Konsernijaosto, kokous 30.9.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 55 Osavuosikatsaus 1.1.–31.8.2019 ja talousarvion 2019 muuttaminen

TUUDno-2019-1892

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, valtuuston puheenjohtaja, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • ottaa asian 7.10.2019 pidettävän valtuuston kokouksen  esityslistalle
  • tehdä ehdotuksensa valtuustolle 30.9.2019 pidettävässä kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Kunnanhallitus 30.9.2019

Talouden toteutuminen

Vuoden 2019 talousarvion lähtökohtina ovat kuntastrategian mukaiset panostukset kuntalaisten hyvinvointiin sekä kunnan kasvuun. Tuusulan sote-palvelut siirtyivät vuoden 2019 alusta Keusoten tuotettavaksi. Kunta lisää henkilöstöä ennalta ehkäisevään oppilaan tukeen sekä tekee ripeässä tahdissa toimenpiteitä (mm. korjaus- ja uusinvestoinnit sekä väistötilat) kunnan palveluverkon sisäilmaongelmien ratkaisemiseksi. Vuoden 2020 asuntomessujen valmisteluihin liittyvät kustannukset painottuvat vuodelle 2019. Kunnalle budjetoitu vuoden 2019 tulos jäi nollatasoon edellä kuvattujen panostusten vuoksi.

Tammi-elokuussa toimintatuotot toteutuivat hieman suunniteltua suurempina. Toimintatuottojen toteumaa selittää vuokratonteista ja tilavuokrista saadut budjetoitua paremmat tuotot. Käyttöomaisuuden myyntivoittoja toteutui tarkastelukaudella 4,5 milj. euroa. Käyttöomaisuuden myyntivoittojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisina. Käyttöomaisuuden myynnit painottuvat loppuvuoteen. Kasvatus- ja sivistyksen toimialueelle kirjattiin helmikuussaTuusulan kunnan hallinnoimaan 16 kunnan yhteiseen Uutta koulua hankkeeseen saatu valtion erityisavustus 0,95 milj. euroa. Elokuun kumulatiivinen toimintatuottojen toteutuma oli kokonaisuudessaan 74,8 % budjetoidusta.

Tarkastelukauden toimintamenot olivat 2,2 % (3,8 milj. euroa) suuremmat edellisvuoteen verrattuna. Toimintamenojen kasvua tapahtui sote-palveluissa (0,9 milj, euroa), henkilöstömenoissa (0,9 milj. euroa), rakennus- ja kunnossapitopalveluissa (0,7 milj. euroa), kiinteistöpalveluissa (0,2 milj. euroa) sekä vuokramenoissa (1,1 milj. euroa). Sote-palveluissa maksettiin vuoden alussa erikoissairaanhoidon osalta kalliin hoidon tasausmaksu 1,082 milj. euroa. Erikoissairaanhoidon lisäksi kuluja kertyi tasaista kertymää enemmän päivystyksessä ja kuntoutuksessa. Viime vuosien investointien kasvu näkyy käyttötaloudessa poistojen kasvuna, mitkä toteutuivat 0,7 milj. euroa suurempina vuoteen 2018 nähden. Kunnan toimintamenojen toteutuma oli 66,6 % talousarvioon nähden.

Toimintakate toteutui 64,7 % muutettuun talousarvioon nähden (toteuma v. 2018 67,5 %). Edellä esitetyissä luvuissa ei ole mukana Vesihuoltoliikelaitos.

Kunnan käyttöomaisuusinvestoinnit olivat alkuvuonna 20,7 milj. euroa. Vuoden 2019 suurin yksittäinen investointikohde kunnallistekniikan rakentamisessa on Kantatie 45 Koskenmäen kiertoliittymän parantaminen ja Maantien 139 parantaminen välillä Vaunukangas-Koskenmäen liittymä, mihin on budjetoitu 6,3 milj. euroa. Hanke on edistynyt arvioitua nopeammin. Rakennusten investointihankkeista on valmistunut Kellokosken koulun alapohjan korjauksen 1. vaihe, uimahallin lähtötelineiden uusiminen, Lepolan koulun lähiliikuntapaikka sekä Kellokosken yläkoulun pihan perusparannus. Myös uudet väistötilat Riihikallion ja Ruotsinkylän kouluille valmistuivat kesän aikana (tilat vuokrattu).
Kunnan korollisen velan määrä oli elokuun lopussa 110,2 milj. euroa. Velan määrä vastaavana ajankohtana vuonna 2018 oli 83,2 milj. euroa. Vesihuoltoliikelaitoksella ei ollut velkaa raportointikauden lopussa

Ennuste vuositasolla

Tilikauden tulosennusteeseen on muutettu verotulot Kuntaliiton 11.9.2019 ennusteen mukaiseksi. Verotulojen ennustetaan jäävän 8,76 milj. euroa talousarviota pienemmiksi. Kunnallisveron ennakonpidätysten kertymät eivät ole kasvaneet odotetulla tavalla vuonna 2019. Kuntaliiton arvion mukaan ennakoita olisi pitänyt kertyä kunnille elokuun loppuun mennessä merkittävästi toteutunutta enemmän. Suurin osa kertymävajeesta arvioidaan johtuvan verokorttiuudistuksesta sekä Tulorekisteri-ilmoittamisen ongelmista. Kunnallisverojen toteutumiseen loppuvuoden osalta liittyy merkittävää epävarmuutta. 

Liittyen kiky-sopimuksen lomarahaleikkauksiin liittyvään valtionosuuskompensaatioon kunnille, on hallitus päättänyt aikaistaa vuodesta 2020 tälle vuodelle kunnille maksettavan 237 milj. euron kertakorvauksen. Maksatuksen aikaistamisella on tarkoitus helpottaa kuntien haastavaa taloustilannetta, kun osa kuntien tämän vuoden verotulojen maksatuksesta siirtyy vuodelle 2020. Tätä kunnille tulevaa kompensaatiota ei ole otettu huomioon valtionosuusennusteessa.

Tulopuolen muut riskit liittyvät keskeisesti tontinmyyntitulojen toteutumiseen. Hidastuva talouskasvu ja laskusuunnassa olevat rakentaminen sekä asuntomarkkina luovat epävarmuutta kunnan tontinmyyntitavoitteiden toteutumiseen.

Toimintamenojen osalta merkittävimmät ylitysriskit ovat Keusotessa / sosiaali- ja terveystoimialalla. Keusoten osalta ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä jäsenkunnille ei esitetty tarpeita. HUS:n palvelusuunnitelaman mukainen käyttö on noussut ennakoitua korkeammalle tasolle. Tuusulan erikoissairaanhoidon maksuosuus olisi ylittymässä HUS:n 7/2019 ennusteen mukaan peräti n. 3 milj. eurolla. Ennakoitua palvelusuunnitelman ylitystä selvitetään yhdessä Keusoten ja HUS:n kanssa. Tuusulan OVK2 ennusteessa on otettu huomioon puolet (1,5 milj. euroa) HUS:n ilmoittamasta ennusteesta. Kokonaisuutena Kesuoten toimintamenojen kehitykseen liittyy edelleen epävarmuutta käynnistysvaiheeseen liittyvien laskutus- sekä seurantietoihin liittyvien haasteiden vuoksi.

Kunnan tilikauden tuloksen ennustetaan olevan 13,2 milj. euroa alijäämäinen (12,1 milj. euroa alijäämäinen kunta ja vesiliikelaitos yhteensä). Talousarvion mukainen alijäämä oli 1,0 milj. euroa (0,2 milj. euroa alijäämäinen, kunta ja vesihuolto yhteensä).

Määrärahamuutokset

Käyttötalous
Verotulojen osalta toteutetaan Kuntaliiton 11.9.2019 tulleen ennusteen mukaisen määrärahamuutos, minkä mukaan verotulot toteutuvat noin -8.760.000 euroa budjetoitua pienempinä. Toinen merkittävä määrärahamuutos on menolisäys -1.500.000 euroa erikoissairaanhoitoon/HUS, Keusote kuntayhtymä

Muilta osin määrärahamuutokset ovat nettona 1 200 000 euroa positiiviset:

  • Yleishallinnon- ja johdon tuen toimialueelle esitetään 170.000 euron toimintakatteen (tuotot +250.000 eur ja -80.000 eur menot) parannusta (+ ylitys/– alitus)
  • Yhteisten palveluiden osalta esitetään -30.000 menovähennystä, mikä parantaa vastaavan määrän toimintakatetta.
  • Sivistyksen toimialueelle ei esitä määrärahoihin muutosta. 
  • Kasvun ja ympäristön toimialueen osalta esitetään yhteensä n. + 1 milj. euron toimintakatteen parannusta (tuotot + 2,1 milj. euroa ja + 1,1 milj. euroa menot). 

 

Investoinnit
Kunnan investointeihin esitetään tehtäväksi yhteensä -3.785.000 euron määrärahanvähennykset (- 4 285 000 euroa sis. kunta ja Vesiliikelaitos). 

  • Merkittävin menovähennysmenovähennys -3.000.000 euroa Etelä-Tuusulan lukio, monitoimirakennus Monio
  • Muihin pitkävaikutteisiin menoihin +1.000.000 euron määrärahanlisäys, KT 145 kehittäminen. Hanke on edennyt ennakoitua nopeammin. Hankkeen kokonaiskustannukset tulisivat olemaan tänä vuonna 7,3 milj. euroa, jolloin lisämäärärahan tarve on 1,0 milj. euroa. Tämä summa vastaavasti vähenee vuoden 2020 investointimenoista.

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi osavuosikatsauksen 1.1.–31.8.2019
  • ehdottaa valtuustolle, että

 

VALTUUSTO päättää

  • muuttaa vuoden 2019 talousarviota ja hyväksyy liitteessä esitetyt määrärahamuutokset.

----

Kunnanhallitus käsittelee asiaa em. ehdotuksen pohjalta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Arto Lindberg, valtuuston puheenjohtaja, arto.lindberg@tuusula.fi

Konsernijaosto päättää

  • merkitä asian tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.