Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 17.9.2024

§ 93 Elintarvikelain 297/2021 55:§ mukainen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen, Natural Balans Pharma Oy, Tuusula

TUUDno-2023-2439

Valmistelija

  • Tarmo Asikainen, elintarviketarkastaja, tarmo.asikainen@tuusula.fi

Perustelut

Asiaan liittyvät taustatiedot

Natural Balans Pharma Oy:n toiminnassa maahantuodaan valmisteita, joita myydään ravintolisänä.

1. Toimijan ravintolisien markkinointiin ja etämyyntiin tarkoitetuilla verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa on lääkkeellistä markkinointia tai viittauksia tuotteen ainesosien lääkkeellisyyteen.

Toimijaa kehotettiin (tarkastuskertomus 22.11.2023) lopettamaan ja poistamaan lääkkeellinen markkinointi toimijan hallinnassa olevilla verkkosivuilla. Koska lääkkeellistä markkinointia oli toistuvasti ja useiden tuotteiden kohdalla, toimijaa kuultiin 24.11.2023 elintarvikelain § 55 mukaisesta terveysvalvonnan päällikön määräyksestä. Kuulemiseen ei saatu toimijan vastinetta.

Seurantatarkastuksella (tarkastuskertomus 14.3.2024) havaittiin, että kaikkea lääkkeellistä markkinointia ei ole poistettu. Verkkosivuilla todettiin edelleen yksittäisiä lääkkeellisiä väitteitä ja viitteitä lääkkeellisyydestä. Terveysvalvonnan päällikkö antoi 14.3.2024 päätöksen elintarvikkeiden lääkkeellisen markkinoinnin välittömästä lopettamisesta. Päätöksen päävelvoitteen mukaan toimijan tuli poistaa vastuulla olevilta verkkosivuilta kaikki väitteet, joissa elintarvikkeeseen liitetään ihmisen sairauksia ennalta ehkäiseviä, hoitavia tai parantavia ominaisuuksia, tai viitataan sellaisiin ominaisuuksiin.

Toimija ilmoitti 12.6.2024 sähköpostitse toimitetussa vastineessaan "olemme korjanneet sivustojen tekstejä ja mielestämme ne vastaavat nyt niitä vaatimuksia, mitä saimme Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselta, voitko vielä katsoa, että olemme tässä samalla sivulla?" Seurantatarkastuksella (tarkastuskertomus 7.8.2024) todettiin, että toimijan verkkosivuilla on edelleen elintarvikkeiden lääkkeellistä markkinointia tai viittauksia tuotteiden ainesosien lääkkeellisyyteen. Osa lääkkeellisestä markkinoinnista ja lääkkeellisistä viitteistä on poistettu, mutta ei kaikkea. Koska terveysvalvonnan päällikön päätöstä ei ole noudatettu, tullaan Keski- Uudenmaan ympäristölautakunnalle esittelemään päätösehdotus, jossa epäkohtien korjaamiseksi tarvittavaa määräystä tehostetaan uhkasakolla.

Samalla seurantatarkastuksen yhteydessä havaittiin, että myös toimijan vastuulla olevilla sosiaalisen median sivustoilla on elintarvikkeiden lääkkeellistä markkinointia. Facebookin tuotteita käsittelevillä sivustolla on käytännössä samat markkinointitekstit esillä, mitä verkkosivuilla aikaisemmin havaittiin ja joita toimija aikaisemmin poisti. Lääkkeellisen markkinoinnin ja lääkkeellisten viitteiden poistaminen sosiaalisesta mediasta lisätään Keski Uudenmaan ympäristölautakunnalle esiteltävään päätösehdotukseen.

Esimerkkejä ravintolisien markkinoinnissa havaituista lääkkeellisistä väitteistä:

"Vihreä tee sisältää runsaasti flavonoideja ja antioksidantteja, jotka suojaavat elimistöä ulkoisilta tekijöiltä. Ne hidastavat ennenaikaista vanhenemista ja suojaavat monilta eri taudeilta." "Tee pystyy poistamaan rasvaa myös virtsan kautta ja sillä on diureettinen vaikutus. Vihreän Teen on myös todettu auttavat insuliinitasojen kohoamiseen." "Uute voi auttaa myös PMS-vaivoihin."

"Kuulin ystävältäni flavosinista ja tilasin kokeilun. En ole sairastanut sen jälkeen." "En sairastu enää helposti kausiflunssaankaan"

"Auttaa ehkäisemään myös veritulppia sekä aivoverenvuotoa"

"Uutteella on myös kyky ehkäistä myös dementiaa"

"Sen on todettu auttavan erektiohäiriössä"

"Glukosamiinilisää on pitkään käytetty reuman ja nivelvaivojen hoidossa hyvin tuloksin"

”Magnesiumin puutosoireita ovat esimerkiksi lihasvapina, väsymys, voimattomuus ja kouristukset.”

"Luun kollageenimatriisi vastaa luun taivutuskestävyydestä, kun luu ei ole enää joustava ja vahva, syntyy helpommin luunmurtumia."

"Vielä ei ole tullut minkäänlaisia kolotuksia."

Elintarvikkeiden lääkkeellinen markkinointi tai lääkkeellisiin vaikutuksiin viittaaminen on kiellettyä.

2.Toimijan ravintolisien markkinointiin tarkoitetuilla verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja painetuissa pakkausmerkinnöissä on väiteasetuksen vastaisia / hyväksymättömiä terveysväitteitä.

Toimijaa on kehotettu tarkastuksilla (tarkastuskertomus 22.11.2023, tarkastuskertomus 14.3.2024) perustelemaan, täsmentämään ja tarvittaessa poistamaan ravintolisien markkinoinnissa käytetyt väitteet, joita ei ole hyväksytty. Seurantatarkastuksella (tarkastuskertomus 7.8.2024) todettiin, että kehotuksia ei ole noudatettu.

Verkkosivuilla ja tarkastetuissa painetuissa pakkausmerkinnöissä esitetään väitteitä, joita ei ole perusteltu ja/tai täsmennetty ainesosakohtaisesti. Osa väitteistä on hyväksymättömiä ja siten myös Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1924/2006 vastaisia. Väitteet ovat väiteasetuksen vastaisia esimerkiksi siksi, koska väitteiden kohteena olevien ainesosien määrä ei ole päiväannoksessa merkitsevä ja / tai ainesosille ei ole rekisterissä hyväksyttyjä tai päätöstä odottavia terveysväitteitä.

Esimerkkejä ravintolisien markkinoinnissa havaituista väiteasetuksen vastaisista väitteistä:

”Kondroitiinisulfaatti – tärkeä osa nivelkudosta" "Glukosamiini - voitelee nivelesi" "Kondroitiinisulfaatti ja glukosamiini ovat parina toimiva yhdiste ja Luusto & Nivelet Balans + K -tuotteesta löytyvät nämä molemmat nivelruston tärkeät rakennusaineet."

"Myös painoni on pudonnut 3 kiloa huomaamatta siitä alkaen, kun aloin syömään flavosinia."

"K-vitamiini – verenkiertoon ja luuston hyvinvointiin"

”Yksi kapseli päivässä riittää suojaamaan elimistöä” ”Livo Balans on suunniteltu täyttämään suomalaisen päivittäinen vitamiinien, kivennäisaineiden ja rasvahappojen tarve. 1 kapseli päivässä riittää suojaamaan elimistöä”

Jos ainesosalle ei ole hyväksyttyjä tai päätöstä odottavia terveysväitteitä, niin siitä ei tule markkinoinnissa kertoa ja käyttää elimistöön / elimistön toimintaan liittyviä väitteitä. Myöskään hyväksyttyä tai päätöstä odottavaa väitettä ei tule käyttää, jos tuote ei yleensäkään sisällä riittävästi vitamiinia tai kivennäisainetta, josta väite esitetään. (Esim. Väitteitä voidaan esittää vain elintarvikkeesta, joka on K-vitamiinin lähde vähintään asetuksen (EY) N:o 1924/2006 liitteessä olevassa luettelossa mainitun väitteen [VITAMIININ NIMI] JA/TAI [KIVENNÄISAINEEN NIMI] LÄHDE mukaisesti.)

3.Kahden ravintolisän ominaisena aineena olevaa vitamiinia tai kivennäisainetta ei ole pakkausmerkintöjen sekä valmistajan tuotetietolomakkeen mukaan merkittävää määrää päiväannostuksen mukaan käytetyssä lopullisessa tuotteessa.

Toimijaa on kehotettu tarkastuksilla (tarkastuskertomus 22.11.2023, tarkastuskertomus 14.3.2024 ) selvittämään ja korjaamaan asia pakkausmerkintöihin ja tuotteiden markkinointiin. Ainesosia ei tule pakkausmerkinnöissä ja/tai tuotteen markkinoinnissa ilmoittaa tuotteen ominaisena / vaikuttavana ainesosana, jos merkittävän määrän edellytys ei tuotteessa ainesosan olevan määrän suhteen täyty. Seurantatarkastuksella (tarkastuskertomus 7.8.2024) todettiin, että kehotuksia ei ole noudatettu.

Vitamiini tai kivennäisaine voidaan ilmoittaa ravintolisän ominaisena aineena, jos sen määrä on tuotteessa merkittävä. Ravintolisissä merkittäväksi määräksi katsotaan se, että tuote on vähintään ainesosan lähde ja saanti on päivittäisen saannin vertailuarvosta vähintään 15 %. (HUOM päävelvoite 2. ainesosiin liittyviä terveysväitteitä on esitetty verkkosivuilla. Myös terveysväitteiden käyttöehdot eivät täyty, jos väitteen kohteena olevaa ominaista ainesosaa ei ole riittävästi tuotteessa.)

4.Toimijan omavalvontajärjestelmä ei ole toimintaan nähden riittävä.

Toiminnassa maahantuodaan valmisteita, jotka myydään eteenpäin ravintolisinä. Toimijan omavalvontajärjestelmässä ei ole huomioitu kaikkia toimintaan liittyviä riskejä ja toimintoja. Toimijaa on kehotettu tarkastuksilla (tarkastuskertomus 22.11.2023, tarkastuskertomus 14.3.2024) täydentämään ja korjaamaan omavalvontajärjestelmää toimintaan liittyvien riskien ja niiden hallintakeinojen osalta siten, että se kattaa koko toiminnan. Seurantarkastuksella (tarkastuskertomus 7.8.2024) todettiin, että kehotuksia ei ole noudatettu.

Elintarvikealan toimijalla on oltava koko toiminnan kattava omavalvontajärjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset.

Asianosaisen kuuleminen

Toimijaa kuultiin 7.8.2024 sähköpostitse toimitetulla kuulemiskirjeellä elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antamisesta. Kuulemiseen saatiin toimijan sähköpostitse lähetetty vastine 8.8.2024. Vastineessa kerrottiin, että esimerkiksi lääkkeelliset väitteet on poistettu ja muita edellytettyjä toimenpiteitä on aloitettu. "Olemme nyt läpikäyneet sivuston www.niveletjaluusto.fi uudemman kerran ja nyt sivustolla ei pitäisi olla yhtään lääkkeellisiä väittämiä. Livo Balans on poistuva tuote ja salasanasuojasimme sivuston jotta kukaan ei pääse enää sen markkinointimateriaaleja lukemaan. Facebook-sivut, jotka mainitsitte eivät ole aktiivisia, sillä menetimme käyttöoikeutemme niihin valitettavan tietomurron seurauksena 2022, mutta pyrimme saamaan oikeudet takaisin olemalla Metaan yhteydessä ja poistamme orgaaniset postaukset mahdollisimman pikaisesti."

Epäkohtien korjaamiseksi on tehty toimenpiteitä. Esimerkiksi osa lääkkeellisestä markkinoinnista ja väiteasetuksen vastaisista väitteistä on poistettu verkkosivuilta, mutta ei kaikkea. Toimija ei ole kehotuksista ja terveysvalvonnan päällikön määräyksestä huolimatta korjannut asioita, tämän vuoksi on tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys uhkasakolla tehostettuna.

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Ympäristölautakunnan määräys

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • antaa  Natural Balans Pharma Oy:lle (Teollisuustie 9, 4300 Tuusula, y-tunnus 2993298-7)   seuraavan elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen:
     

Päävelvoitteet:

  1. Elintarvikkeiden lääkkeellinen markkinointi tulee lopettaa välittömästi. Toimijan markkinointimateriaaleista (esim. verkkosivuilta ja sosiaalisesta mediasta) on poistettava kaikki väitteet, joissa elintarvikkeeseen liitetään ihmisen sairauksia ennalta ehkäiseviä, hoitavia tai parantavia ominaisuuksia, tai viitataan sellaisiin ominaisuuksiin.
     
  2. Väiteasetuksen vastaiset väitteet ja harhaanjohtavat väitteet tulee poistaa / korjata / peittää toimijan kaikista markkinointimateriaaleista, kuten esimerkiksi pakkausmerkinnöistä, verkkosivuilta ja sosiaalisesta mediasta.
     
  3. Pakkausmerkinnät tulee korjata lainsäädännön mukaiseksi ominaisten ainesosien ilmoittamisen osalta. Vitamiinia tai kivennäisainetta ei tule ilmoittaa ravintolisän ominaisena aineena, jos sen määrä ei ole ravintolisän päiväannostuksen mukaan merkittävä, eli vähintään 15%. (HUOM päävelvoite 2. myös terveysväitteiden käyttöehdot eivät täyty, jos väitteen kohteena olevaa ominaista ainesosaa ei ole merkittävä määrä tuotetta päiväannostuksen mukaan käytettynä.)
     
  4. Omavalvontajärjestelmä tulee korjata toimintaan nähden riittäväksi. Elintarvikealan toimijalla on oltava koko toiminnan kattava omavalvontajärjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset.

     

Määräaika

Määräaika päävelvoitteille on 31.12.2024

Ympäristölautakunnan edellä mainittu päätös tullaan määräämään noudatettavaksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, ellei valitusviranomainen toisin määrää.

Uhkasakko

Päävelvoitteiden tehostamiseksi asetetaan seuraavat uhkasakot:

Päävelvoite 1: 2000 euroa

Päävelvoite 2: 2000 euroa

Päävelvoite 3: 2000 euroa

Päävelvoite 4: 2000 euroa
 

Päätöksen peruste
Perustelut määräyksen antamiselle

Toimijan maahantuomat tuotteet ovat markkinoilla ravintolisinä, jotka ovat elintarvikkeita. Ravintolisiä on markkinoitu lääkkeellisillä väitteillä toistuvasti. Elintarvikkeiden lääkkeellinen markkinointi ja/tai lääkkeellisiin vaikutuksiin ja ominaisuuksiin viittaaminen on lainsäädännön mukaan kiellettyä. Elintarviketiedoissa ei saa antaa sellaista kuvaa, että elintarvikkeeseen liittyy ihmisen sairauksia ennalta ehkäiseviä, hoitavia tai parantavia ominaisuuksia, eikä viitata sellaisiin ominaisuuksiin. Lääkkeellistä markkinointia ei ole kokonaan poistettu / lopetettu. Korjauskehotuksia ja viranhaltijan päätöstä ei ole noudatettu, jolloin katsotaan, että epäkohtien poistamiseksi ja asioiden korjaamisen varmistamiseksi on tarpeen antaa uhkasakolla tehostettu elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1169/2011 artiklan 7, 1 kohdan mukaan elintarviketiedot eivät saa johtaa harhaan, erityisesti liittämällä elintarvikkeeseen vaikutuksia tai ominaisuuksia, joita sillä ei ole. Artiklan 7, kohdan 2-3 mukaan elintarviketietojen on oltava oikeellisia ja elintarviketiedoissa ei saa antaa sellaista kuvaa, että elintarvikkeeseen liittyy ihmisen sairauksia ennalta ehkäiseviä, hoitavia tai parantavia ominaisuuksia, eikä viitata sellaisiin ominaisuuksiin.

Toimijan ravintolisiä on markkinoitu toistuvasti väiteasetuksen vastaisilla väitteillä. Elintarvikkeesta annetut elintarviketiedot eivät saa johtaa harhaan, erityisesti elintarvikkeen erityispiirteiden ja erityisesti sen luonteen, yksilöllisyyden, ominaisuuksien, koostumuksen, määrän suhteen. Tai erityisesti liittämällä elintarvikkeeseen vaikutuksia tai ominaisuuksia, joita sillä ei ole. Toimija ei ole kehotuksista huolimatta perustellut ja tarvittaessa korjannut / poistanut verkkosivuilta ja pakkauksista väiteasetuksen vastaisia / harhaanjohtavia / hyväksymättömiä väitteitä.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N.o 1924/2006 artiklan 3 mukaan ravitsemus- ja terveysväitteet eivät saa olla

-totuudenvastaisia, moniselitteisiä tai harhaanjohtavia; saattaa epäilyksenalaiseksi muiden elintarvikkeiden turvallisuutta ja/tai ravitsemuksellista riittävyyttä;

-rohkaista elintarvikkeen liialliseen kulutukseen tai suvaita sitä;

-sisältää sellaista toteamusta, esitystä tai viittausta, jonka mukaan tasapainoisesta ja monipuolisesta ruokavaliosta ei yleensä saa riittävästi ravintoaineita;

-viitata sellaisiin elintoimintojen muutoksiin, jotka voisivat aiheuttaa tai lisätä pelkoa kuluttajassa.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N.o 1924/2006 artiklan 12 mukaan seuraavat terveysväitteet ovat kiellettyjä:

-väitteet, joissa esitetään, että elintarvikkeen nauttimatta jättämisellä voi olla terveysvaikutuksia;

-väitteet, joissa mainitaan painonpudotuksen nopeus tai määrä;

-väitteet, joissa viitataan yksittäisten lääkäreiden tai terveydenhuollon ammattihenkilöiden ja muiden kuin 11 artiklassa tarkoitettujen lääketieteen ja ravinto- ja ravitsemusalan ammattilaisia edustavien kansallisten järjestöjen tai terveysalan yleishyödyllisten järjestöjen suosituksiin.

Toimijan ravintolisien elintarviketiedot ovat harhaanjohtavia. On kuluttajaa harhaanjohtavaa ilmoittaa ja markkinoida vitamiinia tai kivennäisainetta ravintolisän ominaisena aineena, jos ominaisen aineen lainsäädännön mukainen vähimmäismäärä ei tuotteessa täyty ja ominaista ainesosaa ei ole tuotetta käyttöohjeen mukaan kulutettuna merkittävä määrä. Ravintolisän käyttöohjeen mukaan käytettynä vitamiinien ja kivennäisaineiden määrän tulee olla vähintään 15 prosenttia päiväannoksessa, jolloin ne voidaan ilmoittaa ravintolisän ominaisena ainesosana. Epäkohtaa ei ole kehotuksista huolimatta korjattu.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1169/2011 artiklan 7 kohdan 1 alakohdan a mukaan elintarviketiedot eivät saa johtaa harhaan, erityisesti elintarvikkeen erityispiirteiden ja erityisesti sen luonteen, yksilöllisyyden, ominaisuuksien, koostumuksen, määrän, säilyvyyden, alkuperämaan tai lähtöpaikan, valmistus- tai tuotantomenetelmän osalta.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1169/2011 Liite XIII A-osan kohtien 1 ja 2 mukaan vitamiinien ja kivennäisaineiden merkitsevä määrä on 15 prosenttia 1 kohdassa määritellyistä ravintoaineiden vertailuarvioista, jos pakkaus sisältää vain yhden annoksen. Merkitsevä määrä on 15 prosenttia 1 kohdassa määritellyistä ravintoaineiden vertailuarvoista, jotka saadaan 100 grammasta tai 100 millilitrasta muiden tuotteiden kuin juomien osalta.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1924/2006 luvun II artiklan 5 mukaan ravitsemus- ja terveysväitteiden käyttö on sallittua ainoastaan, mikäli seuraavat edellytykset täyttyvät: b) ravintoainetta tai muuta ainetta, jota väite koskee, i) sisältyy lopulliseen tuotteeseen yhteisön lainsäädännön mukaisesti merkityksellinen määrä.

Toimijan omavalvontajärjestelmä ei ole toimintaan nähden riittävä, koska toimintaan liittyy mm. ravintolisien maahantuontia ja runsaasti omaa väitteiden käyttöön liittyvää markkinointia. Elintarvikealan toimijalla on oltava koko toiminnan kattava omavalvontajärjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Epäkohtaa ei ole kehotuksista huolimatta korjattu.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 852/2004 artiklan 5 kohdan 1 mukaan elintarvikealan toimijoiden on laadittava ja toteutettava HACCP periaatteisiin perustuva pysyvä menettely tai niihin perustuvat pysyvät menettelyt sekä pidettävä yllä sitä tai niitä.

Elintarvikelain 297/2021 5 § 1 momentin mukaan elintarvikealan ja kontaktimateriaalialan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella.

Epäkohtien korjaamiseksi on tehty toimenpiteitä. Esimerkiksi osa lääkkeellisestä markkinoinnista ja väiteasetuksen vastaisista väitteistä on poistettu verkkosivuilta, mutta ei kaikkea. Toimija ei ole kehotuksista ja terveysvalvonnan päällikön määräyksestä huolimatta korjannut asioita, tämän vuoksi on tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys uhkasakolla tehostettuna.

Elintarvikelain 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä epäkohdan poistettavaksi, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, elintarvikkeen tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihe, elintarvikehuoneisto tai niissä harjoitettava toiminta voivat aiheuttaa terveysvaaraa, vaarantaa elintarvikkeesta annettujen tietojen oikeellisuuden tai riittävyyden, johtaa kuluttajaa harhaan tai ovat muutoin elintarvikemääräysten vastaisia. Määräysten vastaisuus on määrättävä poistettavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.
 

Täytäntöönpano    

Päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, ellei valitusviranomainen toisin määrää.
 

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

1 Tarkastuskertomus 24.11.2023

2 Kuuleminen määräyksestä 24.11.2023

3 Toimijan asiamiehen vastine

4 Tarkastuskertomus 14.3.2024

4 Elintarvikelain §55 mukainen viranhaltijan päätös 14.3.2024

5 Toimijan vastine 12.6.2024

6 Tarkastuskertomus 7.8.2024

7 Kuuleminen lautakunnan määräyksestä ja uhkasakosta 7.8.2024

8 Toimijan vastine 8.8.2024
 

Sovelletut säännökset

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1169/2011 luku III artikla 7 ja liite XIII

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N.o 1924/2006 artiklat 3, 5 ja 12

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004 artikla 5

Elintarvikelaki 297/2021 1 §, 2 §, 6 §, 55 §, 68 §, 71 §; 78 §

Hallintolaki 434/2003

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 19.9.2023 § 109)

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Merkittiin tiedoksi, että terveysvalvonnan päällikkö Miia Suurkuukka poistui tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 17:26.

Tiedoksi

Saantitodistuskirjeellä: Natural Balans Pharma Oy

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000

sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm