Kasvatus- ja sivistyslautakunta, kokous 19.11.2024

§ 100 Esiopetuksen työ-, arviointi-, ja kehittämissuunnitelmat lv. 2024-2025

TUUDno-2024-2160

Valmistelija

  • Hannamari Vänni, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.vanni@tuusula.fi

Perustelut

Esiopetuksen opetussuunnitelmaan perustuvissa työ-, arviointi- ja kehittämissuunnitelmissa määritellään esiopetuksen järjestämisen kannalta oleelliset asiat lukuvuodeksi 2024-2025. 

Esiopetusta annetaan Tuusulan kunnassa kunnallisissa päiväkodeissa, yksityisissä päiväkodeissa ja koulujen yhteydessä toimivissa esiopetusryhmissä. Perusopetusasetuksen § 3 mukaan esiopetusta annetaan vähintään 700 tuntia vuodessa. Esiopetusajat noudattavat pääosin koulujen työ- ja loma-aikoja. Lukukaudella 2024-2025 Tuusulassa on esiopetuksen piirissä 437 lasta (08/2024). Kunnallisessa esiopetuksessa (päiväkodit ja koulun esiopetusluokat) on 367 lasta ja yksityisen varhaiskasvatuksen esiopetuksessa on 62 lasta. Esiopetuksessa lapsen kasvua ja oppimista ohjaavat kunnan esiopetuksen opetussuunnitelma sekä varhaiskasvatussuunnitelma. Jokaiselle lapselle laaditaan esiopetuksen oppimissuunnitelma. Kukin esiopetusta antava yksikkö on laatinut lukuvuosisuunnitelman (esiopetuksen työ-, arviointi- ja kehittämissuunnitelma eli TAK) toimintansa pohjaksi. 

1.1.2024 voimaantulleen sivistyksen toimialueen toimintasäännön mukaan sivistysjohtaja hyväksyy esiopetuksen lukuvuosisuunnitelmat. 

Esiopetuksen lukuvuosisuunnitelmien kooste ja keskeiset kehittämiskohteet ovat liitteenä. 

Sivistysjohtajan päätös sekä liitteinä olevat lukuvuosisuunnitelmat toimitetaan tiedoksi lautakunnalle esityslistan oheismateriaalina. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää

  • merkitä esiopetuksen työ-, arviointi-, ja kehittämissuunnitelmat lv. 2024-2025 tiedoksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.