Valtuusto, kokous 13.11.2023

§ 160 Ristikiventien puuttuvan kevyen liikenteen väylän rakentaminen ensi tilassa, aloite

TUUDno-2022-1125

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Jari Anttalainen esitti seuraavan Tuusulan puolesta valtuustoryhmän aloitteen:

"Ristiventien puuttuvan kevyen liikenteen väylän rakentaminen ensi tilassa
Esitämme että kunta ryhtyy ensi tilassa rakentamaan kevyen liikenteen väylää Ristikiventielle puuttuvalle n. 500 metrin osuudelle jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden parantamiseksi. Ristiventien vieressä on Lahelantieltä lähdettäessä kevyen liikenteen väylä n. 2/3 osa matkalta. Kv. liikenteen väylä puuttuu n.  500 metrin matkalta Ojakärsämöntien ja Nahkelantien väliltä.
Ristikiventie, joka yhdistää Lahelantien ja Nahkelantien, on liikenteen osalta erittäin vilkas ja sitä käyttää alueen luonteesta johtuen paljon myös raskas liikenne. Yritysalueella sijaitsee raskaita kuljetuksia vaativaa toimintaa. Alueella on myös autojen ja moottoripyörien virityspajoja, joiden vuoksi tiellä näkee erittäin paljon kovia ylinopeuksia, kovia kiihdytyksiä ja jopa driftaamista (so. auton tai moottoripyörän tarkoituksellista sudittamista). 
Lahelantien pään osuudella on runsaasti pientaloja, joissa asuu paljon lapsiperheitä, liikuntarajoitteisia, kehitysvammaisia sekä varttuneempia kuntalaisia. Tien pientareet ovat osittain hyvin kapeat ja huonokuntoiset ja usein raskaan liikenteen pysäköintipaikkoina. Etenkin talvella tien ollessa aurausvallien vuoksi kapea, kävely ja jalankulku on todella vaarallista. Vaikka tiellä on alhaiset nopeusrajoitukset, valvonnan ja hidasteiden puute mahdollistaa suuret nopeudet. Nyt Ristiventien varren tyhjille tonteille on alettu rakentamaan, jolloin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikkuminen on entistä turvattomampaa.
Tiellä liikkuu runsaasti jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Etenkin kesällä reitti on suosittu asukkaiden mennessä Häklin uimapaikalle. Lapsia ja nuoria on liikenteessä paljon. Reitti on myös osa suosittua kuntoilulenkkiä Lahelassa, jonka vuoksi kulkijoita riittää. Jatkossa reitti tullee olemaan entistä käytetympi kevyen liikenteen osalta Lahelanpellon koulukampuksen valmistuessa.

Lahelantien ja Ristikiventien sekä koko alueen liikenneturvallisuuteen liittyen on tehty reilun kymmenen vuoden aikana aloitteita lähes 20 kappaletta (viimeisimmät v. 2020 Johanna Sipilä ja v. 2018 Kati Lepojärvi). Liikenneturvallisuuteen on kiinnitetty huomiota useaan otteeseen mm. kylien turvallisuussuunnitelmia laadittaessa (v. 2017 ja 2018), erillisissä turvallisuuskatselmuksissa (v 2019–2021) ja suunnitelmissa olleissa liikenneturvallisuuden kehittämishankkeissa. Tästä piti lähteä käyntiin myös pilottihanke. Nämä mitkään eivät ole kuitenkaan johtaneet suuremmin tuloksiin.  Mitään luvatuistakaan toimenpiteistä, hidastetöyssyistä, liikennevaloista, nopeusvalvonnasta, ei kuitenkaan ole tehty. Tämän aloitteen kohteena oleva puuttuva kevyen liikenteen väylä on otettu esille selkeästi kuntakehitysjohtajan (Heikki Lonka), yhdyskuntatekniikan päällikön (Petri Juhola) ja tieinsinöörin (Jukka-Matti Laakso) kanssa paikan päällä 2020 ja 2021 katselmuksissa.
Tämän aloitteen myötä alueen asukkaat odottavat vihdoin konkreettisia toimenpiteitä Lahelantien ja Ristikiventien alueen liikenneturvallisuuden parantamiseen!"

Päätös

Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

Valmistelija

Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Perustelut

"Ristiventien puuttuvan kevyen liikenteen väylän rakentaminen ensi tilassa

Esitämme että kunta ryhtyy ensi tilassa rakentamaan kevyen liikenteen väylää Ristikiventielle puuttuvalle n. 500 metrin osuudelle jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden parantamiseksi. Ristiventien vieressä on Lahelantieltä lähdettäessä kevyen liikenteen väylä n. 2/3 osa matkalta. Kv. liikenteen väylä puuttuu n.  500 metrin matkalta Ojakärsämöntien ja Nahkelantien väliltä.

Ristikiventie, joka yhdistää Lahelantien ja Nahkelantien, on liikenteen osalta erittäin vilkas ja sitä käyttää alueen luonteesta johtuen paljon myös raskas liikenne. Yritysalueella sijaitsee raskaita kuljetuksia vaativaa toimintaa. Alueella on myös autojen ja moottoripyörien virityspajoja, joiden vuoksi tiellä näkee erittäin paljon kovia ylinopeuksia, kovia kiihdytyksiä ja jopa driftaamista (so. auton tai moottoripyörän tarkoituksellista sudittamista). 

Lahelantien pään osuudella on runsaasti pientaloja, joissa asuu paljon lapsiperheitä, liikuntarajoitteisia, kehitysvammaisia sekä varttuneempia kuntalaisia. Tien pientareet ovat osittain hyvin kapeat ja huonokuntoiset ja usein raskaan liikenteen pysäköintipaikkoina. Etenkin talvella tien ollessa aurausvallien vuoksi kapea, kävely ja jalankulku on todella vaarallista. Vaikka tiellä on alhaiset nopeusrajoitukset, valvonnan ja hidasteiden puute mahdollistaa suuret nopeudet. Nyt Ristiventien varren tyhjille tonteille on alettu rakentamaan, jolloin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikkuminen on entistä turvattomampaa.
Tiellä liikkuu runsaasti jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Etenkin kesällä reitti on suosittu asukkaiden mennessä Häklin uimapaikalle. Lapsia ja nuoria on liikenteessä paljon. Reitti on myös osa suosittua kuntoilulenkkiä Lahelassa, jonka vuoksi kulkijoita riittää. Jatkossa reitti tullee olemaan entistä käytetympi kevyen liikenteen osalta Lahelanpellon koulukampuksen valmistuessa.

Lahelantien ja Ristikiventien sekä koko alueen liikenneturvallisuuteen liittyen on tehty reilun kymmenen vuoden aikana aloitteita lähes 20 kappaletta (viimeisimmät v. 2020 Johanna Sipilä ja v. 2018 Kati Lepojärvi). Liikenneturvallisuuteen on kiinnitetty huomiota useaan otteeseen mm. kylien turvallisuussuunnitelmia laadittaessa (v. 2017 ja 2018), erillisissä turvallisuuskatselmuksissa (v 2019–2021) ja suunnitelmissa olleissa liikenneturvallisuuden kehittämishankkeissa. Tästä piti lähteä käyntiin myös pilottihanke. Nämä mitkään eivät ole kuitenkaan johtaneet suuremmin tuloksiin.  Mitään luvatuistakaan toimenpiteistä, hidastetöyssyistä, liikennevaloista, nopeusvalvonnasta, ei kuitenkaan ole tehty. Tämän aloitteen kohteena oleva puuttuva kevyen liikenteen väylä on otettu esille selkeästi kuntakehitysjohtajan (Heikki Lonka), yhdyskuntatekniikan päällikön (Petri Juhola) ja tieinsinöörin (Jukka-Matti Laakso) kanssa paikan päällä 2020 ja 2021 katselmuksissa.

Tämän aloitteen myötä alueen asukkaat odottavat vihdoin konkreettisia toimenpiteitä Lahelantien ja Ristikiventien alueen liikenneturvallisuuden parantamiseen!"

Vastaus

Ristikiventie on vanha yksityistie, joka on vuoden 1991 rakennuskaavassa kaavoitettu yhdystieksi (rakennuskaavatie) Nahkelantien ja Lahelantien välille. Kaavan hyväksymisvaiheessa Ristikiventie ulottui Nahkelantieltä (Nurmijärventie) noin nykyisen Ojakärsämöntien kohdalle. Ristikiventielle koko sen pituudelle oli vuonna 1991 laadittu rakentamissuunnitelma, jossa kaavatien alueelle rakennetaan 7,5 m leveä ajorata ja 3 m leveä kevyen liikenteen väylä ajoradan etelä-länsi -puolelle. Suunnitelmasta on käytännössä toteutettu osuus Lahelantie-Ojakärsämöntie. Tämä osuus on rakennettu noin vuoden 1996 tienoilla. Tältä osuudelta myös rakennuskaavan mukainen kaavatiealue on otettu kunnan haltuun lähes kokonaan. Lisäksi kunnan haltuun on otettu osia ajoradasta välillä Ojakärsämöntie - Leskenlehdentie. Leskenlehdentiestä Nahkalantielle koko rakennuskaavan mukainen kaavatiealue on edelleen yksityisessä omistuksessa.

Nahkelantie on Uudenmaan ely-keskuksen hallinnoima maantie 139. Nahkelantien varressa kulkee kevyen liikenteen väylä maantien molemmin puolin kuitenkin siten, että tien etelänpuolella Hyrylästä johtava kevyen liikenteen väylä päättyy Ristikiventien liittymään. Maantien pohjoispuolella on lähteen johtava kevyen liikenteen väylä, joka alkaa Ohdaketien liittymän kohdalta, jossa on myöskin lähin järjestetty maantien ylityskohta (alikulku) kevyelle liikenteelle Riskiventiehen nähden. Alikulku sijaitseen noin 570 m Ristikiventiestä itään.

Yhdyskuntatekniikan palvelualue on ottanut kevyen liikenteen väylän jatkeen suunnittelun työohjelmaansa siten, että Ristikiventielle saadaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti yhtenäinen kevytväylä välille Lahelantie - Nahkelantie. Toimenpide edellyttää katusuunnitelmien laatimista rakennuskaavan mukaiselta kaavatieosuudelta, suunnitteluluvan hankkimista Uudenmaan ely-keskukselta niiltä osin, kun suunnitelma ulottuu maantiealueelle, rakennuskaavan mukaisten kaavatiealueiden lunastamista niiltä osin kuin ne eivät ole kunnan hallinnassa, rakentamissuunnitelmien laatimista ja toteutusluvan saantia ely-keskuksesta maantiealueiden osalta.

Suunnittelu ja hallinnolliset toimenpiteet tapahtuvat vuoden 2024 aikana. Rakentaminen tapahtuu vuonna 2025.

Tarve järjestää Nahkelantielle ylitys kevyelle liikenteelle tarkastellaan suunnittelun aikana. Kustannuksiltaan edullisin olisi suojatiejärjestely. Liikenneturvallisuuden kannalta paras vaihtoehto on alikulku, joka tilansa puolesta ehkä olisi järjestettävissä noin 100 m Ristikiven liittymästä itään vieden tosin tällöin tilaa Häklin uimapaikan pysäköintialueesta. Alikulku ja muut maantiehen kohdistuvat investoinnit vaatinevat erillishyväksynnän Tuusulan kunnanvaltuustolta vuoden 2025 talousarvioesittelyn yhteydessä.

Ehdotus

Esittelijä

Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • hyväksyä selvityksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • katsoa Jari Anttalaisen 23.05.2022 § 77 valtuustossa esittelemän Tuusulan puolesta valtuustoryhmän aloitteen tulleen käsitellyksi.

Päätös

Tekninen lautakunta päätti

  • hyväksyä selvityksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että

 

VALTUUSTO päättää

  • katsoa Jari Anttalaisen 23.05.2022 § 77 valtuustossa esittelemän Tuusulan puolesta valtuustoryhmän aloitteen tulleen käsitellyksi.

 

Lisäksi tekninen lautakunta päätti 

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Valmistelija

Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • merkitä tiedoksi valtuustoaloitteeseen annetun vastauksen
  • katsoa Jari Anttalaisen 23.05.2022 § 77 valtuustossa esittämän Tuusulan puolesta valtuustoryhmän aloitteen tulleen loppuun käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

  • Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • merkitä tiedoksi valtuustoaloitteeseen annetun vastauksen
  • katsoa Jari Anttalaisen 23.05.2022 § 77 valtuustossa esittämän Tuusulan puolesta valtuustoryhmän aloitteen tulleen loppuun käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.