93,23
  • Into-Digital Oy 90,70
  • Exove Oy 79,78
  •  Ambientia Oy 74,03
  • Red & Blue Oy 72,03
  • Digi- ja mainostoimisto Höyry Oy 63,97
  • Siili Solutions Oyj 62,31
     

Hankintapäätös

Tarjousvertailun kokonaispisteiden perusteella Poutapilvi Web Design Oy:n tarjous on kokonaistaloudellisesti edullisin ja valitaan Tuusulan kunnan verkkopalvelukokonaisuuden uudistamisen ja ylläpidon toimittajaksi.

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien kanssa tehdään erillinen kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi

Toimivalta

Hallintosäännön hankintoja koskevan toimivaltataulukon mukaan kunnanhallitus päättää yhteisistä hankinnoista, joiden arvo on vähintään 200 000 euroa. 

Lisätiedot:

Paula Miettinen, viestintäpäällikkö, paula.miettinen@tuusula.fi, puh 040 314 2004

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hylätä seuraavat tarjoajat, joiden tarjous ei täytä tarjouspyynnön vaatimuksia: Avidly Oy ja Avoin.Systems Oy
  • valita tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen Poutapilvi Web Design Oy:n verkkopalvelukokonaisuuden uudistamisen ja ylläpidon toimittajaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Viestintäpäällikkö Miettinen selosti asiaa kokouksessa. 

Valmistelija

  • Inkeri Kontiola, hankintapäällikkö, inkeri.kontiola@tuusula.fi
  • Kirsi Kurtti, kunnanlakimies, kirsi.kurtti@tuusula.fi

Perustelut

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena oleva hankintapäätös

Tuusulan kunnanhallitus on päättänyt kokouksessaan 12.2.2024 § 62 verkkopalvelukokonaisuuden uudistamisen ja ylläpidon hankinnasta. Kunnanhallitus päätti valita tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen Poutapilvi Web Design Oy:n verkkopalvelukokonaisuuden uudistamisen ja ylläpidon toimittajaksi.

Hankintaoikaisu

Tarjoaja Red & Blue Oy on jättänyt 16.2.2024 hankintaoikaisuvaatimuksen kunnanhallituksen päätöksestä. Oikaisuvaatimuksessa haetaan muutosta päätökseen siten, että hankintaoikaisuvaatimuksen liitteenä oleva toimitussuunnitelmalomake-dokumentti otetaan mukaan tarjousten vertailuun ja huomioidaan Red & Blue Oy:n tarjouksen pisteytyksessä. Red & Blue Oy vaatii, että hankintayksikön ratkaisu olla pisteyttämättä Red & Blue Oy:n tarjouksen toimitussuunnitelmalomaketta hylätään.

Red & Blue Oy vetoaa hankintaoikaisuvaatimuksen perusteluissaan siihen, että Red & Blue Oy osallistuu julkisiin hankintoihin aktiivisesti ja tarjousmenettelyissä on tyypillistä, että tilaaja pyytää tarvittaessa kirjallisesti lisätietoa ja täsmennystä tarjouksiin liittyen, mikäli inhimillisiä helposti korjattavia virheitä huomataan.  Red & Blue Oy vetoaa myös siihen, että hankintalaissa viitataan tarjouskäsittelyn tasapuolisuuteen, ja että tarjousten täsmennyksillä pyritään varmistamaan, että mahdollisimman moni toimittaja voi osallistua tasavertaisesti kilpailutuksiin.

Red & Blue Oy on liittänyt hankintaoikaisuunsa aikaleimalla vahvistetun korjatun suunnittelulomakkeen ja vetoaa, että korjatun aineiston toimittaminen osaksi tarjousten käsittelyä ei anna tarjoajalle epäreilua etua verrattuna muihin kilpailutukseen osallistuviin tarjoajiin nähden.

Asian tausta

Hankintayksikön tarjouspyynnössä on kerrottu, että tarjoukset vertaillaan ja pisteytetään toimitussuunnitelman osalta 20 %:n painoarvolla hinnan ollessa 35 % ja ratkaisukuvauksen ollessa 45 %. Suurin mahdollinen kokonaispistemäärä on 100 %. Red & Blue Oy:n kokonaispisteet ovat ollet 72,03 % ja toimitussuunnitelma on saanut 0 (nolla) pistettä. Perusteluna hankintayksikön tarjousten vertailumuistiossa on todettu, että Red & Blue Oy on vastannut toimitussuunnitelmaa koskien väärällä, toiselle organisaatiolle ja projektille kohdistetulla vastauslomakkeella. Toimittajan vastaukset arvioitiin täten koko toimitussuunnitelman osalta heikoiksi, eikä toimittaja saanut lainkaan pisteitä toimitussuunnitelmastaan.

Perustelut

Hankintalain 74 §:n 2 momentin mukaan jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita eli hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hallituksen esityksessä hankintalaiksi (HE 108/2016 vp) todetaan, että tarjousten täsmentäminen ja täydentäminen on sallittua, jos kysymys olisi epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta taikka virheestä. Sallittua on esimerkiksi pyytää tarjoajaa korjaamaan tarjouksessa oleva muotovirhe, kuten puuttuva allekirjoitus taikka täydentämään puuttuva tarjouksen voimassaoloa koskeva tieto. Sallittua on lisäksi pyytää tarjoajaa täsmentämään hinnoittelua koskeva virhe, kuten väärä valuutta taikka hinnoitteluyksikkö taikka ilmeinen hinnan suuruusluokkaa koskeva virhe kuten pilkkuvirhe, joka on esimerkiksi pääteltävissä muusta tarjouksesta. Samaten hankintayksikkö voi antaa tarjoajan täydentää tarjoustaan sellaisten puuttuvien hintojen osalta, jotka eivät ole kokonaisuuden kannalta olennaisia. Tällaisia ovat esimerkiksi hinnat, joita ei käytetä tarjousten vertailussa taikka osahinnat, joiden merkitys hintavertailussa on hyvin pieni. Tarjoajaa voidaan pyytää myös täsmentämään tarjoustaan sellaisten tarjouspyynnön vastaisuuksien vuoksi, jotka eivät ole olennaisia. Tällainen voi olla esimerkiksi tarjouspyynnöstä poikkeava maksuehto. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa myös toimittamaan tarjouksesta puuttuvan liitteen, jota ei käytetä tarjousten vertailussa ja jolla ei ole olennaista merkitystä, mutta joka on tarpeen esimerkiksi hankintasopimuksen tekemistä varten.

Hallituksen esityksessä edelleen todetaan, että hankintayksikön ei kuitenkaan tule sallia osallistumishakemusten taikka tarjousten olennaista muuttamista. Sallittua ei ole pyytää täsmennyksiä, korjauksia ja täydennyksiä siten, että menettelyllä on olennainen vaikutus ehdokkaan tai tarjoajan asemaan. Siten hankintayksikön ei ole sallittua pyytää tarjoajaa täydentämään tarjousta tarjousajan päättymisen jälkeen esimerkiksi pyytämällä tarjoajaa vaihtamaan tarjotun tarjouspyynnön vastaisen tuotteen taikka toimittamaan tarjousten vertailussa käytettävän merkityksellisen hinta- tai puuttuvan laatutiedon. Hankintayksikkö ei voi myöskään pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka olisi tullut liittää tarjoukseen. 

Esitöiden mukaan hankintamenettelyn asiakirjojen täsmentämisessä ja täydentämisessä tulee noudattaa ehdokkaiden ja tarjoajien yhdenvertaisen kohtelun periaatetta, jonka mukaisesti täsmentämis- ja täydentämismahdollisuus tulee antaa samalla tavalla kaikille samassa asemassa oleville ehdokkaille tai tarjoajille.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tarjoaja vastaa tarjouksensa sisällöstä ja tarjouksia arvioidaan ainoastaan niistä ilmenevien tietojen perusteella. Tarjouksia on lähtökohtaisesti arvioitava sellaisina kuin ne ovat saapuneet hankintayksikölle tarjousten jättämiselle varatun määräajan kuluessa. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vaatimus edellyttää, että hankintayksikkö soveltaa tarjousten vertailussa etukäteen ilmoittamiaan vertailuperusteita tarjouksiin tasapuolisesti ja syrjimättä.

Kunnanhallitus katsoo, että tarjousten vertailussa käytettävän liitteen vaihtaminen kokonaan toiseen ei ole hankintalain perusteella sallittua. Toimitussuunnitelman vaihtaminen korjattuun toimitussuunnitelmaan olisi omiaan rikkomaan hankintalain 74 §:ssä sekä 3 §:ssä säädettyjä periaatteita. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hylätä Red & Blue Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen ja toteaa, ettei tehty hankintaoikaisuvaatimus anna aihetta muuttaa kunnanhallituksen kokouksessaan 12.2.2024 § 62 tekemää hankintapäätöstä
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asiaa kokouksessa selosti tietohallintopäällikkö Niko Kinnunen.

Tiedoksi

Red & Blue Oy/petri.siltala@redandblue.fi, hankintapäällikkö, kunnanlakimies

Muutoksenhaku

Hallintolainkäyttölain 5 §, muun lainsäädännön mukaan seuraaviin päätöksiin ei saa hakea muutosta valittamalla.