Kunnanhallitus, kokous 7.11.2022

§ 391 Neljännesvuosikatsaus II 1.1. - 30.9.2022

TUUDno-2022-2132

Valmistelija

  • Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Toimintaympäristö

Tuusulan kuntastrategian painopistealueina ovat kunnan elinvoima, hyvinvointi sekä kestävä kehitys. Kunnan talousarviovuosi 2022 eteni vahvasti tuoreen kuntastrategian toteuttamisen parissa. Asuntorakentaminen jatkui vilkkaana, väestön määrä kehittyi myönteisesti ja asunto- sekä yritystonttien kauppa jatkui suunnitellulla tasolla. Kunta jatkoi mittavia investointeja palveluverkon uudistamiseen sekä uusien asuin- ja yritysalueiden infraan. 

Eduskunnan hyväksymät lait hyvinvointialueiden perustamisesta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisen uudistamisesta tulevat voimaan porrastetusti, viimeiset vuoden 2023 alusta. Hyvinvointialueille siirtyvät sosiaali- ja terveystoimen sekä pelastustoimen henkilöstö, omaisuus sekä sopimukset 1.1.2023 alkaen. Sote ja pela-tehtävien siirron ja hyvinvointialueiden perustamisen lopulliset taloudelliset vaikutukset kunnille selviävät vasta syksyllä 2023. 

Koronaepidemia vaikutti erityisesti ensimmäisen vuosipuoliskon aikana koko kunnan toimintaan. Vallinneissa poikkeusolosuhteissa toimintaa koordinoitiin tiiviisti Keusoten kanssa. Kunnat palvelut ja toiminnot pystyttiin pitämään käynnissä ilman merkittäviä häiriöitä. 

Ukrainan sodan vaikutukset heijastuivat myös Tuusulaan. Kunnassa varauduttiin sotaa pakenevien ukrainalaisten vastaanottamiseen ja majoittamiseen sekä ohjaamiseen palveluiden pariin. Ensimmäiset ukrainalaiset pakolaiset saapuivat Tuusulaan maaliskuussa. Kunta käynnisti yhteistyön Kotokunta Oy:n kanssa ukrainalaisten pakolaisten asunnoissa majoittamiseen, asumisohjaukseen sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyen.

Talouden toteutuminen

Vuoden 2022 päivitetty ennuste tilikauden tulokseksi on - 0,3 milj. euroa (alkuperäinen talousarvio 0,9 milj. euroa).  Kunnan verotuloennusteeseen ja Keusoten kuntaosuusmaksuun ei tehdä tässä yhteydessä muutosesityksiä epävarman yleisen taloustilanteen sekä Keusoten loppuvuoden talouden isojen epävarmuuksien vuoksi.

Tarkastelukauden verotilitykset olivat 163,0 milj. euroa, ja verotulot toteutuivat kokonaisuutena 10,3 milj. euroa (6,8 %) edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa suurempina. 

  • Kunnallisverojen kasvu oli 6,2 milj. euroa (4,6 %). Verotulojen kasvua tuki parantunut työllisyysaste, hyvä palkkakehitys sekä kunnan väestönkasvu.
  • Yhteisöverotulot kasvoivat 1,5 milj. euroa (15,2 %). Hyvä kasvu perustui yritysten hyvänä vallinneeseen taloustilanteeseen 2021 - 2022 sekä alkuvuonna kertyneisiin lisäennakoihin. Valmistuneen 2021 verotuksen tietojen perusteella on kuluvan vuodelle kertymässä maksuunpantavia ennakkoveroja aiemmin arvioitua enemmän. 
  • Kiinteistöverot toteutuivat 2,7 milj. euroa (32,5 %) edellisvuotta suurempina. Kasvu johtuu vilkkaan rakentamisen ohella rakennusten verotusarvojen noususta; rakennusten jälleenhankinta-arvoja korotettiin rakennuskustannusten kallistumisen vuoksi. Kiinteistöveroarviota nostaa myös 2021 tilitysten kohdentuminen kuluvalle vuodelle; noin 10 % verovuoden 2021 kiinteistöveroista erääntyi maksuun vasta vuoden 2022 tammi-helmikuussa. 

Kuntaliiton ennusteen (26.9.2022) mukaan vuoden 2022 verotulot olisivat ylittämässä talousarvion mukaisen tason noin viidellä miljoonaa euroa.  Kunnan alkuperäiseen verotuloennusteeseen on tehty 6 milj. euron lisäys. Kuntaliiton ennusteen mukaan Tuusulan verotulot ylittyisivät 9 milj. eurolla alkuperäisestä talousarviosta. Kunnan verotalousarvioon ei tehdä epävarman taloustilanteen vuoksi tuloarvion muutosesitystä tässä vaiheessa, vaan mahdolliset muutokset tehdään myöhemmin. Valtionosuuksiin esitetään tehtävän 1,01 milj. euron lisäys 8.7.2022 tulleen päätöksen mukaisesti.

Tammi-syyskuun toimintatuotot kehittyivät kokonaisuutena suunnitellusti. Syyskuun kumulatiivinen toimintatuottojen toteutuma oli 48,5 milj. euroa, joka vastasi 75,8 % koko vuoden talousarviosta. Käyttöomaisuuden myyntivoittoja toteutui tarkastelukaudella 8,7 milj. euroa, josta osakemyyntien osuus oli 1,0 milj. euroa. Tontteja luovutettiin 10,7 milj. euron arvosta (myydyt ja vuokratut tontit yhteensä). 

Puunmyyntituottojen toteuma oli 0,42 milj. euroa (tot. 92,5 % MTA 2022). Alkuvuoden toteuma sisältää Häriskiven ja Rykmentinpuiston alueen puunmyyntituotot. Rakennusvalvontamaksuja kertyi tarkastelukaudella 0,84 milj. eur (tot. 80,0 %). Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintatuotot toteutuivat 0,3 milj. euroa edellisvuotta parempina, johtuen suuremmista yhteistoimintakorvauksista sopijakunnilta sekä terveysvalvonnan tarkastusten lisääntyneestä määrästä.

Tammi-kesäkuun toimintamenojen toteuma oli 215,4 milj. euroa (tot. % 74,4). Toimintamenot toteutuivat + 6,2 milj. euroa ja + 2,9 % edellisvuotta suurempina.  Kasvusta henkilöstökulujen osuus oli 2,9 milj. euroa ja palveluiden ostojen osuus 2,7 milj. euroa. Toimintamenojen kasvua tapahtui etenkin alueiden ja rakennusten kunnossapitopalveluissa, asiantuntijapalveluiden ostoissa sekä vakuutusmaksuissa. 

Keusoten kuluvan vuoden toimintamenot ovat olleet huomattavan kovassa kasvussa. Keusoten oman toiminnan ylitysennuste on koko kuntayhtymän osalta yhteensä 45,0 milj. euroa, josta koronavaikutusten osuus on arvion mukaan yhteensä 20,0 milj. euroa (arvioitu korona-avustus noin 15 milj. euroa).  Kuntayhtymän ennakoima mittava kustannusten ylitys perustuu koronaepidemian jatkumiseen, ennakoitua suurempaan palveluiden käyttöön mm. ikäihmisten ja vammaisten palveluissa sekä henkilökuntapulaan, runsaaseen sijaisten ja työvoimavuokrauksen käyttöön.

Kuntayhtymän 2022 maksuosuudeksi on Tuusulan osalta budjetoitu 123,6 milj. euroa. Keusoten toukokuun arvion mukaan Tuusulan 2022 kuntaosuus olisi ylittymässä noin 10,4 milj. euroa, mistä erikoissairaanhoidon osuus on 3,0 milj. euroa. Kunta oli varautunut omassa budjetissaan 2,7 milj. euron Keusoten kustannusten ylitykseen. Keusoten maksuosuuden ennuste on pidetty tässä vaiheessa ennallaan 7,6 milj. eurossa. 

Toteutunut toimintakate oli 166,8 milj. euroa, 74,0 % talousarvioon nähden. Edellä esitetyissä luvuissa ei ole mukana Vesihuoltoliikelaitos.

Tammi-kesäkuun käyttöomaisuusinvestoinnit olivat 44,0 milj. euroa. Elokuussa valmistuneen Martta Wendelinin päiväkodin rakentamisesta kertyi tarkastelukaudella kustannuksia 3,6 milj. euroa. Monion rakentaminen eteni aikataulussa ja budjetissa (toteutuneet kustannukset 12,8 milj. euroa). Kirkonkylän koulukampuksen työt aloitettiin vanhan koulurakennuksen purulla ja rakentaminen käynnistyi (toteutuneet kustannukset 9,9 milj. euroa). Riihikallion kouluhankkeen toteutussuunnittelu jatkui, mutta urakkakilpailutuksen aloitusta päätettiin lykätä rakentamisen hankalan markkinatilanteen vuoksi.  Rykmentinpuiston kouluhankkeen elinkaarikilpailutus eteni suunnitellusti. Yhdyskuntatekniikan osalta käynnissä olevia hankkeita ovat mm. Vanha Valtatie, Häriskivi, Rykmentinpuiston työpaikka-alue, Sulan työpaikka-alue, matkakeskus, palvelukeskus, Temmo, Annanpuisto ja Kaukjärvenranta.

Kunnan korollisten lainojen määrä oli kesäkuun lopussa 147,0 milj. euroa, mikä on 4,0 milj. euroa enemmän vuoden 2021 syyskuun lainamäärään verrattuna. Helmi-maaliskuussa varauduttiin tuleviin investointeihin sekä korkoriskien pienentämiseen nostamalla pitkäaikaisia lainoja 10 milj. euroa sekä tekemällä 40 milj. euron korkosujaukset. 

Vuositason ennuste

Vuonna 2022 koronaepidemian, Ukrainan sodan sekä talousympäristön vaikeasti ennakoivat isot muutokset heijastuvat Tuusulan kunnan toimintaan ja talouteen. Merkittävimmät taloudelliset vaikutukset ja riskit liittyvät koronaepidemian pitkittymisestä aiheutuviin taloudellisiin ja sosiaalisiin vaikutuksiin, Keusoten kustannusylityksiin, Ukrainan sodan käänteisiin, inflaatiokehitykseen sekä investointikustannusten nousuun. Suomen talouskasvun ennakoidaan edelleen hiipuvan loppuvuoden aikana. 

Vuoden 2022 tulosennusteeseen on tehty nettomääräisesti 0,7 milj. euron tulosta parantavat ennuste- ja määrärahamuutosesitykset. Valtionosuuksiin on lisätty 1,0 milj. euroa 8.7.2022 tulleen päätöksen mukaisesti. Käyttötalouteen esitetään tehtäväksi 0,3 milj. euron euron toimintakatetta heikentävä muutos yhteisten palveluiden toimialueelle. Lisäksi investointien määrärahoihin esitetään 3,9 milj. euron määrärahojen vähennystä.

Veroennusteen suurimmat epävarmuudet liittyvät yleiseen talouden sekä yritysten kannattavuuden kehittymiseen sekä asuntokaupan aktiviteetin ja hyvän väestökehityksen jatkumiseen. Alkuvuoden väestönkasvu, hyvä talous- ja työllisyystilanne sekä tehdyt palkkaratkaisut heijastuvat positiivisesti loppuvuoden verotulokertymään. 

Kuntaliiton syyskuun ennusteen mukaan vuoden 2022 verotulot olisivat ylittämässä talousarvioennusteen mukaisen tason noin 3 milj. euroa. Kunnan verotuloennusteeseen ei tehdä tässä vaiheessa tuloarvion muutosesitystä epävarman yleisen taloustilanteen sekä Keusoten loppuvuoden talouden isojen epävarmuuksien vuoksi.

Toimintatuotoissa riskit liittyvät lähinnä tontinmyyntitulojen toteutumiseen. Kehyskuntien asuin- ja yritystonttien kysyntä on toistaiseksi säilynyt hyvänä. Rykmentinportin yritystonttien vahva kysyntä tukee tontinmyyntitulojen tavoitteiden toteutumista.

Toimintamenojen osalta keskeiset ylitysriskit ovat Keusotessa (yleishallinto ja johdon tuki). Keusoten loppuvuoden maksuosuuteen kohdistuu merkittäviä riskejä, erityisesti mahdolliseen takautuvaan ns. piikkipalkkaharmonisointiin 2021-2022 sekä Apotin kustannuksiin liittyen.  Keusoten kuntaosuusmaksuun ei tehdä huomattavan epävarman tilanteen vuoksi määrärahan muutosesitystä tässä vaiheessa, vaan määrärahamuutokset tuodaan valtuuston päätettäväksi joulukuussa 2022.

Henkilöesitykset

Osavuosikatsauksen yhteydessä esitetään yhteensä kahdeksan henkilön lisäystä. 

  • Varhaiskasvatukseen esitetään kuuden henkilön lisäystä nopeasti kasvaneen lapsimäärän vuoksi; viiden lapsiryhmän lisäys vuoden vaihteessa 2022-23. Kunnallinen kapasiteetti ei tällä hetkellä pysty vastaamaan varhaiskasvatuksen palvelua tarvitsevien tarpeeseen. Myös yksityisten toimijoiden resurssi on käytetty. Varhaiskasvatus on lakisääteistä ja kunnan tulee vastata tarpeeseen.
  • Hankepäällikkö. Tuusulassa käynnistetään ensimmäiset elinkaarimallilla toteutettavat rakennushankkeet osana palveluverkon kehittämistä. Hankepäällikön tehtävänä on varmistaa, että uudella hankintamallilla toteutettavat hankkeet saadaan käynnistettyä, ja että hankintamallin vaatimat toimintamallit saadaan otettua käyttöön. Kunnan ei tarvitse palkata erillistä konsulttia.
  • Henkilöstösihteeri. Palveluiden ja tehtävien uudelleenjärjestäminen ja -tarkastelu. Keskitetyssä toimintamallissa henkilöstösihteeriresurssi on jakautunut epätasaisesti toimialueiden välillä ja toimialueilta on tullut palautetta siitä, että resurssi on riittämätön. Työn tuottavuuden kannalta ei ole tarkoituksenmukaista, että esihenkilöt tekevät henkilöstösihteerille aiemmin kuuluneita tehtäviä. Vapautetaan esihenkilöiden aikaa ihmisten johtamiseen.
     

Hankepäällikön ja henkilöstösihteerin kustannusvaikutukset on otettu huomioon 2023 talousarviossa. Sivistyksen henkilöstölisäysten kustannusvaikutuksia ei ole otettu huomioon vuoden 2023 talousarviossa, mahdollisia sivistyksen lisämäärärahatarpeita arvioidaan erikseen vuoden 2023 aikana. 

Henkilöstölomakkeet ovat esityksen liitteenä.

Esitetyt määräraha- ja henkilöstömuutokset

Käyttötalouden muutokset - 300 000 euroa

  • Yhteiset palvelut, toimintatuotot, - 66 000 euroa vähennys
    • - 66 000 eur, virheellisesti budjetoidut toimintatuotot, henkilöstöpalvelut 
  • Yhteiset palvelut, toimintakulut, määrärahan lisäys - 234 000 euroa
    • - 150 000 eur, henkilöstömenot, hallinto- ja asiakaspalvelut. Päällekkäiset henkilöstökustannukset henkilöstövaihdosten, perehdytysten ja työruuhkien purkamisen johdosta.
      • - 31 000 eur, hyvinvointialueiden vaalimenot, hallinto- ja asiakaspalvelut
      • - 53 000 eur, vakuutusmaksut, talouspalvelut
         

Investointien määrärahoihin esitetään + 3 684 000 euron määrärahojen vähennystä.

  • Koneet ja kalusto, yht. + 4 000 eur
  • Sivistys, tarkempi jaottelu määrärahan muutostaulukossa
  • Kiinteät rakenteet ja laitteet, yht. + 3 680 000 eur
    • Sivistys, + 100 000 eur:
    • Koulujen ja päiväkotien tietoliikenneverkot, + 100 000 eur
       

Kasvu ja ympäristö, yht. + 3 380 000 eur:

  • Tiet ja liikenneväylät, + 2513 000 eur:
    • + 1 704 000 eur, Etelä-Tuusula
    •  + 759 000 eur, Jokela 
    •  - 569 000 eur, Kellokoski
    •  + 619 000 eur, muut kohteet
  • Puistot ja leikkipaikat, + 804 000 eur
  • Vesistöt, + 40 000 eur
  • Tuusulanjärven eteläosan ja jokilaakson kehittämishanke, + 223 000 eur
  • Muut pitkävaikutteiset menot, + 220 000 eur
    • Kirkonkylän koulun liittymä Tuusulantielle, + 220 000 eur
       

Tuloslaskelmaosan muutokset:

  • +  1 006 898 eur, valtionosuudet. Muutetaan valtionosuudet 8.7.2022 tulleen päätöksen mukaisesti peruspalvelujen valtionosuuden ja veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvausten osalta vuodelle 2022.

Henkilöstö

  •     Henkilöstön osalta esitetään yhden viran ja seitsemän työsuhteen lisäystä: 
    • päiväkodin johtaja, vakituinen
    • 2 varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa, vakituinen
    • 3 sosionomia, vakituinen
    • hankepäällikkö, määräaikainen
    • henkilösihteeri, määräaikainen

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi neljännesvuosikatsauksen 1.1.–30.9.2022
  • ehdottaa valtuustolle, että


VALTUUSTO päättää

  • muuttaa vuoden 2022 talousarviota ja hyväksyy edellä esitetyt määräraha- ja henkilöstömuutokset.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Talousjohtaja Markku Vehmas ja henkilöstöjohtaja Satu Kuivasto selostivat asiaa kokouksessa.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.