Tekninen lautakunta, kokous 21.11.2023

§ 124 Joenrannan katusuunnitelmaehdotuksen hyväksyminen

TUUDno-2023-470

Valmistelija

  • Tomi Hurme, suunnitteluinsinööri, tomi.hurme@tuusula.fi

Perustelut

Joenrannan uuden asuinalueen katusuunnitelmaehdotus, piir.no 2158/1-22 on ollut yleisesti nähtävillä 26.10.-8.11.2023.

Lähtökohdat 

Katusuunnitelmaehdotus koskee Joenrannan asemakaava-alueen rakentamista. Alueelle rakennetaan asemakaavan mukaiset 12 katua kevyen liikenteen väylineen, kaksi erillistä kevyenliikenteen väylää, polkuverkosto, viher- ja puistorakenteet, valaistus sekä kunnallistekniikka pumppaamoineen. 

Suunnittelualue sijoittuu Kellokosken taajamaan ja se on kaavoitettu omakotitalorakentamiselle. Alue on pääosin rakentamatonta pelto- ja metsäaluetta. Alueella on yksi rakennettu kiinteistö. Suunnittelualue rajautuu Linjatiehen. 

Hankkeessa hyödynnetään vähähiilisiä ratkaisuja rakentamisessa ja materiaalivalinnoissa. 

Hiilijalanjälkeä pienennetään mm. läjittämällä katujen rakentamisesta tulevia maamassoja viheralueiden kumpuihin, jolloin vältytään kuljetuksen aiheuttamilta päästöiltä. Katurakenteissa ja putkimateriaaleissa käytetään mahdollisuuksien mukaan vähähiilisiä ja suunnittelualueen läheltä saatavissa olevia vaihtoehtoja. Puistoalueilla hyödynnetään alueella olevaa materiaalia; risukkoa, puustoa, lohkareita, ym. Alue suunnitellaan niin että talvisin lumi voidaan läjittää alueelle eikä lumen poisajamista tarvita. 

Hankkeen toteuttavaa urakoitsijaa ohjataan rakentamisen aikaisen hiilijalanjäljen pienentämiseen esim. työkoneille asetettavilla vaatimuksilla. 

Liikenne- ja katutekniset ratkaisut 

Jokirinteentie 

Jokirinteentie on 415 m kokoojakatu, joka toimii tarvittaessa myös joukkoliikenteen katuna. Ajoradan leveys kadulla on 5,5 m ja kevyen liikenteen väylällä 3,0 m. Katualueen leveys on noin 16,0 m. Kadun ja kevyen liikenteen väylän välinen alue on nurmetettu. Kadulle on suunniteltu tilavaraus linja-autopysäkkiä varten. Kadun nopeusrajoitus on 30 km/h.  

Jokihaarantie 

Jokihaarantie on 520 m kokoojakatu. Ajoradan leveys kadulla on 5,5 m ja kevyen liikenteen väylällä 3,0 m. Katualueen leveys on noin 12,0–17,0 m. Osalle kadusta tulee kevyen liikenteen väylä joka on korotettu kadusta 8 cm korkealla reunakivellä. Kadun varteen on suunniteltu kampapysäköintiä puiston käyttäjille. Kadun nopeusrajoitus on 30 km/h. 

Soutupolku 

Soutupolku on 55 m tonttikatu. Ajoradan leveys on 4,0 m. Katualueen leveys on 6,0 m. Kadulle ei tule erillistä kevyen liikenteen väylää. Kadun nopeusrajoitus on 30 km/h. 

Airokuja 

Airokuja on 45 m tonttikatu. Ajoradan leveys on 4,5 m. Katualueen leveys on 9,0 m. Kadulle ei tule erillistä kevyen liikenteen väylää. Kadun nopeusrajoitus on 30 km/h. Airokujan päästä katu jatkuu jokirannassa olevalle venevalkamaan saakka (ajoväylä 1), jossa on myös veneiden vesillelaskupaikka. Katujen yhteispituus 200 m. 

Kanoottipolku 

Kanoottipolku on 50 m tonttikatu. Ajoradan leveys on 4,0 m. Katualueen leveys on 6,0 m. Kadulle ei tule erillistä kevyen liikenteen väylää. Kadun nopeusrajoitus on 30 km/h. Airokujan päästä katu jatkuu polkuverkostolle saakka (ajoväylä 2), josta tulevaisuudessa edelleen yhdistyen kevyen liikenteen sillalla joen toisella puolen olevaan nykyiseen rakenteeseen. Katujen yhteispituus 130 m. 

Kanoottikuja 

Kanoottikuja on 75 m tonttikatu. Ajoradan leveys on 5,5 m. Katualueen leveys on 9,0 m. Kadulle ei tule erillistä kevyen liikenteen väylää. Kadun nopeusrajoitus on 30 km/h. Kadun päähän suunnitellaan kääntöpaikka. 

Jokihaaranpolku 

Jokihaaranpolku on 75 m tonttikatu. Ajoradan leveys on 3,5 m. Katualueen leveys on 8,0 m. Kadulle ei tule erillistä kevyen liikenteen väylää. Kadun nopeusrajoitus on 30 km/h. 

Jokirinteenkuja 

Jokirinteenkuja on 130 m tonttikatu. Ajoradan leveys on 5,5 m. Katualueen leveys on 12,0–17,0 m. Kadulle ei tule erillistä kevyen liikenteen väylää. Kadun nopeusrajoitus on 30 km/h. Kadun päähän suunnitellaan kääntöpaikka. 

Tonttirasitetiet 1,2,3,4 

Tonttirasitetiet 1–4 ovat 40–60 m pitkiä. Ajoradan leveys on 3,5 m. Nopeusrajoitus on 30 km/h. 

Päällysteet ja istutukset 

Kaikkien katujen ajoradat päällystetään asfaltilla. Ojapainanteiden sadevesikaivot ympäröidään seulanpääkiveyksellä, jotka asennetaan paikalleen asennushiekkaan. 

Jokirinteentien viherkaistalle istutetaan katupuita. 

Puistoalue pääosin niittymäistä aluetta, jolla lisätään alueen luonnon monimuotoisuutta. Puistotiet ovat kivituhkapintaisia. Puistoteiden reunassa n. 1,5 m leveät hoidetummat alueet. Puistoalueelle on suunniteltu laajoja viherkumpuja, joista kahteen rakentuu värikkäät kukkaniityt. Hulevesialtaiden yhteyteen tulee pensas- ja perennaistutuksia. 

Puusto on monilajinen ja joista valtaosa on kukkivia lehtipuita. Lähelle jokirantaa rakentuu nuotiopaikka puuvajoineen ja rakentamisen yhteydessä rantapuustoa raivataan niin, että näkymä joelle aukeaa. Ranta-alueelle sijoittuu myös pieni lahopuutarha. Lahopuutarhat ja lahopuu ovat elinehto monelle viheralueen eliölajille ja erityisen helppo keino lisätä kaupunkiluonnon monimuotoisuutta. 

Puistoalueelle sijoittuu kaksi virkistysaluetta, eli leikkipuisto ja kuntoilupuisto alueen asukkaiden käyttöön. Lisäksi säilytettävän metsäalueen läpi raivataan kapea haketettu polku, jota pitkin pääsee pienelle näköalapaikalle. Myös täällä tehdään raivausta jokirantaan näkymien saavuttamiseksi. 

Vesihuolto ja kaapelit 

Kaduille tulee jäteveden vietto- ja paineviemäriä, vesijohtoa, hulevesiviemäriä, salaojia sekä sähkö- ja telekaapeleita. 

Puistoalueelle suunnitellaan jäteveden pumppaamo. Pumppaamosta jätevedet johdetaan Keravanjoen ali ja liitetään Kariniementien nykyiseen jätevesiverkostoon. 

Kuivatus

Katujen kuivatus toteutetaan pintakallistuksin, painanneojin sekä hulevesikaivoin- ja viemärein. Kadut kuivatetaan hulevesiviemäriin liitettävin hulevesikaivoin. Hulevesiviemärit puretaan huleveden viivytysaltaisiin. Viivytysaltaista hulevedet johdetaan avo-ojissa Keravanjokeen. 

Kadun rakennekerrokset kuivatetaan salaojin. Jokaiselle kiinteistölle rakennetaan hulevesiviemäriliittymä. 

Valaistus 

Kaduille ja osaan puistopolkuja suunnitellaan led-valaistus.

 

Katusuunnitelmaehdotuksesta on jätetty 3 muistutusta nähtävillä olon aikana.

Muistutus 1, Tuusulan vammaisneuvosto

"Tuusulan vammaisneuvosto kiittää Joenrannan katusuunnitelmaa kevyen liikenteen reittien suunnittelusta sekä erityisesti viher- ja puistoalueiden esiin tuomisesta. Vammaisneuvosto muistuttaa, että niin katu-, puisto- kuin pysäköintisuunnitelmissakin tulee huomioida esteettömyys, sekä eri liikkumismuotojen, liikenneturvallisuuden ja kunnossapidon tarpeet. Turvallinen ja esteetön liikkuminen tulee varmistaa sekä kaava-alueen suunnittelussa, että varsinaisen rakentamisen aikana. Pysäköintialueilla tulee huomioida riittävä LE-paikkojen lukumäärä.Vammaisneuvosto huomauttaa lisäksi, että puistoalueiden reittien suunnittelussa, kuten pinnanmuodossa, materiaalissa ja mitoituksessa tulee huomioida apuvälineiden, kuten pyörätuolilla tai valkoisen kepin kanssa liikkuvat henkilöt. Myös riittävään valaistukseen tulee kiinnittää huomiota. Selkeät reunakiveykset auttavat merkittävästi valkoisen kepin kanssa liikkuvaa, kun kiveystä voi seurata. Esimerkiksi Rykmentinpuistossa noita kiveyksiä on paljon ja ne ovat todella hyvät."

Vastine 1

Katusuunnitelman esitteestä on päässyt unohtumaan esteettömyydestä kertova otsikko. Se ei toki tarkoita sitä, että suunnittelussa ei olisi huomioitu yleisiä esteettömyysohjeita. Esteettömyys on huomioitu erilaisilla suunnitteluratkaisuissa kuten katujen kaltevuuksissa ja suojatieylityksissä. Suojateiden suunnittelussa on käytetty esim. esteettömyysohjeiden mukaisia kiveysraitoja ja reunakivinäkymiä.

Alueen yleisiä pysäköintipaikkoja sijoittuu venerannan ja puiston läheisyyteen. Näihin pysäköintipaikkoihin ei ole erikseen merkitty LE-paikkoja vaan pysäköinnistä on pyritty tekemään käyttöasteeltaan mahdollisimman tehokasta sallimalla pysäköinti kaikille 12h-aikarajoituksella. Näin vähennetään pysäköintipaikkojen hukkakäyttöä, koska alueen kaduilla on muutoin pysäköintialue-merkki voimassa eli kadunvarsipysäköintiä ei sallita kuin merkityillä paikoilla.

Kadut ja kevyen liikenteen pääyhteydet on päällystetty asfaltilla esim. klv-yhteys Raiviotielle sekä tuleva klv-yhteys Kariniemensillalle. Muutoin puistoalueella kevyen liikenteen väylät ovat kivituhkapintaisia. Sama periaate on käytössä valaistuksen osalta. Kivituhkapolkujen reunoja ei ole suunniteltu kivetettävän, koska kohde ei sijaitse keskusta-alueella ja siltä ei ole edellytetty erityistason vaatimuksia esteettömyydelle, kuten esim. Rykmentinpuiston alueella. Polkujen kiveysreunat kasvattaisivat lisäksi alueen rakentamis- ja kunnossapitokustannuksia.

 

Muistutus 2, Tuusulan ikäihmisten neuvosto

"Tuusulan ikäihmisten neuvosto kiittää Joenrannan katusuunnitelmaa kevyen liikenteen reittien suunnittelusta sekä erityisesti viher- ja puistoalueiden esiin tuomisesta. On hienoa, että luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen ja alueiden virkistyskäyttö otetaan suunnittelussa huomioon. Myös hulevesien huomioiminen on hyvä asia.

Ikäihmisten neuvosto huomauttaa, että katusuunnitelmaehdotuksessa ei mainita esteettömyyttä. Neuvosto muistuttaa, että esteettömyyden vaatimukset tulee huomioida Joenrannan katusuunnittelussa ja -rakentamisessa sekä viher- ja virkistysalueiden toteutuksessa."

Vastine 2

Katusuunnitelman esitteestä on päässyt unohtumaan esteettömyydestä kertova otsikko. Se ei toki tarkoita sitä, että suunnittelussa ei olisi huomioitu yleisiä esteettömyysohjeita. Esteettömyys on huomioitu erilaisilla suunnitteluratkaisuissa kuten katujen kaltevuuksissa ja suojatieylityksissä. Suojateiden suunnittelussa on käytetty esim. esteettömyysohjeiden mukaisia kiveysraitoja ja reunakivinäkymiä.

 

Muistutus 3, Keski-Uudenmaan polkijat ry

"Katusuunnitelmaehdotus liittyy idässä nykyiseen rakennettuun alueeseen. Jokirinteenkujan päästä jatkuu yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, joka päättyy Raiviotien ylittävään suojatiehen. Raiviotien ylittävä suojatie on epämääräisellä etäisyydellä Linjatiestä. Tienkäyttäjälle jää epäselväksi onko Linjatieltä kääntyvä ajoneuvon kuljettaja väistämisvelvollinen kyseistä suojatietä käyttävää polkupyöräilijää kohtaan.

Lisäksi edellä mainittu suojatie tulee Raiviotielle keskeltä metsää, jolloin näkyvyydet molemmin puolin ovat heikot.

Raiviotien ylittävä suojatie on syytä siirtää niin lähemmäksi Linjatietä, ja sijoittaa väistämisvelvollisuuden osoittava kärkikolmio ennen suojatietä. Näin väistämisvelvollisuuksista ei synny epäselvyyttä käännyttäessä. Lisäksi tulee huomioida turvalliset risteysnäkyvyydet suojatiellä."

Vastine 3

Raiviotiehen liittyvä kevyen liikenteen väylän yhteys on suunniteltu liittyvän katualueilta toisiinsa kaavallisesti VL- ja EV-alueiden lävitse. Kunta omistaa ja hallinnoi kyseisiä yleisiä alueita. Syy miksi suojatie ei ole aivan Raiviotien-Linjatien risteyksessä, johtuu siis maanomistusoikeuksista. Valtio omistaa Linjatien, jota ELY-keskus hallinnoi. Kunnalla ei ole oikeutta rakentaa valtion maille ja Linjatien-Raiviotien liittymän parantamisesta ei ole tehty yhteistyösopimusta ELY:n kanssa. 

Suojatie ei ole aivan epämääräisellä sijainnilla vaan se on mitoitettu sijaitsemaan noin 20 metrin etäisyydelle Linjatien ajoradan reunasta. Tämä tarkoittaa sitä, että henkilöautoja mahtuu noin 3-4 kpl Linjatien ja suunnitellun suojatien väliin. Suojatiellä pätee myös normaalin suojatien liikennesäännöt, koska sille ei ole osoitettu kärkikolmioilla ajoneuvoille väistämisvelvollisuutta. Suojatie ei siis ole tässä kohdassa pyörätien jatke. Kyseisellä suojatiellä pyöräilijät ovat väistämisvelvollisia ajoneuvoja kohtaan.

Näkemät suunnitellulle suojatielle parannetaan, kun EV-alueen metsikköä karsitaan ja harvennetaan kevyen liikenteen väylän rakentamisen yhteydessä. Suojatielle on suunniteltu myös uusi valaisinlamppu lisäämään näkyvyyttä. Raiviotien ajorata on leveydeltään n. 4,5 metriä, joten ylitysmatka on myös näin ollen hyvin tavanomainen eikä erityisen pitkä, jotta se tarvitsisi vielä erillistä keskisaareketta. Keskisaarekkeen rakentamiselle ei myöskään kyseisessä kohtaa ole riittävästi kadun pituussuuntaista tilaa, jotta pysyttäisiin suunnittelussa kokonaan kunnan katualueella menemättä ELY:n tiealueen puolelle. Vanhalla Valtatiellä on keskisaarekkeellinen suojatie rakennettu vastaavalle etäisyydelle Linjatien risteyksestä. 

Suojatien näkyvyyttä voidaan toki aina korostaa esim. heijastinpollarein tmv. ratkaisulla, jos sille huomataan myöhemmin tarvetta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää 

  • hyväksyä Joenrannan katusuunnitelmaehdotuksen, piir.no 2158/1-22.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

kiinteistöjen omistajat ja haltijat, muistutusten antajat: Keski-Uudenmaan polkijat ry, Tuusulan ikäihmisten neuvosto, Tuusulan vammaisneuvosto, Tomi Hurme, Anne Paakkinen, Jaana Åberg, Jussi Pesonen, Asko Honkanen

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000

sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm