Perustelut
Kuntalain mukaan kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.
Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Kunnan tytäryhteisöineen tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös.
Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa. Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet sekä kunnanjohtaja tai pormestari.
Kunnan kokonaistalouden toteutuminen
Kunnan vuoden 2021 talous toteutui kokonaisuutena selvästi talousarviota parempana ja tilivuoden 2021 ylijäämä nousi 10,8 milj. euroon. Talousarviossa tuloksen arvioitiin olevan 7,0 milj. euroa alijäämäinen. Tuloslaskelmaan on tehty 1 milj. euron investointivaraus vesihuoltoliikelaitoksen tulevia investointeja varten. Tulosta rasittivat yhteensä 0,4 milj. euron arvonalennukset.
Ulkoiset toimintatuotot kasvoivat edellisestä vuodesta 12,2 milj. euroa. Tuottojen hyvä kasvu perustui pääosin käyttöomaisuuden myyntivoittojen hyvään kehitykseen; myynti- ja luovutusvoitot nousivat 15,3 milj. euroon; lisäystä edelliseen vuoteen nähden kertyi 10,4 milj. euroa ja talousarvioon nähden oli 7,8 milj. euroa. Kunnalle tuloutui korvauksia maankäyttösopimuksista 3,0 milj. euroa; toteuma vastasi talousarviota ja lisäys edelliseen vuoteen oli 0,5 milj. euroa. Sivistyksen maksutuotot jäivät budjetoidusta koronan vuoksi (lisäys ed. vuoteen 0,3 milj. euroa ja talousarvioon - 0,6 milj. euroa). Rakennusvalvonta- ja tarkastusmaksut ylittivät talousarvion 0,4 milj. euroa.
Vuoden 2021 ulkoiset toimintamenot olivat 254,2 milj. euroa, kasvu oli 3,4 milj. euroa (1,3 %). Keusoten maksuosuus laski 116,5 milj. euroon (-2,0 %). Toimintamenoihin sisältyi Hyökkälän, Kirkonkylän, Riihikallion ja Ruotsinkylän koulujen väistötilojen kustannuksia yhteensä 2,0 milj. euroa. Koronaepidemia vähensi edelleen mm. ostopalveluihin, koulutus- ja matkustus- sekä ruokapalveluihin liittyviä kustannuksia
Kunnan ulkoiset nettomenot (toimintakate) vähenivät -4,3 %. Toimintakatetta paransivat lähinnä käyttöomaisuuden myyntivoittojen vahva kasvu sekä toimintamenojen maltillinen kehitys. Vuosikate oli 30,8 milj. euroa (2020 21,8 milj. euroa). Suunnitelman mukaiset poistot kasvoivat valmistuneiden investointien sekä poisto-ohjelman muutosten vuoksi 1,8 milj. eurolla 18,5 milj. euroon.
Kunnan tilikauden investoinnit olivat yhteensä 40,2 milj. euroa. Investoinnit rahoitettiin pääosin tulorahoituksella ja lainamäärä kasvoi 12,8, milj. euroa. Kunnalla oli lainaa vuoden lopussa 144,2 milj. euroa, josta pitkäaikaisten, kiinteäkorkoisten lainojen osuus oli 135 milj. euroa.
Vuonna 2021 kunta sopeutti toimintamenojaan erillisellä tuottavuus- ja säästöohjelmalla, jolla saavutettiin 2,0 milj. euron säästöt. Syksyllä 2021 tehtiin päivitetyt kasvun ja talouden hallintaohjelman mukaiset laskelmat ja talouden linjaukset vuosille 2022 - 2031 palveluverkkosuunnitelman päivityksen yhteydessä. Ohjelman toteuttaminen mahdollistaa 6–7 vuoden tähtäimellä 10 milj. euron säästöjen ja tuottavuushyötyjen saavuttamisen.
Talousarvion toteumavertailu ja poikkeamat tilinpäätösvuoden talousarvioon
Verorahoitus ylitti kokonaisuutena alkuperäisen talousarvion 8,6 milj. euroa. Verotuloja kertyi 8,0 milj. euroa yli budjetoidun ja valtionosuuksia tilitettiin kunnalle 0,6 milj. euroa suunniteltua enemmän.
Talousarvion käyttötalousosaan tehtiin muutoksia tilivuoden aikana yhteensä nettona - 3,9 milj. euroa; suurimpina erinä Keusoten palveluostot - 4,0 milj. euroa ja työmarkkinatuen kuntaosuusmaksut - 0,4 milj. euroa. Investointiosan vähennykset olivat nettona yhteensä + 0,5 milj. euroa. Tuloslaskelmaosan muutokset olivat yhteensä + 8,7 milj. euroa (verotulot + 5,0 milj. euroa, valtionosuudet + 0,5 milj. euroa ja käyttöomaisuuden myyntivoitot 3,2 milj. euroa). Toimintakate toteutui 11,7 milj. euroa muutettua talousarviota (30.9.2021) parempana.
Kunnanviraston johdossa alun perin budjetoitu Keusoten maksuosuus alittui 2,4 miljoonaa euroa, toteuma yhteensä 116,5 milj. euroa (MTA verrattuna poikkeama +6,4 milj. euroa). Maksuosuuden vähennys johtui pääosin ennakoitua suuremmista valtion koronakorvauksista sekä kuntayhtymän omassa, että HUS:n toiminnassa. Keusoten oman toiminnan menokasvu ylitti talousarvion etenkin vastaanottopalveluissa, suun terveydenhuollossa sekä mielenterveys- ja päihdepalveluissa. HUS:n tilikauden tulos oli 15 milj. euroa positiivinen, jolla katetaan vuoden 2019 alijäämä. Jäsenkunnille palautettiin 57 milj. euroa. HUS:n hyvä tulos perustui ennakoitua suurempiin valtion koronakorvauksiin sekä lähetteiden, päivystyskäyntien ja koko toiminnan talousarviota pienempään volyymiin. Tuusulan osalta HUS:n talousarvio alitti budjetin 2,4 milj. euroa.
Sivistyksen toimialueen toimintakate toteutui 0,4 milj. euroa muutettua talousarviota ja 0,3 milj. euroa alkuperäistä talousarviota parempana. Toimialueen maksutuotot jäivät koronan vuoksi 0,5 milj. euroa muutettua talousarviota heikommiksi. Toimintakulut ylittivät muutetun talousarvion 1,0 milj. euroa
- Henkilöstökulut -1,5 milj. euroa; tilapäinen työvoima hankkeisiin ja koronan vuoksi kasvanut sijaisten käyttö.
- Palveluiden ostot -0,3 milj. euroa, aineet ja tarvikkeet -0,2 milj. euroa sekä kotihoidon ja yksityisen hoidon tuet +0,4 milj. euroa.
- Hankerahoituksen avustukset toteutuivat +1,0 milj. euroa ja kotikuntakorvaukset +0,5 milj. euroa (nettovaikutus) budjetoitua parempana.
Kasvun ja ympäristön toimialueen toimintakate toteutui 1,1 milj. euroa muutettua talousarviota ja 1,7 milj. euroa alkuperäistä talousarviota parempana.
- Toimintatuotot ylittivät muutetun talousarvion 0,3 milj. euroa. Toimintatuottojen ylitys johtui lähinnä rakennusvalvonta- ja tarkastusmaksujen maankäytön (0,4 milj. euroa) hyvästä kertymästä.
- Toimintakulut alittivat muutetun talousarvion 0,4 milj. euroa. Merkittävimpiä alituksia henkilöstökulut (0,3 milj. euroa) sekä asiantuntijapalvelut (0,3 milj. euroa).
Yhteisten palveluiden toimialueen toimintakate toteutui 0,37 milj. euroa muutettua talousarviota ja 0,7 milj. euroa alkuperäistä heikompana. Toimintakatteen keskeiset ylitykset olivat hallinto- ja asiakaspalveluissa 0,23 milj. euroa (sijaisten ja tilapäisten palkat, kuntavaalien erilliskorvaukset, luottamushenkilöiden kokouspalkkiot ja lomapalkkavelka) sekä talouden ohjauksessa 0,28 milj. euroa (Cloudia-sopimustenhallintajärjestelmä 0,15 milj. euroa ja tapaturmavakuutuksen tasauslasku 0,09 milj. euroa).
Tilikauden poistot (18,5 milj. euroa) ylittivät talousarvio 1,8 milj. euroa. Kunta lisäsi käyttöomaisuuden poistoja lähivuosina tyhjenevien koulurakennusten osalta; tilikaudelle 2021 kohdistuva poistojen lisäys on 1,2 milj. euroa. Arvonalentumisia kirjattiin yhteensä 0,43 milj. euroa; 0,27 milj. euroa Hyrylän päiväkodista ja 0,16 milj. euroa Väinolän päiväkodista.
Investointeja toteutui 24,9 milj. euron edestä. Alkuperäisen talousarvion mukaiset bruttoinvestoinnit olivat yhteensä 33,1 milj. euroa. Muutetun talousarvion mukaan investointien oli määrä nousta yhteensä 30,9 milj. euroon.
Investointeja toteutui yhteensä 40,2 milj. euron edestä. Alkuperäisen talousarvion mukaiset bruttoinvestoinnit olivat yhteensä 52,1 milj. euroa. Muutetun talousarvion mukaan investointien oli määrä nousta yhteensä 51,7 milj. euroon. Keskeiset syyt investointien toteutumiseen huomattavasti määrärahoja alhaisemmalla tasolla olivat
- Rakennusinvestoinnit alittivat alkuperäisen talousarvion 6,5 milj. euroa; Kirkonkylän koulukampuksen aloitus viivästyi ja Martta Wendelinin päiväkodin, Riihikallion monitoimikampuksen sekä Rykmentinpuiston yhtenäiskoulun rakennus- /suunnittelutyöt etenivät hieman ennakoitua hitaammassa tahdissa.
- Kunnallistekniikan investoinnit alittivat alkuperäisen talousarvion 3,8 milj. euroa. Lähinnä Etelä-Tuusulan investoinnit viivästyivät.
- Maanostot (12,6 milj. euroa) toteutuivat 4,0 milj. euroa muutettu talousarvio suurempina.
Koronaepidemia vaikutti voimakkaasti Tuusulan kunnan talouteen vuonna 2021. Valtion tukitoimet kattoivat kuitenkin koronasta aiheutuvat kunnan tulojen menetykset sekä menojen lisäykset.
Tilinpäätöksen valtuustoon nähden sitovien erien ylitykset olivat:
- Käyttötalous; yhteiset palvelut, toimintakatteen alitus 0,365 milj. euroa
- Investoinnit; kulttuuri- ja vapaa-ajanlautakunnan kiinteät rakenteet ja laitteet, menomäärärahan ylitys 0,210 milj. euroa.
Tilinpäätöksen käsittely
Tilinpäätös on päätösehdotuksen liitteenä. Tilinpäätös käsittää toimintakertomuksen, raportin talousarvion toteutumisesta sekä tilinpäätöslaskelmat liitetietoineen. Tilinpäätös esitetään allekirjoitettavaksi kokouksessa. Tilintarkastuksen valmistuttua tarkastuslautakunta käsittelee tilinpäätöksen ja tarkastuskertomuksen. Tilinpäätös saatetaan valtuuston käsiteltäväksi toukokuussa. Hallitukselta pyydetään lupaa tilinpäätöksen liitetietojen täydentämiseen ja tekstissä havaittujen mahdollisten kirjoitusvirheiden korjaamiseen.
Ehdotus, pormestari
Kunnanhallitus päättää
- hyväksyä ja allekirjoittaa tilinpäätöksen ja toimittaa sen tilintarkastajan ja tarkastuslautakunnan käsiteltäväksi
- hyväksyä, että tilinpäätöksen liitetietoja voidaan täydentää ja tekstissä havaitut mahdolliset kirjoitus- ja muut tekniset virheet korjata
- saattaa tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen valtuuston käsiteltäväksi
- ehdottaa valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää, että
- tilikauden tuloksesta tehdään 1 000 000 euron investointivaraus vesihuoltoliikelaitokselle tulevia investointeja varten
- tilivuoden 2021 ylijäämä 10 814 958,06 kirjataan omaan pääomaan tilikauden yli-/alijäämätilille.
---
Konsernijaosto 28.3.2022
Kunnanhallitus käsittelee asiaa em. ehdotuksen pohjalta kokouksessaan 28.3.2022.