Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 9.4.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 33 Ympäristönsuojelulain 175 §:n mukainen määräys, Nurmijärvi

TUUDno-2018-1530

Valmistelija

  • Liisa Leino, ympäristötarkastaja, liisa.leino@tuusula.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus sai 9.8.2018 haittailmoituksen kiinteistöllä RN:o 543-402-5-189/2 sijaitsevista hevosaitauksista, jotka oli rakennettu ojan päälle. Ilmoittaja kertoi nähneensä aitauksissa hevosia ja, että kyseessä on valtaoja.

Sijainti
 
Kiinteistölle 543-402-5-189/2 ei ole Maanmittauslaitoksen kiinteistötietojärjestelmän mukaan määritelty omaa osoitetta, vaan se kuuluu kolmesta lohkosta muodostuvaan Mattilan tilaan ja sijaitsee Uudenkyläntien varrella. Aitaukset sijaitsevat Uudenkyläntien välittömässä läheisyydessä, punaisen piharakennuksen lähettyvillä. Kiinteistön on omistanut vuodesta 2014 alkaen Suomen Maatilapalvelut Oy (toiminnanharjoittaja). Kiinteistö on vireillä olevan Nurmijärven Kirkonkylän osayleiskaavan alueella. 

Asian käsittely

Tarkastus 21.8.2018

Tarkastuksella todettiin, että kiinteistöllä sijaitsevat hevosten ulkoilualueet eivät täytä Nurmijärven kunnan ympäristönsuojelumääräysten mukaista vähimmäissuojaetäisyyttä valtaojasta. Hiekkapohjaiset aitaukset oli rakennettu valtaojan päälle ja niiden pohja myötäili ojan pohjan muotoja.

Kehotus ja kuuleminen 28.8.2018

Tarkastuksella tehtyjen havaintojen perusteella toiminnanharjoittajaa kehotettiin lopettamaan hevosten pitäminen aitauksissa välittömästi. Toiminnanharjoittajaa on samalla kuultu ympäristönsuojelulain (527/2014, YSL) 175 §:n mukaisen määräyksen antamisesta ja uhkasakkolain (1113/1990) mukaisen tehosteen asettamisesta.

Alustava vastine 31.8.2018

Kiinteistön omistaja, joka on sama kuin toiminnanharjoittaja, pyysi uutta tarkastusta ollakseen läsnä tarkastuksen aikana. Toiminnanharjoittaja esittää, että aitaukset ovat ulkoilualueiden sijaan laitumia.

Tarkastus 10.9.2018

Tarkastuksen aikana aitauksissa oli hevosia, vastoin aiemmin annettua kehotusta. Tarkastuksella toiminnanharjoittaja kertoi ulkoilualueista ja miten ne on rakennettu. Kävi ilmi, että maakerrosten alla on kaksi salaojaputkea ja yksi rumpuputki.

Kirjallinen lausunto 10.9.2018

Todettiin, että 10.9.2018 tehdyt havainnot eivät vaikuta 28.8.2018 annettuun kehotukseen tai sen voimassaoloon.

Vastine 22.9.2018

Toiminnanharjoittajan mukaan Nurmijärven kunnan ympäristönsuojelumääräykset eivät koske laiduntamista. Toiminnanharjoittaja kertoo, ettei tiennyt kyseisen ojan olevan valtaoja. Vastineessa on lisäksi selvitetty, miten ulkoilualueet on rakennettu ja vedet johdettu niiden alla. Toiminnanharjoittaja kertoo olevansa valmis tarkkailemaan ojaveden laatua.

Yhteydenotto 21.11.2018

Toiminnanharjoittaja ilmoitti haluavansa, että asia viedään Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan käsiteltäväksi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa toiminnanharjoittajalle seuraavan ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaisen määräyksen:

Toiminnanharjoittaja ei saa pitää hevosia valtaojan päälle rakennetuilla ulkoilualueilla. Ulkoilualueiden aitaukset tulee poistaa kolmen (3) kuukauden kuluessa tämän määräyksen tiedoksisaannista.

Päävelvoitteen noudattamiseksi Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta asettaa ympäristönsuojelulain 184 §:n ja uhkasakkolain 6 §:n mukaisen kiinteän 5000 euron uhkasakon.

Päätöksen noudattaminen

Tätä hallintopakkomääräystä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta,  jollei muutoksenhakuviranomainen toisin päätä (ympäristönsuojelulaki 200 §).

Perustelut

Oikeusohjeet

YSL:n 6 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on oltava selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista, ympäristöriskeistä ja niiden hallinnasta sekä haitallisten vaikutusten vähentämismahdollisuuksista (selvilläolovelvollisuus).

YSL:n 7 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on järjestettävä toimintansa niin,  että ympäristön pilaantuminen voidaan ehkäistä ennakolta. Jos pilaantumista ei voida kokonaan ehkäistä,  se on rajoitettava mahdollisimman vähäiseksi. Toiminnanharjoittajan on rajoitettava toimintansa päästöt ympäristöön ja viemäriverkostoon mahdollisimman vähäisiksi. Saman lain 5 §:n mukaan ympäristön pilaantumisella tarkoitetaan sellaista päästöä, jonka seurauksena aiheutuu joko yksin tai yhdessä muiden päästöjen kanssa: a) terveyshaittaa; b) haittaa luonnolle ja sen toiminnoille; c) luonnonvarojen käyttämisen estymistä tai melkoista vaikeutumista; d) ympäristön yleisen viihtyisyyden tai erityisten kulttuuriarvojen vähentymistä; e) ympäristön yleiseen virkistyskäyttöön soveltuvuuden vähentymistä; f) vahinkoa tai haittaa omaisuudelle taikka sen käytölle; tai g) muu näihin rinnastettava yleisen tai yksityisen edun loukkaus.

YSL:n 175 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo ympäristönsuojelulakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa. YSL:n 184 §:n mukaan viranomainen voi tehostaa antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla.

Eräiden maa- ja puutarhataloudesta peräisin olevien päästöjen rajoittamisesta annetun valtioneuvoston asetusten (1250/2014, nitraattiasetus) 3 §:n kohdan 9 mukaan laitumella tarkoitetaan yksi- tai monivuotisia nurmi- tai rehukasveja kasvavaa peltoaluetta, jolta tuotantoeläimet syövät rehua.

Nitraattiasetuksen 4 §:n kohdan 4 mukaan lannan ja pakkaamattomien orgaanisten lannoitevalmisteiden varastointitilaa, tuotantoeläinten jaloittelualueita ja ulkotarhojen ruokinta- ja juottopaikkoja ei saa sijoittaa alle 25 metrin etäisyydelle valtaojasta.  Nurmijärven kunnan ympäristönsuojelumääräysten 21 §:n mukaan hevosten ulkoilu- ja harjoitusalueiden sijainnin kiinteistöllä tulee noudattaa tontin ja sen lähiympäristön olosuhteista riippuen 10–50 metrin vähimmäisetäisyyttä valtaojasta. Ympäristönsuojelumääräysten 25 §:n mukaan määräyksistä voi hakea poikkeamista erityisestä syystä. Poikkeamisesta ei saa aiheutua ympäristönsuojelumääräysten tavoitteiden syrjäytymistä.

Tosiseikat

Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle on tehty 9.8.2018 haittailmoitus valtaojan päälle rakennetuista hevosten ulkoilualueista. Tarkastuksella on todettu, että hiekkapohjaiset aitaukset on rakennettu valtaojan päälle. Ulkoilualueiden pohjat viettivät voimakkaasti ojan muotojen mukaisesti ja alueiden pohjalla oli havaittavissa valumajälkiä ojan suuntaisesti. Toiminnanharjoittajan vastineen mukaan tarhojen alla kulkee kaksi salaojaputkea ja näin ollen maakerrosten läpi tulevat valumat saattavat kulkeutua salaojaputkissa valtaojaan, sillä rakenne ei ole tiivis.

Täydentävien ehtojen hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimuksista annetun valtioneuvoston asetuksen (4/2015) 3 §:n kohdan 6 mukaan valtaojalla tarkoitetaan kaivettua avouomaa, jonka tarkoituksena on kerätä kuivatusalueen piiri-, sarka- ja salaojista tulevat vedet ja yläpuoliselta valuma-alueelta tulevat vedet ja johtaa ne pois kuivatusalueelta sekä peltolohkorekisteriin merkittyä muuta uomaa.

ELY-keskukselta saadun tiedon mukaan ojan ympärillä oleva alue luokitellaan suojavyöhykkeeksi, koska kyseessä on valtaoja. Suojavyöhykkeellä laiduntamisesta on tehty toiminnanharjoittajan kanssa sopimus. Tällä perusteella voidaan katsoa, että toiminnanharjoittaja on ollut tietoinen, että kyseessä on valtaoja.

Määräyksen kohteena olevat hevosten ulkoilualueet ovat hiekkapohjaisia, eikä niillä ole kasvipeitettä, joten alueita ei voida pitää laitumina. Toiminnanharjoittaja on vastineessaan esittänyt havainnollistavan kuvan ”tarhojen maa-aineksien” rakenteesta, jossa pinnalla on kerrottu olevan hiekkakerros. Ulkoilualueiden ei voida katsoa täyttävän laitumen määritelmää nurmi- tai rehukasveja kasvavasta peltoalueesta. 

Nitraattiasetuksen 4 §:n kohdan 4 mukaan lannan ja pakkaamattomien orgaanisten lannoitevalmisteiden varastointitilaa, tuotantoeläinten jaloittelualueita ja ulkotarhojen ruokinta- ja juottopaikkoja ei saa sijoittaa alle 25 metrin etäisyydelle valtaojasta. Lähtökohtaisesti toiminnanharjoittaja ei voi vedota tietämättömyyteen lainsäädännöstä tai sen sisällöstä (YSL:n 6 §, selvilläolovelvollisuus). 

Hevosten ulkoilu- ja harjoittelualueiden etäisyydestä valtaojaan säädetään Nurmijärven kunnan ympäristönsuojelumääräyksissä (20.6.2012 § 63). Määräykset ovat astuneet voimaan 1.9.2012 ja aitaukset on otettu saadun selvityksen mukaan käyttöön vuonna 2017. Kiinteistön olosuhteet ja koon huomioon ottaen aitaukset olisi voinut rakentaa myös toisaalle. Toiminnanharjoittaja ei ole hakenut poikkeamista ympäristönsuojelumääräyksistä ulkoilualueiden rakentamiselle.

Vastineissaan toiminnanharjoittaja on esittänyt, että ulkoilualueiden rakentamisessa on huomioitu Nurmijärven kunnan Hevostallin ympäristöopas 2009. Oppaassa on kerrottu, että ympäristöministeriön ohjeen (2003) mukaan tarha pitää sijoittaa vähintään 20 m etäisyydelle valtaojasta, 30 m kaivosta ja 100 m vesistöstä. Myös vesistöön ja valtaojaan viettävät rinteet on hyvä aidata tarhojen ulkopuolelle. Näin ollen toiminnanharjoittajan voidaan katsoa olleen tietoinen valtaojia koskevista suojaetäisyyksistä.

Valtaoja, jonka päälle aitaukset on rakennettu, laskee alle 400 metrin päässä ulkoilualueista Kyläjokeen. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen luokituksen mukaan Kyläjoki luokitellaan ekologisen tilan perusteella välttäväksi. Suurimpia kuormituksen aiheuttajia kyseiselle joelle ovat muun muassa jätevedet ja maatalous.

Sovelletut oikeusohjeet

  • Ympäristönsuojelulaki (527/2014, YSL): 5, 6, 7, 172, 175, 184, 185, 200, 202 §;
  • Valtioneuvoston asetuksen eräiden maa- ja puutarhataloudesta peräisin olevien päästöjen rajoittamisesta (1250/2014, nitraattiasetus): 3, 4 §;
  • Nurmijärven kunnan ympäristönsuojelumääräykset (Nurmijärven kunnanvaltuusto 20.6.2012 § 63, voimaantulo 1.9.2012): 21, 25 §;
  • Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 15.1.2019 § 5);
  • Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 15.1.2019 § 4);
  • Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 223);
  • Uhkasakkolaki (1990/1113): 6 §

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Asiaote ja valitusosoitus saantitodistuksella / toiminnanharjoittaja  Uhkasakkolain 19 §:n mukainen rekisteröinti / Maanmittauslaitos Ote pöytäkirjasta / Uudenmaan ELY-keskus Ote pöytäkirjasta / Nurmijärven kunnan rakennusvalvonta

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Valitusviranomainen

Tähän päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta

Valitusaika

Määräaika valituksen tekemiselle on kolmekymmentä (30) päivää tämän päätöksen tiedoksisaannista, sitä päivää lukuun ottamatta.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, päätöksen antopäivänä, seitsemän päivän kuluessa kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valitusoikeus on:

  • asianosaisella
  • rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • valtion valvontaviranomaisella ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella
  • muulla asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella

Valituskirjelmän sisältö ja allekirjoittaminen

Vaasan hallinto-oikeudelle osoitettavassa valituskirjelmässä on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • valittajan nimi ja kotikunta
  • postiosoite ja puhelinnumero ja mahdollinen sähköpostiosoite, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa (mikäli yhteystiedot muuttuvat, on niistä ilmoitettava Vaasan hallinto-oikeudelle, PL 204, 65101 Vaasa, sähköposti vaasa.hao@oikeus.fi)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
  • valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitus, ellei valituskirjelmää toimiteta sähköisesti (faksilla tai sähköpostilla)

Valituskirjelmän liitteet

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • tämä päätös alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
  • mahdollinen asiamiehen valtakirja tai toimitettaessa valitus sähköisesti selvitys asiamiehen toimivallasta

Valituksen toimittaminen

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmän on oltava perillä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Valituskirjelmän voi toimittaa myös sähköisesti (faksina tai sähköpostilla) toimitetun valituskirjelmän on oltava käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Vaasan hallinto-oikeuden yhteystiedot:

  • käyntiosoite:                                Korholmanpuistikko 43
  • postiosoite:                                  PL 204, 65101 Vaasa
  • puhelin:                                        029 56 42780
  • faksi:                                            029 56 42760
  • sähköposti:                                   vaasa.hao@oikeus.fi
  • aukioloaika:                                  maanantaista perjantaihin kello 8.00 – 16.15.

Oikeudenkäyntimaksu

Tuomioistuinmaksulain (11.12.2015 /1455) mukaisesti hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.