Perustelut
Hakemus
Nurmijärven kunta on toimittanut 17.11.2022 Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle vesilain (587/2011) mukaisen hakemuksen vesien johtamiseksi toisen maalla olevaan ojaan Nurmijärven Kirkonkylässä, sekä täydentänyt hakemusta 9.2.2023. Nurmijärven kunta hakee lupaa johtaa vesiä kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan laskuojaan/uomaan ja edelleen Vantaanjokeen. Hakemuksen mukaan kyseiseen laskuojaan mahdollisesti johdettavia hulevesiä muodostuu valtatien 3 maantiealueelta (om. Suomen valtio/ Uudenmaan ELY keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue, kiinteistötunnus 543-895-2- 1), Ilvesvuoren asemakaava-alueen EV-alueelta (om. Nurmijärven kunta, kiinteistötunnus 543-402-15-99) sekä yksityisen toimijan asemakaavan mukaiselta tontilta (om. Schenker Oy, kiinteistötunnus 543-2-405-8).
Nurmijärven kunta on aloittanut kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan kanssa hulevesien johtamiseen liittyvät neuvottelut ja suunnitelmat kesällä 2021. Kiinteistöjen omistaja on ollut tällöin ensimmäisen kerran yhteydessä Nurmijärven kuntaan ja kertonut, että hänen omistamalleen kiinteistölle virtaa poikkeuksellisen paljon hulevesiä ja niistä aiheutuu haittaa hänen metsälleen ja rakennuksille. Kunnasta ja ELY-keskuksesta on käyty maastossa tutustumassa hulevesiongelmaan 9.9.2021. Vanhoista valtatien 3 suunnitelmista (hakemuksen 16.11.2022 liite nro 3 valtatien 3 rakentamissuunnitelma, suunnitelmakartta R3-18, 1:2000) ja maastokäynnillä on todettu, että valtatien 3 rakentamisen yhteydessä on toteutettu yksityistien rumpu noin 100 metriä Ilvesvuoren risteyssillasta koilliseen. Koska valtatien 3 suunnitelmassa ei ole esitetty rummun jatkeeksi laskuojaa eikä laskuojaa ole toteutettu, hulevedet ovat johtuneet suoraan kiinteistön 543-410-7-80 omistajan metsään.
Kunta hakee lupaa johtaa hulevesiä kiinteistön 543-410-7-80 alueella sijaitsevaan nykyiseen laskuojaan hakemuksen liitteinä olevien suunnitelmien mukaisesti. Hakemuksen mukaan hulevedet johtuvat kiinteistön 543-410-7-80 alueelta kiinteistölle 543-410-7-81 ja sitä kautta Vantaanjokeen. Kunta on käynyt kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan kanssa neuvotteluja hulevesien johtamisesta kyseiseen laskuojaan, mutta kiinteistöjen omistaja ei halua, että uusia hulevesiä johdetaan kyseiseen laskuojaan. Kiinteistöjen omistaja on esittänyt, että hulevedet tulisi johtaa toista reittiä Vantaanjokeen. Nurmijärven kunnan mielestä kiinteistön omistajan esittämä reitti ei ole hulevesien johtamisen näkökulmasta luonnollinen reitti.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus käsittelee Nurmijärven kunnan vesien johtamishakemusta vesilain (587/2011, VL) 5 luvun 5 §:n ja 9 §:n mukaisena hakemusasiana ojan tekemisestä toisen maalle ja veden johtamisesta toisen maalla olevaan ojaan tai puroon (VL 5 luku: 5.1 kohdat 1 ja 3 ja 9.1 §).
Asian käsittely
Uudenmaan ELY-keskuksen vesivarojen hoito -yksikön lausunto 23.5.2023
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus pyysi 14.2.2023 hakemuksesta lausuntoa Uudenmaan ELY-keskuksen vesivarojen hoito -yksiköltä, että edellyttääkö hakemuksen mukaisen asia vesilain 2 luvun 11.2 §:n (luonnontilaisen noron vaarantamiskielto) tai 3 luvun 2 §:n vesilupaa, tai vesilain 5 luvun 4 §:n mukaista ojitustoimitusta. Uudenmaan ELY-keskuksen vesivarojen hoito -yksikkö antoi asiasta 23.5.2023 päivätyn lausunnon (UUDELY/2356/2023), jonka mukaan hakemuksen mukainen asia ei edellytä vesilain mukaista lupaa eikä kyse ole ojitustoimituksen mukaisesta ojitusasiasta.
Asianosaisten kuuleminen hakemuksesta ja asiassa tullut muistutus/selitys
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus lähetti hakemuksen johdosta 7.6.2023 päivätyn kuulemiskirjeen asianosaisille, jossa varattiin asianosaisille mahdollisuus antaa kirjallinen muistutus/selitys Nurmijärven kunnan hakemuksesta.
Kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistaja antoi hakemuksesta 25.7.2023 päivätyn kirjallisen muistutuksen, jossa ensisijaisesti vaadittiin Nurmijärven kunnan hakemuksen hylkäämistä ja toissijaisesti vaadittiin vaihtoehtoisen (Elomäentie-Elomäenkuja-Vantaanjoki) reitin selvittämistä ja hulevesien johtamista kyseisen reitin kautta. Muita muistutuksia tai mielipiteitä ei 7.6.2023 päivättyyn kuulemiskirjeeseen annettu.
Tarkastus 16.8.2023
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus teki asiassa tarkastuksen 16.8.2023, jonne asianosaiset oli kutsuttu 7.6.2023 päivätyllä kirjeellä. Tarkastuksesta kirjoitettiin 24.8.2023 päivätty tarkastuskertomus.
Asianosaisten antamat selitykset muistutuksesta ja lausunnosta
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varasi 24.8.2023 päivätyllä kuulemiskirjeellä Nurmijärven kunnalle ja muille asianosaisille mahdollisuuden antaa selitys kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan 25.7.2023 antamasta muistutuksesta ja Uudenmaan ELY-keskuksen 23.5.2023 lausunnosta. Vesilain (587/2011) 11 luvun 8 §:n mukaan hakijalle ja muille asianosaisille on tarpeen mukaan varattava tilaisuus selityksen antamiseen hakemuksesta tehdyistä lausunnoista, muistutuksista ja mielipiteistä. Selityksen johdosta voidaan asianosaiselle varata tilaisuus selityksen antamiseen.
Nurmijärven kunta antoi asiassa 29.9.2023 päivätyn selityksen, johon kuului Ramboll Oy:n 18.9.2023 laatima arvio ScalgoLive-hulevesiohjelman antamasta valuma-alueesta ja virtausreiteistä.
Schenker Oy antoi asiassa 29.9.2023 päivätyn selityksen, johon kuului Ulla Liski Oy:n 28.9.2023 lausunto hulevesien hallinnasta. Schenker Oy täydensi 1.11.2023 selitystä toimittamalla Ulla Liski Oy 22.6.2023 päivätyn lausunnon hulevesien hallinnasta.
Nurmijärven kunta ja DB Schenker Oy ovat täydentäneet selityksiään 20.10.2023 kommentoimalla Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristötarkastajan 24.8.2023 päivättyä tarkastuskertomusta, joka laadittiin tarkastuksesta 16.8.2023.
Asianosaisten kuuleminen asian ratkaisuesityksestä ja esityksestä tulleet selitykset
Asianosaisille varattiin 13.11.2023 päivätyllä kirjeellä mahdollisuus esittää kantansa hakemuksesta koskevasta päätösesityksestä sekä tuoda esille asiat, jotka on syytä ottaa huomioon päätöstä tehdessä. Asianosaisille varattiin mahdollisuus lausua myös kaikista asiassa muodostuneista asiakirjoista.
Nurmijärven kunta katsoo 14.12.2023 selityksessään, että ympäristökeskuksen päätösesitys 13.11.2023 ja sen perustelut vastaavat kunnan hakemuksessa esitettyä ratkaisua hulevesien johtamiseksi sekä hakemuksessa esitettyjä perusteluita ja kunta puoltaa päätösesitystä.
Schenker Oy katsoo mielipiteessään 8.12.2023, että päätösesitys ja sen perustelut vastaavat niitä näkemyksiä, joita yhtiö on ympäristökeskukselle jo aiemmin esittänyt ja että yhtiö puoltaa tehtyä päätösesitystä.
Kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 antoi ratkaisuesityksestä 15.12.2023 selityksen, jonka mukaan ratkaisuesitys on väärä, eikä vesien johtamiselle tai ojittamiselle hakijan esittämällä ja ratkaisuesityksessä todetulla tavalla ole vesilain mukaisia perusteita ja se on asemakaavan vastainen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on selvittänyt Nurmijärven kunnan vireille panemaa vesilain mukaista hakemusasiaa ja päättää
- antaa Nurmijärvelle kunnalle vesilain (587/2011) 5 luvun 9 §:n perusteella oikeuden asentaa vesien johtamiseen rumpu yksityistien Y121 ali kiinteistöille 543-895-2-1 ja 543-410-7-80 suunnitelmakarttapiirustuksen 8.11.2022 nro 5727-63 (piirustuksen päivitys 1.2.2023) mukaisesti, sekä johtaa hakemuksen mukaan vesiä edellä mainitun rummun kautta yksityistien Y121 tienvarsiojaa pitkin kiinteistön 543-410-7-80 läpi kulkevaan olemassa olevaan uomaan.
Oikeus koskee rummun rakentamista ja vesien johtamista. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta ei voi antaa oikeutta rakentaa kiinteistölle 543-410-7-80 viivytys- ja biosuodatusaltaita suunnitelmapiirustuksen 8.11.2022 nro 5727-63 (piirustuksen päivitys 1.2.2023) mukaisesti, koska kyse ei ole vesilain 5 luvun 9.1 §:n kohdassa 2 tarkoitetusta ojitusta koskevasta tarpeellisesta suojapenkereestä tai pumppuasemasta.
Päätösesityksen perustelut
Vesilain 5 luvun 9.1 §:n mukaan jos ojittamisesta toisen alueella ei sovita, hyödynsaajalle voidaan antaa oikeus: 1) johtaa vettä toisen ojaan; 2) tehdä oja taikka ojitusta varten tarpeellinen suojapenger tai pumppuasema toisen alueelle; tai 3) ryhtyä puron tai noron perkaukseen toisen alueella.
Vesilain 5 luvun 9.2 §:n mukaan 1 momentissa tarkoitettu oikeus voidaan antaa, jos se on tarpeen alueen tarkoituksenmukaista kuivattamista varten tai 7 §:n 1 momentissa tarkoitetun seurauksen estämiseksi. Oikeus johtaa vettä toisen putkiojaan voidaan antaa vain, jos veden johtaminen pois muutoin ei ole mahdollista ilman kohtuuttomia kustannuksia. Oikeuden antamisesta päättää kunnan ympäristönsuojeluviranomainen, ellei ojitus edellytä lupaviranomaisen lupaa tai ojitustoimituksen päätöstä.
Kiinteistön 543-410-7-80 omistaja on ollut kesällä 2021 Nurmijärven kuntaan yhteydessä, että hänen kiinteistölleen virtaa poikkeuksellisen paljon hulevesiä ja niistä aiheutuu haittaa hänen metsälleen ja rakennuksille. Vanhoista valtatien 3 suunnitelmista (valtatien 3 rakentaminen moottoritienä välillä Keimola-Karhunkorpi, piirustus R3/18, 30.11.1988) sekä Nurmijärven kunnan ja ELY-keskuksen maastokäynnillä 9.9.2021 on todettu, että valtatien 3 rakentamisen yhteydessä on toteutettu yksityistien Y121 rumpu noin 100 metriä Ilvesvuoren risteyssillasta koilliseen. Valtatien 3 suunnitelmassa ei ole esitetty rummun jatkeeksi laskuojaa eikä laskuojaa ole toteutettu, niin hulevedet johtuvat suoraan kiinteistön 543-410-7-80 omistajan metsään. Tarkastuksella 16.8.2023 on todettu rummun jälkeisen laskuojan puuttuminen kiinteistöllä 543-410-7-80, jonka seurauksena hulevesien johtamisesta on aiheutunut kiinteistölle 543-410-7-80 vettymähaittaa.
Nurmijärven kunta on esittänyt kiinteistön 543-410-7-80 omistajalle rummun asentamista risteyssillan jälkeen nykyisen laskuojan kohdalle, mutta kiinteistön omistaja ei ole antanut lupaa rummun rakentamiseen. Nurmijärven kunta on tämän jälkeen toimittanut Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle vesilain mukaisen hakemuksen vesien johtamiseksi kiinteistön 543-410-7-80 alueella olevaan nykyiseen laskuojaan ja edelleen Vantaanjokeen.
Vesilain 5 luvun 9.2 §:n mukaan 1 momentissa tarkoitettu oikeus voidaan antaa, jos se on tarpeen alueen tarkoituksenmukaista kuivattamista varten tai 7.1 §:n tarkoitetun seurauksen estämiseksi. Vesilain 5 luvun 7.1 §:n mukaan ojituksessa on noudatettava, mitä 2 luvun 7 ja 8 §:ssä säädetään. Ojitus on lisäksi toteutettava niin, ettei toiselle kuuluvalla alueella aiheudu vahingollista vettymistä tai muuta edunmenetystä. Jos vettyminen tai muu edunmenetys kuitenkin on huomattavasti pienempi kuin kustannus, joka hankkeesta vastaavalle aiheutuisi tällaisen seurauksen estämisestä, hankkeesta vastaava saa rahalla korvata edunmenetyksen.
Nykyisestä hulevesien johtamistilanteesta aiheutuu vettymähaittaa kiinteistölle 543-410-7-80, koska yksityistien Y121 rummun jälkeen ei ole laskuojaa ja vedet johtuvat metsään. Nurmijärven kunta hakee vesien johtamishakemuksellaan ratkaisua, että vesien johtamisesta ei aiheudu jatkossa kiinteistölle 543-410-7-80 vahingollista vettymistä tai muuta edunmenetystä vesilain 5 luvun 7 §:n vastaisesti.
Hakemuksen mukaan kyseiseen laskuojaan mahdollisesti johdettavia hulevesiä muodostuu valtatien 3 maantiealueelta (om. Suomen valtio/ Uudenmaan ELY keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue, kiinteistötunnus 543-895-2-1), Ilvesvuoren asemakaava-alueen EV-alueelta (om. Nurmijärven kunta, kiinteistötunnus 543-402-15-99) sekä yksityisen toimijan asemakaavan mukaiselta tontilta (om. DB Schenker, kiinteistötunnus 543-2-405-8). Rummun rakentaminen ja vesien johtamishakemus koskee asemakaava-alueen ulkopuolella sijaitsevia kiinteistöjä 543-895-2-1, 543-410-7-80 ja 543-410-7-81, jonka johdosta alueella ei asemakaavamääräyksiä, eikä päätös ole asemakaavan vastainen. Asemakaavamääräysten noudattamista valvoo kunnan rakennusvalvontaviranomainen.
Hakemuksen liitteenä oli Ramboll Finland Oy 8.11.2022 arvio alkuperäisestä luontaisesta valuma-alueesta ja virtausreiteistä, joka perustuu vuoden 1961 peruskarttaan. Arvion mukaan valuma-alueen vedet ovat johtuneet kiinteistöllä 543-410-7-80 olevaan uoman kautta Vantaanjokeen ennen moottoritien ja Ilvesvuoren teollisuusalueen rakentamista. Nurmijärven kunnan hakemuksen mukainen vesien johtamisreitti on luontainen vesien virtausreitti. Nykytilannetta kuvaava tarkka valuma-alueen kartta on esitetty hakemuksen täydennyksen 9.2.2023 liitekarttana nro 1.
Hakemuksessa on esitetty vesien johtamismäärät ja tutkittu johdettavien vesien laatu. Tutkimustulosten mukaan vesien laatu on pinta-/hulevesille tavanomainen ja vesi soveltuu myös kasteluvedeksi.
Uudenmaan ELY-keskuksen vesivarojen hoito -yksikkö on lausunnossaan 23.5.2023 katsonut, että hakemuksessa on esitetty riittävät selvitykset lisääntyneiden vesimäärien etsimiseksi, hulevesijärjestelmän korjaamiseksi, reittivaihtoehtojen selvittämiseksi ja vedenlaadun varmistamiseksi. Lausunnon mukaan vesien johtaminen olemassa olevaan noroon ei tarvita poikkeusta eräiden luontotyyppien suojelusta. Mahdollinen lisääntynyt virtaama noron yläpuolisen ojituksen vuoksi ei aiheuta tarvetta hakea lupaa.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että Nurmijärven kunnalle myönnettävä oikeus rummun asentamiseen ja veden johtamiseen kiinteistön 543-410-7-80 alueella olevaan tienvarsiojaan ja sen jälkeen kyseisen kiinteistön läpi virtaavaan laskuojaan on tarpeen nykyisen vettymähaitan poistamiseksi ja vesien asianmukaiseksi johtamiseksi. Rummun rakentaminen hakemuksen mukaisesti on ainoa uutta ojitusta koskeva toimenpide, koska rummun jälkeen yksityistien Y121 itäpuolella on jo tienvarsioja, joka laskee kohti koillista ja yhtyy lyhyen matkan jälkeen kiinteistön 543-410-7-80 läpi virtaavaan olemassa olevaan uomaan. Yksityistien itäpuolella sijaitseva oja on esitetty täydennyksen 9.2.2023 liitteessä nro 1 hulevesien nykytilannekartta 9.2.2023 ja kyseinen ojan sijainti on tarkastettu maastossa 16.8.2023.
Ympäristölautakunta katsoo, että yksityistien Y121 alittavan rummun rakentamisesta ja vesien johtamisoikeuden myöntämisestä hakemuksen mukaisesti ei aiheudu kiinteistön 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajalle tai muille asianosaisille korvattavaa edunmenetystä. Rummun asennuskohdassa yksityistien Y121 länsi- ja itäpuolella on jo olemassa avo-ojat, jonka johdosta uusia tienvarsiojia ei tarvitse kaivaa.
Nurmijärven kunnalle myönnettävän ojitus- ja veden johtamisoikeuden myötä Nurmijärven kunnan velvollisuus on pitää rumpu ja sen jälkeinen nykyinen yksityistien Y121 tienvarsioja lasku-uomaan asti kunnossa niin, ettei rummun tai tienvarsiojan tukkeutumisesta tai rikkoutumisesta aiheudu haittaa kiinteistölle 543-410-7-80.
Ympäristölautakunnan toimivaltaan ei kuulu kuluvaatimusten käsittely.
Käsittelymaksu
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 10.11.2020 § 129 hyväksynyt kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksan. Hakemuksen käsittelymaksu määräytyy ympäristönsuojeluviranomaisen taksan 3 §:n sekä taksan liitteenä olevan maksutaulukon kohdan 28.3 mukaan ja on suuruudeltaan 1100 euroa.
Sovelletut oikeusohjeet
Vesilaki (587/2011) 5 luku 5 §, 7 §, 9 §, 10 §, 11 § ja 12 §; 11 luku 2 §, 3 §, 5 §, 6 §, 7 §, 8 § ja 14 §; 13 luku 1 §, 6 §, 7 § ja 9 §
Hallintolaki (434/2003) 31-36 ja 39 §:t;
Liite
Täydennyksen 9.2.2023 liitekartta nro 2, suunnitelma nro 5727-63 8.11.2022, piirustuksen päivitys 1.2.2023
Täydennyksen 9.2.2023 liitekartta nro 1 hulevesien nykytilannekartta 9.2.2023
Lautakunnan jäsenille toimitetaan oheisaineistona seuraavat asiakirjat: Nurmijärven kunnan 16.11.2022 päivätty hakemus vesien johtamiseksi kiinteistön 543-410-7-80 alueella olevaan nykyiseen laskuojaan ja edelleen Vantaanjokeen (liitteet nro 1-6); Nurmijärven kunnan hakemuksen täydennys 9.2.2023 (liitteet nro 1-7); Uudenmaan ELY-keskuksen vesivarojen hoito -yksikön lausunto 23.5.2023 hakemuksesta; kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan muistutus 25.7.2023 liitteineen; Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen tarkastuskertomus 24.8.2023; Nurmijärven kunnan 16.8.2023 toimittamat yksityistiehen Y121 liittyvät toimituskartta 26.5.2001, toimituskirja 28.5.2001, kiinteistötietopalvelun karttaote 24.5.2023 ja kiinteistön 543-402-15-99 kiinteistörekisteriote 24.5.2023; Nurmijärven kunnan selitys 29.9.2023 liitteineen; Schenker Oy selitys 29.9.2023 liitteineen; Nurmijärven kunnan ja Schenker Oy:n 20.10.2023 selitysten täydennys; Schenker Oy mielipide 8.12.2023 ratkaisuesitykseen; Nurmijärven kunnan selitys 14.12.2023 ratkaisuesitykseen ja kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan selitys ratkaisuesitykseen
Päätös
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päätti:
- että asia palautetaan valmisteluun lisäselvitysten saamiseksi.