Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta, kokous 15.8.2023

§ 62 Avoimen hallinnon viidennen toimintaohjelman luonnos, lausunto

TUUDno-2023-1620

Valmistelija

  • Katja Repo, yhteisömanageri, katja.repo@tuusula.fi
  • Annukka Luoderanta, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, annukka.luoderanta@tuusula.fi
  • Minna Mielonen, vapaaehtoistyön koordinaattori, minna.mielonen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunnan lausunto Lausuntopalvelu.fi:ssä Avoimen hallinnon viidennen toimintaohjelman luonnokseen (VN/17764/2023)
 

Tuusulan kunta kiittää mahdollisuudesta lausua Avoimen hallinnon V toimintaohjelmaa ja esittää lausuntonaan seuraavaa.

Pidämme sitoumuksia ja niihin sisältyviä toimenpiteitä kannatettavina. Toimintaohjelmaan nostettu ihmisten kohtaaminen julkisissa palveluissa on tärkeä kehittämiskohde. Dialogi ja vuorovaikutus kansalaisten kanssa julkisissa palveluissa ja ihmisiin liittyvissä hallintotoimissa on olennaista kansalaisten luottamuksen ja osallisuuden vahvistumisen kannalta. Haluamme painottaa, että avoimeen vuoropuheluun ja kohtaamisiin tulee kutsua kansalaisia eri elämäntilanteissa, eri yhteyksissä ja eri olosuhteissa. Tähän liittyy myös yhdenvertaisuus julkisissa palveluissa. Tuusulan kunta katsoo, että yhdenvertaisuusperiaatteen tulisi näkyä toimintaohjelmassa luonnokseen kirjattua vahvemmin. Jokaisella tulee olla tasavertaiset osallisuusmahdollisuudet yhteiskunnan toimintaan ja sen kehittämiseen, ja siten yhdenvertaisuuden, syrjimättömyyden ja tasa-arvon pitäisi olla koko Avoimen hallinnon toimintaohjelman läpileikkaavia tavoitteita.

Vuoropuhelu ja kohtaaminen edistävät ihmisten palvelutarpeiden tunnistamista ja yhdenvertaista kohtelua. Onnistuminen tässä edellyttää eri kansalaisryhmien erilaiset tarpeet huomioivia monipuolisia palvelu- ja viestintäkanavia. Saavutettavuutta tulee direktiivin lisäksi tarkastella myös kielen ja fyysisen saavutettavuuden tulokulmasta. Esimerkiksi kykenemättömyys digitaalisten palveluiden käyttöön, tarvittavien laitteiden puuttuminen, selkokielen puute, fyysisten palvelupisteiden etäisyys tai esteellisyys voivat heikentää tai jopa estää palveluiden käyttämisen. Julkisten palveluiden kehittämisessä on kriittisen tärkeää huomioida kansalaisten erilaiset lähtökohdat käyttäjinä ja varmistaa, että hallinto on avoin, esteetön ja lähestyttävä kaikille. Tiedon ja palvelujen saatavuuteen useilla eri tavoilla tulisi erityisesti kiinnittää huomiota. Hallinnossa on huomioitava erilaisten ja eri-ikäisten kansalaisten osallistaminen hallinnon ja palvelujen suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja kehittämiseen.

Tuusulan kunta haluaa nostaa toimintaohjelmaan lasten ja nuorten osallisuuden ja vaikuttamismahdollisuuksien edistämisen. Osallisuuden kokemukset varhaisessa vaiheessa -perheessä, päiväkodissa, koulussa, harrastuksissa- vahvistavat lapsen itsetuntoa ja lisäävät luottamusta yhteisöön. Mahdollisuudet vaikuttaa ja kokemus vaikuttamisesta kannustavat osallistumaan, tekemään ja toimimaan jatkossakin. On tärkeää, että raskaaksi ja etäiseksi koettu hallinto kehittyisi lasten ja nuorten näkökulmasta saavutettavaksi ja avoimeksi. Lasten ja nuorten vaikuttamistoimintaan, viestintään ja vuorovaikutukseen tulisi luoda sujuvia ja notkeita väyliä ja kanavia. Avainasemassa tässä ovat aikuiset.

 Käsikirjalla ja avoimella verkkokoulutuksella voidaan vahvistaa kuntasektorilla työskentelevien osaamista sekä asukkaiden demokratiaosallisuuden edistämistä. Alueellisia kansalaisjärjestöakatemioita pidämme erittäin tarpeellisina. Nykyistä vahvempi kansalaisyhteiskunnan mukaan ottaminen ja dialogiin kutsuminen, ”järjestödialogit”, tukee toimintaohjelman tavoitteita. Järjestöillä ja vapaaehtoistoimijoilla on nykyäänkin tärkeä rooli julkisten palvelujen yhteistyötoimijana ja kumppanina. Esimerkiksi kokemusasiantuntijoiden avulla voidaan madaltaa asioimiskynnystä, vertaistukitoiminnalla edistetään lapsiperheiden hyvinvointia ja kielikahvilat tukevat osaltaan maahanmuuttajien kotoutumista. Lisäksi järjestöillä on vahvaa osaamista saavutettavuuden kehittämisessä ja arvioinnissa. Avoimessa hallinnossa huomioidaan se, millainen vaikutus byrokratialla on järjestötoiminnan ja kansalaisyhteiskunnan kehittymiseen. Toimintaohjelmassa on hyvä huomioida myös neljännen sektorin vahvistuminen kansalaisten osallisuuden ja vaikuttamisen kanavana. Kansalaisjärjestöakatemiassa on hyvä huomioida järjestöyhteistyö ja -kumppanuus erityyppisten järjestöjen kanssa. Akatemian toiminnassa on hyvä tiedostaa Suomen eri alueiden erilaiset edellytykset järjestötoimintaan.

Kansalaisten tarpeita sekä vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksia tarkastellessa tulee kiinnittää huomiota myös hyvinvointialueiden, kuntien ja kansalaisyhteiskunnan yhdyspintoihin ja niiden luottamusta ja turvallisuutta edistäviin käytäntöihin ja toimintatapoihin. Kuntatason osallisuustyössä tarvitaan uusia toimintatapoja ihmisten luottamuksen ja turvallisuuden vahvistamiseen sekä foorumeita hyvien käytäntöjen jakamiseen. Tuusulan kunta pitää Avoimen hallinnon virkamiesverkoston uudistamista ja tiiviimpää verkostoa erittäin kannatettavana. Toimintaohjelmaa ja sen periaatteita jalkautetaan ihmisten pariin myös kunnissa. Tuusulan kunta ehdottaakin jalkautumisesta vastaavien kuntien teemallisia tapahtumia ja/tai kuntaverkostoa, jossa voitaisiin kehittää ja jakaa hyviä käytäntöjä toimintaohjelman tavoitteiden ja toimenpiteiden kuntatason toteutuksista.

Ehdotus

Esittelijä

  • Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää

  • antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon avoimen hallinnon viidennen toimintaohjelman luonnoksesta.

Päätös

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päätti

  • antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon avoimen hallinnon viidennen toimintaohjelman luonnoksesta.

Kokouskäsittely

Kokoustauko pykälän käsittelyn jälkeen kello 18.17-18.30.