Kunnanhallitus, kokous 15.10.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 340 Veroprosenttien määrääminen vuodelle 2019

TUUDno-2018-1351

Valmistelija

  • Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Kunnalle suoritettavat verot ovat lain nojalla kunnan tulovero, kiinteistövero ja koiravero. Lisäksi kunnat saavat osuuden yhteisöveron tuotosta. Kuntalain mukaan valtuuston on viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä päätettävä kunnan tuloveroprosentista, kiinteistöveroprosenteista sekä muiden verojen perusteista. Verohallinnolle veroprosentit tulee ilmoittaa viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä.

Tuusulan verotuloarviot perustuvat Kuntaliiton 17.9.2018 antamaan valtakunnalliseen
arvioon ja sen kuntakohtaisiin tarkennuksiin. 

Verotulojen kehitys Tuusulassa vuonna 2018

Tuusulan verotulojen ennakoitiin nousevan vuonna 2018 maan talouden tilanteen kohentuessa ja työllisyyden parantuessa. Verotulojen kasvu on kuitenkin vahvasta talouden kasvusta huolimatta hyvin maltillista, koska veronkevennykset (ansiotasoindeksin tarkastus sekä perus-, työtulo- ja eläketulovähennys) leikkaavat osan kuntien verotulojen kasvusta. Veronalennukset alentavat kuntien verotuloja, mutta kompensoidaan osin kunnille valtionosuusjärjestelmän kautta.

Kuluvana vuoden verotulokertymään liittyy yhä epävarmuutta. Loppuvuoden kunnallisveron tilitysoikaisut saattavat vielä heikentää kuntien kuluvan vuoden verotulokertymää.

Seuraavassa taulukossa on eri verolajien tuoton kehitys vuosina 2016 – 2019 sekä vuosien 2018 - 2020 arviot (Kuntaliiton ennuste 17.9.2018).

Vuonna 2019 Tuusulan kunnalle verotuloja ennustetaan kertyvän yhteensä 190,8 milj. euroa. Kokonaisuutena verotulokertymän ennakoidaan kasvavan peräti 10,5 milj. euroa (5,8 %) vuoden 2018 ennusteeseen nähden.

Kunnallisvero

Vuodelle 2019 koko maan kunnallisverojen ennakoidaan kasvavan 5,7 %. Tuusulan osalta kunnallisveron kasvuksi ennakoidaan peräti 6,0 %. Kova kasvuvauhti aiheutuu monien tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Luonnollisten henkilöiden ennakonpalautukset ovat poikkeuksellisen suuret kuluvana vuonna, minkä takia vuoden 2018 verokertymä jää alhaiseksi. Myös jäännösverot selittävät osan muutoksesta, sillä verovuoden 2018 jäännösverot tilitetään kunnille verotuksen joustavan valmistumisen myötä pääosin vuoden 2019 aikana. Työntekijöiden työttömyysvakuutusmaksun alentuminen 0,4 %-yksiköllä vuonna 2019 nostaa omalta osaltaan verotuloja vuonna 2019, kuten myös koheneva työllisyystilanne. 

Yhteisövero

Kuntaliiton yhteisöveroennusteessa on verovuoden 2018 ennakoita pienenetty johtuen elokuun ennustettua alemmasta jertymästä kertymällä. Ensi vuodelle on ennustettu jopa 9,1 % kasvua, johtuen yritysten talouden hyvistä ennusteluvuista. Kuntakohtaisen yhteisöverokertymän kehitys on pitkälti sidoksissa kunnissa toimivien yritysten tuloskehitykseen sekä yritysten määrän muutokseen.

Kiinteistövero

Kiinteistöverojen osalta Kuntaliitto ennustaa koko maassa 1,9 %:n kasvua.

Yleisen kiinteistöveroprosentin mukaan määrätään vero muista rakennuksista kuin vakituiseen asumisen rakennuksista, ellei kesämökkien, yleishyödyllisten yhteisöjen, voimaloiden ja ydinvoimaloiden osalta ole vahvistettu eri prosenttia. Yleisen kiinteistöveroprosentin mukaan määrätään vero myös kaikista maa-alueista (myös asuinrakennusten tonteista), poikkeuksena yleishyödylliset yhteisöt ja rakentamattomat rakennuspaikat. Yleisen kiinteistöveroprosentin vaihteluväli on nyt 0,93 % - 1,80 %. Tuusulan yleinen kiinteistöveroprosentti on tällä hetkellä alarajan mukainen 0,93 %, joten alarajatarkistus koskisi myös Tuusulan kuntaa.

Vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentin vaihteluväli on 0,41 - 0,90 %. Tuusulassa vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti on tällä hetkellä 0,41 %. 

Rakentamattoman rakennuspaikan osalta kiinteistöveroprosentin vaihteluväli on 2,00 - 6,00 %. Lisäksi kiinteistöverolain 12 b §:ssä mainituissa kunnissa (pääkaupunkiseudun ja sen kehysalueen kunnat, mukaan lukien Tuusula) prosentti tulee määrätä vähintään 3,00 prosenttiyksikköä korkeammaksi kuin kunnan yleinen kiinteistöveroprosentti. Tämän seurauksena pääkaupunkiseudun kuntien rakentamattoman rakennusmaan veroprosentiksi tulee määrätä vähintään 3,93 %, mikä on myös Tuusulan voimassaoleva rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentti.

Tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetun yleishyödyllisen yhteisön omistaman kiinteistön, joka on pääasiassa yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä, kiinteistöveroprosentti voidaan päättää edellä esitettyä alemmaksi. Jos kunnanvaltuusto on määrännyt erillisen yleishyödyllisen yhteisön veroprosentin, sitä sovelletaan yleishyödyllisessä käytössä olevan rakennuksen lisäksi myös rakennuksen maapohjaan. Verohallinto päättää, täyttyvätkö yleishyödyllisyyden kriteerit, kunta päättää tässäkin tapauksessa vain kiinteistöveroprosentista.

Kunnan vuoden 2019 verotuloarvion lähtökohtana on, että kunnallisveroon eikä kiinteistöveroprosentteihin ei tehdä muutoksia.

Kunnan verotulojen lopulliseen toteumaan vaikuttavat keskeisesti ansiotulojen kehitys, väestön kasvu, kunnassa toimivien yritysten liiketoiminnan kehitys sekä valtion ja kuntien välisen jako-osuuden muutokset.

Kunta seuraa alueen kuntien verojen ja maksujen tasoa, tavoitteena on pitää Tuusulan verotus kilpailukyisenä niin nykyiselle kuin uusille asukkaille.

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä kunnan veroperusteet vuodelle 2019 seuraavasti:

1. Kunnan tuloveroprosentti 19,50

2. Kiinteistöveroprosentit

  • Yleinen kiinteistövero 0,93
  • Vakituinen asuinrakennuksen kiinteistövero 0,41
  • Muun asuinrakennuksen kiinteistövero 0,93
  • Rakentamattoman rakennuspaikka kiinteistövero 3,93
  • Yleishyödyllisten yhteisöjen erillinen kiinteistövero 0,65.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.