Perustelut
Lausuntopyyntö:
Uudenmaan ELY-keskus pyytää Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselta lausuntoa siitä, onko ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA-menettely) tarpeen soveltaa GRK Suomi Oy:n Mäntsälän aurinkovoimahankkeeseen. Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 13.12.2024.
Lausuntopyyntöä koskeva toiminta:
GRK Suomi Oy suunnittelee Mäntsälän kunnan Hirvihaaran kylän kiinteistölle 505-403-8-69 noin 5,5 MW aurinkosähkövoimala. Nykytilanteessa alue on maankaatopaikaksi ja jätteenkäsittelyalueeksi luvitettu soinen alue. Alueen pinta-ala on yhteensä noin 30 ha ja aurinkosähkövoimala tulee koostumaan kahdesta erillisestä paneelikentästä. Paneelit on suunniteltu asennettavaksi alueelle rakennettavien vallien eteläluiskiin. Vallien etelään viettävien luiskien pinta-ala on noin 7,3 ha. Vaihtoehtoisesti paneelit asennetaan metallisiin paneelitelineisiin. Aurinkosähkövoimalan paneelien pinta-ala on noin 6,5 ha, teho 5,5 MWp ja aurinkopaneeleiden määrä yhteensä noin 25 000 paneelia.
Liitettävyysselvityksen mukaan voimala voidaan liittää Nivos Oy:n sähköverkkoon 110 kW:n ilma- tai maakaapelilla, johdonvarsiliityntänä. Sähkönsiirtolinja tulee alustavan arvion mukaan hankealueelta Lamminmäen itäpuolen kautta Pahalamminsuon koilliskulmassa olevaan liittymispaikkaan, joka on n. kilomerin päässä voimala-alueesta.
Aurinkosähkövoimala perustetaan maa-aineksilla pengerrettävälle tasaiselle kentälle, joka rakennetaan länteen viettäväksi. Alueen maanrakentamiseen on tarkoitus hyödyntää ylijäämämaita yhteensä 960 000 m3rtr. Alue tullaan rakentamaan valmiiksi noin seitsemän vuoden aikana. Vuosittainen ylijäämämaiden tarve on noin 100 000–150 000 m3rtr. GRK Oy:llä on tällä hetkellä voimassa oleva lupa puhtaiden ylijäämämaiden läjittämiseen alueella. Luvan mukainen läjitysmäärä on yhteensä 600 000 m3 (49 999 tonnia/vuosi).
Hankealue sijaitsee haja-asutusalueella. Hirvihaarantien varrella hankealueen lounaispuolella on muutamia asuinrakennuksia, joista lähin sijaitsee noin 140 metrin etäisyydellä hankealueen lounaispuolella. Mäntsälän ampumaurheilukeskus sijaitsee noin 400 metriä koilliseen.
Alueella on voimassa Helsingin seudun vaihemaakuntakaava, joka on saanut lainvoiman 13.3.2023. Kaavassa alue on osoitettu metsätalousvaltaiseksi alueeksi, joka on laaja, yhtenäinen ja ekologisen verkoston kannalta merkittävä. Merkintään ei liity MRL 33 §:n 1. momentin mukaista rakentamisrajoitusta. Alueella ei ole voimassa olevaa yleis- tai asemakaavaa.
Hankealueen maaperä on pääosin rahkaturvetta sekä hiekkamoreenia . Hankealueella ei sijaitse arvokkaiksi luokiteltuja muodostumia, kerrostumia, kallioalueita eikä pilaantuneita maita. Tehtyjen pohjatutkimusten perusteella rahkaturpeen alla on vaihtelevan paksuinen savikerros, jonka paksuus on enimmillään vajaa 5 metriä. Maaperän (turve ja moreeni) vedenläpäisevyys on pääosin pieni. Pohjatutkimusten perusteella moreenin päällä olevan lajittuneen hiekkakerroksen vedenläpäisevyys on korkeampi.
Hankealue sijaitsee Ohkolanjoen valuma-alue, joka koostuu lähinnä peltoalueista sekä ojitetusta metsästä. Järviä ei ole ollenkaan ja myös lampia on niukasti. Valuma-alueella sijaitsee kiviaineslouhos ja ampumarata. Ampumarata sijaitsee hankealueen pohjoispuolella noin 700 m:n päässä. Hankealueen yläpuolisella valuma-alueella ei todennäköisesti esiinny happamia sulfaattimaita.
Ehdotus
Esittelijä
-
Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää
- antaa seuraavan lausunnon tarpeesta soveltaa ympäristövaikutusten arviointimenettelyä GRK Suomi Oy:n Mäntsälän aurinkovoimahankkeeseen
- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto
Hanke sijoittuu alueelle, jonka ympäristö on nykyisellään voimakkaasti ihmisen muokkaamaa. Hankealueelle on aikaisemmin myönnetty ympäristölupa maankaatopaikkatoiminnalle ja jätemateriaalin hyödyntämiselle ja käsittelylle (Marila Transport Oy, TUUDno 2020-1008 18.1.2022, päivitys 13.12.2022). Tämä toiminta ei jatku, koska alueen käyttötarkoitus muuttuu energiantuottamiseen. Aikaisemmalle toiminnalle annettu ympäristölupa rauetetaan siinä vaiheessa, kun aurinkovoimalaan rakentamiselle saadaan suunnittelutarveratkaisun mukainen päätös ja rakennuslupa. Aurinkovoimalan penkereiden rakentaminen vaatii lähes kaksinkertaisen määrän maata verrattuna alkuperäiseen maankaatopaikan ympäristölupaan. Hankkeen edetessä tuleekin selvittää uuden ympäristöluvan tarve.
YVA-menettelyä sovelletaan hankkeeseen ELY-keskuksen päätöksellä, mikäli hanke tai sen muutos todennäköisesti aiheuttaa YVA-lain (252/2017) liitteen 1 hankeluettelon hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä ympäristövaikutuksia (YVA-laki § 3.2). YVA-lain 3§ 2 momentin mukaan arviointimenettelyä sovelletaan lisäksi yksittäistapauksessa sellaiseen hankkeeseen, joka todennäköisesti aiheuttaa laadultaan ja laajuudeltaan, myös eri hankkeiden yhteisvaikutukset huomioon ottaen YVA-lain liitteessä 1 tarkoitettujen hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä ympäristövaikutuksia.
Energian tuotannon hankkeiden osalta liitteessä 1 ei ole aurinkoenergian tuotantoalueita koskevia säädöksiä. YVA-arvioinnin tarveharkintapäätöstä tehtäessä otetaan huomioon hankkeen ominaisuudet, sijainti ja vaikutusten luonne YVA-lain liitteen 2 osoittamalla tavalla. Aurinkovoimalakenttä rakennetaan avoimelle alueelle, joten sen voi rinnastaa 2f-kohdan mukaiseen toimintaan. Sen mukaan YVA-menettelyä sovelletaan yli 200 hehtaarin laajuisen, yhtenäiseksi katsottavan alueen metsä-, suo- tai kosteikkoluonnon pysyväisluonteinen muuttaminen toteuttamalla uudisojituksia tai kuivattamalla ojittamattomia suo- ja kosteikkoalueita, poistamalla puusto pysyvästi tai uudistamalla alue Suomen luontaiseen lajistoon kuulumattomilla puulajeilla.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta toteaa, että GRK Suomi Oy:n Mäntsälän aurinkovoimala on laajuudeltaan (30 ha) selvästi pienempi kuin YVA-menettelyn vaativien yli 200 hehtaarin laajuisten alueiden pysyväisluonteinen muuttaminen (YVA-lain liite 2f). Hankkeesta ei ympäristölautakunnan arvion mukaan todennäköisesti aiheudu hankeluettelon mukaisiin hankkeisiin laadultaan ja laajuudeltaan rinnastettavia merkittäviä ympäristövaikutuksia, kun otetaan huomioon hankkeen ominaisuudet ja sijainti jo maisemaltaan muuttuneella alueella. Ympäristölautakunta katsoo, ettei hanke näin ollen edellytä YVA -lain tarkoittamaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyä.