Kunnanhallitus, kokous 2.10.2017

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 443 Focus-alue, asemakaavan vireilletulo ja maankäyttö- ja rakennuslain 53 §:n mukaisen rakennuskiellon asettaminen

TUUDno-2017-883

Perustelut

Kunnanhallitus § 439 / 25.9.2017
Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ottaa seuraavan asian käsiteltäväkseen:

Kunnanhallitus päätti

  • ottaa valtuuston 9.10.2017 esityslistalle Toimenpidekiellon määrääminen Focus-osayleiskaava alueelle, jossa ei ole lainvoimaista asemakaavaa -asian
  • tehdä ehdotuksen valtuustolle 2.10.2017 kokouksessaan

----------

Kunnanhallitus päätti 25.9.2017 § 424, että "otetaan seuraava asia valtuuston kokouksen 9.10. listalle: Toimenpidekiellon määrääminen Focus-osayleiskaavan alueelle, jossa ei ole lainvoimaista asemakaavaa."

Focus-alueen suunnittelutilanne

Maakuntakaava
  
Aluetta koskevat vuonna 2007 lainvoiman saanut Uudenmaan kokonaismaakuntakaava sekä Uudenmaan 1. ja 2. vaihemaakuntakaavat sekä luonnosvaiheessa oleva 4. vaihemaakuntakaava. Maakuntakaavoituksessa Focus-alueelle on osoitettu oranssilla avoympyrällä merkitykseltään seudullinen vähittäiskaupan suuryksikkö, jota kehitetään paljon tilaa vaativan erikoistavaran kaupan keskittymänä. Voimassa olevassa 2. vaihemaakuntakaavassa Focus-alue on osoitettu työpaikka-alueeksi. Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaavassa osoitetaan tavaraliikenteen järjestämiselle tarpeelliset aluevaraukset. Focus-alueesta varataan alueita logistiikkakeskuksille ja logistiikkaintensiiviselle teollisuudelle sekä niitä tukeville toiminnoille.

Yleiskaava

Kunnassa on vireillä koko kuntaa koskevan strategisen yleiskaavan laadinta, Tuusulan yleiskaava 2040. Yleiskaavalla pyritään osoittamaan Tuusulan pääasialliset kasvusuunnat. Yleiskaava on ehdotusvaiheessa ja kaavaehdotus on tarkoitus asettaa nähtäville kevään aikana. Kaavaluonnos on ollut julkisesti nähtävillä 11.8. – 30.9.2014. Yleiskaavaluonnos noudatti alueelle laaditun osayleiskaavan linjauksia.

FOCUS-alueen osayleiskaava

Alueelle on laadittu Focus-alueen osayleiskaava, joka on hyväksytty kunnanvaltuustossa 1.9.2014. Focus-alueesta suunnitellaan kansainväliset mitat täyttävää korkeatasoista, lentoasemaan tukeutuvaa, liike-, logistiikka- ja yritys-aluetta. Focus-alue sijaitsee lento- ja maaliikenteen logistisessa solmukohdassa ja liikenteellisesti poikkeuksellisen hyvällä paikalla. Tulevan Kehä IV:n varsi ja Helsinki-Vantaan-lentoaseman seutu on teollisuuden ja logistiikan kannalta merkittävää aluetta. Focus-alueen koko on noin 5 km² ja alueelle on suunniteltu sijoitettavaksi n. 100 000 k-m²:n kokoinen kaupan keskus sekä työpaikka- ja logistiikka-alueita, alueen kokonaiskerrosalan ollessa yhteensä n. 1 000 000 k-m². Alue toteutuu vaiheittain ja alueen maankäyttö kytkeytyy Vantaan Aviapolis-kokonaisuuteen. Alueen toteuttaminen edellyttää merkittävää maa-ainesten ottotoimintaa.

Asemakaava

Suurella osalla Focus-aluetta ei ole vireillä asemakaavan laatimista tai muutoshanketta. Alueen itäosassa on kaksi asemakaavan muutosta vireillä: Focus-liikekeskus –asemakaavan muutos sekä Sammonmäen asuinpientalojen korttelien asemakaavamuutos.

Rakennuskielto ja toimenpiderajoitus

MRL 53 §: Kiellot asemakaavaa laadittaessa
Alueelle, jolle asemakaavan laatiminen tai muuttaminen on vireillä, kunta voi määrätä rakennuskiellon. Rakennuskieltoalueella maisemaa muuttavat toimenpiteet ovat luvanvaraisia siten kuin 128 §:ssä säädetään (toimenpiderajoitus).
Rakennuskielto on voimassa enintään kaksi vuotta. Kunta voi kaavoituksen keskeneräisyyden vuoksi pidentää kieltoaikaa kaksi vuotta kerrallaan. Kunnan määräämä rakennuskielto kaava-alueen laajentamiseksi voi kuitenkin kestää enintään kahdeksan vuotta.
Rakennuskielto on voimassa myös alueella, jolle on hyväksytty asemakaava tai asemakaavan muutos, kunnes hyväksymispäätös on saanut lainvoiman
.
  
Kunnan on päätettävä erikseen kaavan laadinnan vireille saattamisesta ja kiellon asettamista. Päätös voidaan kylläkin tehdä samassa yhteydessä, mutta kielto ja rajoitus ei synny automaattisesti.

Toisin kuin yleiskaavan kohdalla MRL 53 §:n mukainen rakennuskielto sisältää ilman erillistä mainintaa myös maisematöiden luvanvaraisuutta koskevan 128 §:ssä tarkoitetun toimenpiderajoituksen. Toimenpiderajoitus louhimisen ja muiden erilaisten maanpinnan käsittelyyn kohdistuvien toimenpiteiden osalta liittyy jopa tavanomaista rakentamista lopullisempana hankkeena yksityiskohtaista suunnittelua sääntelevän asemakaavan luonteeseen. Toimenpiderajoitus kohdistuu kuitenkin myös varsin tavanomaisiin hankkeisiin, kuten ojitukseen ja metsän käyttämiseen. Asemakaavan laatimista varten voimassa olevaan rakennuskieltoon sisältyy aina myös toimenpiderajoitus. (Hallberg-Haapanala-Koljonen-Ranta: ”Maankäyttö- ja rakennuslaki 2006 s.241)

Rakennuskielto on syytä asettaa voimaan alueelle, jolla rakentaminen tai ympäristöä muuten merkittävästi muuttavat toimenpiteet saattaisivat vaikeuttaa kaavoituksen etenemistä tai tulevan asemakaavan tavoitteiden toteutumista. Rajoituksilla turvataan suunnittelun kohteena olevan alueen säilyminen muuttumattomana siihen asti, kunnes kaavalla on luotu edellytykset rakentamiselle tai kunnes suunnittelutyön yhteydessä on todettu, ettei aiottu hanke tuota estettä asetettujen maankäyttötavoitteiden toteutumiselle.

Rakennuskiellon astuttua voimaan erillistä lupaa (maisematyölupaa) ei tarvita myönnetyn rakennus- tai toimenpideluvan mukaisten töiden suorittamiseen eikä vaikutuksiltaan vähäisiin toimenpiteisiin. Luvanvaraisia uudisrakentamisen lisäksi ovat maisemaa muuttavat hankkeet, kuten maanrakennustyöt, puiden kaataminen ja muut näihin verrattavat toimenpiteet.

Rakennuskieltoa koskeva määräys ei ole valmistelevaa laatua oleva hallintotoimi, vaan MRL 190 §:n tarkoittama valituskelpoinen ratkaisu. Asian luonteen vuoksi rakennuskieltoa koskeva päätös voidaan MRL 202 §:n mukaan määrätä tulemaan voimaan ennen sen lainvoimaiseksi tulemista.

Rakennuskieltopäätökset eivät saa oikeusvoimaa siinä mielessä, etteikö kiellon asettaja voisi sen myös tarvittaessa poistaa, kuten Tuusulassakin on tehty.

MRL 128 §: Maisematyölupa
Maisemaa muuttavaa maanrakennustyötä, puiden kaatamista tai muuta näihin verrattavaa toimenpidettä ei saa suorittaa ilman lupaa (toimenpiderajoitus):
1) asemakaava-alueella;
2) ranta-asemakaava-alueella, jos ranta-asemakaavassa niin määrätään;
3) yleiskaava-alueella, jos yleiskaavassa niin määrätään, lukuun ottamatta puiden kaatamista yleiskaavassa maa- ja metsätalousvaltaiseksi alueeksi osoitetulla alueella; eikä
4) alueella, jolla on voimassa 53 §:ssä tarkoitettu rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi tai jolle rakennuskielto on yleiskaavan laatimista tai muuttamista varten määrätty.
(21.4.2017/230)
Lupaa ei tarvita yleis- tai asemakaavan toteuttamiseksi tarpeellisten taikka myönnetyn rakennus- tai toimenpideluvan mukaisten töiden suorittamiseen eikä vaikutuksiltaan vähäisiin toimenpiteisiin.
Lupa ei ole myöskään tarpeen, jos toimenpide perustuu maantielain mukaiseen hyväksyttyyn tiesuunnitelmaan tai ratalain mukaiseen hyväksyttyyn ratasuunnitelmaan. (2.2.2007/112)

Maisematyölupaa koskevia säännöksiä ei sovelleta sellaiseen maa-ainesten ottamiseen, johon tarvitaan maa-aineslaissa (555/1981) tarkoitettu lupa.

Alueen toteutukseen liittyy merkittävissä määrin maa-ainesotto. Tähän liittyen on hyvä tiedostaa mm. Maa-aineslain 6 § Luvan myöntämisen edellytykset:

Lupa ainesten ottamiseen on myönnettävä, jos asianmukainen ottamissuunnitelma on esitetty eikä ottaminen tai sen järjestely ole ristiriidassa 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa. Asiaa harkittaessa on otettava huomioon myös lupamääräysten vaikutus.
Alueella, jolla on voimassa toimenpiderajoitus yleiskaavan tai asemakaavan laatimista tai muuttamista varten, lupa voidaan myöntää, jollei ottaminen tuota huomattavaa haittaa kaavan laatimiselle tai muuttamiselle, turmele kaupunki- tai maisemakuvaa eikä muutenkaan ole ristiriidassa 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa.
Jos hankkeeseen sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia päätöksestä on käytävä ilmi, miten mainitun lain mukainen arviointi on otettu huomioon. Arvioinnin huomioon ottamisesta säädetään tarkemmin mainitun lain 4 luvussa.

Focus-alueen toteuttamisen edellytyksenä on, että työpaikkakorttelit ja liikennealueet louhitaan. Oikeusvaikutteisessa osayleiskaavassa on määritelty alimpia mahdollisia louhintatasoja. Jos toimenpiderajoitus asetetaan, tulee kunnan mahdollisten louhintahankkeiden lausuntoa antaessaan arvioida aiheuttaako - ja tarvittaessa uskottavasti osoittaa millä tavoin mahdollinen louhinta aiheuttaa haittaa asemakaavoitukselle, mikäli em. Maa-aineslain pykälän nojalla katsotaan näin olevan.

Kunnan näkökulmasta Focus-alueen viiveetön kehittäminen ja toteuttaminen mm. lainvoimaisen yleiskaavan mukaisesti on tärkeää. Sen vuoksi toteutusta voisi edistää alueen asemakaavasuunnittelun laajentaminen Focus-osayleiskaavan T-2 -alueelle ja Kehä IV liikennealueelle. Asemakaavan laatimista tukee rakennuskiellon määrääminen.   

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • asettaa vireille liitekartalla osoitetulle alueelle asemakaavan laatimisen
  • ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • asettaa liitekartassa esitetyn alueen MRL 53 §:n mukaiseen rakennuskieltoon kahdeksi vuodeksi alkaen 9.10.2017 ja että päätöstä on noudatettava MRL 202 §:n nojalla ennen kuin se on saanut lainvoiman

  •  tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Marko Härkönen, Asko Honkanen, Petteri Puputti, Patrik Skogster ja Päivi Hämäläinen olivat asiantuntijoina kokouksessa.

Ulla Rosenqvist ja Ruut Sjöblom poistuivat kokouksesta ennen tämän asian käsittelyä.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.