Valtuusto, kokous 7.10.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 127 Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy, Vuokratalo Blenneri II, omavelkaisen takauksen myöntäminen

TUUDno-2019-1558

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:n hallitus pyytää 16.8.2018 kokouspöytäkirjansa mukaisesti kunnan takausta enintään 4.194.377,00 euron lainalle, jolla yhtiö rahoittaisi uudisrakennuksen Jokelaan, osoite Vetohäränlenkki 4, 05400 Jokela.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on myöntänyt hankkeelle korkotuen osapäätöksen ja hyväksynyt 13.5.2019 kohteen rakennussuunnitelmat ja kustannukset (sis. alv:n) enintään 4 660 419 euroa.

Käynnistysavustusta ARA on myöntänyt 300.000 euroa ja loppuosa 166 042 euroa on yhtiön omarahoitusosuutta.

Vuokratalo Blenneri II toteutetaan kvr-urakkana ja urakkatarjoukset saatiin 27.2.2019. Urakkakilpailun voitti Rakennusliike Pakkanen Oy. Blenneri II hanke käsittää kaksioita ja kolmioita yhteensä 30 asuntoa. Asuinhuoneistoala on yhteensä 1.454 m2.

Lainatarjoukset pyydettiin enintään 4.194.377,00 euron lainalle Kuntarahoitus Oyj:ltä, Danske Bank Oyj:ltä, Keski-Uudenmaan Osuuspankilta, Handelsbanken Keski-Uusimaalta ja Lammin Säästöpankilta. Korkotukilainasta johtuen laina on pyydetty 41 vuoden kokonaislaina-ajalla ja lyhennykset ovat takapainotteiset. Vuokrat määräytyvät korkotukikohteissa omakustannusperiaatteella. Lainatarjous pyydettiin pitkillä kiinteillä viitekoroilla (5 v, 7 v ja 10 v). Luotto nostetaan rakennustöiden edistymisen mukaan. Tarjouksensa antoivat Kuntarahoitus Oyj, Handelsbanken ja Lammin Säästöpankki. Tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen antoivat kaikki tarjouksen jättäneet. Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy valitsi Kuntarahoituksen kokonaisedullisimpana lainottajana sekä päätti ottaa lainan 10 vuoden kiinteällä korolla. Kunnanvaltuuston takauspäätöksen tulee olla lainvoimainen ennen lainan nostoa. Lopullinen korko määräytyy nostoajankohdan mukaan. Lainojen edullisuutta yleisesti vertailtaessa on otettava huomioon paitsi korot ja niiden marginaalit myös lainanhoitokulut ja koronlaskentaperuste. Kunnan takaamista lainoista n. Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy antanut kunnalle vastavakuudet. 

Lisätiedot: Kai Magnusson, kai.magnusson@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • antaa kunnan omavelkaisen takauksen Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:n Kuntarahoitus Oyj:ltä ottamalle enintään 4 194 377,00 euron lainalle, jolla yhtiö rahoittaa uudisrakennus Blenneri II:n
  • että yhtiö maksaa kunnalle vuosittain 0,2 %:n takausprovision taatun lainan maksamattomasta pääomasta
  • että vakuudeksi hyväksytään kunnan aiemmin takaamien lainojen vastavakuutena olevat, lainojen lyhennysten myötä uudeksivastavakuudeksi vapautuneet kiinnitykset. Lisäksi vakuudeksi haetaan kiinnitykset tilaan 858-21-6425-2 (Blenneri II tontti)
  • pantattavien uusien vakuuksien yhteismäärä on vähintään 4 194 377,00 euroa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Annika Lappalainen ilmoitti olevansa esteellinen Tuusulan Kunnan Kiinteistöt Oy:n hallituksen varajäsenenä ja poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ajaksi.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • antaa kunnan omavelkaisen takauksen Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:n Kuntarahoitus Oyj:ltä ottamalle enintään 4 194 377,​00 euron lainalle,​ jolla yhtiö rahoittaa uudisrakennus Blenneri II:n
  • että yhtiö maksaa kunnalle vuosittain 0,​2 %:n takausprovision taatun lainan maksamattomasta pääomasta
  • että vakuudeksi hyväksytään kunnan aiemmin takaamien lainojen vastavakuutena olevat,​ lainojen lyhennysten myötä uudeksivastavakuudeksi vapautuneet kiinnitykset. Lisäksi vakuudeksi haetaan kiinnitykset tilaan 858-​21-​6425-​2 (Blenneri II tontti)
  • pantattavien uusien vakuuksien yhteismäärä on vähintään 4 194 377,​00 euroa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kari Friman ilmoitti olevansa esteellinen Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy:n hallituksen jäsenenä. Friman poistui paikaltaan tämän asian käsittelyn ajaksi eikä ottanut osaa asian käsittelyyn eikä päätöksentekoon. Frimanin tilalle tuli Tuusulan puolesta ryhmän 3. varavaltuutettu Jari Anttalainen.

 

 

Tiedoksi

Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy, talousjohtaja

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä valituskirjelmään valtakirja.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, milloin päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä jo aikaisemmin ole toimitettu viranomaiselle

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.