Perustelut
VIREILLETULO
Jätelautakunta Kolmenkierto on päätöksellään 29.11.2018 § 48 laittanut vireille Keski-Uudenmaan ympäristölautakuntaan asian jätehuollon järjestämisestä Tuusulan kunnassa sijaitsevalla kiinteistöllä''''' ja vaatinut, että kiinteistö määrätään liitettäväksi kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen.
Jätelautakunta Kolmenkierrosta saadut tiedot
Jätelautakunta Kolmenkierto on pyytänyt kesällä 2018 kiinteistön ''''' omistajalta kahteen kertaan kirjallisesti selvitystä siitä, miksi kiinteistöllä ei ole tyhjennettävää asumisesta syntyvän jätteen jäteastiaa, vaikka kiinteistöllä asuu väestötietojärjestelmän mukaan viisi asukasta. Väestötietojärjestelmästä 28.2.2019 saadun tiedon mukaan kiinteistöllä asuisi neljä asukasta.
Asiasta on tehty em. kirjallinen vireillepano ympäristölautakunnalle, koska vastinetta selvityspyyntöihin ei saatu.
Kiinteistötietoja
Kiinteistö ''''' sijaitsee pienteollisuusalueella ja sillä on yksi vuonna 1988 rakennettu kokonaispinta-alaltaan 2399 m2 :n suuruinen teollisuusrakennus. Teollisuusrakennuksessa on rakennusvalvonnan tietokannan mukaan yksi 54 m2:n suuruinen asuinhuoneisto.
Kiinteistöllä on useita yrityksiä vuokralaisina.
ASIAN KÄSITTELY
Selvityspyyntö ja saadut selvitykset
Kiinteistön ''''' omistajalta on pyydetty asiaan selvitystä 11.1.2019 päivätyllä selvityspyyntökirjeellä.
Kiinteistön omistajan edustaja on toimittanut asiaan 14.2.2019 kirjallisen selvityksen, jossa todetaan mm. seuraavia asioita: Tilat ovat vuokrattuina esimerkiksi varastotiloina, tuotantotiloina tai kuntosalikäyttöön. Tämä vastaa kyseisen kiinteistön käyttötarkoitusta. Kiinteistöllä ei asuta, eikä sen tiloja vuokrata siihen tarkoitukseen. Näin ollen syitä liittyä asumisjätteen jätehuollon piiriin ei ole. Lisäksi selvityksessä on todettu, että kyseisellä kiinteistöllä on päiväsaikaan ja satunnaisesti myös iltaisin paikallisisännöitsijä, jonka mukaan kiinteistöllä ei asuta.
Puhelimitse saadut tiedot
Kolmen väestötietojärjestelmään kiinteistön asukkaaksi merkityn henkilön osalta saatiin puhelimitse tieto, että he eivät asu kiinteistöllä. Heidän osaltaan kirjojen pitäminen kiinteistöllä liittyy postin kulkuun yrityksen reissuluonteisen työn vuoksi. Heille vuokrattu tila on varastotila, jota ei käytetä asumiseen, eikä kyseinen varasto myöskään sovellu asumistarkoitukseen.
Kuuleminen
Jätehuoltoviranomaista on kuultu 5.3.2019 asiassa saatujen tietojen johdosta.
Jätehuoltoviranomainen on antanut 7.3.2019 vastineensa, jossa todetaan mm. seuraavia asioita:
Jätehuoltoviranomaisen virallinen tietolähde asumisen tietojen suhteen on väestötietojärjestelmä. Tällä hetkellä kiinteistöllä asuu väestötietojärjestelmän tietojen mukaan vakituisesti kolme henkilöä, joten kiinteistön on kuuluttava kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen. Asumisessa syntyvä jäte on jätelain mukaan luovutettava kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen. Kiinteistöllä kirjojaan pitävien vastuulla on siirtää ne pois sieltä, jos siellä ei tosiasiallisesti asuta, tai liittyä jätteenkuljetukseen.
Lisätiedot: ympäristötarkastaja Ville Hämäläinen puh. 040 314 4730
Ehdotus
Esittelijä
-
Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää, että asiassa ei ole perusteita aloittaa hallintopakkotoimenpiteitä kiinteistön 858-401-2-336 liittämiseksi kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen ja asian käsittely ympäristönsuojeluviranomaisessa lopetetaan.
Perustelut
Oikeusohjeita
Jätelain (646/2011) 32 §:n 1 momentin mukaan kunnan on järjestettävä seuraavien, muiden kuin vaarallisten jätteiden jätehuolto: 1) vakinaisessa asunnossa, vapaa-ajan asunnossa, asuntolassa ja muussa asumisessa syntyvä jäte, mukaan lukien sako- ja umpikaivoliete; 2) kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvä yhdyskuntajäte; 3) liikehuoneistossa syntyvä yhdyskuntajäte, joka kerätään kiinteistöllä yhdessä 1 ja 2 kohdassa tarkoitetun jätteen kanssa; 4) muu yhdyskuntajäte, joka kerätään yhdessä 1–3 kohdassa tarkoitetun jätteen kanssa alueellisessa putkikeräys- tai muussa vastaavassa keräysjärjestelmässä.
Jätelain (646/2011) 41 §:n 1 momentin mukaan kiinteistön haltijan tai muun jätteen haltijan on luovutettava 32 §:n mukaisesti kunnan vastuulle kuuluva jäte alueella järjestettyyn kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tai kunnan järjestämään alueelliseen vastaanottopaikkaan.
Asiaperustelut
Asian käsittelyssä saatujen tietojen perusteella kiinteistöllä ei asuta, eikä kiinteistön tiloja ole vuokrattu asumiskäyttöön. Kiinteistöllä ei tämän perusteella muodostu asumisessa syntyvää jätettä, eikä kiinteistöllä ole siten velvollisuutta liittyä kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen.
Kysymyksessä on pienteollisuusalueella sijaitseva suurehko teollisuusrakennus, jossa on useita vuokralaisia. Kiinteistön omistaja valvoo kiinteistön käyttötarkoitusta ja vuokrasopimuksia. Asian selvittäminen osoitti, että kiinteistön vuokralaisilla voi olla tarvetta pitää kirjoja kiinteistöllä esimerkiksi postin kulkemisen vuoksi, vaikka he eivät käyttäisi vuokraamiaan tiloja asumiseen. Ympäristölautakunta katsoo selvitetyksi, ettei kiinteistöllä väestörekisterin tiedosta huolimatta asuta.
Edellä kerrotun perusteella asiassa ei ole perusteltua aloittaa hallintopakkotoimenpiteitä kiinteistön liittämiseksi kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen ja asian käsittely voidaan ympäristönsuojeluviranomaisessa lopettaa.
Oikeusohjeet
Jätelaki (646/2011) 28 §, 32 §, 35 §, 36 §, 41 §, 122 §
Hallintolaki (434/2003)
Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150); ja
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 15.1.2019 § 4).
Muutoksen haku
Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Helsingin hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Päätöksen täytäntöönpano
Päätösote + valitusosoitus tavallisena kirjeenä
- Jätelautakunta Kolmenkierto
- Kiinteistön ''''' omistaja
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin.
Satu Rauhala poistui kokouksesta esteellisyysjäävinä tämän pykälän käsittelyn ajaksi.