Perustelut
Vireilletulo
Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle on tehty 25.6.2019 kirjallinen vireillepano, jonka mukaan Tuusulassa sijaitsevalla kiinteistöllä ''''' olisi poltettu pihalla useita kertoja viikossa kotitalousjätteitä. Vireillepanokirjelmässä on vaadittu viranomaistoimia sen varmistamiseksi, että kyseisen kiinteistön jätehuolto saatetaan jätelain mukaiseksi.
ASIAN KÄSITTELY
Tarkastus ja saadut tiedot
Selvityspyyntö ja ohje
Vireillepanon kohteena olleelle kiinteistölle on lähetetty 3.7.2019 selvityspyyntö- ja ohjekirje.
Tarkastus
Kiinteistölle tehtiin 24.9.2019 tarkastus, jossa vireillepanoasiaa selvitettiin. Tarkastushetkellä kiinteistöllä olleen henkilön mukaan kiinteistö olisi ollut tuolloin vapaa-ajankäytössä ja kiinteistöllä muodostuvat kotitalousjätteet olisi viety kaupunkiasunnolle taloyhtiön jäteastiaan. Hänen mukaan kiinteistöllä ei olisi poltettu jätteitä, vaan ainoastaan puhdasta ja kuivaa puuta olisi poltettu kiinteistöllä sijaitsevan vapaa-ajanrakennuksen tulisijassa.
Kiinteistö ei ollut liittynyt kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen. Tarkastuksesta kirjoitettiin 27.9.2019 päivätty tarkastuskertomus, jossa kiinteistö kehotettiin liittämään järjestettyyn jätteenkuljetukseen.
Jätteenkuljetukseen liittyminen
Kiinteistö on jätehuoltoviranomaiselta (Jätelautakunta Kolmenkierto) 4.11.2019 sähköpostitse saadun tiedon perusteella liittynyt lokakuussa 2019 kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen.
Kuuleminen
Asianosaisille varattiin 25.11.2019 päivätyllä kuulemiskirjeellä hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti mahdollisuus tulla kuulluksi ja antaa selityksensä kaikista sellaisista asioista, jonka he katsovat saattavan vaikuttaa asian ratkaisuun.
Vireillepanija on 15.12.2019 saapuneessa vastineessa todennut mm., ettei vireillepanon kohteena olevan kiinteistön jäteastia olisi käytössä ja, että se on ilman kantta. Vastineen mukaan roskien polttaminen olisi siirtynyt pihalta avonaisesta saavista sisälle takkaan ja hajuhaittoja esiintyisi edelleen, vaikkakaan ne eivät olisi aivan yhtä pahoja kuin kesällä tuulettomalla säällä.
Lisätiedot jätehuoltoviranomaiselta
Jätehuoltoviranomaiselta (Jätelautakunta Kolmenkierto) 17.12.2019 saadun tiedon mukaan kiinteistö on liittyneenä järjestettyyn jätteenkuljetukseen ja jäteastiaa tyhjennetään säännöllisesti. Jäteastian tyhjennyskerralla jätteenkuljettaja on todennut myös jäteastian puutteet ja Kiertokapula Oy on laittanut kiinteistölle huomautuksen jäteastian kuntoon saattamiseksi. Jäteastian kuntoon liittyvä asia on siten Kiertokapula Oy:llä ja jätehuoltoviranomaisella hoidossa.
Lisäselvityspyyntö vireillepanijalle
Vireillepanijaa on 30.12.2019 pyydetty pitämään vireillepanon kohteena olevalta kiinteistöltä aiheutuvista savu- ja hajuhaittoista savuhaitan seurantapäiväkirjaa ja toimittamaan se 7.2.2020 Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen.
Vireillepanija ei toimittanut savuhaitan seurantapäiväkirjaa pyydettyyn määräaikaan mennessä.
Lisätiedot: ympäristötarkastaja Ville Hämäläinen puh. 040 314 4730.
Ehdotus
Esittelijä
-
Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi
ASIAN RATKAISU
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää, että asiassa ei ole tarvetta jatkaa jätelain mukaisia valvontatoimia ja asian käsittely lopetetaan ympäristönsuojeluviranomaisessa.
PERUSTELUT
Oikeusohjeita
Jätelain (646/2011) 32 §:n 1 momentin mukaan kunnan on järjestettävä seuraavien, muiden kuin vaarallisten jätteiden jätehuolto: 1) vakinaisessa asunnossa, vapaa-ajan asunnossa, asuntolassa ja muussa asumisessa syntyvä jäte, mukaan lukien sako- ja umpikaivoliete; 2) kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvä yhdyskuntajäte; 3) liikehuoneistossa syntyvä yhdyskuntajäte, joka kerätään kiinteistöllä yhdessä 1 ja 2 kohdassa tarkoitetun jätteen kanssa; 4) muu yhdyskuntajäte, joka kerätään yhdessä 1–3 kohdassa tarkoitetun jätteen kanssa alueellisessa putkikeräys- tai muussa vastaavassa keräysjärjestelmässä.
Jätelain 41 §:n 1 momentin mukaan kiinteistön haltijan tai muun jätteen haltijan on luovutettava 32 §:n mukaisesti kunnan vastuulle kuuluva jäte alueella järjestettyyn kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tai kunnan järjestämään alueelliseen vastaanottopaikkaan.
Jätelain 13 §:n 2 momentin mukaan jätteestä ja jätehuollosta ei saa aiheutua vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle, roskaantumista, yleisen turvallisuuden heikentymistä taikka muuta näihin rinnastettavaa yleisen tai yksityisen edun loukkausta. Jätteen keräyksessä ja kuljetuksessa sekä jätteen käsittelylaitoksen tai -paikan sijoittamisessa, rakentamisessa, käytössä ja käytön jälkeisessä hoidossa on erityisesti huolehdittava siitä, ettei jätehuollosta aiheudu ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavia päästöjä mukaan lukien melua ja hajua taikka viihtyisyyden vähentymistä. Toiminnan, laitoksen tai paikan on lisäksi sovelluttava ympäristöön ja maisemaan.
Tuusulan yleisten jätehuoltomääräysten 20 §:n mukaan jätteiden hävittäminen polttamalla on kielletty. Kielto ei koske sellaista jätteen polttoa, johon on saatu ympäristölupa tai muu viranomaisen hyväksyntä. Taaja-asutusalueen ulkopuolella saa polttaa avopolttona vähäisiä määriä kuivia risuja ja oksia, vaarattomia kasviperäisiä polttokelpoisia jätteitä kuten kuivia olkia ja hakkuujätteitä sekä käsittelemätöntä puujätettä. Kiinteistön lämmityksen yhteydessä saa polttaa muun kiinteän polttoaineen joukossa ainoastaan käsittelemätöntä puujätettä sekä sytykkeenä vähäisessä määrin puhdasta ja kuivaa paperia ja pahvia. Polttaminen ei saa aiheuttaa naapurustolle savu-, noki- tai terveyshaittaa.
Hallintolain 31 §:n 2 momentin mukaan asianosaisen on esitettävä selvitystä vaatimuksensa perusteista. Asianosaisen on muutoinkin myötävaikutettava vireille panemansa asian selvittämiseen.
Asiaperustelut
Vireillepanon kohteena olevalla kiinteistöllä tehdyllä tarkastuksella ei ole havaittu jätteenpolttoa. Tuusulassa on käytössä kunnan järjestämä jätteenkuljetus (seka-, kuiva- ja biojäte). Kiinteistö on liittynyt lokakuussa 2019 kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen. Tämän tiedon sekä tarkastuksella saatujen tietojen perusteella ei ole syytä epäillä tai olettaa, että kiinteistöllä ainakaan jätteenkuljetukseen liittymisen jälkeen olisi poltettu kotitalousjätteitä tai muitakaan jätteitä.
Nk. savuhaitta-asioissa haitankärsijän pitämä savuhaittapäiväkirja on oleellinen osa asian ja haittojen selvittämistä. Savuhaitta-asiaan ei ole toimitettu sellaisia lisätietoja, kuten pyydettyä savuhaitan seurantapäiväkirjaa, että asian käsittelyä olisi tarpeen tai mahdollista jatkaa.
Edellä kerrotun perusteella asiassa ei ole syytä viranomaistoimille.
SOVELLETUT OIKEUSOHJEET
Jätelaki (646/2011) 13 §, 28 §, 32 §, 41 §, 122 §, 123 §, 126 §, 134 §, 137 §, 138 §;
Jäteasetus (179/2012);
Hallintolaki (434/2003);
Tuusulan yleiset jätehuoltomääräykset (Kolmen kierron alueen jätehuoltomääräykset 16.6.2015);
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.2.2020 § 15; ja
Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150).
MUUTOKSENHAKU
Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Helsingin hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Täytäntöönpano
Päätösote + valitusosoitus saantitodistuksella (tiedoksisaannin osoittaa saantitodistus)/
- Kiinteistön ''''' omistaja
- Vireillepanija
- Kiinteistön ''''' vuokralainen