Perustelut
Oppimisympäristöjen ja palveluverkon ohjausryhmä perustettiin syksyllä 2018. Sen tehtävänä on Sivistyksen palveluverkkosuunnitelman toteutuksen ohjaus, eri hankkeiden koordinointi, kokonaiskuvan muodostaminen, yhteisten linjausten ja toimintaperiaatteiden luominen.
Yhteisten linjausten ja periaatteiden luomiseksi käynnistettiin 23.11.2018 työskentely kunnan palveluverkkosuunnitelmaan (Valt. 12.11.2018) kirjattujen laatukiriteerien, periaatteiden ja linjausten avaamiseksi ja tarkentamiseksi. Tavoitteena työskentelyssä oli luoda Tuusulan malli ja kriteerit oppimisympäristösuunnittelulle. Tuusulan mallin avulla sekä uusia rakentuvia, että jo olemassa olevien oppimisympäristöjen kehittämistä voidaan tukea huomioiden toimintaympäristön ja toimintakulttuurien muutokset.
Käsikirjan työskentely suunniteltiin ja toteutettiin osallistavasti. Työryhmätyöskentelyyn osallistui ohjausryhmän lisäksi uusien rakentuvien oppimisympäristöjen henkilöstöä varhaiskasvatuksesta (Hyökkälän, Kievarin, Mattilan ja Mikkolan varhaiskasvatusyksiköistä) ja perusopetuksesta (Hyökkälän, Hyrylän, Kirkonkylän Mikkolan, Riihikallion, Ruotsinkylän ja Vaunukankaan kouluilta), Sivistyksen hallintoa, asiantuntijoita ruokapalveluista, tilapalveluista sekä kaavoituksesta sekä oppilaita, huoltajia ja muita kuntalaisia.
Työskentelyä toteutettiin tammi- toukokuussa 2019 kahdeksassa työpajassa, joista viisi järjestettiin Aalto-yliopistossa (28.2.2019, 6.3.2019, 27.3.2019, 10.4.2019 ja 11.4.2019) ja neljä (30.1.2019, 18.3.2019, 2.5.2019, 7.5.2019) Tuusulassa.
Käsikirjassa hyödynnettiin myös syksyllä 2018 toteutettujen oppimisympäristöilloissa (11.8.2018, Jokela, 2.10.2018, Riihikallio, 23.10.2018, Hyrylä, 4.12.2018, Kellokoski) yhdessä kuntalaisten kanssa työstettyä materiaalia.
Iloisen oppimisen Tuusula- käsikirjassa on kuvattuna tulevaisuuden oppimisympäristöjen mahdollisuus ja merkitys koko kunnan identiteetin rakentajana.
Käsikirja pitää sisällään pedagogisen suunnittelun lähtökohdat, rakentamisen laatukriteerit sekä eri toimintojen erityistarpeet. Tulevaisuuden oppimisympäristöillä mahdollistetaan Tuusulan keskeisten opetus-, kasvatus-, kulttuuri- ja liikuntapalvelujen yhteiset toimintamahdollisuudet kestävästi ja taloudellisesti.
Kokonaisuuksiksi kootut palvelut luovat lapsille, nuorille ja aikuisväestölle uudenlaisia elinikäisen oppimisen, liikkumisen ja vapaa-ajan toiminnan mahdollisuuksia. Tilojen yhteis- ja rinnakkaiskäyttö tehostaa tilojen käyttöä ja tarjoaa laajemmin materiaalisia ja digitaalisia voimavaroja kuntalaisten käyttöön. Tavoitteena monipuolinen ja virikkeellinen oppimis- ja kasvuympäristö yhdessä tilakäytön tehokkuuden kanssa.
Iloisen oppimisen Tuusula- käsikirjan täydentää kunkin uuden oppimisympäristön Talo-kirjat, joissa kuvataan yksikkökohtaisesti talon toiminnan erityispiirteet ja käytänteet.
Käsikirja –luonnosta on käsitelty ja kommentoitu ohjausryhmässä 13.6.2019 sekä Sivistyksen johtoryhmässä 19.6.2019 ja 14.8.2019.
Ehdotus
Esittelijä
-
Virpi Lehmusvaara, sivistysjohtaja, virpi.lehmusvaara@tuusula.fi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää merkitä Iloisen oppimisen Tuusula – oppimisympäristöjen suunnittelun suuntaviivoja - käsikirjan tiedoksi.
Päätös
Kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti hyväksyä Iloisen oppimisen Tuusula – oppimisympäristöjen suunnittelun suuntaviivoja - käsikirjan.