Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 9.4.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 28 Ympäristöterveydenhuollon vuoden 2018 valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi

TUUDno-2019-366

Valmistelija

  • Jaana Niemi-Aro, vs. terveysvalvonnanpäällikkö, jaana.niemi-aro@tuusula.fi

Perustelut

Ympäristöterveydenhuoltoa säätelevien lakien mukaan ympäristöterveydenhuollon viranomaisvalvonnan on oltava suunnitelmallista. Kunnan tulee laatia vuosittain oma, valtakunnalliseen valvontaohjelmaan perustuva, ympäristöterveydenhuollon valvonta-suunnitelma.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus vastaa ympäristöterveydenhuollon viranomaistoiminnasta Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven ja Tuusulan alueilla. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on aloittanut toimintansa 1.4.2009. Nurmijärvi liittyi yhteistoiminta-alueeseen ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon toimintojen osalta 1.1.2013.

Kunnan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmasta annettu asetus (VNA 665/2006) on kumottu eikä valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin sisällöstä säädetä enää lainsäädännössä. Valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi tulee kuitenkin tehdä 31.3.2019 mennessä.

Elintarvikevalvontasuunnitelman toteutumisen arviointi

Elintarvikevalvonnan toteuma

Vuonna 2018 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimialueella tehtiin yhteensä 911 elintarvikevalvonnan tarkastusta, joista 894 tarkastusta tehtiin sopijakuntien alueelta oleville toimijoille, loput olivat tapahtumien yhteydessä tarkastettuja ulkopaikkakuntalaisia toimijoita. Sopijakuntien alueelle tehdyistä tarkastuksista 721 oli valvontasuunnitelman mukaisia tarkastuksia. Lisäksi tehtiin 74 kpl jälkitarkastuksia kohteisiin, joissa oli havaittu epäkohtia valvontasuunnitelman mukaisella tarkastuksella. Muut tarkastukset olivat toiminnan aloittamiseen liittyviä tai ruokamyrkytysepäilyn perusteella tehtyjä tarkastuksia. Vuodelle 2018 oli suunniteltu 778 elintarvikehuoneiston tarkastusta, suunnitelluista tarkastuksista tehtiin 106 %.

Valvontasuunnitelma vuodelle 2018 tehtiin Elintarviketurvallisuusviraston riskinarviointiohjeen perusteella.

Elintarvikevalvonta toteutui riskiperusteisen suunnitelman mukaisesti. Elintarvikehuoneistoilmoituksia käsiteltiin 164 kpl ja lisäksi tehtiin 5 päätöstä alueella sijaitsevien elintarviketuotantolaitosten toiminnan muuttamisesta tai aloittamisesta, mikä osaltaan työllisti elintarvikevalvonnan viranhaltijoita.

Tarkastusten kattavuus

Tarkastusten kattavuutta voidaan arvioida, kun verrataan tarkastettujen kohteiden määrää kaikkiin elintarvikehuoneistoihin. Tiedot elintarvikevalvonnan kohteista syötetään Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa valtakunnalliseen tietojärjestelmään. Vuoden 2018 aikana ko. tietojärjestelmän mukaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimialueella oli 1147 toiminnassa olevaa elintarvikehuoneistoa, näistä 572 (54 %) tarkastettiin vuonna 2018. Elintarviketuotannon määrän tai toiminnan vuoksi suuririskisimmät kohteet tarkastettiin kattavasti. Tarkastuksilla havaituista puutteista annettiin kohteille toimenpidekehotus. Tarkastajan arvion perusteella vakaviksi todettujen puutteiden korjausten eteneminen tarkastettiin jo kuluneena vuonna.

Elintarvikelainsäädännön noudattaminen

Kaikki elintarvikehuoneistojen tarkastukset tehtiin Elintarviketurvallisuus-viraston ohjeistamina OIVA-hymy tarkastuksina, näissä kohteen elintarvikelainsäädännön noudattamista arvioidaan neliportaisen asteikon mukaisesti (oivallinen, hyvä, korjattavaa ja huono).

Oiva-arvosanat jakautuivat Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimi-alueella seuraavasti (suluissa vuoden 2017 osuudet)

  • oivallinen                      39,6 %               (36 %)
  • hyvä                               47,1 %               (47, 5 %)
  • korjattavaa                   12,9 %               (16 % )
  • huono                            0,4 %                 (0,4 %)

Viidelle elintarvikealan toimijalle annettiin elintarvikelainmukainen määräys valvonnassa havaittujen epäkohtien poistamiseksi. Lisäksi elintarvikevalvonta teki yhden tutkintapyynnön elintarvikealan toimijasta.

Elintarvikenäytteenotto

Elintarvikenäytteenotto sujui vuonna 2018 suunnitellusti. Elintarvikenäytteitä ja pintapuhtausnäytteitä otettiin yhteensä 70 kohteesta ja näytteistä tehtiin yhteensä 505 tutkimusta. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus osallistui kolmeen pääkaupunkiseudun yhteiseen näytteenottoprojektiin. Näytteenottoprojekteista näytemäärältään suurin oli projekti, jossa otettiin ravintoloiden ja suurtalouksien keittiöiden pintapuhtausnäyt-teitä. Projektissa otettiin yhteensä 182 näytettä 42 kohteesta. Näytteistä 75 % oli hyviä ja 12 % huonoja. Huonojen näytetulosten johdosta otettiin uusintanäytteet ja kehotettiin toimijoita parantamaan pintojen ja välineiden puhtaanapitoa.

Elintarvikevalvonnasta saadut tulot

Suunnitelmallisesta elintarvikevalvonnasta kertyi valvontatuloja 116 440 euroa. Elintarvikehuoneistoilmoitusten käsittelystä ja elintarviketuotantolaitoksen hyväksymiskäsittelystä saatiin tuloja 12 350 euroa. Valvonnasta saatuja tuloja voidaan käyttää terveysvalvonnan tulosyksikössä, mikäli tuloja tulee enemmän kuin on talousarviossa suunniteltu.

Elintarvikevalvonnan raportointi

Tiedot elintarvikevalvonnan tarkastuksista siirretään reaaliaikaisesti valta-kunnalliseen VATI-tietojärjestelmään. Niitä ei raportoida enää erikseen aluehallintovirastolle. Tiedonsiirron haasteista johtuen luvut eroavat hieman toisistaan. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen asiakastietojärjestelmän mukaan elintarvikevalvonnan tarkastuksia tehtiin 824 kpl, Vati-järjestelmässä näkyi 719 kpl tarkastuksia.

Terveydensuojelulain mukaisen valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi

Terveydensuojeluvalvonnan toteuma

Terveydensuojelulain mukaiseen suunnitelmalliseen valvontaan sisältyy julkisten tilojen kuten koulujen, päiväkotien, vanhainkotien ja liikuntapaikkojen terveydellisten olosuhteiden valvonta. Ympäristöterveydenhuollon viranomaiset ovat valvoneet kyseisiä kohteita jo aiemmin, mutta säännöllinen, suunnitelmallinen valvonta aloitettiin lainsäädännön muutosten myötä vuonna 2008. Terveydensuojelulain mukaiseen suunnitelmalliseen valvontaan kuuluu myös talous- ja uimaveden valvonta.

Vuodelle 2018 oli suunniteltu 242 terveydensuojelulain mukaista tarkastusta. Suunnitelman mukaisia tarkastuksia tehtiin 192 kpl (79 %). Tarkastuksilla havaituista puutteista annettiin kohteille toimenpidekehotus. Eniten suunnitelmallisia tarkastuksia tehtiin kouluihin ja päiväkoteihin.

Kaikista terveydensuojelulain mukaan valvottavista kohteista tarkastettiin 28 % vuoden 2018 aikana. Osaan tehtiin suunnitelmallinen tarkastus ja osa tarkastettiin toiminnan aloittamisen johdosta. Tarkastusten kattavuus ei ole täyttänyt Valviran valtakunnallista ohjeistusta, jonka mukaan kaikista terveydensuojelulain perusteella säännöllisesti valvottavista kohteista olisi pitänyt tarkastaa keskimäärin 33 prosenttia.

Kaikkein kattavimmin tarkastettiin uimahallit ja uimarannat, näistä kohteista kaikki toiminnassa olevat tarkastettiin vuoden 2018 aikana.

Toimialueen kouluihin tehtiin 45 tarkastusta ja päiväkoteihin 39 tarkastusta.

Terveydensuojeluvalvontaa ei tehty täysin suunnitellussa laajuudessa vuonna 2018. Jälkivalvonnan tekeminen muutamassa paljon epäkohtia sisältäneessä kohteessa vaati paljon terveysvalvonnan resursseja ja niihin kuluvaa aikaa on vaikea suunnitella etukäteen. Lisäksi osa sopijakunnista on siirtynyt käytäntöön, jossa sisäilmatyöryhmien kokoukset ovat kohdekohtaisia, mikä on moninkertaistanut sisäilmatyöryhmä-työskentelyyn käytetyn ajan. Kohdekohtaiset sisäilmatyöryhmät ovat kuitenkin osoittautuneet tarkoituksenmukaisiksi. Vuodelle 2019 suunnitelluissa tarkastuksissa on otettu huomioon vuonna 2017 ja 2018 tehdyt tarkastukset. Vuosittain tarkastettavia vesilaitoksia, uimahalleja ja uimarantoja lukuun ottamatta vuoden 2019 tarkastukset suunnataan pääosin kohteisiin, joihin ei ole tehty tarkastusta vuonna 2017 tai 2018.

Terveydensuojelulain mukaiset talousveden ja uimarantavesien valvonta-näytteet otettiin suunnitellusti. Uimahallit ottivat itse valvontatutkimusohjelmien mukaiset uimavesinäytteet, joiden tulokset raportoitiin Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle.

Talousveden valvontatutkimusohjelmia hyväksyttiin kolme vuoden 2018 aikana.

Terveydensuojelulain mukaisia hallintopakkotoimenpiteitä jouduttiin käyttämään kolmessa terveydensuojelulain mukaisessa kohteessa. Kahdessa kohteessa kyseessä oli asunto-osakeyhtiössä ilmennyt terveyshaittaa aiheuttava epäkohta ja yhdessä terassimelu.

Terveydensuojeluvalvonnasta saadut tulot

Suunnitelmallisesta terveydensuojelulain mukaisesta valvonnasta kertyi valvontatuloja 22 540 euroa. Terveydensuojelulain mukaisesta ilmoituskäsittelystä tuli tuloja 9 400 euroa. Valvonnasta saatuja tuloja voidaan käyttää terveysvalvonnan tulosyksikössä, mikäli tuloja tulee enemmän kuin on talousarviossa suunniteltu.

Terveydensuojeluvalvonnan raportointi

Tiedot terveydensuojelulain mukaisista tarkastuksista, lausunnoista ja ilmoituskäsittelystä siirretään reaaliaikaisesti Valtion Vati-tietojärjestelmään. Tiedot terveydensuojelulain mukaisista säännöllisen valvonnan kohteista siirretään valtakunnalliseen Vati-tietojärjestelmään sen jälkeen, kun ne on tarkastettu. Valtion Vati-tietojärjestelmässä oli vuonna 2018 1262 terveydensuojelulain mukaista valvontakohdetta. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen asiakastietojärjestelmän mukaan terveydensuojelulain mukaisia valvontakohteita on 1091 kpl.

Tupakkalain mukaisen valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen valvontasuunnitelmassa vuodelle 2018 oli suunniteltu 95 kpl tupakkalain mukaista tarkastusta. Tupakkalain mukaisia tarkastuksia tehtiin 161 kpl (169 %). Vuoden 2018 tarkastettiin edellisenä vuonna tarkastamatta jääneitä kohteita, mistä syystä tarkastusmäärä ylitti merkittävästi suunnitellun.

Tarkastuksissa ei pääsääntöisesti havaittu rikkeitä tupakkalain noudattamisessa. Vähittäismyyntipaikoissa tyypillisimpiä puutteita olivat omavalvontasuunnitelman puuttuminen/katoaminen ja ongelma myyntikieltoilmoituksen esillepanossa. Yhden kohteen tupakanmyynnin laillisuutta ei voitu tarkastaa. Toimijalta on pyydetty selvityksiä asiasta, mutta toistaiseksi niitä ei ole saatu.

Tupakkalain mukaan taloyhtiöt voivat hakea kunnan terveysviranomaiselta tupakointikieltoa huoneistojen parvekkeille, huoneistojen käytössä oleville pihoille sekä sisälle huoneistoihin, mikäli savua voi kulkeutua muutoin kuin poikkeuksellisesti muiden asukkaiden parvekkeille, pihoille tai huoneistoihin. Tällaisia tupakointikieltopäätöksiä tehtiin neljä kappaletta vuoden 2018 aikana.

Vähittäismyyntipaikkoja tarkastettiin 132 kpl, mikä on 69 % kaikista vähittäismyyntipaikoista.

Suunnitelmallisesta tupakkavalvonnasta kertyi kuluneena vuonna 77 753euroa. Tupakan vähittäismyyntilupien käsittelystä tuli tuloja 6375 euroa. Valvonnasta saatuja tuloja voidaan käyttää terveysvalvonnan tulosyksikössä, mikäli tuloja tulee enemmän kuin on talousarviossa suunniteltu.

Eläinlääkintähuollon suunnitelman toteutumisen arviointi

Eläinlääkäripalvelujen arviointi, saatavuus ja laatu

Eläinlääkäripalveluita annetaan ympäristökeskuksen omilla vastaanotoilla sekä tilakäynneillä. Mäntsälän kunnalle eläinlääkäripalvelut on hankittu ostopalveluna Helsingin yliopistolta. Eläinlääkäripalveluita on ollut saatavilla virka- ja päivystysaikana ja asiakkaat ovat päässeet kohtuullisessa ajassa eläinlääkärin vastaanotolle. Vuonna 2018 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toiminta-alueella on hoidettu noin 11 300 potilasta, joista päivystysaikana noin 1600.

Eläinlääkäripäivystys

Eläinlääkäripäivystyksessä valtakunnalliset kriteerit avun saatavuudelle pääosin täyttyvät. Päivystysaikainen keskitetty yhteydenottopalvelu on käytössä. Maakunnallista päivystysaluetta ei ole alueella. Seutukunnan alueella ei ole eriytettyä suur- ja pieneläinpäivystystä, koska seutukunnan alue on hyvin pieneläinvoittoista. Suureläimet ovat saaneet päivystyksessä tarvitsemansa hoidon. Seutukunnan alueella sekä lähialueilla on yksityisiä päivystäviä klinikoita, joille voi tarvittaessa lähettää sekä suur- että pieneläimiä.

Ostopalveluiden laadun arviointi

Eläinlääkäripalvelut on hankittu Mäntsälän kunnalle ostopalveluna. Ostopalvelua koskevassa sopimuksessa on huomioitu palvelun laadunvarmennus, seuranta ja reklamaatiot.

Yksityiset eläinlääkäripalvelut

Seutukunnan alueella sekä lähialueilla on useita yksityisiä eläinlääkäripalveluja antavia klinikoita ja ammatinharjoittajia. Ympäristökeskuksen eläinlääkäripalvelut ovat mitoitettu niin, että sekä suur- että pieneläimille voidaan järjestää päivystysaikainen palvelu sekä tarjota kiireellistä eläinlääkäripalvelua ja ajanvaraukseen perustuvaa palvelua myös virka-aikana.

Tuotantoeläinten terveydenhuoltopalvelut

Saatavuus

Ympäristökeskuksen eläinlääkärit tarjoavat terveydenhuoltopalveluja alueellaan. Kunnaneläinlääkärin kanssa tehtyjä terveydenhuoltosopimuksia on tällä hetkellä ainoastaan Nurmijärven alueella. Mäntsälän alueella palvelu ostetaan Helsingin yliopistolta.

Työjärjestelyt

Kaikilla eläinlääkäreillä on mahdollisuus ajanvarausperusteiseen työhön. Työajasta varataan osa kiireelliselle ja osa kiireettömälle työlle. Asiakkaita on myös mahdollisuus ohjata ympäristökeskuksen eri vastaanotoille.

Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta

Valvonnan toteutuminen

Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontaa ympäristökeskuksessa tekee pääasiassa valvontaeläinlääkäri. Valvontaeläinlääkärille tuli ilmoituksia saman verran kuin edellisenä vuonna, yhteensä 270. Näistä 240 aiheutti epäilyn eläinsuojelusäädösten vastaisesta toiminnasta ja johti tarkastukseen tai yhteydenottopyyntöön. Käyntejä tehtiin 90 kohteeseen. Osaan kohteista tehtiin useampi käynti. Ilmoituksia tehtiin eniten lemmikkieläinten hoidon laiminlyönneistä. Epäilyyn perustuvat tarkastukset tehtiin enimmäkseen tavoiteajassa. Suunnitelmallisen eläinsuojeluvalvonnan käyntejä tehtiin muutamia.

Korjaavat toimenpiteet

Tarkastuksella havaitut lievät eläinsuojelulliset epäkohdat pyritään oikaisemaan antamalla neuvoja ja ohjausta. Mikäli eläinsuojelusäädöksiä on rikottu, annetaan määräyksiä tai kieltoja sekä määräaika asioiden korjaamiseksi. Uusintatarkastus tehdään määräajan umpeuduttua. Neuvonnalla, ohjauksella, määräyksillä ja kielloilla on velvoitettu tarkastuksen/päätöksen kohdetta saattamaan eläintenpito lainsäädännön vähimmäisvaatimusten mukaiseksi.

Puutteiden analyysi

Koirien hoidon laiminlyönti on tavallisin syy epäilyyn perustuvassa tarkastuksessa. Hoitamaton sairaus, riittämätön ravinnon saanti ja riittämätön ulkoilutus ovat tavallisimmat puutteet. Puutteet ulkokoirien tarhoissa ja kopeissa ovat niin ikään tavallisia. Eläimen hylkääminen hoidotta on tavallisin syy kiireellisiin toimenpiteisiin. Hylkäämisen taustalla on usein omistajan elämän kriisi, päihteet tai vakava sairaus.

Pätevyyden ja osaamisen varmistaminen sekä valvontaeläinlääkäreiden perehtymisen tukeminen.

Henkilöstöä rekrytoitaessa on virkaan/tehtävään asetettu pätevyysvaatimukset. Eläinlääkäreiden kohdalla pätevyys (laillisuus toimia työssään) tarkistetaan Eviran eläinlääkärirekisterin tietopalvelusta. Valittaessa henkilöä tehtävään huomioidaan henkilön pätevyys, työkokemus ja yleinen soveltuvuus tehtävään. Vuosilomien sijaisia ja ulkopuolisia päivystäviä eläinlääkäreitä valittaessa sovelletaan samoja perusteita kuin vakituisten valinnassa. Eläinlääkintähuollon henkilökunta on osallistunut soveltuviin koulutuksiin sekä valvontatehtävien, eläintautien että kliinisen eläinlääkinnän osalta. Valvontaeläinlääkärin työtä tukevat työyhteisön muut työntekijät sekä valvontaeläinlääkärikollegat.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jaana Niemi-Aro, vs. terveysvalvonnanpäällikkö, jaana.niemi-aro@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta

  • hyväksyy KeskiUudenmaan ympäristökeskuksen selvityksen ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman toteutumisesta vuodelta 2018
  • saattaa selvityksen tiedoksi Etelä-Suomen aluehallintovirastolle.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin, että Sanna Piiroinen saapui tämän pykälän käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, PL 150, 13101 Hämeenlinna

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.