Kunnanhallitus, kokous 10.3.2025

§ 80 Tilavarausjärjestelmän hankinta

TUUDno-2024-2311

Valmistelija

  • Inkeri Kontiola, hankintapäällikkö, inkeri.kontiola@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Tuusulan kunnan tilavarausjärjestelmän kilpailuttaminen linkittyy tiiviisti kunnan strategian toimeenpanoon. Tuusulassa asukkaat ja yhteisöt nähdään aktiivisina toimijoina, ​ja heidän omaehtoista tekemistään tuetaan ja mahdollistetaan eri tavoin mm. tilojen,​ avustusten,​ koulutusten ja vaikuttamisen mahdollisuuksien keinoin. Näemme kunnan asukkaiden ja yhteisöjen alustana. Kunnan hallinnoimia tiloja halutaan avata yhä laajemmin yhteiskäytölle. Tilojen ja muiden resurssien käyttöastetta halutaan nostaa ja tätä tavoitetta tukee avoin ja saavutettava tilojen ja muiden resurssien varausjärjestelmä. Tuusula tarjoaa tällä hetkellä asukkaiden ja yhteisöjen käyttöön noin 200 varattavaa tilaa ja varauskohteiden määrää on tavoitteena edelleen kasvattaa.

Tämän hankinnan kohteena on Tuusulan kunnan tilavarausjärjestelmän (SaaS) käyttöönotto,​ tuki-​ ja ylläpitopalvelu sekä järjestelmän jatkokehittämiseen liittyvä asiantuntijapalvelu. Hankittavan SaaS-​kokonaispalvelun tulee olla resurssien varaamiseen suunnattu tuotteistettu valmissovellusratkaisu,​ joka on mahdollista sovittaa vastaamaan Tuusulan tarpeita.

Järjestelmä ohjelmistopalveluna (SaaS) tarkoittaa Tilavarausjärjestelmän ja sen käyttöoikeuksien toimittamisen ohjelmistopalveluna,​ jossa toimittaja vastaa järjestelmän edellyttämistä konesali-​ja kapasiteettipalveluista.

Tilavarausjärjestelmän käyttöönotto tarkoittaa valmistuotteeseen perustuvan tilavarausjärjestelmän kiinteähintaista käyttöönottoa Tuusulan kunnassa tämän hankinnan vaatimusten mukaisessa laajuudessa. Käyttöönottoa voi edeltää valmistuotteen sovittaminen tai kehittäminen Tuusulan kunnan tarpeita vastaavaksi.

Tuki- ​ja ylläpitopalvelun tavoitteena on sujuva palveluprosessi,​ joka varmistaa laadukkaan ja hallitun asiakas-​ja käyttäjäkokemuksen.

Asiantuntijapalvelun tavoitteena on mahdollistaa järjestelmän kehittäminen uusien tarpeiden mukaisesti. Asiantuntijapalvelulla ei kuitenkaan tarkoiteta valmistuotteen normaalia jatkuvaa kehittämistä.

Tuleva tilavarausjärjestelmä kattaa mm. varausportaalin,​ laskutuksen, raportoinnin,​ laajat hallinnointityökalut ja käyttöoikeushallinnan, lisäksi se integroituu Tuusulan keskeisiin taustajärjestelmiin,​ kuten lukitus-​ ja kulunvalvontajärjestelmään. Haettava järjestelmä mahdollistaa kuntalaisten entistä itsenäisemmän asioinnin ja tukee kunnan varattavien tilojen määrän laajentamista sekä käyttöasteen kohottamista.

Hankinnan arvioitu arvo sopimuskaudelta on noin 230 000 euroa ilman arvonlisäveroa (hankintalain mukainen ennakoitu arvo 4 vuodelle).

Hankintamenettely

Hankinnasta käytiin markkinavuoropuhelua useampi kierros alalla toimivien yritysten kanssa hankinnan kohteen määrittelystä ja sopimusehdoista ennen tarjouspyynnön julkaisua.

Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvo ylittää hankintalain 26 §:ssä ilmoitetun EU-​ kynnysarvon.

Tarjouskilpailua koskeva EU-​hankintailmoitus ja tarjouspyyntö julkaistiin 18.12.2024 ilmoituskanavissa Hankintailmoitukset.fi tunnisteella 2024-​018300 ja EU:n virallisessa julkaisussa Tenders Electronic Daily (TED) tunnisteella 780710-​2024. Hankintamenettelynä oli avoin menettely. 

Kysymyksiä hankinnasta sai esittää 13.1.2025 klo 12.00 mennessä. Kysymyksiä saatiin ja niihin vastattiin kaikille yhteisesti tarjouspalvelu portaalin kautta 17.1.2025.

Tarjousten käsittely 

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjousten käsittely ennen vertailua on kolmivaiheinen,​ensin avataan saapuneet tarjoukset ja tämän jälkeen tarkistetaan tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuusehtojen täyttyminen. Tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset hylätään ja vaatimukset täyttävät tarjoukset otetaan mukaan tarjousvertailuun.

Tarjouksia saatiin määräaikaan 28.1.2025 klo 12:00 mennessä kaksi kappaletta,Timmi Software Oy ja Enkora Oy Ltd. Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 28.12025 klo 13.35. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut.

Molemmat tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä esitetyt tarjoajaa koskevat kelpoisuusvaatimukset.

Molemmat tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Enkora Oy Ltd kanssa pidettiin tarjouksen selonottoneuvottelut tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuuden varmistamiseksi. Tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi ja voitiin ottaa mukaan tarjousten vertailuun. 

Tarjousvertailu

Esikarsinta

Hankintailmoituksessa kerrottiin, ​että tarjouksista tehdään esikarsinta ja esikarsintaan valittujen kesken tehdään tarjousten lopullinen arvio.

Esikarsintavaiheessa valittiin jatkoon ne tarjouspyynnön minimivaatimukset täyttävät tarjoukset,​jotka olivat saaneet eniten pisteitä esikarsinnassa ja joiden keskinäiset piste-​erot olivat alle tai tasan 25 pistettä. Esikarsinnan maksimipistemäärä on 75 pistettä. Pisteitä saa hinnasta (max. 35 pistettä) ja laadusta (max. 40 pistettä).

Lopullinen arvio

Molemmat tarjoajat valittiin esikarsintavaiheesta jatkoon. Tarjoajat saivat 7.2.2025 kutsun käytettävyysarvioon,​ joka otettiin huomioon tarjousten lopullisissa laatupisteissä. Käytettävyysarvioinnista voi saada max. 25 pistettä. Arviointitilaisuudet järjestettiin 10.-​14.2.2025 välisenä aikana.

Hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, ​jossa vertailuperusteena käytetään parasta hinta/laatu -​suhdetta tarjouspyynnössä kuvatun mukaisesti.

HINTA,​ painoarvo 35 %

Vertailukriteerinä on tarjoajan Liite 5,​ Hintalomake antamien yksikköhintojen perusteella automaattisesti laskettu Vertailuhinta. Halvimman vertailuhinnan antanut tarjoaja saa vertailuun 35 pistettä. Muiden tarjoajien hinta suhteutetaan halvimman tarjouksen hintaan kaavalla halvimman tarjouksen hinta / tarjoajan hinta * 35.

LAATU

V2 ja V3 pisteet,​painoarvo 25 %

Vertailukriteerinä ovat tarjoajan Liite 4,​ Vaatimuslomake välilehdille 1-​6 antamat vastaukset V2-​ja V3 -​vaatimuksiin vaatimusliitteessä kuvatun pisteytysmallin mukaisesti.

V2 (Tärkeä) tarkoittaa,​ että tarjouksen ei ole pakollista täyttää esitettyä vaatimusta (tavoitetta),​ mutta se on tavoiteltavaa. V2 pisteytetään sen mukaisesti vastaako tarjoaja siihen Kyllä,​ Osittain tai Ei.

V3 (Toivottava) tarkoittaa, ​että tarjouksen ei ole pakollista täyttää esitettyä vaatimusta (tavoitetta),​ mutta vaatimuksen täyttyminen olisi toivottavaa. V3-​vaatimukset pisteytetään sen mukaisesti vastaako tarjoaja siihen Kyllä,​ Osittain tai Ei.

Tämän vertailukriteerin vertailussa lasketaan Tarjoajan saamat pisteet V2-​ja V3 -​ vaatimuksista yhteen,​ josta muodostuu tarjouksen vaatimuspisteet. Raakapisteiden maksimi on 479 pistettä. 

Vaatimuspisteet muunnetaan vertailukriteeripisteiksi kaavalla V2 ja V3-​ vaatimuspisteet /maksimipisteet (479) x 25 (painotus).

Asiakastyytyväisyyskysely,​ painoarvo 7,​5%

Vertailukriteerinä on Liitteessä 9 tarkemmin kuvattu asiakastyytyväisyyskysely ko. liitteessä kuvatun pisteytysmallin mukaisesti. Asiakastyytyväisyyskyselyn raakapistemäärä muodostetaan arviointikohteille annettujen arviointipisteiden summasta. Pisteitä voi saada enintään 20 p / vastattu referenssikohde,​ joten maksimipisteet kolmesta referenssikohteesta on yhteensä 60 pistettä.

 Asiakastyytyväisyyskyselyn vertailukriteeripisteet lasketaan kaavalla asiakastyytyväisyyden arviointipisteet/asiakastyytyväisyysarvioinnin maksimipisteet (60) x 7,​5 (painotus).

Projektisuunnitelma,​ painoarvo 7,​5%

Vertailukriteerinä on liitteessä 12 tarkemmin kuvattu projektisuunnitelma ko. liitteessä kuvatun pisteytysmallin mukaisesti. Projektisuunnitelman raakapistemäärä muodostetaan arviointikohteille annettujen arviointipisteiden summasta. Pisteitä voi saada enintään 35 p.

Projektisuunnitelman vertailukriteeripisteet lasketaan kaavalla projektisuunnitelman arviointipisteet/projektisuunnitelma-​arvioinnin maksimipisteet (35) x 7,​5(painotus).

Käytettävyysarviointi,​ painoarvo 25 %

Vertailukriteerinä on liitteessä 8.1 tarkemmin kuvattu käytettävyysarviointi ko. liitteessä kuvatun pisteytysmallin mukaisesti.

Käytettävyyden vertailukriteeripisteet muodostetaan arviointikohteille annettujen arviointipisteiden summasta. Kustakin arviointikohteesta on mahdollista saada 1-​4 pistettä per käyttötapaus. Arviointikohteita on 6 kpl,​ jonka lisäksi arvioidaan yleistä käytettävyyttä. Näin ollen arviointipisteiden maksimi voi olla 112 pistettä.

·        Käyttötapaus 1: Varauksen tekeminen ja maksaminen 

·        Käyttötapaus 2: Omat tiedot ja varaukset 

·        Käyttötapaus 3: Varaushakemusten ja varauksien käsittely 

·        Käyttötapaus 4: Varausten hallinta 

·        Käyttötapaus 5: Tilojen,​varusteiden ja palveluiden hallinta 

·        Käyttötapaus 6: Asiakastietojen hallinta 

 Käytettävyyden vertailupisteet lasketaan kaavalla käytettävyyden arviointipisteet /käytettävyysarvioinnin maksimipisteet (112) x 25 (painotus).

Tarjoajien lopulliset pisteet ja sijoittuminen

Tarjoajan yllämainitut hinta- ​ja laatupisteet lasketaan yhteen.

Hankinnassa valitaan toimittajaksi eniten pisteitä saanut tarjoaja ja varatoimittajaksi toiseksi eniten pisteitä saanut tarjoaja.

Alla taulukko,​ jossa kunkin tarjoajan vertailuhinta,​laatuvertailussa saadut pisteet sekä pisteiden perusteella sijoitus.

Pisteytystaulukko

 

Enkora Oy Ltd      

Timmi
Software Oy   

TARJOAJAN VERTAILUHINTA, EUROA

254 600,50

384 028,26

HINNAN
VERTAILUKRITEERIPISTEET

35,00

23,20

V2- JA V3-VAATIMUSPISTEET

456

394

V2- JA V3-VAATIMUSTEN
VERTAILUKRITEERIPISTEET

23,80

20,56

ASIAKASTYYTYVÄISYYDEN ARVIOINTIPISTEET      

47

38

ASIAKASTYYTYVÄISYYDEN
VERTAILUKRITEERIPISTEET

5,88

4,75

PROJEKTISUUNNITELMAN ARVIOINTIPISTEET

23

33

PROJEKTISUUNNITELMAN
VERTAILUKRITEERIPISTEET

4,93

7,07

KÄYTETTÄVYYSARVIOINNIN
ARVIOINTIPISTEET

80

76

KÄYTETTÄVYYSARVIOINNIN
VERTAILUKRITEERIPISTEET

17,86

16,96

KOKONAISARVOSANA

87,46

72,55

SIJOITUS

1

2

 

Hankinnan kohteen toimittajaksi valitaan Enkora Oy Ltd,​ jonka tarjous on tehdyn vertailun perusteella hinta-​laatusuhteeltaan kokonaistaloudellisesti edullisin. Varatoimittajaksi valitaan Timmi Software Oy.

Tarkemmat perustelut toimittajien pisteytyksestä on kuvattuna liitteenä olevissa julkisissa laatupisteytystaulukoissa (Liite 1,​ Projektisuunnitelma perustelumuistio ja Liite 2,​ Käytettävyysarviointi perustelumuistio). Kullekin tarjoajalle liitteenä on myös tarkempi selvitys käytettävyysarvioinnin yleisen käytettävyyden pisteytyksen perusteluista.

Sopimuksen allekirjoittaminen

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valitun toimittajan kanssa tehdään erillinen kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Toimivalta

Hallintosäännön hankintoja koskevan toimivaltataulukon mukaan lautakunta/kunnanhallitus päättää hankinnoista, joiden arvo on vähintään 300 000 euroa. 

Lisätiedot:

Katja Repo,​ katja.repo@tuusula.fi,​ puh 040 314 3048

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • valita tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen Enkora Oy Ltd hankinnan toimittajaksi sekä varatoimittajaksi Timmi Software Oy.
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Yhteisömanageri Katja Repo selosti asiaa kokouksessa. 

Tiedoksi

tarjoajat, toimialueiden kirjaamot, Katja Repo, hankintapäällikkö, tietohallintopäällikkö

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupiste TuusInfoon os. Autoasemankatu 1, 04300 Tuusula. 

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi