Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 31.10.2023

§ 139 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen talousarvio 2024 ja taloussuunnitelma 2024-2028, pysäköinninvalvonta

TUUDno-2023-1616

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Perustelut

Talousarvion laadintaohje ja talousarviokehys

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus käynnistää talousarvionsa valmistelun vuosittain maalis-huhtikuussa tavoitteena, että ympäristökeskuksen sopijakuntien edustajista koostuva ohjausryhmä ehtii käsitellä talousarvioluonnoksen toukokuun loppuun mennessä. Talousarvion aikainen valmistelu perustuu ympäristökeskuksen yhteistoimintasopimukseen, jonka mukaan ympäristölautakunnan tekemästä talousarvioesityksestä kuullaan sopijakuntia, ennen kuin Tuusulan kunnanhallitus ja valtuusto käsittelevät sen.

Kunnanhallitus on 26.6.2023 § 277 päättänyt talousarvion valmistelusta ja kehyksestä vuodelle 2024. 

Ympäristökeskuksen ohjausryhmä on käsitellyt talousarvioluonnosta kokouksessaan 25.5.2023. Ohjausryhmän kuntajäseniltä on pyydetty talousarvioluonnoksesta sopijakuntien epävirallisia lausuntoja heinäkuun loppuun mennessä. Sopijakunnat pitivät suunniteltua menojen kasvua aivan liian suurena ja toivoivat menojen ja tulojen uudelleen arviointia.

Kesän aikana talousarvioesitystä on muokattu siten, että menoja on saatu hieman pienennettyä ja tuloja kasvatettua. Varaudumme mm. ympäristönsuojeluviranomaisen ja ympäristöterveydenhuollon taksan ja eläinlääkintähuollon klinikkamaksun korottamiseen vastaamaan omakustannusarviota. Pääasiallisia syitä menojen kasvuun verrattuna vuoteen 2023 on kaksi. Ensinnäkin kunta-alan palkkaratkaisusta tuli kalliimpi kuin keväällä 2022 osattiin odottaa. Toiseksi terveysvalvonnan palkkakulujen määrä on virheellisesti arvioitu alakanttiin vuoden 2023 talousarviossa. Todellista kasvua vuoden 2023 ja 2024 välillä on huomattavasti talousarviota 2024 vähemmän, sillä vuoden 2023 budjetti näyttää ylittyvän ainakin palkkakulujen osalta.

Hallinnon palveluyksikkö

Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset hallinnon palveluyksikölle vuonna 2024 ovat 572 793 euroa, joka on noin 1500 euroa enemmän kuin vuonna 2023. Vaikka palkkakulut kasvavat, arvioidaan mm. sähkölaskujen pienenevän ja muissa juoksevissa kuluissa pyritään säästämään niin paljon kuin mahdollista. 

Ympäristövalvonnan palveluyksikkö

Ympäristövalvonnan vuoden 2024 talousarvioon on budjetoitu erilaisia lupa- ja valvontamaksuja 230 000 euroa. Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset ympäristövalvonnan palveluyksikölle vuonna 2024 ovat 649 893 euroa. Muutos vuoden 2023 talousarvioon on +57 609 euroa. Yhteistoimintakorvausten kasvu johtuu paitsi työehtosopimuksen mukaisista palkankorotuksista, myös siitä, että paljon työaikaa menee sellaisiin työtehtäviin, kuten asukkaiden toimenpidepyyntöjen ja vireillepanojen käsittelyyn, joista ei ole mahdollista laskuttaa erikseen.

Ympäristönsuojelun palveluyksikkö 

Osa ympäristönsuojelun palveluyksikön palveluista toimii osittain ulkopuolisella rahoituksella. Hakemukset, kuluja aiheuttava toiminta ja maksutuotot osuvat usein eri kalenterivuosille, joten budjetointi vuositasolla sisältää epävarmuuksia mutta pidemmässä juoksussa toiminta on sopijakunnille edullisempaa kuin kokonaan omarahoituksella tapahtuva toiminta. 

Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset ympäristönsuojelun palveluyksikölle vuonna 2024 ovat 733 741 euroa. Muutos vuoden 2023 talousarvioon on + 75 426 euroa. Syynä ovat työehtosopimusten mukaiset palkankorotukset sekä vuoden 2023 talousarviossa tehty virhe palkan sivukulujen laskennassa. Muissa toimintakuluissa korotuksia ei ole.

Terveysvalvonnan palveluyksikkö

Ympäristökeskuksen vuoden 2024 talousarvioon on budjetoitu lupa- ja valvontapalveluista kertyviä maksutuloja terveysvalvonnan palveluyksikköön yhteensä 450 000 euroa. Maksutulojen määrää on mahdollista nostaa korottamalla taksaa vastaamaan omakustannearvoa. Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset terveysvalvonnan palveluyksikölle vuonna 2024 ovat 1 029 354 euroa. Muutos vuoden 2023 talousarvioon on 153 323 euroa. Todellinen menolisäys ei ole yhtä suuri, sillä vuoden 2023 budjetoinnissa tehtiin virhe terveysvalvonnan palkkakulujen laskennassa.

Eläinlääkintähuollon palveluyksikkö

Sopijakuntien yhteenlasketut yhteistoimintakorvaukset eläinlääkintähuollon palveluyksikölle vuonna 2024 ovat 847 527 euroa, mikä on yhtä paljon kuin vuonna 2023. Eläinlääkärien yhteisvastaanoton käyttöönottaminen vähentää mm. hoitajien liikkumiskustannuksia ja helpottaa henkilöstöjärjestelyjä.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelualueen talousarvio 2024

Talousarvion mukaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintamenot kasvavat vuoden 2024 talousarvioesityksessä noin 8 % eli noin 350 000 euroa vuoden 2023 talousarvioon verrattuna. Sopijakuntien yhteistoimintakorvaukset kasvavat myös noin 8 % eli 287 475 euroa. Todellinen kasvu ei ole yhtä suuri, sillä vuoden 2023 pienempi talousarvio perustuu osin väärin arvioituun kustannuskehitykseen vuonna 2023 ja on mahdollista, että vuodesta 2023 tulee sopijakunnille lisämaksu maksettavaksi.

Verrattaessa vuoden 2024 talousarviota vuoden 2022 talousarvioon, on kasvua vain 4 %.

Taloussuunnitelma 2024–2028

Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa todetaan, ettei kuntien tehtäviä siirretä hyvinvointialueille hallituskauden aikana. Sen vuoksi myöskään Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ei varaudu pidemmän aikavälin taloussuunnitelmassa toimintojen siirtämiseen, kuten tehtiin vielä vuosi sitten.

Tarkastelukaudella tulossa olevien eläköitymisten suhteen tarkastellaan tapauskohtaisesti töiden järjestelymahdollisuuksia ja vakanssien täyttämisen tarvetta säilyttäen kuitenkin hyvä palvelutaso ja hyvät työskentelyedellytykset. 

Ehdotus

Esittelijä

Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • omalta osaltaan hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen talousarvion vuodelle 2024 ja taloussuunnitelman vuosille 2024–2028
  • pyytää talousarvio- ja taloussuunnitelmista Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen sopijakuntien lausunnot
  • ehdottaa Tuusulan kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen talousarvion vuodelle 2024 ja taloussuunnitelman vuosille 2024–2028 ottaen huomioon ympäristökeskuksen sopijakuntien niistä antamat lausunnot.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin tiedoksi, että varajäsen Sami Styrman poistui tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 18:27.

Valmistelija

Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Esittelijä veti esityksen pois.

Valmistelija

  • Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Perustelut

Ympäristökeskuksen sopijakunnista Järvenpää, Kerava ja Tuusula suunnittelevat kunnallisen pysäköinninvalvonnanjärjestämistä yhteistyössä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kautta. Mäntsälä ja Nurmijärvi ovat päättäneet jättäytyä yhteistyöstä pois ainakin alkuvaiheessa.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on käsitellyt talousarviotaan vuodelle 2024 kokouksessaan elokuussa 2023 (95 §). Siinä vaiheessa pysäköinninvalvontaa koskevia talouslukuja ei kuitenkaan ollut valmiina johtuen suunnitelmien keskeneräisyydestä. Nyt suunnitelmat ovat kolmen kunnan kesken etenemässä, ja talousarvioehdotuksen muuttamiseen tältä osalta valmistaudutaan.

Pysäköinninvalvonta on tarkoituksenmukaista organisoida siten, että kukin kunta maksaa omalle alueelleen kohdistuvan valvonta- ja tarkastustyön ja kustakin kunnasta perityt pysäköintivirhemaksut luetaan kunnan eduksi samaan tapaan kuin ympäristökeskuksen muidenkin menojen ja tulojen kohdistaminen toteutetaan. Resursseja kohdistetaan tarpeen mukaan uudelleen, kun toiminta vakiintuu. Arvion mukaan kunnallinen pysäköinninvalvonta on mahdollista järjestää siten, että siitä ei aiheudu kustannuksia kunnille ainakaan ensimmäisen vuoden ohjelmistohankintojen jälkeen. Poikkeuksena tästä on Tuusula, jonka kustannukset ylittävät ennakoidut tulot ensimmäisen vuoden aikana.

Ehdotus talousarvioksi vuodelle 2024 ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2024–2028 koskien kunnallista pysäköinninvalvontaa on liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

 

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • liittää pysäköinninvalvontaa koskevan osan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen talousarvioon vuodelle 2024 ja taloussuunnitelmaan vuosille 2024–2028 ja ehdottaa Tuusulan kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää hyväksyä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen talousarvion vuodelle 2024 ja taloussuunnitelman vuosille 2024–2028 ottamalla huomioon sopijakuntien niistä antamat lausunnot
  • valtuuttaa Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen johtajan tekemään tarvittaessa teknisiä muutoksia talousarvioon ja taloussuunnitelmaan

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Ympäristökeskuksen sopijakunnat, Tuusulan talouspalvelut

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.