Perustelut
Lausuntopyynnöt
- Jussilantie 13 osallistumis- ja arviointisuunnitelma ja viitesuunnitelmaluonnos
Kuntakehityslautakunta pyytää lausuntoa ikäihmisten neuvostolta Jussilantie 13 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta ja viitesuunnitelmaluonnoksesta. Lausunto pyydetään toimittamaan 26.4.2021 mennessä. Kaavatyön tavoitteena on laatia asemakaavan muutos Tuusulan Mikkolassa sijaitsevalle kiinteistölle 858-401-5-319. Kaavamuutos koskee osin myös kiinteistöjä 858-401-5-347 ja 858-410-5-359, jotka ulottuvat vähäiseltä osin voimassa olevan asemakaavan mukaiselle, kaavamuutoksen kohteena olevalle AO-tontille. Tarkoituksena on mahdollistaa alueelle rivitalorakentamista.
Asemakaavan muutosalue on erillispientalotontti (AO), jolla sijaitsee tyhjillään oleva omakotitalorakennus vuodelta 1957 sekä vähäisiä varasto/talousrakennuksia. Alue sijaitsee Hyrylän keskustan länsipuolella ja rajautuu pientaloalueeseen. Kaavamuutoksella mahdollistetaan rivitalojen rakentaminen tontille. Kiinteistöllä sijaitseva Ali-Postin talo on Tuusulan Kulttuurimaisema- ja rakennuskantaselvityksessä luokiteltu II-luokan kohteeksi rakennettua kulttuurialuetta täydentävänä rakennuksena. Kaava-alue on yksityisen omistuksessa. Kaavoitus on tullut vireille maanomistajan aloitteesta.
-
Kehitettävät kiinteistöt II, asemakaavan muutos nro 3627
Kuntakehityslautakunta pyytää ikäihmisten neuvostolta lausuntoa Kehitettävät kiinteistöt II, asemakaavan muutos nro 3627. Lausunto pyydetään toimittamaan 26.4.2021 mennessä.
Tuusulan kunnalla on useita vanhoja kiinteistöjä, joille ei ole enää käyttöä. Kaavatyön tavoitteena on kehittää kunnan omistamia kiinteistöjä sekä tarkastella niiden tulevaa käyttötarkoitusta. Kaava käsittää neljä erillistä aluetta, joista kaksi sijaitsee Hyrylässä, yksi Rantatiellä ja yksi Mattilassa. Paijalan vanha koulu on irrotettu omaksi kaavahankkeekseen luonnosvaiheessa.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut nähtävillä 22.10.–20.11.2020. Lausunnot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta kohdistuivat pääosin pohjavesialueelle rakentamiseen. Lisäksi lausunnoissa kehotettiin huomioimaan kaavoituksessa alueiden kulttuurihistorialliset arvot ja mahdolliset suojelukohteet. Museovirasto ilmoitti Keski-Uudenmaan maakuntamuseon antavan asiasta lausunnon. Uudenmaan liitto ei antanut lausuntoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta. Johtojen omistajien palautteet kohdistuivat olemassa olevien sähköjohtojen huomioimiseen kaavoituksessa.
Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta kohdistuivat pääosin täydennysrakentamisen laajentamisen vastustamiseen Mikkolan päiväkodin tontin vieressä sijaitsevalle leikkikenttäalueelle (UL). Kaavoituksessa tulisi huomioida Mikkolan alueella liikkumista ja leikkimistä tukeva lähiympäristö. Mielipiteissä kehotettiin lisäksi huomioimaan mahdollisen lisärakentamisen sopiminen Fjällbon kulttuurihistorialliseen ympäristöön vaarantamatta Fjällbon puistoalueen virkistyskäyttöä.
-
Aattola, asemakaavan muutos nro 3626
Kunnanhallitus pyytää ikäihmisten neuvostolta lausuntoa Aattolan asemakaavan muutos nro 3626. Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 26.4.2021.
Aattolan kaavamuutos oli alkuvaiheessa osa Kehitettävät kiinteistöt mosaiikkikaavaa, josta se irrotettiin omaksi kaavahankkeekseen ennen kaavan hyväksymistä. Kaavaan on tehty muutoksia, joiden takia se on syytä asettaa uudelleen nähtäville ehdotuksena. Samalla päivitetään kaavaa koskeva osallistumis- ja arviointisuunnitelma, joka asetetaan niin ikään uudelleen nähtäville.
Aattolan 1910-luvulla rakennettu 1½-kerroksinen 80 k-m2 suuruinen rakennus sijaitsee suurella Y-tontilla Tuusulanjärven rannalla. Aattola rakennettiin alun perin Iloniemen suurhuvilan puutarhurin asuinrakennukseksi ja se liittyy tämän myötä Tuusulanjärven itärannalle 1800-luvun lopulla syntyneen suurhuvilayhteisön historiaan.
Kaavaehdotuksessa Aattolan rakennukselle on varattu pihapiirinsä kokoinen rakennuspaikka, joka on muutettu ympäröivän alueen mukaisesti erillispientalojen korttelialueeksi. Tontille on sallittua rakentaa uusi talousrakennus, esimerkiksi pihasauna. Aattola suojellaan asemakaavalla ja osoitetaan rakennukselle käyttötarkoitus, jolloin sen kulttuuriarvot säilyvät. Pihapiirin ulkopuolelle rajautuvat alueet sekä rantavyöhyke ovat lähivirkistysaluetta, jolla luontoarvojen säilyminen on taattava. Alueella sijaitsee arvokas lehtonotko, sekä kaksi luonnontilaisen kaltaista kausikuivaa noroa, jotka ovat vesilain 2 luvun 11 §:n mukaisia suojeltavia kohteita. Uusi talousrakennus on sijoitettu tontin koillisosaan siten, että rakennuksen ja noron väliin muodostuu noin 15 metrin suojavyöhyke. Pumppaamolle ja sen sähkökeskukselle on varattu omat rakennusalansa (et). Tontin eteläosassa on rasitteena ajoyhteys eteläpuoleiselle tontille. Kaavaratkaisusta on neuvoteltu valmisteluvaiheessa Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kanssa.
Kaavaratkaisun rakennusoikeus on 115 k-m2. Voimassa olevassa asemakaavassa on osoitettu rakennusoikeutta noin 500 k-m2. Alueen kokonaisrakennusoikeus vähenee 385 k-m2. Tuusulan kunta omistaa tontin. Kaavamuutos on tehty kunnan aloitteesta. Kaavaratkaisun toteuttamisesta ei aiheudu kunnalle kustannuksia. Kunnalle kohdistuu tuloja tontin myymisestä.
Kehitettävät kiinteistöt asemakaavaehdotuksesta saapui kahdeksan Aattolaa koskevaa, tai yleispätevää viranomaislausuntoa. Elisa Oyj, Telia ja Caruna kehottivat toteutusta varten huomioimaan verkostojensa sijainnin. Museovirastolla, Keski-Uudenmaan alueellisella vastuumuseolla ja Uudenmaan ELY-keskuksella ei ollut huomautettavaa kaavaehdotukseen.
Aattolaa koskevia kirjallisia muistutuksia saapui neljä kappaletta. Muistutukset kohdistuivat Aattolan säilyttämiseen kunnan omistuksessa sekä kiinteistölle osoitettuun rakennusoikeuteen, johtuen osallisille erehdyksessä lähetetystä aineistosta, jossa luonnosvaiheen toinen erillispientalon rakennuspaikka oli vielä havainnekuvassa. Luontoarvojen vaalimista Aattolan kiinteistöllä pidettiin tärkeänä, mutta toisaalta huomautettiin, että norojen suojavyöhykettä tulisi pienentää ja vesi ohjata siten, ettei se johdu naapurin tontille.
Hyvinkään kotihoidon alueellisen hankinnan valmistelu
Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymässä valmistellaan Hyvinkään kotihoidon alueellista hankintaa.
Hyvinkään kotihoidossa oli alkuvuodesta 2019 Keusoteen siirryttäessä täyttämättömiä hoitajan vakansseja runsaasti. Yksityisen palveluntuottaja Mehiläisen kanssa on neuvoteltu yhden kotihoidon alueen asiakkaiden (keskimäärin 55 asiakasta) siirtämisestä määräajaksi Hoiva Mehiläinen Oy:n hoidettavaksi Hyvinkään kotihoidon tilanteen tasapainottamiseksi ja kehittämistoimenpiteiden toteuttamisen mahdollistamiseksi. Tavoitteena oli palauttaa Hyvinkään kotihoidon Parantolan alueen kotihoito omaksi toiminnaksi huhtikuun alusta viimeistään toukokuun alusta 2021. Vuoden 2020 aikana rekrytointitoimia tehostettiin oman rekrytoinnin, oppilaitosyhteistyön ja ulkoisten kumppaneiden kanssa. Seuren rekrytointipalvelua käytettiin oman rekrytoinnin tukena, mutta Seuren keikkalaisvälitys keskeytettiin koronapandemian alkaessa. Tällä oli merkittävä vaikutus lyhytaikaisten sijaisten saatavuuteen.
Kotihoidon resurssivaje on merkittävä ja avoimia vakituisia vakansseja sekä pitkäaikaisia sijaisuuksia on runsaasti täyttämättä. Henkilöstön irtisanoutuessa tai siirtyessä Keusoten sisällä muihin yksiköihin tilalle on vaikea saada työntekijöitä. Tilanteen heikennyttyä koko Keusoten alueella ehdotus on, että kotihoidon alueellinen osto laajennetaan koskemaan Hyvinkäällä 2 – 3 aluetta.
Hyvinkään kotihoidon alueellisesta hankinnasta tehdään palvelukuvaus, joka toimitetaan ennen päätöksentekoa neuvostoille kommentoitavaksi.
Ikäihmisten neuvostoa koskevat ajankohtaiset asiat
- kunnanhallituksesta
- hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnasta
Ehdotus
Ikäihmisten neuvosto päättää
- keskustella, antaako se lausunnot lausuntopyyntöihin
- keskustella Hyvinkään kotihoidon alueellisen hankinnan palvelukuvauksesta
- merkitä tiedokseen kunnanhallituksen ja hyte-lautakunnan kuulumiset.
Päätös
Ikäihmisten neuvosto päätti
- antaa lausunnon Kehitettävät Kiinteistöt II, asemakaavan muutos nro 3627 ja Jussilantie 13 osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta ja viitesuunnitelmaluonnoksesta. Lausunnot annetaan ikäihmisten neuvoston seuraavassa kokouksessa.
- antaa kommentit Hyvinkään kotihoidon alueellisen hankinnan palvelukuvauksesta kun palvelukuvaus tulee neuvostolle kommentoitavaksi
- merkitä tiedoksi hyte-lautakunnan ja kunnanhallituksen kuulumiset.
Lisäksi ikäihmisten neuvosto keskusteli koronarokotuksista ja päätti tehdä kannanoton niihin liittyen.
Tuusulan ikäihmisten neuvoston kannanaotto koronarokotusten järjestämisestä Kellokoskella ja Jokelassa
Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä (Keusote) on järjestänyt koronarokotuksia ikääntyneille ja riskiryhmille vuonna 2021 niin, että tällä hetkellä rokotusvuorossa ovat 70-79-vuotiaat. Rokotuksia annetaan kutsuttuna tai ajanvarauksella Keusoten jäsenkuntien sosiaali- ja terveysasemilla. Rokotuspisteiksi Tuusulassa on ilmoitettu Hyrylän terveysaseman lisäksi myös Pohjois-Tuusulan terveysasemat Jokelassa ja Kellokoskella. Kuitenkin rokotusaikaa varattaessa rokostuspaikaksi tuusulalaisille on osoitettu Hyrylän terveysasema. Ikäihmisten neuvosto pyytää, että Jokelan ja Kellokosken terveysasemille annettaisiin jatkossa rokotusaikoja esimerkiksi kerran viikossa. Tällä tavalla asukkaita kohdeltaisiin tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti.
Monelle ikäihmiselle matka Jokelasta tai Kellokoskelta Hyrylään on ajallisesti liian pitkä ja raskas julkista kulkuneuvoa käyttäen. Lisäksi on suositeltavaa välttää sosiaalisia kontakteja ja olla julkisia kulkuneuvoja korona-aikana. Taksimatka voi olla monelle liian kallis vaihtoehto. Kaikilla ikäihmisillä ei ole lähialueella lähiomaisia, jotka voisivat huolehtia rokotuspisteille pääsystä turvallisesti.