Perustelut
Opetuksen järjestäjän ja koulun ylläpitäjän velvollisuus on vuosittain seurata ja arvioida koulujen tavoitteiden toteutumista. Arviointia on Tuusulan kouluissa suoritettu lukuvuoden aikana ja sen päättyessä. Arvioinnin pohjana on käytetty kasvatus- ja sivistyslautakunnan hyväksymiä opetussuunnitelmaan perustuvia lukuvuosisuunnitelmia, joihin asetettuihin tavoitteisiin toteutunutta opetusta arvioinnissa verrataan. Arviointi on järjestetty siten, että kouluilta kerätään tiedot samanmuotoisella lomakkeella.
Yhteenveto Tuusulan lukion lukuvuoden 2019-2020 lukuvuosiarvioinnista on liitteenä.
Tuusulan lukion lukuvuosi 2019-2020 sujui vaihtelevasti. Uusia opiskelijoita aloitti ennätysmäärä ja keskiarvorajat nousivat kaikissa toimipisteissä. Lukuvuoden aikana valmistui 157 ylioppilasta. Koronatilanne asetti haasteita, kuten muissakin kouluissa. Lukiossa siirryttiin maaliskuussa etäopetukseen, joka kesti kevätlukukauden loppuun. Etäopetuksesta sujumisesta tehtiin useampi kysely, joiden perusteella tehty yhteenveto esiteltiin kasvatus- ja sivistyslautakunnalle 25.8.2020.
Lukuvuoden painopisteet ja tavoitteet toteutuivat kohtuullisen hyvin kevään poikkeusoloista huolimatta. Yhteisöllisyyttä, LOPS 2021:tä ja liikkuvaa lukiota kehitettiin yhdessä opiskelijoiden kanssa. Uutena käytäntönä aloitettiin opiskelijoiden tiimitoiminta. Tiimitoiminta käynnistettiin osana Laajennetut oppimisympäristöt - hanketta. Opiskelijatiimejä oli yhteensä 36 eri toimipisteissä. Niitä olivat mm. AV-tiimi, ekotiimi, esiintyjätiimi, hyvinvointitiimi, kansainvälisyystiimi, liikkuva lukio-tiimi, yrittäjyystiimi, teknologiatiimi, tutortiimi ja viestintätiimi.
Monion suunnittelussa oltiin jälleen aktiivisesti mukana, kun suunnittelu käynnistyi uudestaan. Opiskelijoita osallistui mm. pihasuunnittelutyöpajaan.
Syksyllä 2021 käyttööotettavan opetussuunnitelman laatiminen aloitettiin. Lukuvuoden aikana ideoitiin opintojaksoja ja laaja-alaisen osaamisen toteuttamista lukiossa sekä perustettiin LOPS2021-työryhmä.
Opiskelijoilta kysyttiin palautetta koulun käytäntöjen ja hyvinvoinnin kehittämistä varten jaksokyselyiden ja korona-aikana siis myös erillisten etäopetuskyselyiden avulla. Hyvinvoinnin parantamiseksi toteutettiin kunnan terveysliikunnan koordinaattori Mari Hietapakan kanssa kaksi hyvinvointivalmennusta (syksyllä ja keväällä) yhteensä noin 20:lle opiskelijalle, joista saadut tulokset olivat laadittujen raporttien perusteella erinomaisia. Kansainvälisyys- ja muu hanketoiminta kuihtui keväällä koronan myötä, mutta esim. Platonin Akatemia saatiin toteutettua etätapahtumana syksyllä 2020. Myös ylioppilasjuhla järjestettiin keväällä virtuaalisena.
Ehdotus
Esittelijä
-
Virpi Lehmusvaara, sivistysjohtaja, virpi.lehmusvaara@tuusula.fi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää merkitä tiedoksi lukion seuranta- ja arviointiraportin lv. 2019-2020.