Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 10.10.2023

§ 125 GRK Suomi oy, asfalttiaseman valvonta-asia, vastine hallinto-oikeudelle, Nurmijärvi

TUUDno-2021-1632

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sirpa Sorsa, ympäristötarkastaja, sirpa.sorsa@tuusula.fi

Perustelut

Vireilletulo

Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen on tehty neljä kirjallista vireillepanoa GRK Road oy:n asfalttiaseman aiheuttamista hajuhaitoista vuoden 2021 aikana. Ensimmäinen kirjallinen vireillepano on saapunut ympäristövalvontaan 12.6.2021, toinen 30.7.2021 ja kolmas vireillepano 15.10.2021. Näiden yksityishenkilöiden tekemien vireillepanojen lisäksi on saapunut yhteinen 143 henkilön allekirjoittama kirjallinen vireillepano 18.12.2021. 

Kirjallisissa vireillepanoissa vaaditaan asfalttiaseman toiminnan keskeyttämistä sekä YSL 27 kohdan 3 mukaista ympäristölupaa, koska asfalttiaseman toiminnan katsotaan aiheuttavan naapurustolle eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta. Vireillepanon tehneet vaativat, että laitoksen prosessi pitää korjata ajan tasalle. Lisäksi vireillepanoissa vaaditaan riittäviä selvityksiä ja tutkimuksia, ettei kyseinen laitos aiheuta haittaa tai vaaraa terveydelle ja ympäristölle.       

Toiminta ja sen sijainti:

GRK Road oy:n siirrettävä asfalttiasema sijaitsee Nurmijärvellä Palojoen kylässä kiinteistöllä Mäntymäki I 543-410-2-94. Toiminnan osoite on Hämeenlinnantie 55, 09140 Nurmijärvi. Toiminto sijoittuu harvaan asutulle taajama-alueelle eikä sen välittömässä läheisyydessä ole tiheään asuttuja taajamia. Vireillepanojen johdosta laadittu ehdotus asian ratkaisuksi on liitteenä. Kohteen sijainti on esitetty liitekartalla.

Ehdotus

Esittelijä

Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on tutkinut 12.6.2021, 30.7.2021, 15.10.2021 ja 18.12.2021 saapuneet kirjalliset vireillepanot. Asiassa saatujen selvitysten perusteella Keski-​Uudenmaan ympäristölautakunta toteaa, että

  • GRK Road oy:n Mäntymäen kiinteistölle 543-410-2-94, osoitteessa Hämeenlinnantie 55, 01940 Nurmijärvi, 3.3.2021 rekisteröidyn, siirrettävän asfalttiaseman toiminnasta on aiheutunut ympäristönsuojelulain (527/2014)  27 § 3 kohdan tarkoittamaa kohtuutonta hajuhaittaa kesän ja syksyn 2021 aikana.
  • Asfalttiasematoiminnan jatkaminen toiminnanharjoittajan vastineessa 18.2.2022 esittämillä muutoksilla: erillinen kuumennusrumpu (RC-rumpu) kierrätysasfaltin kuumentamista varten, savukaasujen ohjaaminen kiviaineksen lämmitysrumpuun ja piipun korkeuden korottaminen 24 metriseksi edellyttävät ympäristönsuojelulain (527/2014) liitteen 2 kohdan 2 mukaisen uuden rekisteröinnin. (YSL 170 §).
     

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää, että

  • toiminnanharjoittajan on selvitettävä muutetun asfalttiaseman hajupäästöt mittaamalla ja mallintamalla. Hajupäästöjen mittaukset on suoritettava toiminnan alkaessa ja kolmen (3) kuukauden välein laitoksen normaalitoiminnan aikana vuonna 2022. Hajupäästöjen mittaamisesta on toimitettava suunnitelma valvontaviranomaiselle 1 kk ennen mittausten suorittamista. Laitoksen päästömittausten lisäksi mittauksia on suoritettava lähimpien naapureiden kiinteistöjen piha-alueelta. Hajumallinnus on toimitettava valvontaviranomaiselle 1 kk kuluttua toiminnan aloittamisesta. Tulokset on toimitettava sekä valvontaviranomaiselle että kirjallisen vireillepanon tehneille tai heidän yhdyshenkilöilleen. (YSL 175.3 §)
  • tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei hallintoviranomainen keskeytä päätöksen täytäntöönpanoa erikseen muutosta hallintoviranomaiselta haettaessa.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun puheenjohtaja Mika Heino esitti usean muun kannattamana, että hajupäästöjen mittaukset on suoritettava toiminnan alkaessa ja kahden (2) kuukauden välein laitoksen normaalitoiminnan aikana vuonna 2022.

Päätös

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää, että

  • toiminnanharjoittajan on selvitettävä muutetun asfalttiaseman hajupäästöt mittaamalla ja mallintamalla. Hajupäästöjen mittaukset on suoritettava toiminnan alkaessa ja kahden (2) kuukauden välein laitoksen normaalitoiminnan aikana vuonna 2022. Hajupäästöjen mittaamisesta on toimitettava suunnitelma valvontaviranomaiselle 1 kk ennen mittausten suorittamista. Laitoksen päästömittausten lisäksi mittauksia on suoritettava lähimpien naapureiden kiinteistöjen piha-alueelta. Hajumallinnus on toimitettava valvontaviranomaiselle 1 kk kuluttua toiminnan aloittamisesta. Tulokset on toimitettava sekä valvontaviranomaiselle että kirjallisen vireillepanon tehneille tai heidän yhdyshenkilöilleen. (YSL 175.3 §)
  • tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei hallintoviranomainen keskeytä päätöksen täytäntöönpanoa erikseen muutosta hallintoviranomaiselta haettaessa.

 

Esa Lahtela jätti eriävän mielipiteen.

Eriävä mielipide

Esa Lahtela jätti eriävän mielipiteen.

" Esitän eriävän mielipiteen, päätösehdotukseen tehdyt muutokset ovat liian pieniä."

Valmistelija

Sirpa Sorsa, ympäristötarkastaja, sirpa.sorsa@tuusula.fi

Perustelut

Kirjallisten vireillepanojen johdosta GRK Suomi oy:n (ent. GRK Road oy:n) asfalttiaseman aiheuttamaa hajuhaittaa naapuristolle on käsitelty aikaisemmin 19.4.2022 § 43 Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa. Asema sijaitsee kiinteistöllä Mäntymäki I, 543-410-2-94, osoitteessa Hämeenlinnantie 55, Nurmijärvi. Ympäristölautakunta on huhtikuun 2022 päätöksessä mm. velvoittanut mittamaan aseman päästöjä kahden kuukauden välein. Lisäksi uusi rekisteröinti on tehtävä ennen vuoden 2022 toiminnan aloittamista. Uusi rekisteröinti on kirjattu 6.5.2022 ympäristöhallinnon järjestelmään. Asema toimii nyt kaksoisrumputekniikalla, jolloin jäteasfaltti kuumennetaan erillisessä rummussa hajuhaittojen vähentämiseksi. Muitakin hajuja vähentäviä toimenpiteitä on tehty kuten prosessilämpötilan laskeminen, aseman savupiipun korottaminen 24 metriin ja halli jäteasfalttimurskeen varastoimiseen. 

GRK Suomi oy on seurannut asfalttiaseman päästöjä piipun päästä mittauksilla 10.5.2022, 29.6.2022, 6.9.2022 ja 10.11.2022. Hajupitoisuudet on mitattu 23.5.2022, 29.62022, 13.7.2022, 6.9.2022 ja 11.10.2022 olfaktometrisin mittauksin sekä hajupaneelien ympäristöstä. 23.6.2022 päivätty hajumallinnus on muutettu vastaamaan 24 metriin korotettua piippua hajun leviämisen arvioimiseksi. Hajumallinnus on uudelleen päivitetty 12.10.2022 pidemmillä toiminta-ajoilla ja 50 metrin piipulla vastaamaan asfalttiaseman suunniteltua toimintaa. Mallinnuksen perusteella nykyisellä piipunkorkeudella suurimman pitkäkestoisen hajun (1 h) mallinnustuloksen mukaan heikkoa hajua voitaisiin periaatteessa havaita koko mallinnetulla alueella (arviolta n. 4,5- 5,0 km etäisyydellä asemasta). Selvää pitkäkestoista hajua voitaisiin tuntea noin 1, 5 km säteellä asfalttiaseman ympäristössä ja melko voimakasta hajua noin 700 metrin säteellä asfalttiaseman ympäristössä. Tälle alueelle sijoittuu useita asuinkiinteistöjä. Lyhytkestoista hajua voitaisiin havaita melko voimakkaana ja tunnistettavana (>5 HY/m3) 2-5 km etäisyydellä asfalttiasemasta ja tätä voimakkaampana (10-15 HY/m3) noin 900 metrin etäisyydellä asfalttiasemasta. Epämiellyttävän hajun pitoisuuden ollessa 5-10 HY/m3 se yleensä koetaan häiritsevänä.

Hajufrekvenssien osalta lyhytkestoisen hajun pitoisuuden 1 HY/m3 frekvenssit ylittivät 6 %:a vuoden tunneista asfalttiaseman lähialueella. Lyhytkestoisen hajun frekvenssi ylitti 3 %:a vuoden tunneista hajupitoisuudella 1 HY/m3 alueella, joka yltää asfalttiasemaa lähinnä olevien asuinkiinteistöjen alueille aseman länsi, koillis- ja kaakkoispuolilla. Tämä ylittää hajupitoisuudella 1 HY/m3 VTT:n julkaisussa "Hajuohjearvojen perusteet" esitetyn ohjearvoille annetun ehdotuksen. Suomessa ei ole voimassa olevia hajupitoisuuden ohjearvoja. VTT:n julkaisu ”Hajuohjearvojen perusteet” esittää, että ohjearvoina voitaisiin käyttää hajufrekvenssejä 3–9 %:a. Tällöin alaraja 3 % koskisi hyvin epämiellyttäviä hajuja. Ylärajaa 9 % voitaisiin taas käyttää hajuille, jotka ovat vain vähän epämiellyttäviä. Esitys ohjearvoiksi tarkoittaa, että haju voi aiheuttaa merkittävää viihtyvyyshaittaa. 

Hajupaneeleilla ja olfaktometrisillä mittauksilla on tarkkailtu hajujen leviämistä ympäristöön. Mittaukset on tehty pisteissä, joissa hajun kesto on ollut riittävän pitkä mittauksen suorittamiseen. Mittauksia ei ole suoritettu naapureiden pihoilta vaan niiden läheisyydestä. Mikäli haju ei ole ollut jatkuvaa, hajupitoisuutta ei välttämättä ole voitu määrittää kenttäolfaktometrillä. Toukokuussa 2022 olfaktometristen mittausten perusteella suurin mitattu pitoisuus (yli 7 HY/m3) on esiintynyt kuopan yläreunalla laitosalueella. Kahdella laitosalueella sijaitsevalla mittauspisteellä tulokset ovat olleet yli 4 HY/m3. Kolmessa (3) havaintopisteessä ympäristössä ja yhdessä (1) havaintopisteessä laitosalueella on havaittu olfaktometrisesti yli 2 HY/m3. Muissa 44 havaintopisteissä tulos on jäänyt alle menetelmän määritysrajan (< 2 HY/m3). Heinäkuussa 2022 maastopaneelin perusteella selvää hajua on esiintynyt kahdessa havaintopisteessä, joista toinen on ollut laitosalueella. Heikkoa hajua on esiintynyt kahdeksassa pisteessä laitosalueen läheisyydessä. Hajua ei ole esiintynyt lainkaan 17 havaintopisteessä. Asema ei ollut toiminnassa koko mittausaikaa. Syyskuussa 2022 maastopaneelissa selvää hajua on esiintynyt viidessä (5) pisteessä asfalttiaseman välittömässä läheisyydessä ja kauimmillaan noin 350 metrin etäisyydellä asfalttiasemasta itään. Heikkoa hajua on esiintynyt kuudessa (6) pisteessä kauimmillaan noin 850 metrin etäisyydellä asfalttiasemasta itään. Lokakuussa 2022 maastopaneelin perusteella hajua on esiintynyt asfalttiasemalla ja sen välittömässä läheisyydessä, sekä tuulen alapuolella myös etäämmällä asfalttiasemasta. Paneelissa ei ole havaittu voimakasta eikä selvää hajua. Heikkoa hajua on esiintynyt 7 havaintopisteessä kauimmillaan tuulen alapuolella noin kahden (2) kilometrin etäisyydellä asfalttiasemasta pohjoiseen. Haju on ollut hetkellistä.

Lähialueen asukkailta on tullut 261 haittailmoitusta Keski-Uudenmaan ympäristövalvontaan vuoden 2022 loppuun mennessä. Haittailmoituksia on tullut 42 kiinteistöltä asfalttiaseman ympäristöstä etupäässä alle kahden kilometrin etäisyydellä asemasta. Tämä tekee noin 13 prosenttia alueen kiinteistöistä. Vuonna 2022 naapuruston tekemiä hajuhaittahavaintopäiviä on ollut 156, joka on 90,7 %:a toimintapäivistä. Haittailmoitusten määrä on 66 %:a suurempi kuin edellisen vuoden määrä. Edellisenä vuonna 2021 on tullut 162 haittailmoitusta 24 kiinteistöltä. Vuonna 2021 hajuhaittahavaintopäiviä on ollut 50, joka on 30,5 %:a aseman tuotantopäivistä.

Ympäristövalvonta on käynyt paikan päällä hajuhaittailmoituksien vuoksi 26 kertaa vuoden 2022 aikana. Kahdellatoista (12) paikallakäynnillä asema on toiminut koko tarkkailun ajan. Viitenä (5) käyntikertana laitos on ollut osan aikaa toiminnassa. Yhdeksänä (9) käyntikertana asfalttiasema ei ollut päällä, koska paikallakäynneistä ei ole kerrottu etukäteen. Asfalttiasemasta tulevaa bitumin hajua on havaittu pitkällä (yli 2 km) päässä laitoksesta edelleen toimenpiteistä huolimatta.

Keski-Uudenmaan ympäristönsuojeluviranomainen on pyytänyt lausunnot sekä Nurmijärven terveydensuojeluviranomaiselta, että Terveyden- ja Hyvinvoinninlaitokselta (THL) hajun terveydellisistä vaikutuksista naapuristoon. Nurmijärven terveydensuojeluviranomainen on uudistanut vuoden 2021 lausuntonsa. Lausunnon mukaan GRK Suomi oy käyttää kierrätysasfalttia pääasiallisesti, joten aseman päästöt valitusten ja havaintojen perusteella ovat ongelmallisia. Siten prosessin kehittäminen tai muuttaminen on tärkeää. Jotta voitaisiin arvioida tarkemmin lähikiinteistöjen asukkaille aiheutuvaa terveyshaittaa, tulisi ilmanlaatumittauksia toteuttaa kohteissa, joissa haittoja on ilmennyt. THL on todennut lausunnossaan, että asfalttiaseman piipun päästä mitatun savukaasun PAH16-pitoisuudet ovat vaihdelleet vuoden 2022 aikana välillä 865–6200 µg/m3. Lähimpien asuinrakennusten alueella PAH-pitoisuuksia ei ole mitattu, mutta hajuhavaintojen perusteella PAH-yhdisteitä voi siellä esiintyä hetkellisesti. Ne todennäköisesti laimenevat, mutta ihmiset aistivat PAH-yhdisteiden hajuja jo pieninä pitoisuuksina (2 µg/m3​​​​​). Terveyden kannalta asfalttiaseman päästöjen ongelmallisimpia komponentteja ovat PAH-yhdisteet. Ajoittainenkin altistuminen voimakkaille tai epämiellyttäväksi koetuille hajuille voi herkille yksilöille aiheuttaa viihtyvyyshaittaa. Viihtyvyyshaitta voi voimakkaana ja pitkittyessään johtaa välillisiin terveyshaittoihin, kuten jatkuvaan stressiin, joka ilmenee mm. unettomuutena, keskittymiskyvyn puutteena, kohonneena verenpaineena ja ennestään huonontuneen terveydentilan edelleen pahenemisena. Ottaen huomioon ilman pitoisuuksien laimenemisen asfalttiaseman ja asuinrakennusten välillä, THL arvioi, että ilman kautta tapahtuva PAH-altistuminen ei todennäköisesti aiheuta pitkäaikaista terveyshaittaa asukkaille. Silmien ja hengitysteiden ärsytysoireet ovat kuitenkin hetkittäin mahdollisia. THL arvioi myös, että asukkaille voi aiheutua viihtyvyyshaittaa ja pitkittyessään tästä voi seurata välillistä terveyshaittaa (stressi, unihäiriöt). 

Vuoden 2022 tarkkailujakson, Keski-Uudenmaan ympäristövalvonnan tekemän valvonnan ja lausuntojen perusteella valvontaviranomainen katsoo, että asfalttiasema nykyisessä paikassaan tämän hetkisellä toiminnallaan vaatii YSL 27 kohdan 3 mukaisen ympäristöluvan. Asfalttiaseman toiminnan katsotaan voivan aiheuttaa naapurustolle eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26 /1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta. Asian liitteinä ovat päätösesitys ja karttaote. 

Ehdotus

Esittelijä

Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

1) Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta toteaa, että
- Toiminnanharjoittaja on toteuttanut mittaukset 19.4.2022 43 §:ssä annetun määräyksen mukaisesti.
- GRK Suomi oy:n Mäntymäen kiinteistölle 543-410-2-94, osoitteessa Hämeenlinnantie 55, 01940 Nurmijärvi, 6.5.2022 rekisteröidyn, siirrettävän asfalttiaseman toiminnasta on aiheutunut ympäristönsuojelulain (YSL; 527/2014) 27 § 3 kohdan tarkoittamaa kohtuutonta hajuhaittaa vuoden 2022 aikana.

2) Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää määrätä 175 § 1 kohdan mukaisesti, että GRK Suomi oy:tä velvoitetaan hakemaan toiminnalleen ympäristölupaa YSL 27 § 3 kohdan perusteella.

3) Lisäksi ympäristölautakunta päättää määrätä YSL 200 §:n mukaisesti, että päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei hallintoviranomainen keskeytä päätöksen täytäntöönpanoa erikseen muutosta hallintoviranomaiselta haettaessa. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi
  • Sirpa Sorsa, ympäristötarkastaja, sirpa.sorsa@tuusula.fi

Perustelut

Muutoksenhaunalainen päätös

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 13.6.2023 § 82 GRK Suomi oy, asfalttiaseman valvonta-asia, Nurmijärvi. 

Muutoksenhaku

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksestä 13.6.2023 § 82 on tehty yksi valitus. Valitus on nähtävillä lautakunnan kokouksen oheismateriaalina.

Vaatimukset

GRK Suomi oy (jäljempänä ”GRK”) vaatii valituksessa tarkemmin esitetyin perustein, että hallinto-oikeus:

  1. kieltää valituksenalaisen päätöksen täytäntöönpanon välittömästi;
  2. ensisijaisesti kumoaa valituksenalaisen päätöksen lainvastaisena; tai
  3. toissijaisesti palauttaa valituksenalaisen päätöksen Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan käsiteltäväksi; sekä
  4. velvoittaa Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan korvaamaan GRK:n oikeudenkäyntikulut puheena olevassa asiassa laillisine korkoineen. GRK esittää oikeudenkäyntikuluista tarkemman laskuerittelyn myöhemmin.

 

Lausuntopyyntö

Hallinto-oikeus pyytää antamaan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 42 §:n mukaisen lausunnon valituksen johdosta. Lausunto tulee toimittaa hallinto-oikeuteen viimeistään 25.8.2023. Lausunnon antamiselle on pyydetty ja saatu lisäaikaa 16.10.2023 saakka. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto

Asian aikaisempi käsittely 

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on kokouksessaan 19.4.2022 § 43 päättänyt ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 § 1 momentin kohdan 3 perusteella määrätä GRK Suomi oy:tä (myöhemmin GRK) selvittämään Nurmijärven Mäntymäen rekisteröidyn asfalttiaseman hajupäästöt mittaamalla ja mallintamalla. Lautakunnan päätös on määrätty toimeenpantavaksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Päätöksestä ei valitettu ja se on lainvoimainen. 

Ympäristölautakunta on kokouksessaan 13.6.2023 § 82 todennut, että GRK on toteuttanut mittaukset 19.4.2022 43 §:ssä annetun määräyksen mukaisesti. Ympäristölautakunta on lisäksi todennut, että rekisteröidyn siirrettävän asfalttiaseman toiminnasta on aiheutunut vuoden 2022 aikana ympäristönsuojelulain 27 § 2 momentin 3 kohdan tarkoittamaa kohtuutonta hajuhaittaa ja määrännyt ympäristönsuojelulain 175 § 1 momentin kohdan 1 mukaisesti yritystä hakemaan toiminnalleen ympäristölupaa. Lautakunnan päätös on määrätty toimeenpantavaksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Päätöksen perusteluksi on esitetty vuoden 2022 tarkkailujakson tiedot, Keski-Uudenmaan ympäristövalvonnan tekemä valvonta ja asiasta annetut lausunnot. Ympäristölautakunnan 13.6.2023 § 82 päätös on koskenut 6.5.2022 ympäristöhallinnon järjestelmään rekisteröityä asfalttiasemaa, joka on varustettu kaksoisrumputekniikalla,​ jolloin jäteasfaltti kuumennetaan erillisessä rummussa hajuhaittojen vähentämiseksi. Rekisteröintiä 6.5.2022 koskevalla asemalla on tehty muitakin hajuja vähentäviä toimenpiteitä kuten prosessilämpötilan laskeminen,​ aseman savupiipun korottaminen 24 metriin ja halli jäteasfalttimurskeen varastoimiseen. Ympäristölautakunnan päätös 13.6.2023 ei ole koskenut asfalttiasemaa, jonka piipunkorkeus on 50 metriä.    

Valituksessa esitetyistä yksityiskohtaisista perusteluista 

Valituksenalaisessa päätöksessä on esitetty, että GRK on seurannut asfalttiaseman päästöjä piipun päästä mittauksilla 10.5.2022,​ 29.6.2022,​ 6.9.2022 ja 10.11.2022. Ympäristössä esiintyvän hajun pitoisuutta on mitattu lisäksi 23.5.2022,​ 29.6.2022,​ 13.7.2022,​ 6.9.2022 ja 11.10.2022 olfaktometrisin mittauksin sekä hajupaneelimenetelmällä. Toiminnanharjoittaja on lisäksi mallintanut asemalta leviävää hajua. Alkuperäinen hajumallinnus 2.9.2021 on päivitetty vastaamaan vuoden 2022 asfalttiaseman toimintaa hajumallinnuksella 23.6.2022 (Ramboll Finland oy viite:1510070746-002). Hajumallia on edelleen päivitetty uusilla päästötiedoilla 14.10.2022 (Ramboll Finland oy viite 1510070746-004).  

Toiminnanharjoittajan tekemät selvitykset ovat liittyneet valvontaviranomaisen 19.4.2022 § 43 antamaan asfalttiaseman päästöjä koskevaan lainvoimaiseen selvitysvelvoitteeseen. Asfalttiasemista annetussa valtioneuvoston asetuksessa (846/2012) ei velvoiteta rekisteröitäville asemille suoraan hajuun liittyvää päästötarkkailua. Asetuksen 18 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on kuitenkin järjestettävä asfalttiaseman käytön, päästöjen ja ympäristövaikutusten tarkkailu. Asetuksessa mainitaan aina päästötarkkailtaviksi komponenteiksi ainoastaan kiinteiden asfalttiasemien hiukkaspäästöt ja typenoksidien päästöt, nekin vain rekisteröintiä koskevan toimintavuoden jälkeen kolmen vuoden välein. Toiminnanharjoittajan viranomaiselle toimittamat selvitykset laitoksen päästöistä ovat olleet kattavat ja siksi Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta onkin päätöksellään 13.6.2023 § 82 todennut, että toteutetut mittaukset ovat olleet 19.4.2022 annetun päästöjä koskevan tarkkailumääräyksen mukaisia. Laitoksen päästötarkkailutiedot ovat olleet riittäviä ympäristölautakunnan päätökseen 13.6.2023 liittyvän naapuruussuhdelain mukaisen haitan arvioimiseksi. Kuten päätöksen perusteluista ilmenee, on naapuruussuhdehaitta-arvioinnissa käytetty toiminnanharjoittajan mittaus- ja mallinnustietojen lisäksi myös muita vuoden 2022 tarkkailujakson tietoja sekä ympäristövalvonnan tekemää valvontaa ja asiantuntijalausuntoja.  

Asfalttiasemalla on syksyllä 2022 todettu suodattimen rikkoutuminen, joka on ollut valituksen mukaan aseman tavanomaisesta toiminnasta poikkeava häiriötilanne. Mittausraporttien mukaan asfalttiasema-asetuksen ylittävät hiukkaspitoisuudet on mitattu 29.6.2022, 6.9.2022 ja 11.10.2022. Viimeisimmässä mittauksessa hiukkaspitoisuudet (1 326 mg/m3n) ovat ylittäneet sallitun (50 mg/m3n) noin 26 kertaisesti. Toiminnanharjoittaja on ryhtynyt suodattimen rikkoutumiseen liittyviin toimenpiteisiin vasta viranomaisen kehotuksesta 21.11.2022 toiminnan keskeyttämiseksi ja pölyerottimen korjaamiseksi. Toiminnanharjoittaja on kehotuksen jälkeen korjannut suodatinlaitteiston ja mittauksin varmistanut laitteiston toimivaksi. Toiminnanharjoittaja ja toiminnanharjoittajan asiantuntija ovat vastineessaan 10.3.2023 todenneet näytteenoton edustavuutta arvioitaessa pölytalon rikkoutumisella olleen vähäinen vaikutus tai ei lainkaan vaikutusta hajupäästöihin. 

Ympäristölautakunta on valituksenalaisen päätöksen liitteessä todennut (vastaukset toiminnanharjoittajan vastineeseen), että toiminnanharjoittaja ei ole osoittanut olevansa riittävästi selvillä toimintansa aiheuttamista hajuhaitoista ympäristönsuojelulain 6 §:n edellyttämällä tavalla. Selvilläolon puuttuminen kohdistuu päätöksessä toiminnan ympäristövaikutusten hallintaan ja haitallisten vaikutusten vähentämismahdollisuuksiin. Toiminnanharjoittaja ei ole selvittänyt ja esittänyt syitä hajun esiintymiselle ja korkeille piipusta mitatuille hajupitoisuuksille. Päästömittausraporteissa on esitetty, että laitoksen toiminta on ollut jokaisella mittausajankohdalla normaalia. Lisäksi toiminnanharjoittaja on todennut vastauksissaan asfalttiaseman toiminnan olevan normaalia, kun ympäristövalvonta on tiedustellut naapureiden haittailmoituksien vuoksi aseman toimintaa tai sen mahdollisia häiriöitä. Toimintaa on parannettu erilaisin teknisin toimin, pääosin ennen vuoden 2022 mittauksia, ja riski hajun aiheuttaman kohtuuttoman ympäristöhaitan esiintymiselle lähimmissä häiriintyvissä kohteissa on edelleen olemassa. Toiminnalle määrätty naapuruussuhdelain mukainen ympäristölupatarve mahdollistaa toimintaa koskevia rajoituksia, jotka ovat tarpeen kyseisellä paikalla toimittaessa. Toiminnanharjoittaja esittää valituksessaan, että toteuttamiensa kattavien selvitysten perusteella GRK on vuonna 2021 ryhtynyt valituksen liitteestä 2 ja valituksenalaisen päätöksen perusteluliitteestä ilmeneviin mittaviin toimenpiteisiin toiminnan hajupäästöjen ehkäisemiseksi. Kuitenkin ympäristölautakunnan 19.4.2022 määräämät mittaukset on tehty koskien 6.5.2022 rekisteröityä asemaa, jolloin merkittävimmät muutokset on toteutettu ennen lautakunnan määräämiä vuonna 2022 tehtyjä mittauksia. Toiminnanharjoittaja esittää valituksessaan, että “Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on valituksenalaisessa päätöksessään arvioinut puutteellisesti toiminnanharjoittajan jo toteuttamia toimenpiteitä ja niiden vaikutuksia toiminnasta aiheutuvaan hajuun ja siten päätynyt ratkaisussaan virheelliseen lopputulokseen. Tällä on erityisen suuri merkitys asiassa, koska kaikki valituksenalaisen päätöksen perustana olevat vireillepanoilmoitukset ovat tulleet vireille vuonna 2021 ja asiassa ratkaisevassa asemassa olevat toiminnanharjoittajan toimenpiteet on tehty sen jälkeen.” Ympäristölautakunta toteaa, että vuonna 2022 tehdyt mittaukset edustavat toukokuussa 2022 rekisteröityä asemaa, jossa toiminnanharjoittajan viittaamat toimenpiteet on tehty ja niiden vaikutus näkyy mittaustuloksissa. Mitatut hajupitoisuudet ovat olleet suuria toimenpiteistä huolimatta. Kaikkia mittaustuloksia on arvioitu kokonaisuutena. 

Aseman piipusta mitatut hajupitoisuudet vaihteluväleineen on esitetty päätöksen liitteen taulukossa 1. Piipun päästä mitatut hajupitoisuudet ovat vaihdelleet vuoden 2022 aikana välillä 6 100 - 81 000 HY/m3. Mittausraporteissa esitetyt hajupitoisuuden vaihteluvälit ovat olleet erittäin suuria vaihdellen välillä 12 000-130 000 HY/m3. Toiminnanharjoittajan viimeisimmissä hajumallinnuksissa on käytetty piipun päästä aiheutuvan hajun pitoisuutta 35 000 HY/m3 (hajupäästö 523 000 HY/s). Mallinnuksen (14.10.2022) mukaan poistokaasun hajumäärityksiä on tehty 19.8.2021 ja 6.9.2022 välisenä aikana 6 kertaa. Hajupitoisuus on vaihdellut suuresti ollen pienimmillään 2 300 HY/m3 ja suurimmillaan 81 000 HY/m3. Vuoden 2022 leviämismalleissa on hajupitoisuutena käytetty 35 000 HY/m3, joka on lähellä kaikkien tähänastisten hajumääritysten keskiarvoa (33 100 HY/m3).  

Hajumallinnuksen 14.10.2023 mukaan asfalttiasemasta aiheutuvaa pitkäkestoista (1 h) hajua voitaisiin havaita joskus koko mallinnuksessa käytetyllä alueella. Samoin lyhytkestoista (30 s) hajua voitaisiin aistia selvänä koko mallinnuksessa käytetyllä alueella. Selvää pitkäkestoista hajua voitaisiin mallinnuksen mukaan havaita noin 1, 5 km säteellä asfalttiaseman ympäristössä ja melko voimakasta hajua noin 700 metrin säteellä asfalttiaseman ympäristössä sekä kauempanakin suotuisia maastonmuotojen kohdilla aseman luoteis- ja pohjoispuolilla. Lyhytkestoista hajua voitaisiin havaita melko voimakkaana ja tunnistettavana (>5 HY/m3) 2-5 km etäisyydellä asfalttiasemasta ja tätä voimakkaampana (10-15 HY/m3) noin 900 metrin etäisyydellä asfalttiasemasta. Epämiellyttävän hajun pitoisuuden ollessa 5-10 HY/m3 se yleensä koetaan häiritsevänä. 

Asfalttiaseman piipun päästä mitatut hajupitoisuudet ovat vaihdelleet ja pitoisuudet ovat olleet vaihteluväleineen huomattavan korkeita. Hajumittausraporttien mukaan laitos ja sen prosessit ovat toimineet hajunäytteenoton aikana normaalisti. Valvontaviranomainen on pyytänyt toiminnanharjoittajalta selvitystä siitä, onko olemassa sellaista hajupitoisuutta, joka vastaa tavanomaista asfalttiaseman hajupäästöä. Toiminnanharjoittajan mukaan piipusta mitatulle hajupitoisuudelle ei ole määritetty raja-arvoa. Aseman ympäristön hajupitoisuuden osalta on viitattu piipun korkeuteen, sääoloihin ja maastomuotoihin. GRK:n asfalttiaseman lupa- tai valvontaviranomaisen tiedossa ei ole kyseessä olevan asfalttiaseman keskimääräistä tai enimmäishajupäästöä (HY/m3).  

Hajumallinnuksessa käytettyä keskimääräistä hajupitoisuutta (35 000 HY/m3) kuvaa hajun leviämistä kyseessä olevassa mallintamistilanteessa, mutta malli ei kuitenkaan kerro ympäristöhajupitoisuutta tilanteessa, jossa laitoksen normaaliajossa aiheutuva hajupäästö onkin 81 000 HY/m3 tai sitä suurempi. Asfalttiasemasta aiheutuvat haittakokemukset perustuvat todennäköisesti useimmiten tilanteeseen, jossa piipun hajupäästö on korkea ja sääolot hajun leviämiselle suotuisat. Valituksen liitteen 6 (A-Insinöörit lausunto 30.6.2023) mukaan “Valtaosa asfalttiaseman päästöistä vapautuu 24 m korkean poistopiipun kautta, mutta koska laitos sijaitsee kalliomurskaamon montun pohjalla, päästöt vapautuvat kuta kuinkin ympäröivän maan tasalta.” 

Toiminnanharjoittajan valituksessa sivulla 5 esitetty on konsultin tulkinta (Ramboll Finland Oy, Asfalttiaseman hajumallin päivitys lokakuu 2022, 14.10.2022 s. 19) hajumallinnuksesta, eikä viranomaisen tulkinta, kuten valituksessa esitetään. Raportissa todetun merkittävästi suuremman päästön osalta ympäristölautakunta viittaa edellisessä kappaleessa esitettyyn. 

Päätöksen liitteen taulukossa 1 on hajupitoisuuksien lisäksi esitetty myös muut mittaustulokset. Taulukossa on mukana myös aseman aiemman rekisteröinnin aikana 19.8.2021 tehtyjen mittausten tulokset. Toiminnanharjoittaja toteaa valituksessaan, että toteutettujen päästömittausten perusteella on selvää, että hajua aiheuttavien yhdisteiden (PAH, TVOC ja SO2) pitoisuudet ovat vuoden 2021 jälkeen pienentyneet merkittävästi. Vuoden 2021 mittauksen hajupitoisuus on ollut selvästi alempi kuin vuoden 2022 mittausten hajupitoisuus. Valituksenalainen päätös koskee vain 6.5.2022 rekisteröityä asemaa koskevia mittauksia. 

Valituksen liitteen 6 (A-Insinöörit lausunto 30.6.2023) kuvassa 3 on esitetty eräältä asemalta mitatut haju- ja VOC-pitoisuudet sekä niiden korrelaatio. Korrelaatiota määritettäessä on käytetty erään asfalttiaseman piipun mitattuja hajupitoisuuksia noin vaihteluvälillä 5 700 - 68 000 HY/Nm3. Esitettyjen hajupitoisuuksien perusteella lupaviranomainen on katsonut, että hajuyhdisteitä sisältävät asfalttirumpujen prosessikaasut on viimeistään 1.1.2025 alkaen käsiteltävä siten, että ulkoilmaan johdettaessa niiden hajupitoisuus on enintään 6 000 HY/m3 ja hajunpoiston tehokkuus vähintään 90 %, ammoniakkipitoisuus enintään 5 mg/Nm3 ja poistotehokkuus vähintään 90 % ja TRS-pitoisuus rikiksi laskettuna enintään 5 mgS/Nm³(n) ja poistotehokkuus vähintään 90 %. Päätöksessä on lisäksi määrätty, että toiminnasta, tavanomaiset toimintahäiriöt mukaan lukien, aiheutuva hajun tuntikeskiarvo on mallinnuksen perusteella alle 2,0 HY/m3 hajulle altistuvien asuinkiinteistöjen piha-alueilla vähintään 98 % laitoksen toiminta-ajasta (viite: Etelä-Suomen aluehallintovirasto 14.9.2023, ESAVI/22450/2021, asfalttiaseman ympäristöluvan muuttaminen, Peab Industri oy Sammonmäki, ei lainvoimainen). Kyseisessä päätöksessä lupaviranomainen on katsonut, että ulkoilmaan johdettavaa hajupitoisuutta koskien on tarpeen antaa määräys. Lupapäätöksen perustelujen mukaan määräys on annettu toiminnasta aiheutuvan kohtuuttoman hajuhaitan ehkäisemiseksi parasta käyttökelpoista tekniikkaa käyttäen. Päätöstä koskevan toiminnan hajupäästöille ei voimassa olevassa ympäristöluvassa ole asetettu raja-arvoja. A-insinöörien lausunnon mukaan asfalttiaseman päästöt eivät aiheuta välitöntä terveysvaaraa, mutta kyseessä on viihtyvyyshaitta. Haitan kokeminen on hyvin yksilöllistä, eikä pystytä sulkemaan pois haitan aiheuttaman stressin terveysvaikutuksia. 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristövalvonnan omat havainnot GRK:n asfalttiaseman ympäristössä on esitetty valituksenalaisen päätöksen liitteessä. Ympäristövalvonta on tehnyt tarkastuksia ja paikallakäyntejä kesän 2022 (toukokuu-joulukuussa) aikana alueella yhteensä 26 kertaa. Osa valvontakäynneistä on tapahtunut haittailmoituksien perusteella, mutta haju on saattanut vähentyä tai sitä ei ole havaittu tarkkailupisteessä ympäristövalvonnan saavuttua paikalle. Paikalle ei ole päästy aina lähtemään välittömästi haittailmoituksen vastaanottamisen jälkeen. Heinäkuussa 4.7.-15.7.2022 ja syyskuussa 12.9.- 23.9.2022 kahden viikon ajan eri tarkastajat ovat tehneet tihennettyä laitoksen tarkkailua. Kahdellatoista (12) paikallakäynnillä asema on toiminut koko tarkkailun ajan. Viitenä (5) käyntikertana laitos on ollut osan aikaa toiminnassa. Yhdeksänä (9) käyntikertana asfalttiasema ei ollut päällä. Ympäristövalvonnan käytössä on ollut hajua kuvaava asteikko 0-3, jossa yksi (1) tarkoittaa lievää haittaa (selvästi havaittava aistimus, jota ei kuitenkaan koeta epämiellyttäväksi tai ärsyttäväksi), kaksi (2) on kohtalaista haittaa, (epämiellyttävä aistimus, mutta ei aiheuta ärsytysoireita) ja kolmonen (3) on voimakasta haittaa (epämiellyttävä aistimus, ja ärsytysoireita). Ympäristössä hajuhaitta on arvioitu eri käyntikerroilla 0-2 vahvuiseksi, mutta voimakasta hajuhaittaa ympäristössä lähellä asutusta ei ole todettu. Kesäkuussa 13.6.2022 paikallakäynnillä on havaittu edellä mainitun asteikon mukainen 1,5 haju kaukana asemasta yli kahden kilometrin päässä. Tunnin päästä samassa paikassa hajua ei ollut havaittavissa. Ympäristövalvonta on havainnut hajun esiintyvän sektorimaisesti, jolloin hajun havaitsemiseen vaikuttaa merkittävästi kohta, jossa havaintoja kulloinkin tehdään. Laitosalueella ja sen lähiympäristössä havaitusta vahvasta hajusta johtuen toiminnanharjoittajalle on lähetetty selvityspyyntö kesäkuussa ja lokakuussa 2022. 

Ilmoitetuista hajuhaitoista suurin osa on ollut hetkellisiä hajuhaittoja, mutta osassa ilmoituksia hajuhaitta on kestänyt ilmoittajan mukaan useita tunteja. Osa naapureiden tekemistä hajuhaittahavainnoista on ajoittunut samaan aikaan ympäristövalvonnan suorittaman valvonnan kanssa. Muutamissa hajuhaittailmoituksissa on vaadittu keskeyttämään toiminta, mutta ympäristövalvonnan omassa valvonnassa ei ole todettu olevan edellytyksiä keskeyttää toiminta, sillä välitöntä terveyshaittaa ei ole todettu. 

Asfalttiaseman ympäristössä tehdyt hajupaneelit ja kenttäolfaktometriset mittaukset on esitetty valituksenalaisessa päätöksessä. Asfalttiaseman ympäristössä tehdyt lyhytaikaiset hajupaneelimittaukset ovat antaneet lisätietoa hajun leviämisestä mittausajankohdassa ja -paikassa vallitsevalla tuotannolla ja sääolosuhteilla. Tehtyjen selvitysten mukaan asfalttiasemasta aiheutuvaa hajua on todettu esimerkiksi mittauksessa 23.5.2022 asfalttiasemalla ja sen välittömässä läheisyydessä, sekä tuulen alapuolella myös etäämmällä asfalttiasemasta. Voimakasta hajua ei havaittu. Selvää hajua esiintyi asfalttiaseman välittömässä läheisyydessä ja kauimmillaan 850 metrin etäisyydellä asfalttiasemasta kaakkoon. Myös heinäkuussa, syyskuussa ja lokakuussa maastopaneeleissa havaittiin hajua vaihtelevalla voimakkuudella. Heinäkuun hajupaneelissa laitos ei ollut toiminnassa koko hajupaneelin aikaa. Hajua havaittiin ympäristössä aseman oltua tunnin pois päältä.  Asfalttiaseman hajuun liittyvän naapuruussuhdehaitan olemassaoloa ei olla perusteltu valituksenalaisessa päätöksessä pelkästään ympäristössä tehdyillä lyhytaikaisilla hajumittauksilla, arvioinnissa on mukana myös muut päätöksessä esitetyt perusteet.  

GRK:n on toimittanut valvontaviranomaiselle viimeisimmän 16.5.2023 toteutetun ympäristön hajuselvityksen (A-Insinöörit oy, GRK Suomi Oy, Nurmijärvi Mäntymäen asfalttiaseman aiheuttaman hajun havainnointi aseman lähiympäristössä 13409Y23A 2.6.2023), jossa asfalttiaseman aiheuttamaa hajua on havainnoitu Mäntymäen alueen laidalla kulkevalla tiellä. Selvityksen mukaan hajuhavainnot vaihtelivat mittauspisteestä, ajankohdasta ja haistelijasta riippuen voimakkaasta ei havaittavaan. Selvityksessä on todettu mm., että "Vaikka tässä raportissa havainnoidut hajut olivat melko maltillisia, tulokset eivät kuitenkaan poissulje mahdollista hajuhaittaa lähinaapureissa. Kenttähaistelun tuloksia voidaan verrata asukkaiden ilmoittamiin hajuhavaintoihin sekä arvioida tulosten laatua ja hajujen intensiteettiä. Kenttähaistelu suoritettiin kuitenkin vain yhtenä päivänä ja yhdellä alueella, joten se antaa vertailupohjan asukkaiden ilmoituksiin hyvin suppeasti. Varmemman tuloksen saa esimerkiksi laadukkaalla leviämismallilla, mikä edellyttää laadukasta päästömittausta. Hajun leviämismallin tulokset on kuvattu erillisessä raportissa. Myös pitkään kestävä asukaskysely, johon yhdistetään säädata antaa mahdollisuuden havainnoida hajun esiintymiskokemusta lähiympäristössä”. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus toimittaa edellä mainitun raportin tiedoksi Vaasan hallinto-oikeudelle (listaan liittämättä). 

Toiminnanharjoittaja on valituksessaan viitannut terveydensuojeluviranomaisen ja terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen lausuntoihin. Valituksen mukaan lausuntojen perusteella on selvitetty, ettei hajun perusteella aiheudu välitöntä terveyshaittaa. Kuitenkin THL:n lausunnon mukaan silmien ja hengitysteiden ärsytysoireet ovat hetkittäin mahdollisia. THL arvioi myös, että asukkaille voi aiheutua viihtyvyyshaittaa ja pitkittyessään siitä voi seurata välillistä terveyshaittaa, kuten stressiä ja unihäiriöitä. 

Haittailmoitusten ristiriidoista ja epävarmuudesta 

Valituksenalaisen päätöksen liitteessä on esitetty kattavasti asfalttiasematoiminnasta tehdyt haittailmoitukset. Selvityksen mukaan ympäristövalvontaan on tehty haittailmoituksia 261 kappaletta 42 kiinteistöltä 31.12.2022 mennessä. Ilmoitukset ovat tulleet asfalttiaseman ympäristöstä etupäässä alle kahden kilometrin etäisyydellä asemasta. Kuusi (6) havaintokiinteistöä on yli kahden kilometrin päässä.  Tämä tekee noin 13 prosenttia alueen kiinteistöistä. Haittailmoitusten määrä on 66 %:a suurempi kuin edellisen vuoden 2021 haittailmoitusten määrä. Edellisenä vuonna 2021 on tullut 162 haittailmoitusta 24 kiinteistöltä. 

Naapuristo on tehnyt haittailmoituksia 164 päivänä aseman 172 toimintapäivästä eli lähes jokaisena päivänä. Toimintapäivistä on vähennetty naapuruussuhdehaitan arvioimiseksi väärät havaintopaikat ja toimintapäivät, jolloin laitos ei ole ollut toiminnassa toiminnanharjoittajalta saadun massanvalmistukseen liittyvän toiminta-aikalistauksen perusteella. Täten toimintapäivistä on vähennetty 8 päivää. Siten vuonna 2022 hajuhaittahavaintopäiviä on ollut 156, joka on 90,7 %:a 172 aseman toimintapäivistä.  Laitoksen toimintapäivistä hajuhaittapäivien %-osuus vielä kasvaa, jos huomioidaan, että hajuhaittaa voi syntyä muustakin kuin piipun päästä massan valmistuksen aikana. Vuonna 2021 hajuhaittahavaintopäiviä on ollut 50, joka on 30,5 %:a aseman tuotantopäivistä. Siten hajuhaittahavaintopäiviä on esiintynyt merkittävästi enemmän kuin aikaisempana vuonna.    

Kirjallisen vireillepanon 4 yhteyshenkilö on toimittanut haittailmoituksista koostetun taulukon, jossa on ollut 315 haittailmoitusta. Haittailmoitusten erilaista määrää selittää se, että sama henkilö on voinut ilmoittaa useamman kerran saman päivän aikana samasta paikasta, ja ne on laskettu yhteyshenkilön listoilla eri haittailmoituksiksi. Ympäristövalvonta on yhdistänyt saman henkilön saman päivän aikana tekemät ilmoitukset yhdeksi haittailmoitukseksi, kuten tehdään muidenkin ympäristövalvontaan saapuvien haittailmoitusten kanssa.  
Haittailmoituksia tarkasteltaessa 29 ilmoitusta on tullut aikaan, jolloin asemalla ei ole ollut asfalttimassan valmistusta. Toisaalta sekä ympäristövalvonnassa että asfalttiaseman seurantahajupaneelissa 13.7.2022 on havaittu, että bitumin hajua on ollut ympäristössä, vaikka laitoksella ei ole tehty asfalttia juuri sillä hetkellä. Hajua on jäänyt siis ympäristöön leijailemaan massanvalmistuksen jälkeen. Ympäristövalvonta on itse havainnoinut selvää hajua bitumia purettaessa aseman säiliöön laitosalueella ja sen ympäristössä. Voidaankin todeta, että asfalttiaseman aiheuttamaa hajuhaittaa ympäristössä voi esiintyä myös aseman muustakin toiminnasta kuin massan valmistuksen aikaan piipun päästä. Ainoastaan hajuhaittavalitukset joulukuussa on voitu poistaa hajuvalituksista laitoksen talviseisokin aikana, jolloin on voitu selkeästi osoittaa hajuhaitan olevan muualta kuin asfalttiasemalta. Siten valvontaviranomaiselle toimitettujen laitoksen käyntiaikojen tarkastelu ei ole riittävä peruste jättää hajuhaittavalitukset huomioimatta. Raaka-aineiden purku säiliöihin, valmiin massan purku autoihin ja kuljetus työmaa-alueille aiheuttaa myös hajuhaittoja ympäristöön ja Palojoen kylän ympäristöön.   

Noin 23 %:a haittailmoituksista on tullut alle tunnin laitoksen käynnistämisestä tai tauon jälkeisestä aloittamisesta, ja niiden perusteella haitan aste on keskimäärin arvioitu 51 haittailmoituksen keskiarvona olevan 2,1 eli kohtalainen, ärsyttävä haju.  Asfalttiasemat ovat tyypillisesti laitoksia, joissa vuorokauden aikana on useita käynnistyksiä ja taukoja. Viranomainen on katsonut, että tuulen suunnan perusteella ei voida täysin sulkea havaintoja pois, sillä paikalliset tuuliolosuhteet, kuten pyörteet vaikuttavat hajun leviämiseen. 

Laitoksen toiminta-aikojen pituuden ja haittailmoitusten välillä näyttää olevan selvästi korrelaatiota, kun asteikko on -1…1. Koko toiminta-aikaa koskien se on 0,31 (lievä). Toukokuussa haittailmoituksien ja toiminta-aikojen pituuden välillä on kohtalainen korrelaatio (0,55). Työjaksoja laskettaessa on jouduttu seuraavan vuorokauden puolelle tuleva jakso laskemaan alkaneen vuorokauden puolella olevaksi. Lisäksi taukoja ei ole vähennetty taukoja toiminta-ajoista, vaan huomioitu laitoksen kokonaisaika, sillä hajua on voinut tulla muustakin toiminnosta kuin asfaltin valmistuksesta kuten bitumin purusta, jäteasfaltin murskauksesta, asfalttimassan lastauksesta jne.    

GRK:n asfalttiaseman ympäristöstä on vuosien 2021-2023 aikana tehty valvontaviranomaiselle poikkeuksellisen paljon haittailmoituksia. Haittailmoitusten määrän ollessa näin suuri liittyy syy-yhteyden selvittämiseen jokaisessa haittailmoitustapauksessa erikseen epävarmuutta. On selvää, että osa haittailmoituksissa esitetyistä kokemuksista voi aiheutua valituksessa esitetyllä tavalla myös muualta kuin GRK:n toiminnasta. Haittailmoituksiin voi vaikuttaa myös valituksessa esitetyt haittailmoituksen tekijöiden henkilökohtaiset ominaisuudet ja hajuaistimuksen miellyttävyys tai epämiellyttävyys. Asfalttiaseman hajun on todettu olevan tyypillisesti epämiellyttäväksi aistittua hajua.  Ympäristölautakunta toteaa, että GRK:n Mäntymäen asfalttiaseman ympäristöstä tulee valvontaviranomaiselle erittäin paljon haittailmoituksia eikä valvontaviranomaisen tiedossa ole Mäntymäen kiviainesalueen lisäksi muita toimintoja, joista edellä mainitut haittailmoitusmäärät ja -tyypit (hajuhaitta) voisivat aiheutua. Lähin asfalttiasema sijaitsee yli 10 kilometrin päässä, joten lähellä ei ole valvontaviranomaisen tiedossa olevia asfalttiasemia eikä hajua voida pitää paikallisesti tyypillisenä Palojen alueelle. Ympäristölautakunta toteaa lisäksi, että ennen asfalttiaseman toiminnan aloittamista kyseiseltä alueelta ei ole tullut ympäristövalvontaan haittailmoituksia vastaavasta hajusta. Piipun päästä mitatut hajupitoisuudet ja mallinnukset tukevat haitankärsijöiden tekemiä havaintoja. 

Tuusulan kunnan eteläosassa on myös muita asfalttiasemia, mutta niiden etäisyys Mäntymäen alueelle on varsin pitkä ja näiden asemien toiminnasta tehdyt haittailmoitukset asemien läheisyydessä ovat monta kertaluokkaa vähäisemmät kuin GRK:n asemalla. Esimerkiksi Peab Industri oy:n Sammonmäen asemalla vuoden 2021 aikana haittailmoituksia on tehty vain 17 kpl ja ne ovat koskeneet pölyä ja hajua. Valvontaviranomainen pyrkii syy-yhteyden selvittämisessä rajaamaan edellä mainitulla tavalla pois ne haittailmoitukset, jonka aikana asema ei ole ollut tuotantokäytössä. Syy-yhteyden selvittämisessä pyritään lisäksi käyttämään valituksenalaisen päätöksen liitteenä esitettyjä vuoden 2022 haittailmoitustietoja. Syy-yhteyden selvittämisessä käytetään lisäksi toiminnanharjoittajan valvontaviranomaiselle toimittamia laitoksen käynti- ja tuotantotietoja, joita verrataan haittailmoituksiin. Päätöksen liitteenä esitetyn selvityksen kuvan 3 mukaan asfalttiaseman vuorokautisten toiminta-aikojen ja alueelta tehtyjen haittailmoitusten määrän perusteella on olemassa selvä korrelaatio.  

Täytäntöönpanokieltovaatimuksen perusteluista  

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että valvontapäätökseen määrätty täytäntöönpanomääräys on perustunut asiassa todettuun naapuruussuhdelain mukaiseen haittaan. Päätöksessä annetut yksilöidyt määräysten perustelut koskevat kaikkia annettuja määräyksiä, myös kohtaa 3, jossa määrätään, että päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta. Perusteluiden mukaan määräykset ovat olleet tarpeen, kun saatujen mallinnuksien tulosten perusteella merkittävää hajuhaittaa esiintyy laitoksen ympäristössä melko pitkällä ja haju on saattanut aiheuttaa ärsytysoireita asukkaille ympäri vuorokauden ja rajoittanut lähiympäristössä toistuvasti ulkonaoloa. Ympäristössä on voinut esiintyä huomattavaa viihtyvyyshaittaa. Valituksenalaisessa päätöksessä ei ole voitu antaa toimintaan liittyviä muita valvonnallisia määräyksiä, esim. nykyisen toiminnan mahdollisen keskeyttämisen osalta, jolloin kaikista mahdollisista viranomaispäätöksistä tehdyt valitukset voisivat johtaa tilanteeseen, jossa naapuruussuhdelain mukainen kohtuuton haitta lähimmissä häiriintyvissä kohteissa jatkuisi vuosia.  

Oikeudellisesta arvioinnista ja johtopäätöksistä 

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että ympäristölautakunnan päätöksen 13.6.2023 § 82 naapuruussuhdelain mukaisen rasituksen kohtuuttomuuden arvioinnissa on otettu huomioon paikalliset olosuhteet, rasituksen muu tavanomaisuus, rasituksen voimakkuus ja kesto, rasituksen syntymisen ajankohta sekä muut vastaavat seikat. Kohtuuttomuuden arviointi on perustunut päätöksessä esitettyihin havaintoihin, mittauksiin, mallinnuksiin ja asiantuntijalausuntoihin. Laitoksen toiminnasta aiheutuvaa hajua on selvitetty toiminnanharjoittajan esittämällä tavalla hajupitoisuuden ja päästöjen mittauksilla, mallinnuksilla sekä hajupaneelein. Kohtuuttomuutta arvioitaessa on otettu huomioon kaikki asiassa esille tulleet seikat, eikä kohtuuttomuusarviointi ole siksi perustunut pelkästään kohteesta tehtyihin haittailmoituksiin. 

Valituksessaan toiminnanharjoittaja nostaa esille paikallisena olosuhteena sen huomioimisen, että toiminta-alueen ympäristössä sijaitsee myös muuta teollista ja asfalttiasematoimintaa, joka aiheuttaa hajua. Tältä osin ympäristölautakunta viittaa aiemmin lausunnossa kerrottuun ja toteaa, että valvontaviranomaisen tiedossa ei ole Mäntymäen kiviainesalueen lisäksi muita toimintoja, joista hajuilmoituksia olisi voinut tulla. Etäisyys muihin asfalttiasemiin on pitkä. Kohteessa tehtyjen havaintojen ja mittausten sekä paikallisten olosuhteiden arvioinnin osalta lautakunta viittaa päätökseen sekä edellä esitettyyn. 

Muilta osin Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta viittaa valituksen alaiseen päätökseen ja katsoo, että lautakunnan päätöksestä 13.6.2023 § 82 tehty valitus ja oikeudenkäyntikuluvaatimus tulee hylätä. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Vaasan hallinto-oikeus sähköisesti vaasa.hao(at)oikeus.fi, mukaan A-Insinöörien raportti 2.6.2023

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.