Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 17.9.2024

§ 99 Peab Industri Oy, Sipoon asfalttiaseman ympäristölupa ja toiminnan aloittamislupa, lausunto Etelä-Suomen aluehallintovirastolle

TUUDno-2024-1589

Valmistelija

  • Emmi Halonen, ympäristötarkastaja, emmi.halonen@tuusula.fi
  • Jaana Hietala, ympäristösuunnittelija, jaana.hietala@tuusula.fi
  • Helmi Heiska, terveystarkastaja, helmi.heiska@tuusula.fi

Perustelut

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt 5.8.2024 päivätyllä kirjeellä Keravan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen ja Keravan kaupungin terveydensuojeluviranomaisen lausuntoa ympäristölupahakemuksesta, joka koskee Peab Industri Oy:n Sipoon asfalttiaseman ympäristölupaa ja toiminnan aloittamislupaa. Lupaa haetaan asfalttiaseman toiminnalle sekä kierrätysasfaltin vastaanottoon, varastointiin, käsittelyyn ja hyödyntämiseen. Lupaa haetaan aloittaa toiminta muutoksenhausta huolimatta.

Toiminta sijoittuu Sipoon kuntaan osoitteeseen Keuksuontie 196, 04220 Kerava, kiinteistölle 753-416-1-45 Fågelbacken. Asfalttiasema sijoitetaan kiviaineksen ottoalueelle, joka sijoittuu Keravantien ja Bastukärrin logistiikka-alueen eteläpuolelle. Hakemuksen mukaan asfaltin tuotantomäärän on suunniteltu olevan enintään 500 000 t/a. Lupaa haetaan vastaanottaa ja hyödyntää kierrätysasfalttia enintään 300 000 t/a ja varastoida kierrätysasfalttia alueella enintään 400 000 t.

Lausunto on pyydetty toimittamaan viimeistään 11.9.2024. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan kokousaikataulusta johtuen lausunnon antamiselle on pyydetty ja saatu lisäaikaa 23.9.2024 asti.

Lausunto pyydetään toimittamaan aluehallintovirastoon sähköisen asiointipalvelun kautta (avi.fi/sahkoiset-lomakkeet). Lausunnossa on ilmoitettava asian diaarinumero ESAVI/19472/2024. Kuulutus ja hakemusasiakirjat ovat sähköisesti nähtävillä osoitteessa ylupa.avi.fi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-​Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • antaa Peab Industri Oy:n Sipoon asfalttiaseman ympäristölupahakemuksesta sekä toiminnan aloittamislupahakemuksesta Etelä-​Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon:

 

Keski-​Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto

Suunniteltua asfalttiasemaa lähimmät asuinrakennukset Keravan puolella sijaitsevat hankealueen länsipuolella Jokivarren alueella (n. 1,5 km päässä) sekä pohjois-luoteispuolella Levonmäen asuinalueella (n. 1,6 km päässä). Keinukallion virkistysalue sijaitsee 1,3 km luoteeseen asemasta, ja Keinukallion alueen ulkoilureitit sijaitsevat lähimmillään 630 metrin päässä aseman länsipuolella. Aseman länsipuolinen alue on Keravan voimassa olevassa oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa merkitty merkinnällä MU-2, eli kyseessä on maa- ja metsätalousalue, jolla on retkeilyyn ja ulkoiluun liittyviä virkistysarvoja. Maa- ja metsätalousalue (MU-2) on tarkoitettu maa- ja metsätalouskäyttöön, jolla virkistysarvot pyritään olennaisin osin säilyttämään. Alueen käytössä on kiinnitettävä huomiota arvokkaiden luontokohteiden erityispiirteiden säilyttämiseen.

Asfalttiaseman toiminnasta aiheutuvista päästöistä haju koetaan usein eniten viihtyvyyshaittaa aiheuttavaksi. Hakemuksen liitteenä oli hajumallinnus, jonka mukaan hajukynnyksen ylittävää hajua voisi esiintyä n. 2 km etäisyydellä asemasta vallitsevan tuulen suunnassa. Keravan puoleisilla asuinalueilla kuten myös Keinukallion virkistysalueella havaittavan hajun osuus vuoden tunneista jäisi alle 1 %:n. Koukkusuon alueella kulkevalla lähimmällä ulkoilureitillä havaittavaa hajua voisi esiintyä 1-2 % vuoden tunneista noin puolentoista kilometrin matkalla.

Asfalttiaseman toiminnasta,​ erityisesti jäteasfaltin kuumentamisesta,​ aiheutuva haju on ominaisuuksiltaan sellainen,​ että se koetaan usein hyvin epämiellyttäväksi lievänäkin. Siten vaikka mallinnuksen mukaisesti ympäristöön aiheutuva hajuhaitta olisikin enimmäkseen lievää ja lyhytaikaista, saattavat lähiympäristön asukkaat sekä esimerkiksi Keinukallion virkistysalueen ja siihen liittyvien ulkoilureittien käyttäjät kokea sen hyvin häiritsevänä. Lisäksi tulee huomioida, että vaikka hajutuntien osuus koko vuoden tunneista olisi matala, keskittyy tuotanto ja siten myös siitä mahdollisesti aiheutuva hajuhaitta voimakkaasti kesäaikaan, jolloin ihmiset myös viettävät eniten aikaa ulkona ja hajun voidaan olettaa häiritsevän eniten.

Mallinnuksen tulokset kuvaavat hajun leviämistä kyseessä olevassa mallintamistilanteessa ja aseman normaalissa tuotannossa.​ Käytännössä hajupäästöt kuitenkin vaihtelevat, ja asfalttiasemista aiheutuvat haittakokemukset perustuvat todennäköisesti useimmiten tilanteisiin,​ joissa piipun hajupäästö on korkea ja sääolot hajun leviämiselle suotuisat. Keski-Uudenmaan ympäristövalvonnan kokemuksen mukaan asfalttiasemien voimakkain hajuhaitta ei välttämättä aiheudu normaalista tuotannosta (jonka vaikutuksia mallinnus kuvaa) vaan aseman käynnistämisestä,​ mitä voi tapahtua useita kertoja toimintapäivän aikana.

Sipoon asfalttiasemalla on tarkoitus ainakin aluksi käyttää polttoaineena raskasta polttoöljyä, mikä saattaa osaltaan lisätä aseman toiminnasta aiheutuvia hajupäästöjä.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan asfalttiaseman hajupäästöille tulee asettaa raja-arvot sen varmistamiseksi, että lähialueelle aiheutuva hajuhaitta aseman toiminnasta jää mahdollisimman vähäiseksi. Lisäksi toiminnanharjoittajaa tulee velvoittaa tarkkailemaan toiminnan aiheuttamia hajupäästöjä sekä hajuvaikutuksia aseman sijaintipaikan ympäristössä.

Hakemuksen liitteenä olevassa ympäristömeluselvityksessä on todettu, että asfalttiaseman toiminnasta aiheutuvat päivä- ja yöajan keskiäänitasot jäävät kaikilla melulle herkillä kohteilla alle 40 dB(A):n. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta huomauttaa, että Keinukallion alueen ulkoilureitit tulee myös katsoa melulle herkiksi alueiksi (Vaasan hallinto-oikeuden päätös 540/2024: ”Kun otetaan huomioon muiden lähialueen toimintojen väliset etäisyydet ja alueen luonne taajama-alueita palvelevana kokonaisuutena, MU-2-alueella sijaitsevaa Keinukallion latu- ja kuntoilureittiä on pidettävä melutason ohjearvoista annetun valtioneuvoston päätöksen (993/1992) 2 §:n 1 momentissa tarkoitettuna taajaman välittömässä läheisyydessä oleva virkistysalueena”). Asfalttiaseman ja Ruduksen toiminnan yhteismelu sekä kierrätysasfaltin jalostuksen sijoittamisesta riippuen asfalttiaseman toiminnasta aiheutuva melu on mallinnuksen mukaan lähimmällä Keinukallion alueen ulkoilureitillä välillä 40-45 dB(A).

Vaikka asetuksessa asfalttiasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista annetut melutason raja-arvot eivät ylittyisikään, tulee toiminta-alueen läheiset ulkoilureitit huomioida melulle herkkinä kohteina. Toiminnassa sekä annettavissa lupamääräyksissä tulee huomioida Keinukallion alueen virkistyskäyttöarvot siten, että toiminnasta aiheutuva melu ei olennaisesti heikennä alueen virkistyskäyttömahdollisuuksia.

Asuinkiinteistöjen osalta tulee huolehtia, että melun toimenpiderajat eivät saa ylittyä asuinrakennusten pihoilla. Keskiäänitaso asuntojen sisätiloissa ei saa ylittää asumisterveysasetuksen toimenpiderajoja.

Muutoinkin toiminta tulee järjestää siten, että siitä ei aiheudu terveyshaittaa lähialueen asukkaille.

Asfalttiasema-alue sijoittuu Keravanjoen alaosan valuma-alueelle. Vedet ohjautuvat jokeen Keuksuon, Koukkusuon ja Parmanojan kautta. Aseman länsipuolella sijaitseva Keuksuo on paikallisesti arvokas suoalue, jonka luontoarvot on säilytettävä. Myöhemmin tehtävässä hulevesisuunnitelmassa tärkeää turvata, ettei suon vesitase muutu eikä alueen alapuolisten vesistöjen kiintoainekuormitus kasva.

Päätös

Keski-​Uudenmaan ympäristölautakunta päätti

  • antaa Peab Industri Oy:n Sipoon asfalttiaseman ympäristölupahakemuksesta sekä toiminnan aloittamislupahakemuksesta Etelä-​Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon:

 

Keski-​Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto

Suunniteltua asfalttiasemaa lähimmät asuinrakennukset Keravan puolella sijaitsevat hankealueen länsipuolella Jokivarren alueella (n. 1,5 km päässä) sekä pohjois-luoteispuolella Levonmäen asuinalueella (n. 1,6 km päässä). Keinukallion virkistysalue sijaitsee 1,3 km luoteeseen asemasta, ja Keinukallion alueen ulkoilureitit sijaitsevat lähimmillään 630 metrin päässä aseman länsipuolella. Aseman länsipuolinen alue on Keravan voimassa olevassa oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa merkitty merkinnällä MU-2, eli kyseessä on maa- ja metsätalousalue, jolla on retkeilyyn ja ulkoiluun liittyviä virkistysarvoja. Maa- ja metsätalousalue (MU-2) on tarkoitettu maa- ja metsätalouskäyttöön, jolla virkistysarvot pyritään olennaisin osin säilyttämään. Alueen käytössä on kiinnitettävä huomiota arvokkaiden luontokohteiden erityispiirteiden säilyttämiseen.

Asfalttiaseman toiminnasta aiheutuvista päästöistä haju koetaan usein eniten viihtyvyyshaittaa aiheuttavaksi. Hakemuksen liitteenä oli hajumallinnus, jonka mukaan hajukynnyksen ylittävää hajua voisi esiintyä n. 2 km etäisyydellä asemasta vallitsevan tuulen suunnassa. Keravan puoleisilla asuinalueilla kuten myös Keinukallion virkistysalueella havaittavan hajun osuus vuoden tunneista jäisi alle 1 %:n. Koukkusuon alueella kulkevalla lähimmällä ulkoilureitillä havaittavaa hajua voisi esiintyä 1-2 % vuoden tunneista noin puolentoista kilometrin matkalla.

Asfalttiaseman toiminnasta,​ erityisesti jäteasfaltin kuumentamisesta,​ aiheutuva haju on ominaisuuksiltaan sellainen,​ että se koetaan usein hyvin epämiellyttäväksi lievänäkin. Siten vaikka mallinnuksen mukaisesti ympäristöön aiheutuva hajuhaitta olisikin enimmäkseen lievää ja lyhytaikaista, saattavat lähiympäristön asukkaat sekä esimerkiksi Keinukallion virkistysalueen ja siihen liittyvien ulkoilureittien käyttäjät kokea sen hyvin häiritsevänä. Lisäksi tulee huomioida, että vaikka hajutuntien osuus koko vuoden tunneista olisi matala, keskittyy tuotanto ja siten myös siitä mahdollisesti aiheutuva hajuhaitta voimakkaasti kesäaikaan, jolloin ihmiset myös viettävät eniten aikaa ulkona ja hajun voidaan olettaa häiritsevän eniten.

Mallinnuksen tulokset kuvaavat hajun leviämistä kyseessä olevassa mallintamistilanteessa ja aseman normaalissa tuotannossa.​ Käytännössä hajupäästöt kuitenkin vaihtelevat, ja asfalttiasemista aiheutuvat haittakokemukset perustuvat todennäköisesti useimmiten tilanteisiin,​ joissa piipun hajupäästö on korkea ja sääolot hajun leviämiselle suotuisat. Keski-Uudenmaan ympäristövalvonnan kokemuksen mukaan asfalttiasemien voimakkain hajuhaitta ei välttämättä aiheudu normaalista tuotannosta (jonka vaikutuksia mallinnus kuvaa) vaan aseman käynnistämisestä,​ mitä voi tapahtua useita kertoja toimintapäivän aikana.

Sipoon asfalttiasemalla on tarkoitus ainakin aluksi käyttää polttoaineena raskasta polttoöljyä, mikä saattaa osaltaan lisätä aseman toiminnasta aiheutuvia hajupäästöjä.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan asfalttiaseman hajupäästöille tulee asettaa raja-arvot sen varmistamiseksi, että lähialueelle aiheutuva hajuhaitta aseman toiminnasta jää mahdollisimman vähäiseksi. Lisäksi toiminnanharjoittajaa tulee velvoittaa tarkkailemaan toiminnan aiheuttamia hajupäästöjä sekä hajuvaikutuksia aseman sijaintipaikan ympäristössä.

Hakemuksen liitteenä olevassa ympäristömeluselvityksessä on todettu, että asfalttiaseman toiminnasta aiheutuvat päivä- ja yöajan keskiäänitasot jäävät kaikilla melulle herkillä kohteilla alle 40 dB(A):n. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta huomauttaa, että Keinukallion alueen ulkoilureitit tulee myös katsoa melulle herkiksi alueiksi (Vaasan hallinto-oikeuden päätös 540/2024: ”Kun otetaan huomioon muiden lähialueen toimintojen väliset etäisyydet ja alueen luonne taajama-alueita palvelevana kokonaisuutena, MU-2-alueella sijaitsevaa Keinukallion latu- ja kuntoilureittiä on pidettävä melutason ohjearvoista annetun valtioneuvoston päätöksen (993/1992) 2 §:n 1 momentissa tarkoitettuna taajaman välittömässä läheisyydessä oleva virkistysalueena”). Asfalttiaseman ja Ruduksen toiminnan yhteismelu sekä kierrätysasfaltin jalostuksen sijoittamisesta riippuen asfalttiaseman toiminnasta aiheutuva melu on mallinnuksen mukaan lähimmällä Keinukallion alueen ulkoilureitillä välillä 40-45 dB(A).

Vaikka asetuksessa asfalttiasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista annetut melutason raja-arvot eivät ylittyisikään, tulee toiminta-alueen läheiset ulkoilureitit huomioida melulle herkkinä kohteina. Toiminnassa sekä annettavissa lupamääräyksissä tulee huomioida Keinukallion alueen virkistyskäyttöarvot siten, että toiminnasta aiheutuva melu ei olennaisesti heikennä alueen virkistyskäyttömahdollisuuksia.

Asuinkiinteistöjen osalta tulee huolehtia, että melun toimenpiderajat eivät saa ylittyä asuinrakennusten pihoilla. Keskiäänitaso asuntojen sisätiloissa ei saa ylittää asumisterveysasetuksen toimenpiderajoja.

Muutoinkin toiminta tulee järjestää siten, että siitä ei aiheudu terveyshaittaa lähialueen asukkaille.

Asfalttiasema-alue sijoittuu Keravanjoen alaosan valuma-alueelle. Vedet ohjautuvat jokeen Keuksuon, Koukkusuon ja Parmanojan kautta. Aseman länsipuolella sijaitseva Keuksuo on paikallisesti arvokas suoalue, jonka luontoarvot on säilytettävä. Myöhemmin tehtävässä hulevesisuunnitelmassa tärkeää turvata, ettei suon vesitase muutu eikä alueen alapuolisten vesistöjen kiintoainekuormitus kasva.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta huomauttaa, että kierrätysasfaltti on epähomogeeninen tuote, mikä tekee lautakunnan kokemuksen perusteella hajun hallinnastaerittäinhaasteellista. Lisäksi lautakunta nostaa esiin, että aluetta koskien Keravalle on yleiskaavan lisäksi laadittu Keravan Viherkaava (VK2). Seudullisestikin merkittävän, voimakkaasti kehittyvän virkistys- ja liikunta-alueen Keinukallion Koukkukallion ja -suon aluetta koskevia kaavamääräyksiä ovat mm. virkistysreitti, luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä alue (luo), ekosysteemien kannalta merkittävä viheralue, hiljaisemmat viheralueet ja lepakoiden siirtymäreitti. Keinukallio on yksi harvoista hiljaisemmista virkistysalueista Keravalla, jossa muutoin on paljon raide-, lento- ja tiemelua.  Uusi toiminto lisää liikennettä jo nyt ruuhkautuneella mt148. Pahin kohta on vanhan Lahdentien risteys.

Kaavakartat ja määräykset, mm. yhteenveto ja teemakartoista luonto ja ekologia, löytyvät linkistä:     
https://kerava.production.geniem.io/uploads/sites/2/2022/11/viherkaavan_vk2_kaavakartat_ja_maaraykset.pdf

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun jäsenet muodostivat yhdessä seuraavan muutosehdotuksen:

Lausunnon loppuun lisätään seuraava kappale: 

"Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta huomauttaa, että kierrätysasfaltti on epähomogeeninen tuote, mikä tekee lautakunnan kokemuksen perusteella hajun hallinnastaerittäinhaasteellista. Lisäksi lautakunta nostaa esiin, että aluetta koskien Keravalle on yleiskaavan lisäksi laadittu Keravan Viherkaava (VK2). Seudullisestikin merkittävän, voimakkaasti kehittyvän virkistys- ja liikunta-alueen Keinukallion Koukkukallion ja -suon aluetta koskevia kaavamääräyksiä ovat mm. virkistysreitti, luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä alue (luo), ekosysteemien kannalta merkittävä viheralue, hiljaisemmat viheralueet ja lepakoiden siirtymäreitti. Keinukallio on yksi harvoista hiljaisemmista virkistysalueista Keravalla, jossa muutoin on paljon raide-, lento- ja tiemelua.  Uusi toiminto lisää liikennettä jo nyt ruuhkautuneella mt148. Pahin kohta on vanhan Lahdentien risteys.

Kaavakartat ja määräykset, mm. yhteenveto ja teemakartoista luonto ja ekologia, löytyvät linkistä:     
https://kerava.production.geniem.io/uploads/sites/2/2022/11/viherkaavan_vk2_kaavakartat_ja_maaraykset.pdf "

 

Koska kukaan ei vastustanut muutosehdotusta, se tuli lautakunnan päätökseksi.
 

Merkittiin tiedoksi, että jäsen Mika Heino poistui tämän pykälän käsittelyn aikana klo 18:43.

Merkittiin tiedoksi, että jäsen Jari Renlund  poistui tämän pykälän käsittelyn aikana klo 18:50.

 

Tiedoksi

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, sähköisesti asiointipalvelun kautta (avi.fi/sahkoiset-lomakkeet, asian diaarinumero ESAVI/19472/2024).

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.